نام شما:
ایمیل مقصد:

 مهر گزارش می دهد؛ تئاتر کودک در صحنه بی توجهی خاک می خورد

مهر گزارش می دهد؛ تئاتر کودک در صحنه بی توجهی خاک می خورد


گروه: فرهنگ، تاریخ، ادبیات و هنر
تاریخ درج: 1394/3/24
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

مشهد- تئاتر یکی از ابزارهای تاثیر گذار آموزشی و تربیتی به ویژه در حوزه کودکان است که در حال حاضر این روش موثر در خراسان رضوی به عنوان مهد تئاتر کشور در صحنه بی توجهی در حال خاک خوردن است.

به گزارش خبرنگار مهر، تئاتر یکی از تاثیر گذار ترین روش های آموزشی برای انتقال مفاهیم بنیادی و پایه ای برای کودکان محسوب می شود و بسیاری از مربیان آموزشی در تمام دنیا به مزایای آن پی برده و در مسیر بهره گیری از نقش تاثیر گذار آن در حوزه آموزش بهره بیشماری برده اند.
متاسفانه این هنر تاثیرگذار آموزشی در کشور ما به ویژه در مهد تئاتر کشور که هنرمندان و  بزرگان بسیاری در حوزه هنر تئاتر و سینما تربیت کرده است در گرداب بی تدبیری گرفتار آمده و نادیده گرفته شده است.
هر چند هر ساله تلاش های بسیاری از سوی برخی ارگان ها، هنرمندان و علاقمندان به این رشته هنری در حوزه کودکان در خراسان رضوی انجام می شود ولی این تلاش ها با توجه به تاثیرگذاری شگرف آن بر کودکان خیلی ناچیز است.
به گفته کارشناس هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی اهمیت نمایش و تئاتر در آموزش و نهادینه کردن برخی عادات در کودکان تا حدی است که کودکان با توجه به ذات و نیاز فطری خود از آن در بازی های خود بهره می گیرند.
تئاتر برخواسته از فطرت کودکان است
سهراب خواجه نژاد در گفتگو با مهر ضمن اشاره به بازی های کودکانه که نمایی از تئاتر و نمایش دارند اظهار کرد: بسیاری از این نمایش ها را ما با عنوان هایی از جمله خاله بازی، معلم بازی و حتی دکتر بازی می شناسیم.
وی این مهم را برخواسته از فطرت کودکان دانسته و گفت:  اصل کار تئاتر در حوزه کودک به دو مقوله انتقال دانش و آموزه ها و پرورش تفکر انتقادی در آنها می رسد.
وی ادامه داد: پرورش تفکر انتقادی در کودکان یعنی تربیت کودکان برای تفکر و صاحب نظر شدن و تئاتر در این حوزه کمک به سزایی می کند پس لزوم اجرا و بهره گیری از آن در  آموزش از همین امر به خوبی مشخص می شود.
خواجه نژاد معتقد است؛ آنچه در حوزه تئاتر کودک ما را گمراه می کند این مطلب است که تئاتر باید پیام داشته باشد که امر غلطی است چرا که تئاتر محلی برای انتقال دیدگاه و نه پیام به کودکان است و همین تفکر غلط است که سبب شده وضعیت تئاتر کودک امروز به اینجا برسد در حالی که تئاتر باید کمک کند تا کودکان خودشان مسیر خود را پیدا کنند.
جای خالی پویایی در حوزه تئاتر کودک
وی یکی از معضلات در حوزه تئاتر کودک را نبود انجمنی پویا و متفکر عنوان کرد و افزود: مسئولان می توانند از این  ابزار هنری به عنوان یک اقدام فوق تربیتی بهره گیری کنند ولی متاسفانه هیچ جای خاصی برای آن تعریف نشده که متخصصان کودک از تمام گرایشات چون روانشناس، کارشناس تربیتی و ادبی و کارشناسان هنری و آموزشی، بازیگران و هنرمندان در آن به بررسی این امر بپردازند.
کارشناس هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با اشاره به برخی کارهای ضعیف در حوزه کودکان ابراز کرد: خیلی از فعالان این حوزه تنها علاقمندان به تئاتر هستند و آموزش خوب و علمی در این زمینه ندیده اند در نتیجه تئاتر سالمی ارائه نمی شود و این اشکال در دید مردم و مسئولان ضعف در اصل تئاتر برای کودکان دیده شده و سبب کنار زده شدن آن می شود.
وی با بیان اینکه در میان ارگان ها، نهادها، مسئولان و بخش خصوصی بنیه های خوبی برای حمایت و تقویت تئاتر کودک دانش، آگاهی و علم کافی را نداشته باشند و این خلا بزرگی برای تئاتر کودک محسوب می شود.
بی اعتمادی مردم به تئاتر
مهدی سیم ریز نویسنده و کارگردان حوزه کودک هم در خصوص تئاتر کودک به خبرنگار مهر گفت: نبود حمایت از اجرای عمومی تئاتر های خوب در استان یکی از مشکلاتی است که سبب ندیده شدن این ابزار هنری در حوزه کودک می شود.
سیم ریز نیز با نظر خواجه نژاد در خصوص بی اعتمادی مردم به تئاتر کودک با اجرای  نمایش های ضعیف در این حوزه موافق بوده و گفت: در بحث تولید تئاتر در حوزه کودک که از جنبه آموزشی و تربیتی هم پر بار باشد نیرو ها و هنرمندان خوبی در استان داریم ولی تولید نمایش هایی غیر حرفه ای توسط گروه های بی تجربه تا حدود زیادی سبب بی اعتمادی مخاطبان در این عرصه شده و برگرداندن این اعتماد هم کار مشکلی است.
به نظر می رسد متولیان اصلی تولید و اجرای تئاتر کودک در استان این ابزار مهم آموزش را فراموش کرده و در جهت کمک به پرورش آن تلاشی نمی کنند.
خواجه نژاد با اشاره به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش  و پرورش به عنوان یکی از متولیان تئاتر کودک عنوان کرد: مسئولان باید فرصت کافی را در اختیار هنرمندان و کارشناسان این حوزه برای پرورش تئاتر کودک قرار دهند.
کمبود سالن ویژه اجرای نمایش های کودکانه
وی معتقد است این دو نهاد در پرورش تئاتر کودک می توانند خیلی موثر باشند ولی نه در مسیر امروز بلکه در یک مسیر علمی و با بهره گیری از یک سیستم جامع متشکل از روانشناس، افرادی اهل ادب، نویسندگان و هنرمندان که تئاتر کودک را راهبری و مسیر آموزش خوب را فراهم کند و سبب سرخوردگی کودک، والدین و مسئولان از ضعف موجود در حوزه تئاتر نشود.
 سیم ریز در ادامه به کمبود سالن اجرا ویژه نمایش های کودکانه  اشاره کرده و افزود: کارهای خوبی تولید می شود ولی عملا در جذب مخاطب و سالن برای اجرا ضعف داریم و غیر از سالن عروسکی مجتمع امام رضا(ع) که فاقد استانداردهای لازم است و مجتمع امام خمینی(ره) سالن دیگری خاص کودکان نداریم.
این کارگردان تاتر کودک بیان کرد: باید یک شورای تخصصی نظارت بر اجرای نمایش های ویژه کودک و نوجوان تشکیل شده، اجرای نمایش های فاقد استانداردهای لازم از نظر آموزشی و تربیتی و گروه های حرفه ای به دلیل حساسیت بیشتر در حوزه کودک متوقف شود تا بی اعتمادی های ایجاد شده کم کم از بین برود؛ همچنین شرایط مناسبی برای اجرا در سالن های شهر فراهم شود چرا که در حال حاضر سالن ها هزینه بالایی برای اجرا از گروه ها مطالبه می کنند.
سرانه فرهنگی پایین مدارس برای تئاتر
سیم ریز با اشاره به موانع موجود در آموزش و پرورش که اجرای تئاتر کودک را در این حوزه با چالش هایی مواجه کرده است، گفت: این ارگان باید همکاری ویژه ای با گروه های حرفه ای تئاتر کودک داشته باشد و شرایط مناسبی برای اجرا فراهم کند چرا که در حال حاضر مدارس سرانه فرهنگی پایینی برای تئاتر، این هنر تاثیر گذار در عرصه تربیت و آموزش دارند.
به گفته وی اگر شورایی متشکل از ارگان های متولی تئاتر کودک چون ارشاد، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دیگر مراکز تولیدکننده متولی نظارت بر تئاتر کودک بوده و وظیفه صدور مجوز را بر عهده بگیرند مشکلات بسیاری از سر راه تئاتر کودک بر داشته می شود.
مهجوریت تئاتر عروسکی با وجود نقش موثر آن بر تربیت
علی ثابت نیا مدیر موسسه آفرینش های هنری آستان قدس هم ضمن تاکید بر جایگاه کم رنگ تئاتر کودک در حوزه آموزش و تربیت در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: با توجه به حساسیت موجود و تاثیر تئاتر در حوزه کودک موسسه آفرینش های هنری به شکلی جدی پیگیر تولید و اجرای عموم تئاتر کودک با موضوعات تربیتی و دینی است و با همکاری چند گروه حرفه ای سالانه چندین نمایش کودکانه تولید و ه اجرای عموم می گذارد.
وی با اشاره به تئاتر عروسکی به عنوان یکی از تاثیر گذارترین نوع تئاتر برای کودکان ابراز کرد: تئاتر عروسکی سال ها است در حوزه کودک مهجور مانده و نهاد خاصی پیگیر تولید و اجرای آن نیست هر چند کانون پرورش هر سال تولیدات خوبی در این زمینه دارد ولی آن هم به دلیل برخی مشکلات خیلی کم رنگ است.
وحید حمیدزاده یکی دیگر کارگردانان فعال در حوزه کودک هم به خبرنگار مهر گفت: تئاتر کودک متاسفانه نه تنها در خراسان رضوی بلکه در کل کشور دچار بی توجهی شده است و متاسفانه امروز کودکان در شهر بهشت تئاتر ندارند چرا که متولیان اصلی آن توجهی به این امر ندارند.
وی عنوان کرد: در حال حاضر تنها حمایت کننده تئاتر کودک در استان موسسه آفرینش های هنری آستان قدس است در صورتی که تئاتر یک عنصر سازنده در شخصیت، تعلیم و تربیت کودکان محسوب می شود هیچ ارگان و نهادی از آن حمایتی جدی نمی کند.
حمید زاده با اشاره به برگزاری نامناسب دوره اخیر جشنواره تئاتر کودک در بندر عباس هم عنوان کرد: در خصوص تئاتر کودک باید گفت «هر سال دریغ از پارسال» چرا که سال به سال وضعیت بدتر می شود و بهتر نمی شود و این امر در برگزاری این جشنواره به خوبی مشهود بود.
به نظر می رسد مسئولان به کلی از این عنصر سازنده و تاثیر گذار در حوزه تعلیم و تربیت غافل مانده اند، هر چند به گفته کارشناسان این حوزه اجراهای ضعیف و کم محتوا در این امر موثر بوده است ولی کمبود فضا و امکانات و عدم حمایت از گروه های حرفه ای در حوزه تئاتر کودک عامل مهم دیگری است که سبب به گوشه رانده شدن تئاتر کودک به عنوان یک ابزار آموزشی در مسیر آموزش و پرورش شده است و نیاز است با توجه به حساسیت آن بیش از گذشته مورد توجه و حمایت قرار گیرد.
گزارش: ملیحه زرین پور
بستن http://www.modarair.com/news/فرهنگ-و-هنر/مشهد.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498334     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: