نام شما:
ایمیل مقصد:

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: ملتی که کتاب ندارد، فرهنگ ندارد

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: ملتی که کتاب ندارد، فرهنگ ندارد


گروه: فرهنگ، تاریخ، ادبیات و هنر
تاریخ درج: 1394/2/24
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

روز نو :

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار رئیس و معاونین سازمان اسناد و کتابخانه ملی، غنای ایران در اسناد تاریخی و سابقه فرهنگی و تمدنی قوم ایرانی در تألیف و استفاده از کتاب را ستود و گفت: دانشگاه جندی شاپور با حضور دانشمندان اکثر اقوام و ادیان، یک مرکز بزرگ آموزشی و پژوهشی و تقریباً مملو از اسناد و کتاب‌های ترجمه شده بود که بعدها اساس پیشرفت غرب در نهضت ترجمه شد.
به گزارش روزنو،رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اوضاع نابسامان اسناد در زمان رژیم پهلوی، گفت: متأسفانه تا پس از جنگ هم اسناد کشور که از مهمترین سرمایه‌های ملی هستند، بدون هیچ نظمی در انبارهای نمور زیر زمین بود و تأسیس سازمان و ساخت کتابخانه ملی در راستای حفظ گنجینه فرهنگی کشور بود.
 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر صبغه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، گفت: تقویت زیرساخت‌های فرهنگی که کتاب اساس آن است، به توسعه همه جانبه در ابعاد دیگری می‌انجامد.
ایشان با اشاره به سفرهای خویش به کشورهای آسیای میانه و وجود نمادهای فرهنگی، گفت: مثلاً در ازبکستان و در احمدآباد هند، مجموعه‌هایی از کتاب‌های فارسی داریم که می‌توانید با تعاملات سازنده، این سرمایه‌ها و یا کپی آنها را به کشور برگردانید.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش با یادآوری شرایط فرهنگی مخصوصاً در مقوله اسناد و مدارک در سال‌های اول پس از پیروزی انقلاب، گفت: با تهیه لوازم ترمیم اسناد و آموزش نیروها از هدر رفتن اسناد تاریخی جلوگیری کردیم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه «ملتی که کتاب ندارد، فرهنگ ندارد»، گفت: کتابخانه ملی ایران می‌تواند با استفاده از سرمایه‌های فرهنگی کشور که در داخل و خارج هستند، اسلام، مکتب اهل بیت‌(ع) و ایران را به جهانیان معرفی کند.
ایشان ترویج محتوای کتاب‌های ایران را برای همه ملت‌ها مفید دانست و گفت: تحقیقات دانشمندان و علمای ایران، پایه و اساس پژوهش‌های علمی اسلام و مسلمانان است.
در آغاز این دیدار آقای دکتر صالحی امیری، مشاور رئیس‌جمهور و رئیس سازمان، آقای غلامرضا عزیزی، رئیس پژوهشکده اسناد، آقای دکتر فریبرز خسروی، معاون پژوهش و برنامه‌ریزی، آقای دکتر غلامرضا امیرخانی، معاون کتابخانه ملی، آقای نصیری، مدیر کل حراست سازمان اسناد و کتابخانه، به ارائه گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان در جهت فعالیت بیشتر، دیجیتالی کردن اسناد، جمع آوری نسخه‌های خطی و تأمین بودجه برای فرستادن کتاب‌های ایرانی به سراسر جهان و همچنین برگزاری یک جایزه بین‌المللی با نام یکی از مشاهیر و بزرگان فرهنگ و ادب کشور پرداختند

 

بستن http://www.modarair.com/news/فرهنگ-و-هنر/رفسنجانی.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 497928     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: