عالمان بی حلم و زاهدان بی علم آفت دین و دنیای مردم؛ حکایت این جماعت ! |
وجود تفکراتی از این دست و بهره بردن از شیوه ی هتک و توهین برای دستیابی به مقصود ، نتیجه ی جامعه ی بی تفاوت است. جامعه ای که چو تخته پاره برموج خود را از پایش صاحبان قدرت رها کرده و در عالم خود سیر می کند ، در برابر تقوای بدون خرد و اندیشه هم بدون تفکر آغوش می گشاید .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : *امیرحسام شهسواری: موسی علیه السلام درویشی را دید از برهنگی به ریگ اندر شده. گفت: ای موسی دعا کن تا خدا عزّوجلّ مراکفافی دهد که از بی طاقتی به جان آمدم . موسی دعا کرد و برفت. پس از چند روز که باز آمد ، مرد را دید گرفتار و خلقی انبوه بر او گرد آمده گفت: این چه حالت است؟ گفتند: خمر خورده و عربده کرده و کسی را کشته اکنون به قصاص فرمودهاند.
چندی است بهره مندی از سخنان مالایعنی ، زیاده گویی و توهین ، آتش بر خرمن ادب زده و رنج بی درمان از عمل زبان ، که آدمی مخفی در زیر آن است در کشور رو به فزونی نهاده. بی ادب تنها نه خود را داشت بد بلکه آتش در همه آفاق زد
هر ساعت از نو قبله ای و بت پرستانی به پیش می آیند و به دعوی نام و نان ، عالم باقی به مال فانی می فروشند، بر بزرگان می تازند و به طلب اغراض دنیوی عدالت به کناری می نهند و به توهم اغیار دل می بندند و قولشان می شود دشنام و فعلشان جهل و غافلند از اینکه "اعمالهم عُمّالهم". آنچه در پی می آید درخصوص فرد یا افراد خاصی نیست بلکه اشاره دارد به جریانی که هتاکی را در کشور رواج داده و از آن کسب نام و نان می کند ، آنهم چه نان و نامی! اول/ عالم ناپرهیزگار کوری است مشعله دار ، "یهدی و لایهتدی" رعایت قواعد حرمت و ادب به هر طریقی و از سوی هرکسی لازم است، اما آنگاه که فرد با داناتر از خود مجادله کند و به مصاف بایستد، تا بدانند که داناست، نادانی اش عیان می گردد. چه پنجه بر شیر کشیده و مشت بر شمشیر زده است! آنگاه که عنان کلام از کف می رود، آدمی به تعجیل و شتاب زدگی روی می آورد همان که مؤدی به فساد است. در این مسیر نهادن دام زرق و گشادن کام طمع در دستور کار فریبکاران قرار می گیرد و مجری اوامر ایشان عالمان بی حلم و قدرتمندان بی علم می شوند. آتشِ محنتِ نفس ، دیده ی عیب و زبان طعن می گشاید : چون خدا خواهد که پرده کس درد میلش اندر طعنه پاکان برد
و خشم بر فرد مسلط می شود. خشم همان نفس اماره است که مستولی می شود ، " أعدی عَدُوّکَ نفسُک ألّتی بین جَنبَیک" و اگر آدمی با او احسان کند رفیق راهش می شود! اگر از حد گذشت وحشت می آورد و انسان را به کمند اضلال و رسن اغوای شیاطین گرفتار می کند. پس اگر رفیق شد از مکرش نفس رهایی ندارد و از علت های او نمی توان ایمن شد. فرد در این مرحله هرچه کند غبار است و اگر به فلک هم برسد ، خسیس! سنگ بد گوهر است که اگر کاسه زرین شکند، قیمت سنگ نیفزاید و زر کم نشود. آنچه از این طریق بدست می آید سریع و سهل الوصول است، اما دیرپا نیست. دوم/ مُلک از خردمندان جمال می گیرد و دین از پرهیزگاران کمال می یابد، حال اگر این دو به بلای نفس مبتلا شوند ، ملک و دین به خطر می افتند. منشأ تمام رسوم ذمیمه و منبع همه عادات خسیسه ، نفس است که خردمندان و پرهیزگاران در مصاحبت ناجنس بدان مبتلا می شوند و اگر توجهی هم از جمع داشته باشند آفتی بزرگ و خطری عظیم. ای سلیم آب ز سرچشمه ببند که چو پر شد نتوان بستن جوی
این افراد ظاهر به دروغ آراسته می کنند ، همان که صفت منافقان است؛ "یَقولونَ بِافواهِهِم ما لَیسَ فی قلوبهم" و به عهد ناپایدارند. آتش بخل آنها مشتعل است و نعمت وجود بزرگان را کفران می کنند ؛"مَن لم یشکر الناس لم یشکر الله" همواره حسد دارند ، که بدترین عادت است و شرری است از همان آتش که ابلیس مخلوق اوست. لاجرم هرآنچه که از آداب خرد و پرهیز است از دست می دهند و کبر و تندی بر آنها چیره می شود. تو را با چنین تندی و سرکشی نپندارم از خاکی ، از آتشی
آدمی در این مسیر دنائت همت و خساست طبع پیدا می کند و عزت دنیا و سعادت آخرت از دست می دهد ، هرآنچه نباید بر زبان می راند و خصائل رذیله و صفات ذمیمه عیان می دارد و آبرویش پیش خلق نقصان می یابد، لذا جز حرمان پیش خالق و مخلوق نصیبی ندارد و آنگاه که بدین ورطه گرفتار آمدند ، دانسته و نادانسته دشمن مُلک و دین می شوند. سوم/ هرکس بر طینت خود می تند ( كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَى شَاكِلَتِهِ) دانایانِ بینا هشدار می دهند و مقیدان مضیق ناسوت بر همان مسیر ناصواب اصرار می ورزند ، غافل از آنکه یک روز یا یک شب ناگهان مرگ آغوش بر روی سیاهشان می گشاید و می شوند مصداق" ویقول الکافر یا لیتنی کنت ترابا " داد درویشــــــی از سر تمــــهــیــــد / سر قلیــــان خویش را به مــــریـــــد / گفت که از دوزخ ای نـــــکـــو کـــــــردا / قـــــدری آتــــش به روی آن بگــــذار / بگــــرفت و بـــبـــــرد و بـــــــــاز آورد / عقـــــــــد گوهـــــــــر ز درج راز آورد / گــــــــفت در دوزخ هــرچـه گـــردید / درکـــات جحیـــــــــــم را دیــــــــــدم / آتـــش و هیــــــزم و ذغــــال نبــــــود / اخگـری بهــــــر اشتــعـــــال نبــــــود / هیــــچ کس آتشــــــی نمی افروخت / ز آتش خویش هر کسی می سوخت
چهارم/ ای وای از این بیابان وین راه بی نهایت این شیوه برخورد با مخالفان در یک گروه خاص خلاصه نمی شود. چپ و راست هم ندارد. شدت و ضعف دارد ، اما متاسفانه چنانکه بیشتر سیاسیون در جامعه ما بر این قاعده استوارند که هر عملی را عکس العملی است ، مساوی و در خلاف جهت ، از هر سو که بنگری جز وحشت از آینده ی فرهنگ و اندیشه چیزی نمایان نمی شود.
اما این از آن اشتباهاتی است که باید از آن درس گرفت و از بروز مجدد آنها جلوگیری کرد و این راه ناصواب را صورت بست. چه تدبیر ای مسلمانان که من خود را نمی دانم؟
وجود تفکراتی از این دست و بهره بردن از شیوه ی هتک و توهین برای دستیابی به مقصود ، نتیجه ی جامعه ی بی تفاوت است. جامعه ای که چو تخته پاره برموج خود را از پایش صاحبان قدرت رها کرده و در عالم خود سیر می کند ، در برابر تقوای بدون خرد و اندیشه هم بدون تفکر آغوش می گشاید . پس بروز چنین رفتارهایی در مرحله نخست به جامعه باز می گردد . جامعه باید پویا و ایمانی باشد و بگونه ای خود را مدیریت کند که هر بد زبان و تند زبانی در برابرش تنها بماند. اینها شرحی است از هزاران اما "ما نگوییم بد و میل به نا حق نکنیم" باید مراقب بود در آیینی که پیامبرش مظهر لطف و مهربانی است و امامان معصومش با مردم و برای مردم زندگی می کنند و دانشمندانش چونان خواجه نصیر پاسخ هتک را می دهند ، سلیقه ها به حساب دین گذاشته نشود . در پایان داستانی عبرت آمیز را که امام خمینی(ره) در دیدار با نمایندگان دوره اول مجلس و هیئت دولت در دهه فجر سال 1359 در خصوص نرم زبانی و برخورد حکیمانه با مخافان، بیان فرمودند نقل می نمایم:
"یک کسی به خواجه نصیرالدین - رضوان الله علیه - کاغذی میگویند نوشته بود و مسائلی. و در ضمن او جسارت کرده بود به ایشان و اسم «کلب» روی ایشان گذاشته بود. ایشان جواب وقتی که نوشتند - از قراری که نقل میشود - مسائلی که او اشکال داشت یکی یکی بهطور حکیمانه دفع کرده بودند تا رسیده بود به اینجایی که به ایشان گفته بود تو سگ هستی.
ایشان گفته بود که نه، اوصاف و خواص و آثار من با اوصاف و خواص و آثار کلب دوتاست. کلب فلان صفت را دارد من آن صفت را ندارم، من فلان صفت را دارم او ندارد. حکیمانه این طوری حل کرده بود قضیه را. خوب، اگر خواجه هم یک کاغذ نوشته بود به اینکه نه، تو سگی و پدرت هم سگ است! فردا، یک کاغذی دریافت میکرد او سه تاچیز رویش گذاشته بود. وقتی ما بتوانیم با زبان نرم، با نصیحت، با قول سالم بدون نیش، بدون اظهار غرض مردم را اصلاح کنیم، دوستان خودمان را زیاد کنیم، برای خدا همین معنا باشد، خوب، چه داعی هست که آدم با قلم خودش به ضد خودش عمل کند. خیلیها خیال میکنند که این حرفی که من میزنم، ضد فلان است و سرکوب میشود فلان. لکن اول خودش سرکوب میشود. اینها توجهی به این معنا ندارند. اول یک وقتی که یک همچو شد که دیدند قلم، قلم آلوده است، این مورد نفرت واقع میشود." "وما توفیقی الا بالله علیه توکلت و الیه انیب" مطالب مرتبط
|
- می گویند : با دوستان مروت با دشمنان مدارا
- هاشم آقاجری: خلاء معنوی نباید با خرافه پر شود
- آیا مسیح، متأهل بوده؟
- بزرگمهر که بود؟
- انحصارطلبی از نظر ما مردود است
- عقلانيت انتقادي رازي
- سفرنامه حج سید علیرضا بهشتی شیرازی : قدر احرامم را ندانستم
- احتجاج با مروّجان بهائیت در پرتو آزادی عقیده و آزادی بیان / برگرفته از سایت اکبر اعلمی
- هزینه برگردن ایرانیان ، بهره وری برای بیگانگان
- بازگشت دوم خرداد با کارگزارانیهای جدید؛ یک رمزگشایی ساده از یک پرونده
- كالبدشكافي مناظره تاريخي حضرت زينب (س) و عبيداللهبنزياد درگفتوگو با آيتالله بياتزنجاني: زينب زيبايي اسلام حقيقي را نشان داد
- تحريفات عجيب و شگفت آور درباره واقعه نينوا
- درنگی بر مشکلات فراروی ایران؛ چه باید کرد؟ گام نخست چیست؟
- گفتاری از مصطفی ملکیان حسین بن علی(ع)؛ قدیس و قهرمان اخلاقی
- عاشورا در برابر بدعتها / محمد تقی فاضل میبدی
- گمشدهای به نام قانون / حمیدرضا شکوهی
- جامعه چندصدایی ؛ با قانون یا بی قانون / مهدی راستی
- علوی تبار در مصاحبه تفصیلی با ایلنا مطرح کرد: ضرورت تشکیل "شورای عالی تصمیمگیری" برای اصلاح طلبان
- موسی غنینژاد اتهامات به طرفداران بازار رقابتی را رد کرد / نسبت آزادیخواهی و عدالت
- دکتر اعوانی درگفتگو با روزنامه اعتماد : علوم انساني حكمناپذير است
- مروری بر چند سطر از قانون اساسی در حکومت جمهوری اسلامی ایران
- علی اکبر گرجی در کافه خبر مطرح کرد: هیچ تناسبی بین اختیارات و مسئولیتهای رئیس جمهور در قانون اساسی وجود ندارد
- محمدرضا تاجیک در بهار نوشت : سیاست سیاه، سفید و خاکستری در جامعه امروز ایرانی
- آرایی نژاد در گفتگو با فرارو : برخی در حال فرصت سوزی هستند
- "در بیصفتترین دوران سیاسی قدم میزنیم"
- عضو شوراي مرکزي حزب «مردمسالاري» : پايگاه اجتماعي اصولگرايان ضعيف شده است
- بازخواني تخريب ساختارها از سوي دولتيها نويسنده : محمد سرکاميان
- چون غرض آمد هنر پوشیده شد صد حجاب از دل به سوی دیده شد ... جناب آیت الله! انصاف را ! - مصطفی فقیهی
- آیتالله هاشمی رفسنجانی : اداره كشور با ديدگاه سياه و سفيد غيرممكن است
- اصرار عسگراولادی بر مواضع اخیر خود : موسوی و کروبی مجرم نیستند / آنها که بر مرکب احساس سوارند در آن دنیا نمیتوانند جواب مرا بدهند
- احمدینژاد ، پدیدهای غیرقابل پیشبینی و 3 حرف کلیدی در باره کاراکتر او !
- مصباح یزدی :خیال میکنند رایدادن حقمردم است !
- فاز دوم هدفمندي ؛ كليد پيروزي در انتخابات ؟
- چرا علوم انسانی در ایران توسعه نیافته است؟ ضرورت آزاداندیشی و نقد عالمانه
- مفاهیم: توسعه پایدار چیست؟
- عسگراولادی : آفتاب لب بامم؛ موسوی و کروبی مجرم نیستند؛ خوابی هم ندیدم
- در باره انتخابات نظام پزشكي : نامه شكوريراد به حسين شريعتمداري
- غفوریفرد : نمیدانم کسانی که به خاتمی تهمتها زدهاند چطور میخواهند پاسخ خدا را بدهند
- آیتالله هاشمی رفسنجانی : بايد انتخابات با حضور سلايق گوناگون برگزار شود / اگر از تخريب و تهمت بپرهيزيم، بسياري از اختلافات مرتفع خواهد شد
- خشایار دیهیمی افشاگری؛ هیولایی که دامن همه را میگیرد
- بر اثر صبر، نوبت ظفر آید / در تمرین دموکراسی، تندروي فاجعهآور است
- دکتر حاتم قادری در مصاحبه با روزنامه شرق : تفاوت خرداد 1376با خرداد 1392
- دکتر علی شریعتی / خودسازی انقلابی : انسان فقط و فقط یک چیز بیشتر نیست و آن و همه ی ارزشها از آن زاییده میشوند و آن اختیار و ازادی مطلق توست.
- لطفالله میثمی : چرایی 28 مرداد / مصدق قانون انتخابات را به صورتی تنظیم کرد که قدرتی که به دربار منتقل شده بود، به ملت و مجلس شورای ملی و مردم بازگردد.
- خاستگاه و علل پیدایش سکولاریسم
- شرایط امکان تداوم اعتدالگرایی در عرصه سیاسی / محمدجواد غلامرضاکاشی
- آزادی بیان رکن اساسی دموکراسی + آزادی بیان و خطوط قرمزش
- :. برخاستن چپ از دنده راست .::منبع: ماهنامه مهرنامه، شماره 30
- پیام انتصاب علی شمخانی چیست ؟
- سخنی با دوستان اصلاح طلب : آیا به اصولگرایان ثابت نمیشد که در یک فضای آرام، اصلاحطلبان حاضر و حتی مشتاق به همکاری با اصولگرایان شایسته هستند
- آنسوی خط با شمسلنگرودی : ادبیات چپ پاسخگوی نياز جامعه امروز نيست
- راهکار دکتر محمود سریعالقلم، پژوهشگر حوزه توسعه، علوم سیاسی و تاریخ معاصر ایران برای توسعه آزادیها
- کشوری توسعه یافته و پیشرفته چه کشوری است ؟
- دکتر صادق طباطبایی : داشتن نگاه بدبینانه به آمریکا تنها مانع برقراری روابط نیست
- مهدی شجاع : ضرورت پذیرش مسئولیت اجتماعی توسط روشنفکران
- مناظره اکبر اعلمی و قدیریابیانه در باره آمريكا : در دنیای امروز ديگر نميتوان فضائی فکر کرد
- آرمان هاي اصلاحات سر جايش است / گفت و گو با محمد رضا خاتمي درباره انتخابات 24 خرداد و ماه هاي پس از آن
- حمزه جهانگیری در بهار نیوز نوشت : در نقد بودجه نئو لیبرالی دولت / اقتدارگرایان چگونه دوباره به قدرت می رسند ؟
- مدل «عارف- ناطق» به جاي «عارف – روحاني» تجربه انتخابات رياست جمهوري نقشه راه اصلاح طلبان
- مهمترین هدف سیاست تحقق خیر عموم مردم است، و کنش فضیلت مندانه در این عرصه قطعاً تابعی از تحقق این خیر خواهد بود.
- میلاد پیامبر پاکی بهانهاي برای نزدیکی قلوب / از وحدت در «لفظ» تا وحدت در «عمل» از وحدت در «لفظ» تا وحدت در «عمل» اسماعیل حسینپور
- دکتر ابراهیم یزدی : به نظر من هیچ راهی جز ادامه اصلاحطلبی برای ایران نمانده است.
- مگر قرار است1000سال با آمریکا ارتباط نداشته باشیم؟ روایت رفیقدوست از نظر امام درباره رابطه با آمریکا
- نگاهي به «راه طي شده» مهندس بازرگان تا... انقلابایران؛ دو حرکت و دو چالش در 35سالگي/ علیرضا کفایی
- در نکوهش «بداخلاقی و ریاکاری سیاسی»؛ سخنی با حامیان فصلی «کرامت انسانی، عزت ملی و آزادی بیان»
- شمسالواعظین در گفتگو با سلام نو: در مثلهای ایرانی میگویند که تجربه شکستهای گذشته را باید چراغ راه آینده کرد.
- دکتر ابراهیم یزدی: ما با انتخاب جمهوری اسلامی و قبول اصل حاکمیت ملت در واقع دموکراسی را پذیرفتیم اما بارها گفتیم که دموکراسی یادگرفتی است
- هر عمل تشكيلاتي و حزبي را به فال نيك بگيريم/ تنگنظري در اصلاحطلبي جايگاهي ندارد/ سردبیر سایت بهارنیوز
- ملت رشید ایران در انتخابات سال92 ریاست جمهوری به تفکر اعتدال و میانه روی،راستگویی، اخلاق ورزی، خردجمعی و دوری از تنشهای حزبی و جناحی روی آوردند.
- طرح 2 دیدگاه متفاوت راجع به مرحوم شیخ فضل الله نوری و حوادث مشروطیت از موسی نجفی و دکتر صادق زیباکلام
- حسامالدین قاموس مقدم کارشناس ارشد حقوق کیفری و خبرنگار: آنچه از «اسید» سوزانندهترست و سوزناكتر!
- عدالت اجتماعی پیشنیاز توسعه همه جانبه است/ عطا افشاریان
- تفاوت اصولگرایی و اصلاح طلبی دقیقا در چیست؟/ رسول جعفریان
- نشست بررسی وضعیت قانون مطبوعات؛ مطبوعات قانون نمیخواهند؛ آزادی میخواهند
- بالندگي فرهنگ سياسي در پرتو احزاب سياسي/ موج ناپايدار احزاب در جوامع توسعه نيافته
- نظام سياسي ایران باید فرصت تاریخی بزرگ را قدر بداند و با ایجاد روابط صحیح با غرب بخصوص آمریکا، امنیت منطقه را در دست بگیرد./ عطا افشاریان
- ریشه های اجتماعی دیکتاتوری و دموکراسی ( نقش و ارباب و دهقان در روند نوین سازی)”، برینگتون مور، ترجمه یوسف نراقی
- جامعه بسته به سرزمین فرصتها مبدل نميشود/ جامعه آزاد خلاق است، جامعه بسته خلاقيتسوز
- دکتر علیرضا بهشتی مدرس فلسفه سیاسی گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس: نقد اصلاح طلبان؛ چرا انتخابات محوری به جای جامعه محوری؟
- هاشمی و یزدی، تفاوت آشکار میان دو تفکر| سید هادی طباطبایی
- صادق زیباکلام "تفاهم لوزان": آیندگان از این بیانیه به عنوان ایران اسلامی بعد از تفاهمنامه لوزان یاد خواهند کرد
- آلن ایر به خبرگزاری فارس: این کتاب شهید مطهری را بخوانید
- درباره «ملت و دولت؛ همدلی و همزبانی» الزامات وصول به راهبرد همدلی و همزبانی/ دکتر هوشنگ عطاپور
- وجوه تمایز جریان اصلاحطلبی با اصولگرائی/ اصلاحطلبی یک گفتمان است؟ یک روش است، یا یک هدف؟
- شهبانویی که روزگاری نگران فقر و فاقه مردم بود، حالا کارگردان جشن هایی است که آشکارا به اعتقادات آنان دهن کجی می کند
- در آستانه 11 اردیبهشت روز جهانی کارگر- کارگری در ابرها/ روی خط خطر/ اینجا طبقه 18+، کارگران با مشکلات فراوان مشغول کارند...
- توسعه سیاسی و خوانش چالشهای ساختاری و رسوب یافته آن در ایران/ مصطفی مطهری *
- دکتر رضا داوری اردکانی: انقلاب کردیم که به اخلاق برسیم؛ اما شاهد فساد، دروغ و تهمت هستیم.
- نماد توسعه را باید در رفتارهای اجتماعی ما جستجو نمود و میزان احترام و امنیتی که جامعه و افراد برای یکدیگر قائل هستند...
- نتیجه مقاومت در مقابل تکنولوژی چه خواهد بود؟ اینترنت و برخوردهای غلط با آن در ایران/ عطا افشاریان
- «چرا ملت ها شکست می خورند؟» نحوه نگاه و درک شما را نیست به جهان دگرگون می کند.
- انديشه سياسي شهيد بهشتي در گفت و گو با عليرضا بهشتي: پدرم به نظام تكحزبي قائل نبود
- لازمه حیات بشری و حرکت به سمت دولت خرد است. دولت خرد، بطور حتم دولتی است که بر مبنای اندیشه سالم و "ما ینطق عن الهوی " ایجاد خواهد شد
- رفیقدوست: امام گفت مگر قرارست 1000سال با آمریکا رابطه نداشته باشیم؟
- در بحث موسیقی هم باید مواظب بود با احتیاطات مردم علی الخصوص جوانان را به دین بدبین و دین را در نظر ایشان دشوار و غیرفطری جلوه ندهیم.
- با «مرتضی رحمانی موحد» معاون گردشگری کشور: برنامه دولت برای بازاریابی و تبلیغات گردشگری چیست؟
- آشنایی با انجمن علمی گردشگری ایران/ ارتقای دانش و گسترش پدیده صنعت گردشگری و بهبود امور آموزشی و پژوهشی
- سید محمد بهشتی ریاست پژوهشگاه میراثفرهنگی را برعهده گرفت
- حالِ جایگزین نفت خوب نیست! صنایع دستی کالایی زیبا و برگرفته از روح انسانی و ذوق و سلیقه ای ایرانی است
- مسعود سلطانی فر، معاون رییس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری: روزهای درخشان فراروی گردشگری ایران
- درآمد گردشگری ایران از زبان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور
- مرکز خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره جهاددانشگاهی مشهد برگزار میکند: همایش انتخاب رشته کنکور سراسری 94 ویژه داوطلبان
- رئیس پژوهش گاه میراث فرهنگی در گفت و گو با ایلنا: احیای بافت تاریخی مانند زرگری است و نیازمند به کار مینیاتوری و ظریف دارد
- شهردار نیشابور: هر گردشگر با خود 15 شغل میآورد
- اگر کارشناسان این نهاد تایید کنند و وزارت ارشاد هم مجوز بدهد، گروههای موسیقی میتوانند در اماکن تاریخی کنسرت بدهند.
- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت جام گفت: خانه صنایع دستی با هدف تعامل هرچه بیشتر هنرمندان و بازدید عموم در شهرستان گشایش یافت.
- برنامههای توسعه گردشگردی با مشارکت شهرداریها و بخش خصوصی تصویب شد
- رئیس مرکز آموزش علمی- کاربردی ورزش و جوانان خراسان رضوی از آغاز ثبتنام این مرکز در 18 رشته ورزشی خبر داد.
- گردشگری؛ اولویت اول برنامه ششم/ ابراهیمبای سلامی عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
- مدير كل ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري خراسان رضوي گفت: بر اساس برنامهريزيهاي انجام شده اتحاديهها و تشكلهاي مرتبط با صنعت گردشگري در پايتخت معنوي ايران در برنامهريزيها براي مشهد 2017 مشاركت فعال خواهند داشت.
- گردشگري داخلي موتور محرکه توسعه اقتصادي/ جاي خالي سند توسعه گردشگري
- نوروز در خطه خراسان رضوی، طنازی بهار در صفحه ای از فرهنگ، هنر و تاریخ
- منطقه ییلاقی شاندیز در ۳۸ کیلومتری غرب مشهد واقع شده است. رودخانهها و درههای گوناگون شاندیز و اقلیم متنوع و چشمانداز طبیعی آن منظره دلنشین را برای گردشگران طبیعت پدید آورده است.
- حسین زارع صفت، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی: در امر گردشگری مجبور به تغییر نگرش، رویه و رفتار هستیم و برندسازی امری ضروری است.
- حمله به کنسولگری عربستان، شوک به اقتصاد مشهد بود/ گزارشی از رکود گردشگری در مشهد/ کاهش 80 درصدی زائران خارجی
- نماینده یونسکو در تهران از شهرام ناظری، این خواننده پیش کسوت موسیقی سنتی کشورمان قدردانی کرد.
- استاندار خراسان رضوی در نشست کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت مشهد: برای گردشگری پاک و توام با معنویت برنامهریزی میکنیم
- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خراسان رضوی از ثبت 47 اثر میراث طبیعی،فرهنگی و گردشگری شهرستان قوچان خبر داد.
- مشهد و مسئولیت شهردار/ ابراهیمبای سلامی- عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری