نام شما:
ایمیل مقصد:

نگاهی به جشن آتش در فرهنگ ایران

نگاهی به جشن آتش در فرهنگ ایران


گروه: فرهنگ، تاریخ، ادبیات و هنر
تاریخ درج: 1393/12/25
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

گروه جامعه: آتش نزد ایرانیان باستان نماد روشنی، پاکی، طراوت، سازندگی، زندگی، تندرستی و در پایان بارزترین نماد خداوند در روی زمین است. حتی در قدیم الایام بر طبق گواه تاریخ بشر برای آتش اهمیت خاصی قائل بودند و پیشرفت قسمت مهمی از زندگی خود را مدیون وجود این عنصر مفید دانسته اند. مردم بیماری‌ها، زشتی‌ها، بدی‌ها و همه آفات در عرصه تاریکی و ظلمت جای دارند و به همین علت اهریمن مظهر تیرگی است.افروختن آتش در آن تفکر قدیمی راه یافتن روشنی معرفت در دل و روح است که آثار اهریمنی و نامبارکی را از بین می برد بنابراین جشن های آریایی با همان منظور و با همان تفکر با آتش همراه شد. یکی از آیین‌های نوروزی که از 1700 سال قبل از میلاد توسط اقوام آریایی و ایرانیان باستان انجام می‌شد، چهارشنبه سوری است. این جشن که به جشن آتش نیز مشهور است در آن ایام از شکوه سرشاری برخوردار بود، چراکه پنج روز آخر سال را به نام پنجه دزدیده یا اندرگاه با افروختن آتش جشن می‌گرفتند.

چهارشنبه سوری، پیش درآمد نوروز
یک مدرس دانشگاه ملایردر این باره گفت: چهارشنبه سوری در فرهنگ فارسی به عنوان مقدمه و پیش درآمد عید نوروز شناخته شده که در طول تاریخ همواره قبل از فرارسیدن سال نو و تحویل نوروز برپا شده و هم اکنون نیز در بین اقوام و شهروندان ایرانی از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. دکتر" عذارا نصیری" افزود: بعد از ورود اسلام و اعراب به ایران تقویم کنونی با نام روزهای هفته شکل گرفت.

وی ‌اظهار کرد: در فرهنگ اعراب چهارشنبه یا یوم الارباع نحس و نامبارک و بد یمن بود و حتی شب چهارشنبه به سفر و به عیادت بیمار نیز نمی‌رفتند، بنابراین ایرانیان از آن تاریخ به بعد شب چهارشنبه آخر سال را با جشن سوری به شادمانی پرداخته و بدین وسیله می‌کوشیدند تا نحوست چنین شب و روزی را دور کنند.

این مدرس دانشگاه ‌ادامه داد: شب چهارشنبه آخر سال نزدیک غروب آفتاب بیرون از خانه آتشی برمی‌افروختند و اهل خانه از روی آتش می‌پریدند و با گفتن جمله "زردی من از تو و سرخی تو از من" اعتقاد داشتند که بیماری‌ها، ناراحتی‌ها و نگرانی‌های سال کهنه را به آتش می‌سپارند تا سال نو را با آسودگی و شادی آغاز کنند.وی ‌یادآور شد: البته برخی کوشیده اند علت چهارشنبه سوری را به اسلام منتسب کنند، چرا که می‌گویند مختار ثقفی کسی است که به خونخواهی امام حسین (ع) قیام کرد و برای اینکه موافق و مخالف خود را بشناسد، دستور داد شیعیان و یارانش برپشت بام خانه آتش روشن کنند.

رسوم متداول در شب چهارشنبه سوری
نصیری ‌افزود: از جمله رسوم متداول در شب چهارشنبه سوری می‌توان به بوته افروزی، آب پاشی، آب بازی، فالگوش نشینی 5 قاشق زن، کوزه شکنی، فال کوزه، آتش چهارشنبه سوری، آجیل مشکل گشا، شال اندازی و ... اشاره کرد. این مدرس دانشگاه ‌گفت: اکنون ما حتی شاید نام خیلی از آنها را هم نشینده‌ایم و به جای آن آتش بازی‌های خطرناک استفاده از مواد منفجره و سلب آسایش مردم با ایجاد آلودگی صوتی، تخریب وسائل و اموال عمومی، برگزاری مراسم نامتعارف ‌و ... جانشین شده که متأسفانه هر ساله منجر به کشته و زخمی شدن عده زیادی از هموطنان شده و چهارشنبه سوری را به چهارشنبه سوزی تبدیل کرده است. وی ‌تأکید کرد: اسلام هیچگاه مخالف شادی مردم نیست اما با مردم آزاری و سلب آسایش مردم و تخریب اموال عمومی و ... مخالف است.

بستن http://www.modarair.com/news/فرهنگ-و-هنر/فرهنگ-ایران.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 496105     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: