نام شما:
ایمیل مقصد:

/تئاتر مشهد در سالی که گذشت(1)/ بهار تئاتر مشهد چگونه گذشت؟

/تئاتر مشهد در سالی که گذشت(1)/ بهار تئاتر مشهد چگونه گذشت؟


گروه: فرهنگ، تاریخ، ادبیات و هنر
تاریخ درج: 1394/1/6
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 1

با شروع سال جدید بر آن شدیم که نگاهی به کارنامه سال گذشته تئاتر مشهد بیاندازیم.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، فصل بهار سال 1393 همراه با خبرهای زیادی در تئاتر مشهد بود که مهم‌ترین‌های آن را در این گزارش مرور خواهیم کرد.

فروردین؛ از نگارش «قطار ارواح» تا کاندیداتوری «بنای بهارستان»

فروردین‌ماه سال گذشته نگارش نمایشنامه «قطار ارواح» توسط نویسنده جوان مشهدی محمد اصل‌زارع در مشهد به پایان رسید.

«قطار ارواح» که فضایی سورئال دارد روایت‌گر ماجراهای قطاری است که متعلق به ارواح می‌باشد و هیچ انسانی به آن راه ندارد.
این نمایشنامه در چهار پرده به نگارش درآمده و دارای هشت پرسوناژ مصوت و سه پرسوناژ صامت است.
همچنین در این ماه نمایشنامه «بنای بهارستان» به نویسندگی نمایشنامه‌نویس جوان مشهدی سهند خیرآبادی در بین 10 کاندیدای مسابقه نمایشنامه‌نویسی هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران(جایزه استاد اکبر رادی) قرار گرفت.

در فروردین‌ماه سال 93 نمایش «علایم حیاتی در کره مریخ» به نویسندگی و کارگردانی صحرا رمضانیان نیز در سالن اصلی تئاترشهر به روی صحنه رفت.

در این نمایش که کاری از گروه نمایش نیمکت بود، امیر بهادر اورعی، مهدی ضیاء چمنی و نازنین تفضلی به ایفای نقش پرداختند.

مهسا غفوریان، محمود کریمی، محمد واحدی، مرتضی فتاحی و احسان نگهبان نیز سایر عوامل نمایش «علایم حیاتی در کره مریخ» بودند.

در این ماه همچنین نمایش «همه پسران من» به نویسندگی آرتور میلر و کارگردانی سیدحجت طباطبایی در سالن شمایل به روی صحنه رفت.

در این نمایش سیدرضا کمال‌علوی، مریم رحمتی، بهروز ارمغان، مهشید شریفی، مهرداد رجبی‌خامسی، پویا حقیقی، محمد خوش‌خلق، سارا کشمیری، آیدا کوهستانی، فاطمه لگزایی، شیده یزدانی و سیده‌پرنیان طباطبائی به ایفای نقش پرداختند.

جلال صابری، جواد سام‌نژاد، سحر جوانشاه، حامد سطوتی، مصطفی محمدزاده، شهریار تاج‌فر، مسعود هاشمی، سهیل حمیدی، مهسا نوراللهی، مهدیا مصباحی، حسن شفیعی‌پناه، سجاد مشتاق، محسن حیدری، علی محمودی، الهام رئیسیان‌نژاد و سمیرا حسینی‌نژاد سایر عوامل نمایش «همه پسران من» بودند.

در فروردین‌ماه سال 93 نمایش «لبخند بزن هاگ» به نویسندگی احسان روحی و هادی پیروی و کارگردانی احسان روحی در سالن اصلی تئاترشهر به روی صحنه رفت و کتاب نمایشنامه آن نیز رونمایی شد.

در این نمایش امیراحسان امیرپور، جلال کریم‌زاده، کتایون محمودی‌فر، علی اسماعیل‌زاده، محمد بهاران، سمیه قائمی، نوشین نوروززاده، مهدی بهشتی‌نسب، محسن محمدی، شکوفه علیزاده، مصطفی نظریان، نیلوفر کاظمی و علی ساقی به ایفای نقش پرداختند.

هادی شیبانی، محمود کریمی، مینو پورستان‌زاده، غزاله یزدیان، مرتضی روحی، مهرداد رجبی‌خامسی، اشکان شایسته، امیر عبداللهی، رضا حسن‌زاده، مهدی بنکداران، علی ساقی، مجتبی زادفر، حسین جوادزاده و سینا افشار سایر عوامل نمایش «لبخند بزن هاگ» بودند.

در این ماه همچنین نمایش «شاه می‌میرد» به نویسندگی و کارگردانی عباس رثایی در سالن نمایش‌های عروسکی تئاترشهر به روی صحنه رفت.

در این نمایش که براساس نمایشنامه‌ای به همین نام از اوژن یونسکو به رشته تحریر درآمده و کاری از گروه نمایش پدرام بود محمدرضا یعقوبی، حسین شیبانی، عباس رثایی و لیلا بیوک به ایفای نقش می‌پرداختند.

محمد ملتجی، سیدمحسن مصطفی‌زاده، فرنود فغفور‌مغربی، آرمین ترابی، حسین امانی، علیرضا دیهیم، قباد رسا، علی خردمند، زهرا صابریان، شمیم بهمنیار، مرتضی اسکافی و محمدعلی صباغی نیز سایر عوامل نمایش «شاه می‌میرد» بودند.

در فروردین‌ماه سال 93 نمایش «رؤیای خیس در حوالی پلک‌هایت» به نویسندگی و کارگردانی احسان روحی از مشهد در جشنواره ایتوس ترکیه به روی صحنه رفت.

همچنین در این ماه 35 نمایش پرفورمنس در نقاط مختلف شهر اجرا شد.

در فروردین‌ماه سال 93 نمایش «یاس و آیینه» به مناسبت ایام شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) اجرا شد و در همین ماه جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد نیز برگزار شد.

در این ماه نمایش خیابانی «چطوری شهر من قشنگ می‌شه» به نویسندگی و کارگردانی سهراب خواجه‌نژاد نیز اجرا شد.

در فروردین‌ماه سال 93 سعید تشکری نویسنده نام‌دار تئاتر مشهد برای همیشه از صحنه تئاتر خداحافظی کرد.

اردیبهشت؛ کسب افتخار در جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهیان ایران

در اردیبهشت‌ماه سال 93 نمایش «آرایشگر» به نویسندگی سهند خیرآبادی و کارگردانی محمدحسن نیازی از مشهد به جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهیان ایران راه یافت و میلاد قنبری و محمدحسن نیازی موفق شدند عنوان برگزیده موسیقی را از این جشنواره به دست آورند.

در این ماه جشن اردیبهشت تئاتر استان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد و طی آن از برترین‌های سال گذشته تئاتر خراسان رضوی تقدیر شد، در بخشی از این مراسم از کتاب «صد سال تئاتر مشهد» به نویسندگی حمیدرضا سهیلی نیز رونمایی شد.

در اردیبهشت‌ماه سال 93 فریندخت زاهدی در مشهد کارگاه آموزشی تئاتر برگزار کرد و در همین ماه فراخوان بیست‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی(رضوان) نیز منتشر شد.

در این ماه نمایش «بازرس هاند واقعی» به نویسندگی تام استوپارد، ترجمه حمید امجد و به کارگردانی دانوش یزدان‌پناه و سیامک دورانی در سالن بهار تئاترشهر به روی صحنه رفت.

در این نمایش جلال کریم‌زاده، نازنین تفضلی، مهرداد رجبی‌خامسی، مهدی بهشتی‌نسب، مارال عبداللهی، مصطفی نظریان، نیلوفر کاظمی، پویا حقیقی، شاهین امامی‌پارسا و  علی براتی به ایفای نقش ‌پرداختند.

نادر میرکیانی، شهاب شیرزادی و فتانه ارجمندزاده سایر عوامل نمایش «بازرس هاند واقعی» بودند.

در اردیبهشت‌ماه سال گذشته نمایشگاهی از عکس‌های نمایش «لبخند بزن هاگ» که توسط مهرداد رجبی‌خامسی به ثبت رسیده بود در مجموعه تئاترشهر برگزار شد.
«من تمامی مرگان بودم» به نویسندگی رئوف دشتی و علی حاتمی‌نژاد و کارگردانی عبدالله برجسته عنوان نمایش دیگری بود که در اردیبهشت سال 93 در سالن اصلی تئاترشهر به روی صحنه رفت.

در این نمایش رامبد شکرابی، حدیث فولادوند، علیرضا رواندل، محمد جهانپا، مهران سلیمانی‌پاک، مصطفی داوطلب، فهیمه نوروزی، امیرحسین رضازاده، رضا مرتضوی، مهتاب جامعی، مهدی سجادیان، مریم رستگار، پویا غازی و کیان کوهستانی به ایفای نقش پرداختند.

جواد مصطفوی، سحر مغانی، حمید حاتمی‌نژاد، مونا بارانی، سمیه ارقبایی، شهاب افتخاری، جواد نورائی‌نیا، کوروش خلیلی‌پور، فرامرز احمدی، علی مشهدی، سپیده کلالی، مهدی عقیقی، توحید واسعی، علی پرهیزکار، محمود کریمی، معین منظری و محمدجواد عبدی سایر عوامل نمایش «من تمامی مرگان بودم» بودند.

در این ماه نمایش «نکات مهم خانه‌داری» به نویسندگی و کارگردانی مسعود عقلی در سالن بهار تئاترشهر به روی صحنه رفت.

در این نمایش علی اسماعیل‌زاده، امیربهادر اورعی، فاطمه توانا، سعید صادقی و مهدی ضیاءچمنی به ایفای نقش ‌پرداختند.

امیرهوشنگ رضایی، محمود کریمی، محمد واحدی، مصطفی مومنی، سعید مزینانی، سمیه ارقبایی، محبوبه سلطانی، امیر‌اطهر سهیلی، احسان نگهبان و محمدجواد عبدی سایر عوامل نمایش «نکات مهم خانه‌داری» بودند.

«دو یک به نفع بارسلونا» نیز عنوان نمایشی به نویسندگی و کارگردانی مهسا غفوریان بود که در اردیبهشت‌ماه سال گذشته در سالن نمایش شمایل به روی صحنه رفت.

در این نمایش که در گروه تئاتر شمایل تولید شده بود مهدی ضیاءچمنی، حسام غلامی‌بیرق‌دار، سحر محمودیان، حمید‌رضا حافظ‌شجری و مهسا غفوریان به ایفای نقش ‌پرداختند.

مهدی سجادیان، مصطفی محمدزاده، احسان نگهبان، گلارا غفرانی،مهتاب قجاوند، مهیار غازی، علی احمدی، مهشید غفوریان، نیلوفر قرائی، محمد واحدی، بهمن یاوریان، الیاس نوعی، فرامرز احمدی‌افزادی، مصطفی داوطلب‌نظام، معصومه بختیاری، سعید ملتجی، محمدجواد عبدی و سیدحجت طباطبایی سایر عوامل نمایش «دو یک به نفع بارسلونا» بودند.

در این ماه همچنین به مناسبت روز ملی فردوسی چندین نمایش محیطی و خیابانی در مشهد و توس اجرا شد.

در اردیبهشت همچنین نمایش «زال و سیمرغ» به نویسندگی و کارگردانی فرشته فارغ نیز در مدارس دخترانه مشهد اجرا شد و در کانون رشد نیز نمایش عروسکی «نقاشی‌های من» به نویسندگی فرشته ابراهیمی و به کارگردانی محبوبه پاداش به روی صحنه رفت.

در این نمایش که کاری از گروه تئاتر افرا بود سعیده امین‌زاده به ایفای نقش پرداخت و نسرین پاداش، محبوبه پاداش، سعیده امین‌زاده، اعظم خیرطلب، فاطمه شیرزاده و مریم نوقابی عروسک‌گردانی کردند، محترم رضایی و داود شیخ نیز سایر عوامل نمایش «نقاشی‌های من» بودند.
 
در این ماه همچنین نمایشنامه‌های «اتاقی در هتل پلازا» به کارگردانی جواد بزازان، «عمارت آب و عقرب» به کارگردانی حسین وحدتی و «تئاتر بی‌حیوان» به کارگردانی امیرحسین آژیر ارشد در سالن عروسکی تئاترشهر خوانش شد.

در اردیبهشت‌ماه سال 93 جشنواره پانتومیم نیز در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد و در این ماه همچنین کتابی شامل 40 نمایشنامه کودکانه از داود کیانیان هنرمند مشهدی منتشر شد.

خرداد؛ راه‌یابی «قطار ارواح» به مرحله نهایی جشنواره «سندیورپلی»

در خردادماه سال 93 نمایشنامه «قطار ارواح» به نویسندگی نمایشنامه‌نویس جوان مشهدی محمد اصل‌زارع به مرحله نهایی جشنواره سراسری نمایشنامه‌نویسی «سندیورپلی» راه یافت.

در این ماه همچنین نمایش «دکلره» به نویسندگی مهدی کوشکی و به کارگردانی سیدحسام محمدی در سالن نمایش حوزه هنری به روی صحنه رفت.

در این نمایش که کاری از گروه تئاتر پستو بود پرستش سلطانی، مجید حافظ، سمیرا علی‌نژاد، زینب مشعل‌دار آستانه و نجمه‌سادات کلالی به ایفای نقش پرداختند.

یاسر عودی، رضا رجب‌زاده‌مروی، محمدکیان اسماعیلی، منصوره داوری‌نژاد، جعفر پاکروان، سجاد وزیری، روح‌الله محجوب و مهدی اصل‌زارع سایر عوامل این نمایش بودند.

در خردادماه نمایش ترکیبی «نقل سهراب‌کشی» به کارگردانی عباس جانفدا نیز در سالن شهید اصغرزاده به روی صحنه رفت.

در این نمایش تارخ اردشیری، پوریا گوهری‌راد، هومان محمدحسینی، رضا نجف‌‌زاده، زهره وکیلی و سپیده مهرپویان به ایفای نقش پرداختند.

محمد یگانه، محمدرضا باباخانی، مبین عطاری، علیرضا ملکی، جابر دلربایی، آرمین حسینی، آرمان جوان، امیر خسروانی، مهدی هاشمی، علی پورعطایی، مریم بادلپور، هانیه عزتی و محمدجواد عبدی سایر عوامل نمایش «نقل سهراب‌کشی» بودند.

در این ماه همچنین هنرمندان مشهدی آثار خود را منتشر کردند؛ «تپه سلام» به نویسندگی اسماعیل بایگی و «از موج تا اوج» به نویسندگی محمد ملتجی نمایشنامه‌های منتشر شده در این ماه بودند، معین محب‌علیان مترجم جوان مشهدی نیز در این ماه خبر از ترجمه چهار اثر از لندفورد ویلسون داد.

در خردادماه سال گذشته نمایشنامه‌ «شام یکشنبه» به کارگردانی معین‌ محب‌علیان در سالن نمایش‌های عروسکی تئاترشهر خوانش شد و یک اجرای پژوهشی تئاتر به سرپرستی سیدعرفان شیرنگی نیز در فضای باز مجتمع دکتر شریعتی جهاددانشگاهی مشهد اجرا شد.

در این اجرای پژوهشی تئاتر سهراب آتش‌افزون، مهدی احمدی، آسیه بسکابادی، عماد بهرام‌جم، نرگس تاج‌مزینانی، عقیل حسینیان، بهاره حیدری، نسترن خوش‌سبک، آرش سروری، پیمان صفدریان، سیدعرفان شیرنگی، فروزان غفاریان، محمد کشاورزیان، هلیا گلستانی، مجید گنجی، عباس ممیززاده، وحید موسوی، جواد میردلی، زینب واله، یلدا هاشمی سارا یکه‌باش به ایفای نقش پرداختند.

در این ماه مهدی صباغی هنرمند پیشکسوت مشهدی عرصه‌های تئاتر، سینما و تلویزیون به دلیل عارضه سکته قلبی در بیمارستان بستری شد.

در خردادماه سال گذشته نمایش «انتحار» به نویسندگی گابریل موری و به کارگردانی پوریا گوهری‌راد در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به روی صحنه رفت.

در این نمایش علی جاوید، پوریا گوهری‌راد و مهدی وحیدی به ایفای نقش پرداختند و علیرضا بابارضا، امیر محاسبتی، هادی کسایی، عباس جانفدا، حجت خاکپور، امین فاضلی و ... سایر عوامل این نمایش بودند.

همچنین در این ماه نمایش «تو با همه فرق داری» به نویسندگی محمد یعقوبی و به کارگردانی منصور جهانبخش در سالن بهار تئاترشهر به روی صحنه رفت.

در این نمایش ندا عباسی، مهسا صبوری، معین منظری، عباس جانفدا و علیرضا صابری به ایفای نقش ‌پرداختند.

در این ماه نمایش «حسنک کجایی؟» به نویسندگی حسن وارسته و به کارگردانی محمد رضایی در سالن نمایش‌های عروسکی تئاترشهر به روی صحنه رفت.

در این نمایش کودکانه پدرام آزموده، عطیه رشیدآبادی، غزاله رشیدپور، مهدی پیرگزی، مبینا طاهرخانی، رویا حامدی‌فر، مجتبی حسینی و احسان بیگی به ایفای نقش پرداختند، ناهید محیطی و دانیال خسرونژاد نیز سایر عوامل نمایش «حسنک کجایی؟» بودند.

در خردادماه سال 93 تفاهم‌نامه تئاتر مشهد و تبریز توسط مدیران کل ادارات ارشاد استان خراسان رضوی و استان آذربایجان شرقی امضا شد.

اجرای نمایش آیینی «انتظار» در مجتمع آیه‌ها یکی دیگر از رویدادهای تئاتری خرداد سال گذشته در مشهد بود.

در این ماه نمایش «اولئانا» به نویسندگی دیوید ممت و ترجمه معین محب‌علیان و به کارگردانی محمدرضا امیری در سالن نمایش حوزه هنری به روی صحنه رفت.

علی باقرزاده‌طوسی و زینب دهقانی در این نمایش به ایفای نقش پرداختند و حسن ثانی، وحید گلناری، حمید زاهدی و وحید ربانی سایر عوامل نمایش «اولئانا» بودند.

گزارش از مهدی اصل‌زارع خبرنگار تئاتر ایسنا

 

بستن http://www.modarair.com/news/فرهنگ-و-هنر/تئاتر-مشهد.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 497928     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: