ارميا؛ سمبل تضاد سنت و مدرنیسم ؟ |
گروه فرهنگی- رسانهها: یکی از کارکردهای رسانه تغییر سبک زندگی است اما نميتوان صرفا از دریچهاي مهندسی به موضوعات پیچیده اجتماعی نگریست و هرپدیدهاي را با تئوری توطئه تحلیل کرد و در پی دستهای پنهان در پس آن بود.
پدیده ارمیا، خانم جوانی که با حفظ حجاب اسلامی در مسابقات خوانندگی يك شبکه فارسي ماهوارهاي شرکت ميکند و بعنوان برنده این مسابقات معرفی گردیده است در هفتههاي اخیر به یکی از موضوعات چالش برانگیز و مورد توجه خانوادههاي ایرانی و شبکههاي اجتماعی تبدیل شده است، شاید بتوان پدیده ارمیا را با موضوع برهنه شدن گلیشفته فراهانی مقایسه کرد، دو جنجال خبری که یکی اصرار بر بدون پوشش بودن زنی جوان موجب جنجال شد و دیگری اصرار بر پوشش داشتن خانم دوم. البته در این میان واکنشها به این دو پدیده تفاوتهای فراوانی دارد، در پدیده گلیشفته، طیف هوادار مدرنیسم مطلق، به دفاع از برهنگی گلیشفته پرداختند و آن را در قالب آزادیهاي فردی توجیه کردند، اما طیف سنتی بصورت مطلق آن را محکوم نمودند و اکثریت جامعه که بخش تعامل سنت ومدرنیسم محسوب ميشوند، نه لزوما از جایگاه شرع بلکه از نگاه عرف واخلاق در درجاتی ملایم تر از بخش سنتی، اقدام گلیشفته را ناپسند شمردند.
اما در موضوع ارمیا، توافق دوبخش سنتی ومدرن در محکوم کردن این پدیده در نوع خود جالب توجه است. طیف مدرن که از آزادی پوشش تا حد برهنگی گلیشفته دفاع ميکرد، از ارمیا بدلیل پایبندی به پوششی که از نظر آنان سمبل خرافات و تحجر ودر بند کردن زنان است انتقاد ميکند و طیف سنتی از اینکه زنی محجبه یکی از احکام اسلامی را نقض کرده و در حضور مردان آواز ميخواند برمی آشوبد و گویی ترجیح ميدهد که ارمیا بجای این رفتار پارادوکسیکال که با حفظ حجاب وعدم تماس فیزیکی با مردان نامحرم به آواز خواندن ميپردازد، ظاهری مشابه دیگر شرکت کنندگان یعنی بی حجاب داشته باشد. اینکه شبکه مذكور که پشتیبان مالی نامعلوم و اهداف نامشخصی دارد چرا زنی محجبه را در این مسابقات بصورت ویژهاي مطرح کرده و با امدادهای نیمه غیبی وی را بعنوان برنده معرفی ميکند موضوع پیچیدهاي نیست و همانگونه که دیگران نوشتهاند مطرح کردن اقلیت و عنصری ناهمخون با سایر افراد، یکی از شگردهای کلاسیک در مدیریت رسانه در جهت جلب توجه، جلب محبوبیت، منافع مالی و مزیتهای حرفهاي است، که با توجه به اهداف احتمالا سیاسی کلیت شبکه، ممکن است اهداف دیگری نیز در این میان مطرح باشد اما نگاهی که صرفا مبتنی بر تئوری توطئه باشد نميتواند همه ابعاد پدیده پیچیده اجتماعی ارمیا را تحلیل کند. در هرموضوع در حوزه سبک زندگی ما با سه طیف عمده در جامعه مواجه هستیم: طیف سنتی که برحاکمیت ارزشهای دینی بر ارزشهای مدرن در جامعه تاکید دارد و مدرنیسم را با سنت سازگار ميکنند، طیف مدرن که بالعکس در تقابل میان سنت و مدرنیسم، حق را به جانب مدرنیسم ميزنند واز عرصه تعاملات اجتماعی سنت زدایی ميکنند و طیف سوم، که نیم توانند میان سنت ومدرنیسم یکی را برگزینند لذات و جذابیتهای مدرنیسم وآرامش بخشی سنت برای آنها هردو مورد نیاز است بنابراین سعی ميکنند که در سبک زندگی خودساخته خود سنت را با مدرنیسم بیامیزند و در حوزههاي به ارزشهای سنتی پایبند باشند و در حوزههاي به ارزشهای مدرن رو بیارند. از این رو بسیاری از مردان ایرانی را ميتوان مشاهده کرد که به رغم، تدین و پایبندی به نماز و روزه، مداوما به شنیدن صدای خوانندگان نظیر هایده و گوگوش ميپردازند، و بسیاری از زنانی که اعتقادات وحتی اعمال مذهبی مداوم دارند اما احکامی نظیر حجاب کامل و یا ممنوعیت آرایش برای نامحرم را نقض ميکنند، بسیاری از مردان خانواده این زنان نیز با وجود سازگار کردن خود با بدحجابی از ارزش سنتی غیرت تهی نیستند و ولنگاری زنان خانواده خود را برنمی تابند، بنابراین ميتوان گفت که طیف سوم به نوع نتیجه التقاط یا تعامل ناهمگون وپارادوکسیکال سنت ومدرنیسم هستند. شاید از نظر منطقی بتوان طیف اول ودوم یعنی سنتی ویا مدرن را به طیف سوم ترجیح داد چرا که از سازگاری درونی ارزشها در سبک زندگی برخودارند اما واقعیت آن است که اکثریت جامعه ایران را باید در طیف سوم جستجو کرد، بنابراین هرجریانی در جامعه در پی برقراری ارتباط وتحت تاثیر قراردادن این طیف است از این رو مشاهده ميشود که از یکسو صداوسیما که تریبون رسمی نظام است برخلاف احکام اسلامی از آرایش غلیظ برای جذاب کردن هنرپیشگان ومجریان زن خود استفاده ميکند و شبکه من وتو نیز با قرار دادن زنی محجبه میان شرکت کنندگان آکادمی گوگوش سعی در جذب این نوع از مخاطب دارد. اما چه باید کرد؟ آیا باید این رفتار پاردوکسیکال در پدیده ارمیا را حمل به تئوری توطئه، سازمان مجاهدین خلق، ترویج بهائیت و یا توطئه آخوندی کرد؟ یا آنکه از منظری عمیق تر تناقضاهای جامعه ایرانی که محصول تعامل پرافت وخیز انقلاب اسلامی با جهان است بررسی نمود. ارمیا نمونهاي از هزاران و میلیونها نفری است که در تلاقی دو موج فرهنگی ميخواهند وسط بایستند و بخشی از این هردو فرهنگ را همزمان حفظ کنند، گروهی که بی دین نیستند اما نميتوان آنها را کاملا متدین نیز دانست، اخلاق و معنویت دین را در کنار لذات مدرن ممنوعه در سنت ميخواهند واز این رو دچار نوعی تناقض ارزشی در رفتار ميشوند. مدیریت اجتماعی این طیف فرایندی پیچیده است که از سوی ....رسانههاي حرفهاي فارسی زبان خارج از کشور با جدیت دنبال ميشود اما از سوی رسانههاي داخلی و نهادهای دینی کمتر مورد توجه قرار ميگیرد و اگر در حاشیه و بطن برنامههاي صداوسیما نیز رگههاي از آن دیده ميشود پیش از آنکه نتیجه سیاستگذاری آگاهانه و هوشمندانه مسئولان باشد نتیجه غریزه حرفهاي برنامه سازان است. به نظر ميرسد نباید همانگونه که جامعه بصورت سطحی از کنار پدیده برهنگی گلیشفته گذشت و به محکومیت ویا تایید صرف بسنده کرد در برابر پدیده ارمیا نیز رفتار مشابهی داشته باشد چرا که نادیده گرفتن اکثریت جامعه در درازمدت از سوی نگاهی، به حذف آن نگاه خاص از روند جامعه ميانجامد.
توهم توطئه مثل بختک افتاده روی زندگی ما ایرانیا. این دشمن فرضی کیه که فقط شما میبینیدش. تورو خدا به ما هم نشونش بدین. چی میخواین از جون این بنده خدا. اول شدنش با امدادهای غیبی نبوده جناب نویسنده. اگه یه گشتی توی جامعه میزدی حتما متوجه میشدی که چقدر رای داشت. اگه اول نمیشد اونوقت باید به نتایج ارا شک میکردید.
دوست عزیز امدادهای غیبی کاملا درست است بخاطر اینکه مجری برنامه علنا گفت خطوط از ایران قطع شده بوده و از بیرون هم فکر نمیکنک کسی به این خانوم رای داده باشه چرا که در حالت خوشبینانه ایشون باید نفر دوم می شد . ضمن اینکه اگر شما به صورت حرفه ای این برنامه را دنبال میکردید نتایج از قبل در فیسبوک اعلام می شد مثلا وقتی یکی از شرکت کننده ها به اسم امیرحسین حذف شده ساعتها قیل روی فیسبوک قرار گرفت که بسیار مشکوک بود . (36347)
دوست عزیز حرف شما کاملا درست است ما در این 8 سال هر اتفاقی می افتد می گویند کار دشمن بوده.اما نباید از کنار بعضی چیز ها هم ساده گذشت و در واقع همه چیز رو با هم نباید قاطی کرد.
واقعا من از شما سوال دارم بی بی سی و صدای امریکا و من و تو بفکر مردم هستن!؟بفکر منافع کشور هستن!؟واقعا برا من سوال هست؟ چرا انگلیس و شبکه های مثل من و تو که معلوم نیست از کجا ارتزاق میشن اینقدر فعالیت می کنند. البته بخش اعظمی از این مشکلات بخاطر شرایط کشور و دین گریزی مردم و روی برتافتن از صدا وسیمای میلی بسوی رسانه های خارج از کشور هست. وقتی رسانه فریاد و صدای مردم نباشد معلوم است که مردم از آن روی بر می تابن در نتیجه بدنیال جایگزین هستن که اینجا انگلیس یا هر شخص دیگه ای میخواد در جهت منافع کشورش از فرصت استفاده کنه. من نمیگم آمریکا و انگلیس دشمن ما هستن ولی حتی امریکا و روسیه که با همدیگر دوست هستن جنگ سختی در بخش رسانه ای دارند.این را نمی شود انکار کرد. رسانه ای که از جنس مردم خودمان باشد به درد میخورد و سود مند هست نه رسانه ای که فقط بدنبال نابود کردن ارزش ها یا اسمش را هر چه میخواهید بگذارید. متاسفانه مردم ایران دیگر اینقدر عصبانی هستن از شنیدن کلمه دشمن (البته کاملا هم حق دارند) که هر کاری شود و اسم دشمن وسط بیاید از ان حمایت می کنند البته من همانطور که گفتم نمیخواهم به اینها بگوییم دشمن این جنگ رسانه ای در همه جای دنیا وجود دارد حتی در میان کشور های دوستی مثل روسیه و آمریکا (36354) واقعا داریم به کجا می ریم؟آشکارا در این ماجرا دارن حساسیت زدایی می کنن چشم بینا می خواد دوست عزیز!
هر چند از کسانی که به دیدن تن عریان عادت کردن چه بصیرتی میشه انتظار داشت؟ (گیریم این یکی حفظ ظاهر کرده باشه) شما را به ادامه ی خواب دعوت می نماییم. (36415) درود
چه بخواهیم و چه نخواهیم باید بپذیریم اکثریت جامعه پس از سی سال، در الگوها، تفکرات و نشانگان های سیاسی و فرهنگی دچار تغییرات ماهوی وسیعی گردیده است و این درک مسئولانه می طلبد. مرسی
در تمام این مدت، این تنها نقد علمی و منصفانه قضیه بود و باعث مسرت شد. بقیه یا دارن ارمیا رو مجاهد خلق جلوه میدن (اقدامی شتابزده برای مبارزه با هجوم محبوبیت ارمیا دربین خانواده های ایرانی) و گروهی هم دارن ایشون رو متحجر (که این دسته هم علیرغم شعار دموکراسی ذره ای پایبند به آزادی عقیده نیستند و در اغلب موارد توهین هایی رکیک نثار دیگران می کنند) معرفی کنند. جالب تر اینه که همه رسانه های داخلی با نوعی هراس دارند با تئوری های توطئه و با رفتاری پارانوئید به این بنده خدا نسبت های ناروایی می زنند و خارج نشینان و به قول شما مدرن پسندان هم ایشون رو متهم میکنند که با تقلب در آرا و بسته شدن خطوط تلفن بقیه شرکت کنندگان اول شده. به شخصه ابدا پدیده ارمیا رو به معنای واقعی "پدیده" ندیدم و این حقیقتی است که بخش عمده مردم ما هم ارمیاسان زندگی میکنند. همه ما گرفتار چالش سنت و مدرنیسم هستیم. چیزی که سوای همه مطالب ارزش داشت این بود که ایشون در جایی که حجاب داشتن سخته اینقدر شجاعت داشت که از عقیده اش برنگرده. باید بین مسائل اعتقادی که یک مسئله شخصی است و مسائل اجتماعی که یک مسئله فرهنگی است تفاوت قائل شد. هیچ کس کامل نیست و هیچ کس نمی تواند اعتقادات خود را بر دیگران تحمیل کند. بنابراین کسانی که بر خلاف اعتقادات یا بر خلاف بخشی از اعتقادات ما رفتار می کنند لزوما مخالف ما و اعتقادات ما نیستند و هدفشان زیر سوال بردن اعتقادات ما نیست. مسئله دین و اعتقاد و پایبندی به جزئی از آن یا تمام آن، مسئله ای شخصی است و مربوط به دیگران نمی باشد.
اما مسئله اینست که حجاب این خانوم به نوعی دروغ و ریا و تزویر هست.
مگر میتوان مدعی حجاب و اسلام بود ، اما در نزد مردان شروع به اوازخوانی کرد!؟ ودر پارتی ها شرکت کرد!؟من به هیچ وجه این شبکه ها را نگاه نکردم ولی خوب میدانم که نه بی بی سی نه من و تو و نه صدای امریکا دلش برای مردم نسوخته و نخواهد سوخت!!!واینا همشه با برنامه هستن. مردم ما متاسفانه فقط مدعی هستن.و در اخلاق نزدیک به صفر هستن.دروغگویی و نفاق و ریاکاری و تزویر به وفور یافت میشود . . . بهار خواهش دارم چاپ کن یکجانبه گرایی و جناحی عمل کردن صدا و سیما که اسم رسانه ملی! را هم بر روی خود نهاده ، مردم را مجبور به استفاده از ماهواره می کند. آن ها هم مبلغ عقاید خودشانند. نباید ما توقع داشته باشیم آن ها برنامه های باب دل مسئولین ما بسازند. راه حلش هم مسلما پارازیت نیست آزادی بیان و رسانه های آزاد است.
تاریخ ما نوشته هایی دارد که در حرم سرای ناصرالدین شاه بر اثر فتوای مجتهدی قلیان شکستند و از آن بعنوان یک حرکت مثبت یاد می شود اما در تمام طول تاریخ موسقی غیر سنتی می بینید که آن در مورد خوانندگان زن توام با برهنگی است اما زنی آمده و این سنت برهنگی را شکسته بروید بجای انگ های عجیب و غریب از قرآن کریم و یا احادیث معتبر دلیل آواز نخواندن زن را پیدا کنید و ارائه دهید
تیپ نجیب سالم اجتماعی شاید شبیه پریسا خواننده زن مقبول جامعه ایرانی بوده و هست .
ایا برنامه های رسانه ملی بدون هدف اجرا می گرددکه ازشبکه ماهواره ای من وتو انتقاد داری تمامی صاحبان ثروت و قدرت برای منافع شخصی و گروهی خود فعالیت دارند و مردم صرفا ابزار و پله ای برای پیشبرد اهداف این صاحبان ثروت و قدرت می باشند
با سلام
نویسنده این نوشته تحلیل منطقی از وضعیت جامعه ایران ارائه کرده است و نوشته اکثریت جامعه در طیف سوم قرار می گیرد. اما این نوشته او با ساختگی دانستن انتخاب ارمیا تناقض دارد. اگر اکثریت جامعه ایران به دنبال جمع سنت و مدرنیته است. چرا نباید به ارمیا که به نوعی به دنبال همین جمع بستن است رای دهند؟؟؟؟؟؟ پر واضح است که اکثریت جامعه ایران از بین 14 شرکت کننده ای که 13 نفرشان در طیف پیرو مدرنیته محض هستند، ارمیا را انتخاب می کنند. علاوه بر این صدای خوش و جذابیت چهره او نقش مهمی در انتخاب او داشته است. همین اینها به کنار نکته مغفول این است که کسی نمی پرسد چرا اکثریت جامعه امروز ایران رسانه ملی را رها کرده و چشم به ماهواره دارند چند سال پیش فارسی وان و اکنون من و تو و ایران فردا؟؟؟؟؟؟؟ آیا جز اینست که ماهوره ای ها به خوبی ذات انسان و البته نیازهای انسان ایرانی را بهتر از ما می شناسند و به دنبال شکل دادن جامعه ایران بر مبنای علایق و هویت خود هستند. در این بین هویت ایرانی و اسلامی ما در کوران رقابت رسانه ای رنگ می بازد. دوستان البته نباید از این موضوع به راحتی گذشت که به قول دوستان با این پدیده ارمیا یک موج جدیدی در کشور ایجاد شده که اکثرا هم از دختران هم هستند که دنباله روی ارمیا شده اند بهرحال با هر نیتی که این پدیده داشته تاثیرش رو در جامعه و بر افکار ما به خصوص قشر زنان ما گذاشته حالا خوب یا بد
|
- سفارش به مدارا در قرآن
- روز جهانی معلم ۵ اکتبر ۲۰۱۲ برابر با ۱۴ مهر ماه ۱۳۹۱
- تصاویر/ خانه و موزه نیما یوشیج
- حافظ،شاهکارکلام موزون پارسي
- مشاهیر جهان به روایت کاریکاتور
- فرح اصولی ، هنرمند نقاش و دبیر دوسالانه های هنری : در سالهای اخیر دوسالانه های هنری رنگ باخته اند
- نمایشنامه نویس و کارگردان کودک و نوجوان : بی نظمی و سردرگمی های تئاتر کودک، نبود یک متولی واحد را به رخ می کشد
- به یاد ایرج قادری كه عاشقانه رفت
- هنرمند آلمانی به عنوان "گرانبهاترین هنرمند زنده جهان" شناخته شد
- 1000 نویسنده در نمایشگاه جهانی کتاب فرانکفورت
- نیما یوشیج، افسانهسرای شعر امروز ایران
- «اخوان به شعر نیما زبانی آشنا بخشید»
- ملک الشعرای بهار؛ چهره ماندگار ادبیات ایران
- بزرگداشت هزارسالگی سرایش شاهنامه
- روسو و آموزش و پرورش پيشرو
- حذف سینما از سبد خانوار
- شهر مردگان؛ شهروندان بیدفاع
- عرفه، مبارزه با موانع تکامل و انسانیت
- از سهروردي غافل نشويم گفت و گو با نجفقلي حبيبي، عضو هيات علمي موسسه پژوهشي حکمت و فلسفه ايران
- انتشار اثر همایونفر با دکلمه خسرو شکیبایی
- کنگره سهراب سپهري با حضور صندليهاي خالي برپا شد
- کوروش هخامنشي؛ حقیقتی افسانهای
- «فردین» تنها سوپراستار سینمای ایران بود؟
- مديرعامل انجمن شاعران ايران : قيصر امينپور، حافظ معاصر شعر فارسي
- مرتضي احمدي در جشن تولد 88 سالگياش: هفتاد سال است در خيابان هنر به مردم تعظيم ميکنم
- موراکامي، نويسنده اي شرقي با نگاهي غربي
- کیمیایی : سینمای دلخواه مردم وجود ندارد
- استاد دانشگاه و نوازنده عود گروه شهناز : حمایت از فعالیت های فرهنگی در دولت اصلاحات بیشتر بود
- خاطرات عزتالله انتظامي از زندان قصر : با شاملو همبند شدم
- استاد انتظامی : شرایطی پیش آمده است که همه هنرمندان غریبانه به سرای باقی میشتابند
- واكنش باران کوثری به ممنوعالفعاليت شدنش
- «فاطمه معتمد آریا» داور جشنواره فیلم دبی شد
- تازهترین گفت و گوی بهرام بیضایی با نشریه آرت دیلی: سهراب کُشی را خط نزدند ، مرا خط زدند
- فیلم جعفر پناهی نامزد دریافت اسکار شد
- کیوان ساکت در گفت و گو با پایگاه خبری "فریادگر": هنرمندان کشور، مفاخرند و نه مزاحم
- دو نگاه متفاوت به فیلم جنجالی جیرانی
- به مناسبت سالروز درگذشت "آقای خنده ایران"
- مراسمی برای هشتادوهفتمین سالروز تولد احمد شاملو برگزار شد.
- در آستانهی دریافت اولین «تندیس مهر» پرویز پرستویی : وظیفهی ما تنها مقابل دوربین رفتن نیست
- بهروز غریب پور اعلام کرد: حافظ به صحنه باز می گردد
- بررسی حواشی اخیر سینما در گفت و گو با تهمینه میلانی : ضعف مدیریت فرهنگی، اوضاع سینما را بحرانی کرده است
- 10 فیلم پرفروش سینمای جهان در 2012
- پيشبيني بهترين فيلمهاي سال 2013 / فيلم اصغر فرهادي در ميان 10 اثر برتر سينماي جهان
- کیارستمی نامزد جایزهی اسکار آسیا شد
- نگاهی گذرا به فیلم دوباره با هم / پردهای سفید برای چشمانی سیاه / نقد فيلم
- جشنواره تئاتر فجر و بدعتهای جدید / هرسال دریغ از پارسال !
- وقتی نفس تئاتر شهر میگیرد / اینجا جشنوارهی تئاتر فجر است یا ...؟
- حرفهای صریح پرویز پرستویی درباره سینما، بازیگری و.../ نه خداحافظی کردهام نه اعتصاب!
- شاعری که غزل را زنده کرد / تجلیل از بانوی غزل سیمین بهبهانی : بر ریشه ام تیشه مزن ! حیف است افتادن من / در خشک ساران شما سبزم ، بلوطم ، کهنم
- خاطره دختری با چشمهای معصوم و مضطرب / حضور عسل بدیعی در فیلم «هفت پرده» کاملا اتفاقی شکل گرفت.
- پوستر فیلم جدید «اصغر فرهادی» منتشر شد (+عکس)
- عسل بدیعی این گونه از بین ما رفت / گزارشي از بدرقه آخر عسل بديعي توسط مردم و هنرمندان
- خاتمی و فرهادي «گذشته» را تماشا كردند / ديشب در موزه سینما چه خبر بود؟
- شاملو شدن و شاملو ماندن / آیدین آغداشلو
- محمود سریع القلم : فرهنگ سیاسی ایران / انقلاب ارتباطات و وابستگی متقابل کشورها به یکدیگر فرصت مقایسه را برای شهروندان کشور فراهم آورده است
- "ناگفته های آیت الله هاشمی رفسنجانی از سینمای ایران : " کلام رهبری را چماق می کنند " !
- هشتم مهر روز مولاناست، ولی انگار نه انگار! چرا ما ایرانیان مولانا را نمیشناسیم؟
- فرهنگ و توسعه در جامعه مدنی / غلامحسین دوانی
- توسعه فرهنگی چیست ؟ *امیر ابتهاج
- از فرهنگ تا توسعه با تاکید بر مسائل توسعه، ناصر فکوهی
- اهمیت توسعه فرهنگی در آموزش و پرورش / توسعه فرهنگی و یکسانسازی فرهنگی در ایران معاصر
- جهان به فرهنگ ما غطبه میخورد و صدای تحسینش به آسمان می رود. حیف است که چنین گوهرِ پاکی تار و کدر شود
- مولانا میراثی است 740 ساله که امروز به ما رسیده است؛ دولتآبادی: اگر شمس و مولانا نبودند دنیا چیزی کم داشت
- اصغر فرهادي : گذشتهای وجود دارد که بسیار غمگین و دردناک است؛ از تصویری کهاز ایرانیها ساختم خوشحالم
- ناصـر ملکمطیعـی : اگـر از ایـران بروم کفـران نعمـت کـردهام
- دکتر حسن روحانی : تقسیم هنرمندان به ارزشی و غیر ارزشی بی معناست
- شهرام ناظری : با همین امید که در دل مردم و به طبع هنرمندان این کشور زنده شده، میتوان به استقبال روزهای روشن آینده رفت.
- حسین زمان : به اقدامات فرهنگي دولت اميدوارم / تدبیر در کلام روحانی؛ امید بخش هنرمندان
- 25 اسفند روز بزرگداشت پروين اعتصامي/ گویند عارفان هنر و علم کیمیاست وآن مس که شد همسر این کیمیا طلاست
- «فرهنگ» راهبرد ملی است؛ نه ابزار مقابله با دولت! *دکتر هوشنگ عطاپور
- خسرو احتشامی: سیمین بهبهانی یک چهره متشخص در غزل معاصر ایران دارد و این چهرهها در تاریخ ایران کم هستند.
- «حسینعلی امیری» سخنگوی وزارت کشور: امر به معروف و نهی از منکر- باید در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران انجام بگیرد. نقض قانون برای انجام یک امری که حس میشود تکلیف شرعی است، به هیچ وجه نه شرعی است و نه قانونی.
- 20 مهر روز بزرگداشت حافظ نامگذاری شده/ راز جاودانگی حافظ چیست؟
- انجمن بازیگران سینمای ایران در پی اهدای جایزه بازیگری مردی جشنواره رباط مراکش به پرویز پرستویی، به این هنرمند پیام تبریک داد.
- تجمعات مردمی در بزرگداشت مرتضی پاشایی؛ زیر پوست جامعه اتفاقات مستقلی در جریان است
- به دلیل محدودیتها در حوزه عمومی و واقعی، شبکههاي اجتماعی محلي براي تخليه رواني!
- جعفر پناهی؛ کارگردان سینمای ایران: دیوار سیاست همیشه مانعست
- نگاهی به جشن آتش در فرهنگ ایران
- نامه منتشر نشده شریعتی به همسرش: به هر حال تو برای من زیبایی ، پاکی ، امید و حیاتی ، چگونه می توانم تحمل نکنم.
- /تئاتر مشهد در سالی که گذشت(1)/ بهار تئاتر مشهد چگونه گذشت؟
- گفتگویی با پگاه آهنگرانی؛ به دنبال محقق شدن مطالباتی هستم که رییسجمهور در زمان انتخابات قولش را داده بود
- با ترانه علیدوستی در فاصله میان دو «مادر»
- رئیس سازمان سینمایی در نخستین نشست بین المللی هم اندیشی مدیران سینمایی تأکید کرد: فرهنگ و هنر هیچ مرزی ندارد.
- پیام آیتالله هاشمی به همایش حافظ: فرهنگ این سرزمین، یار و مددکار همه مردم جهان است
- دکتر صادق آئینهوند، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و چهره ماندگار تاریخ و استاد تاریخ اسلام دانشگاه، در گذشت.
- آیتالله هاشمی رفسنجانی: ملتی که کتاب ندارد، فرهنگ ندارد
- مراسم ترحیم محمدعلی سپانلو با حضور چهرههای مختلف فرهنگی و هنری برگزار شد.
- ثبت حمام شیخ بهایی به عنوان یکی از آثار ملی ایران/ راز گرمشدن حمام شیخبهایی با یک شمع
- توصیه نامه یونسکو مربوط به مقام و منزلت معلم
- از کودکی با قلم و ادبیات آشنا بودم و عشقم در درجه اول ادبیات،خواندن ،نوشتن بوده بعد موسیقی.
- پای دردلهای «بهمن آزموده» هزار وعده خوبان، یکی وفا نکرد...
- یک استاد هنر: دولت هنوز به شعارهای فرهنگی و هنری خود عمل نکرده است/ پایه و اساس توسعه هر کشور ریشه در فرهنگ آن دارد
- مهر گزارش می دهد؛ تئاتر کودک در صحنه بی توجهی خاک می خورد
- میراث فرهنگی باید در زمینهی احیای آیینهای باستانی که جلوههای فرهنگ نیاکان ما هستند، اقدام کنند
- در گفتگو با ایلنا مطرح شد: چه کسانی در سال ۸۸ به بیضایی اجازه کار ندادند؟
- انجام توافق هستهای ایران و کشورهای 5+1 در میان هنرمندان نیز با واکشنهای مثبتی همراه شد.
- واکنش صریح کمال تبریزی به حوزه هنری: ما باید سعی کنیم افکار یک دیگر را تحمل کنیم
- سحر رضوانی در گفتوگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): احساس میکنم باید در فضا و هنر تئاتر مشهد فعالیت کنم، چرا که مدیون این فضا هستم.
- سحر رضوانی در گفتوگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): احساس میکنم باید در فضا و هنر تئاتر مشهد فعالیت کنم، چرا که مدیون این فضا هستم.
- هما روستا كارگردان و بازیگر با سابقه و توانمند تئاتر و سینماي ايران و همسر زندهیاد حمید سمندریان چهارم مهرماه همزمان با سالروز تولدش دار فانی را وداع گفت.
- عبدالرحیم جعفری ، بنیانگذار مؤسسه انتشارات امیرکبیر، با همت ستودنی و بینظیر خود موفق شد « صنعت نشر» را در سرزمین ما معنا و مفهوم بدهد.
- 8 آبان سالروز درگذشت قیصر امین پور . یادش گرامی/ چرا مردم قفس را آفریدند؟ چرا پروانه را از شاخه چیدند؟ چرا پرواز ها را پر شکستند؟
- بزرگترین گردهمایی رسانه ای کشور، درهای بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات به روی مردم باز شد
- نیما پیشرو نهضت بزرگ و قابل توجه غرب، در تفکر شاعرانه است. او برای اول بار به زندگی سلوک و عواطف انسان ایرانی، با بینش روشن و پیشروندهٔ افکار فلسفی مغرب نگاه میکند.
- آیدین آغداشلو: مسأله بر سر مدیریت فرهنگی است
- دکتر محمدرضا عارف: نقش کتاب در توسعه فرهنگ/ جامعهای که می خواهد آزاد و آگاه زندگی کند، حتما باید به پدیده کتاب با چشم دیگری بنگرد.
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه "فاطمه معتمدآریا" هنرمندی برجسته و خوشنامی است، گفت: قطعا اقداماتی که توسط عناصر خودسر در کاشان نسبت به ایشان انجام شده را تایید نمیکنیم.
- برترین سیستمهای آموزشی دنیا متعلق به کدام کشورهاست؟
- پس از گمانه زنی های بسیار درباره اکران نوروزی بالاخره اسامی این فیلم ها اعلام شد و دو فیلم کمدی در کنار چهار اثر اجتماعی به نمایش درخواهد آمد.
- ما ایرانیها روی گنج ادب فارسی ایستادهایم که یکی از آنها، پروین اعتصامی است. پروین شاعری است که مائده آسمانی را گرفته و بر سر سفره ادبیات گذاشته است. تمام کلام او، درس اخلاق و انسانیت است.
- صرفا به خاطر نگارش يك نامه! اهانتهای سازمانیافته به استاد عزتالله انتظامی/ چگونه میتوان دل در گرو سربلندی میهن داشت و از لاینحل ماندن پارهای مشکلات بیمناک نبود؟
- مشاهیر دنیا در مورد سعدی چه میگویند: سخن سعدی هیچگاه کهنه نمی شود/ تو کز محنت دیگران بی غمی، نشاید که نامت نهند آدمی.
- عضو شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی: خیام گفتمان جدیدی را در تفکر ایرانی ایجاد کرد
- رئیس جمهور در ضیافت افطار با اصحاب فرهنگ و هنر، موفقیت جهانی سینما و موسیقی ایران در عرصه جهانی را افتخار ملی دانست و تاکید کرد: اصحاب فرهنگ و هنر در خط مقدم معرفی ایران متمدن و فرهنگ دوست به جهان هستند.
- شب غم خانواده هنر و سینما؛ گروه هنری: استاد عباس کیارستمی که برای ادامه درمان بیماری خود به فرانسه سفر کرده بود، در سن ۷۶ سالگی و در ماه تولدش درگذشت./ استاد به «خانه دوست» رفت
- جمشید مشایخی به مناسبت درگذشت دوست قدیمیاش، داوود رشیدی، دلنوشته کوتاهی منتشر کرد.«نگفتن از او بیمعرفتی است...»
- فیلم سینمایی «فروشنده» اثر اصغر فرهادی در مدتی که در سینماهای هویزه، سیمرغ و پیروزی اکران شد، در حدود991 میلیون و 582 هزار تومان فروش داشته است.
- امیرکبیر در دوره کوتاه صدراعظمی با نبوغ خاص و احساسات پر شور میهنپرستی خود، توانست برنامههایی را پیش ببرد که اهمیت آنها در راه پیشرفت ایران و ایرانی غیرقابل کتمان است.
- به بهانه سالروز درگذشت استاد همایون خرم/ صد سال خاطره بازی با آهنگهای همایون خرم
- فرهادي برای دومین بار خود و سینمای ایران را صاحب جایزه اسکار كرد «فروشنده» اسکار گرفت؛ «مهتاب» بهترين فيلم اسكار
- «اصغر فرهادی» کارگردان ایرانی که به تازگی برای فیلم «فروشنده» جایزه اسکار دریافت کرده در مصاحبه با خبرگزاری افه اسپانیا در مورد این فیلم گفت، منشاء همه خشونتها، احساس تحقیر است.