نام شما:
ایمیل مقصد:

به همت بنیاد باران استان خراسان رضوی/ امتناع یا امکان زیارت و سیاحت در مشهد؛ رونق صنعت گردشگری می‌تواند نرخ بیکاری را به صفر برساند

به همت بنیاد باران استان خراسان رضوی/ امتناع یا امکان زیارت و سیاحت در مشهد؛ رونق صنعت گردشگری می‌تواند نرخ بیکاری را به صفر برساند


گروه: اخبار ووقایع استان خراسان رضوی
تاریخ درج: 1395/10/5
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 1

اولین نشست تخصصی بنیاد باران استان خراسان رضوی با همکاری انجمن علمی توسعه منطقه ای دانشگاه فردوسی مشهد در پنجم دی ماه 1395 در مشهد تشکیل گردید. آقای مهدی شریفی مدیر اجرایی باران خراسان رضوی در این کارگاه اهداف و وظایف بنیاد باران را تشریح کرد و سپس آقای حمیدرضا موحدی زاده به عنوان مجری نشست، در خصوص اهداف نشست و انگیزه انتخاب موضوع گردشگری در مشهد نکاتی را بیان و تأکید نمودند تمرکز اصلی این تبادل نطر در کنار طرح دغدغه های مسئولان دولتی و بخش خصوصی، ارائه راه حل ها و راهبردهای رونق بخشیدن به گردشگری مذهبی و سیاحتی در استان خراسان رضوی و به ویژه در شهر مشهد می باشد و مطالبی را در این خصوص در فواصل اجرای برنامه ارائه نمودند و جلسه وارد مباحث مورد نظر استادان و مدیران مرتبط با مسائل حوزه گردشگری شد. در پایان نیز به سؤالات خانم ها و آقایان شرکت کننده پاسخ لازم داده شد.
 
 
مدیرعامل سابق منطقه تجاری و گردشگری سپاد خراسان گفت: در برآوردی که دوسال قبل انجام گرفت مشخص شد که اگر گردشگران خارجی ایران به تعداد 25 میلیون گردشگر در طول سال برسد، بیکاری در ایران به صفر خواهد رسید.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، سید مهدی درهمی در نشست امتناع یا امکان زیارت و سیاحت در مشهد که به همت بنیاد باران در پژوهشکده تعلیم و تربیت عباس‌زادگان برگزار شد، اظهار کرد: از موضوع گردشگری استفاده نکرده‌ایم و تا تکلیف گردشگری در کشور تعیین نشود، در استان نیز مشخص نخواهد شد.

وی ادامه داد: وضعیت ما در گردشگری وضعیت اسفناکی است. بنابر آخرین پردازش‌های انجمن جهانی گردشگری، کشور ما با بررسی 14 شاخص و 70 زیرشاخص، از بین 141 کشور، رتبه 97 را دارد. جالب اینجاست که در بعضی از شاخص‌ها که برای گردشگران بسیار مهم است رتبه‌های بسیار خوبی داریم، مثلا از نظر هزینه‌ای که توریست برای سفر به ایران باید بپردازد ما رتبه یک جهان را داریم، در واقع یک گردشگر در بین 141 کشوری که ارزیابی شده است، کمترین هزینه را برای سفر در ایران می‌کند. 

مدیرعامل سابق منطقه تجاری و گردشگری سپاد خراسان افزود: از نظر سایت‌های تاریخی مناسب جهت بازدید گردشگر، رتبه 9 جهان را کسب کردیم و در فرهنگ شفاهی و میراث غیرملموس رتبه 10 به ما داده شده است. از نظر نرخ برابر ارز نیز به دلیل شرایط موجود اکنون وضعیت بسیار مطلوبی را در جهان داریم و گردشگران با پول خرید یک غذای عالی در ایران، در کویت یک همبرگر و نوشابه هم نمی‌توانند بخرند.
 

وی درباره بدترین رتبه‌ای که ایران در جدول دارد عنوان کرد: رتبه 135 پایین‌ترین رتبه است با شاخص "اولویت به صنعت گردشگری"، زمانی که اولویتی برای این مسائل قائل نیستیم و اراده‌ای وجود نداشته باشد وضعیت این چنین می‌شود، در حالی که ما می‌توانستیم مانند مالزی جزو 10 کشور برتر در این زمینه باشیم.

درهمی درباره وضعیت گردشگری در مالزی تصریح کرد: وزیر گردشگری مالزی اعلام کرد که اخیرا تعداد گردشگران این کشور از مرز 25 میلیون گذشته است، در حالی که وسعت مالزی قابل مقایسه با کشور ما نیست و جمعیت آن هم کمتر از یک سوم جمعیت ماست. مالزی بیش از جمعیت کشورش، میزبان گردشگرهای خارجی است و 12.5 درصد تولید ناخالصی مالزی از محل گردشگری و 13% فرصت‌های شغلی این کشور از صنعت گردشگری تامین می‌شود. این دو عدد در کشور ما بین یک تا 1.5% است یعنی تقریبا صفر.

وی یادآور شد: در برآوردی که دوسال قبل انجام گرفت مشخص شد که اگر گردشگران خارجی ایران به تعداد 25 میلیون گردشگر در طول سال برسد، بیکاری در ایران به صفر خواهد رسید، مشکلی که در حال حاضر بزرگترین معضل کشور است و در صورت عدم رسیدگی به اشتغال این مشکل کشور را دچار بحران جدی می‌کند.
 

مدیرعامل سابق منطقه تجاری و گردشگری سپاد خراسان با تاکید بر اینکه جداکردن گردشگری از زیارت بی‌معناست، عنوان کرد: هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد، گردشگری جنبه‌های مختلفی دارد که یکی از آنها زیارتی است و سفرهایی که به مشهد می‌شود معمولا چندمنظوره است. 

وی یادآور شد: در روایات داریم تا جایی که می‌توانید در سفر برای خانواده‌ خود سوغات بخرید، پس واضح است که مراکز تفریح و خرید در کنار حرم باشند. من آنقدر این بحث را واضح می‌بینم که جدا کردن گردشگری از زیارت نعل وارونه است، معتقدم در حال حاضر وجه غالب در مشهد زیارت نیست و همه از این موضوع خبر داریم و در واقع وجه غالب تاکسی است که مسافر را با قیمت چند برابر جابه‌جا می‌کند

 

لباف خانیکی:

گردشگری در مشهد را یک ارزش بدانیم نه ضدارزش

مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با تاکید بر اینکه گردشگری باید به عنوان ارزش مطرح شود نه ضدارزش، گفت: چه چیز ما از شیرازی‌ها و اصفهانی‌ها کمتر است، آثار تاریخی، هنرهای فاخر، گردشگاه‌های زیبای ما و همه آنچه که هویت ما را شکل می‌دهد چرا نباید مورد بازدید قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، نشست امتناع یا امکان زیارت و سیاحت در مشهد با حضور چند تن از فعالان عرصه گردشگری به همت بنیاد باران در پژوهشکده تعلیم و تربیت عباس زادگان برگزار شد، در ابتدای این نشست، مسئولان بنیاد باران با شرح توضیحاتی به بیان اهداف، وظایف و فعالیت‌های این بنیاد پرداختند و با توجه به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 و جاذبه‌های آن، لزوم برگزاری نشست‌های این چنینی را تشریح کردند.

رجبعلی لباف خانیکی با تاکید بر اینکه بعضی مسائل مربوط به گردشگری را ضدارزش می‌دانند، عنوان کرد:‌ امتیازی که ما مشهدی‌ها نسبت به سایرین داریم وجود بارگاه منور امام رضا(ع) در مشهد است، اما آیا درست است که این مساله باعث شود هویت، تاریخ و فرهنگ در مشهد نادیده گرفته شود؟ برروی زیارت متمرکز و از سایر جنبه‌های هویتی خود غافل شویم و نه تنها نسبت به آنها غفلت ‌کنیم بلکه آنها را ضدارزش بدانیم.

وی ادامه داد: زیارت در مشهد خیلی هم غالب نیست اما امر مقدسی است و اما اگر تامل کنیم و به ساختار مشهد دقت کنیم درمی‌یابیم که تجارت غالب بر زیارت است، مشهد بر خلاف آنچه تصور می‌شود که شهر زیارتی شمرده می‌شود چندان هم زیارتی نیست. 

مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ساختن برج و ساختمان‌های مرتفع در اطراف حرم را دهن‌کجی نسبت به حرم مطهر دانست و با بیان اینکه امکانات رفاهی مناسبی برای زائران وجود ندارد، تصریح کرد: از فلکه برق تا حرم مطهر چند سرویس بهداشتی وجود دارد؟ یک پیرمرد یا پیرزن چگونه می‌تواند این مسیر را پیاده برود و پول تاکسی‌های گران قیمت را ندهد؟

خانیکی افزود: حدود 70 سال پیش مردم از تپه‌سلام به حرم امام رضا(ع) سلام می‌دادند. ماشین‌ها در این ایستگاه توقف می‌کردند و سلام می‌دادند اما اکنون آیا گنبد امام رضا(ع) از میدان شهدا یا از میدان 15 خرداد دیده می‌شود؟ چه بر سر مشهد آورده‌ایم، همه دندان برای برج ساختن اطراف حرم تیز کرده‌اند.


وی با بیان اینکه ما بیشتر از کسب درآمد از راه گردشگری، هزینه صرف آن می‌کنیم، عنوان کرد: باید به شدت به دنبال تحقق مطالبات در حوزه گردشگری باشیم و امکانی فراهم کنیم که گردشگری به عنوان یک ارزش مطرح شود نه ضدارزش، زیرا در حوزه گردشگری هیچ اتفاق ناروایی نمی‌افتد و همه گردشگران همان زائران هستند. باید به آثار فاخر تاریخی کشور که هویت ما هستند و اکنون در منزوی‌ترین و غریب‌ترین شکل در بیابان‌ها به سر می‌برند مانند مدرسه غیاثیه و رباط شرف توجه داشته باشیم.

این کارشناس مسائل تاریخی با بیان اینکه بخش گردشگری بسیار پردغدغه است اظهار کرد: قانون‌گذار در تعریف گردشگری همه را یک کاسه دیده و وقتی بخش‌های گردشگری را تعریف کرده است زیارت را نیز جزو زیرشاخه‌های آن دانسته است، گردشگری ورزشی، تاریخی، سلامت و خیلی بخش‌های دیگر که گردشگری زیارت نیز جزو آنها است.

غلامرضا صدیق اورعی، عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی، با بیان اینکه ساختار بر عمل و آثار عمل موثر است، تصریح کرد: ممکن است ساختار منطقه‌ای طوری طراحی شود که زیارت در اولویت قرار بگیرد و یا بالعکس، اما زیارت و سیاحت ناقض یکدیگر نیستند و امکان دارد مسافری بعد از زیارت به سیاحت برود. البته سفرها ممکن است با اهداف اداری، تجاری، تفریحی و ... صورت گیرد که همه این اهداف مانع از این نیست که فردی که با هدف گردشگری به مشهد سفر کرده است به زیارت نرود

پژوهشگر پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی استان پاسخ داد:

توسعه مراکز گردشگری در مشهد مانع زیارت است؟

مدیر گروه اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که اگر تاسیسات گردشگری در مشهد وجود نمی‌داشت، زائر مدت زمان طویلی را به زیارت در حرم اختصاص می‌داد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، دکتر حامد بخشی در نشست امتناع یا امکان زیارت و سیاحت در مشهد که به همت بنیاد باران در پژوهشکده تعلیم و تربیت عباس‌زادگان برگزار شد، اظهار کرد: توسعه گردشگری در مشهد در دو حوزه بیشتر رشد پیدا کرد و این دو حوزه متفاوت با سایر شهرهای گردشگری دیگر کشور است. در واقع تمامی شهرهای مذهبی از دیرباز وجه تجاری و بازار را در کنار زیارت داشتند.

وی ادامه داد: حتی قبل اسلام مکه به واسطه زیارت به عنوان یک مرکز تجاری مطرح بود لذا تمام شهرهای مذهبی وجه تجارت و بازار را داشتند که این بازارها بسیار در مشهد توسعه پیدا کرده است به شکلی که پیش‌بینی می‌شود با فروریزش مراکز تجاری مواجه خواهیم شد، زیرا میزان آن‌ها بسیار بیشتر از حد خرید است. 

عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نکته دیگر در ایجاد فضاهای تفریحی است که حداقل اصطکاک با فضای مذهبی را داشته باشد که نمونه آن پارک‌های آبی هستند، در پارک‌های آبی تفکیک جنسیتی داریم، مسائل پوششی نداریم و فضا سربسته است لذا امکان ایجاد مسائل حاشیه‌ای وجود ندارد. 

بخشی با طرح این سوال که آیا توسعه تاسیسات گردشگری در مشهد ماهیتا غیرطبیعی است یا خیر، مجددا به شهر مکه اشاره و بیان کرد: توسعه تجاری در مشهد غیرطبیعی نیست و تمام شهرهای مذهبی در کنار وجه زیارتی خود، وجه تجاری هم داشتند. 

وی گفت: سوال دیگری که مطرح می‌توان کرد این است که آیا این توسعه به لحاظ کمی مانع زیارت است، ما به طور دقیق نمی‌توانیم بنا به چند دلیل ادعا کنیم توسعه گردشگری زمان زیارت را کاهش داده است، اول اینکه چیزی که در دنیای امروز مطرح است متکثر شدن فضاها و فشرده شدن زمان‌هاست، همچنین ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که اگر تاسیسات گردشگری در مشهد وجود نمی‌داشت، زائر مدت زمان طویلی را به زیارت در حرم اختصاص می‌داد و دوم اینکه آیا زمان بیشتر ماندن در حرم موجب تقویت تجربه دینی زائر می‌شود که البته پاسخ منفی است. 

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: در بحث‌های زیارت و گردشگری معمولا اینگونه پیش فرض گرفته می‌شود که زیارت عاملی است بر دینداری افراد و من معتقدم که این رابطه برعکس است، یعنی زیارت جلوه دین‌داری یک فرد و نه عامل آن است. چنانچه نماز خواندن موجب تقویت دین‌داری می‌شود اما عامل آن نیست. 

وی ادامه داد: حتی اگر فرض کنیم تاسیسات گردشگری آنقدر توسعه بیابد که افراد مثلا فقط صرف پارک‌های آبی به مشهد بیایند باز هم جنبه مثبتی است زیرا می‌تواند موجب این شود که به زیارت نیز بروند و جنبه دین‌داری تقویت شود. 

بخشی اظهار کرد: یکی از سوالات مطرح، این است که آیا فضای مذهبی خاص شهر مشهد با عاملان خاص خودش، بر توسعه گردشگری تاثیر گذاشته است که البته پاسخ مثبت است.

در ادامه احمد دیناری، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد با تاکید بر اینکه زیارت از گردشگری جدا نیست، اظهار کرد: متاسفانه برخی این دیدگاه محتاطانه را دارند که زیارت از گردشگری جداست و ناخودآگاه بر روند توسعه گردشگری تاثیر می‌گذارند.

وی با بیان اینکه عدم مدیریت یکپارچه یک چالش بزرگ در مشهد است، تصریح کرد: برخی دستگاه‌های تاثیرگذار در زمینه گردشگری به صورت کاملا جزیره‌ای عمل می‌کنند و عقیده من به عنوان یک کارشناس کوچک در این زمینه این است که تا زمانی که مدیریت یکپارچه شکل نگیرد ما به توسعه‌ای چشمگیر در گردشگری نخواهیم رسید، زیرا سلیقه‌ای عمل کردن در این زمینه پاسخ نمی‌دهد.

دیناری افزود: متاسفانه گاهی از طرف مسئولان شاهد این هستیم که بر روی کمیت زائر بیشتر تمرکز دارند تا کیفیت آن، مدام به دنبال این هستند که در افق 1404 باید 40 میلیون زائر وارد مشهد شود بدون اینکه نگاه کارشناسی داشته باشند و متاسفانه در این دیدگاه‌شان اصلا به مجاوران نمی‌اندیشند. مگر یک شهر سه چهار میلیونی چقدر ظرفیت دارد و اگر به مجاور توجه نشود توسعه‌ای رخ نخواهد داد. 


رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد خاطرنشان کرد: متاسفانه تنها شهری که به سرمایه‌گذاران خود به چشم یک جیب‌ پرپول نگاه می‌کند مشهد است که این موضوع به هیچ وجه یک دیدگاه توسعه‌ای نیست. نتیجه این دیدگاه برج‌های اطراف حرم که منظر شهر و حرم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌شود.

وی عنوان کرد: تعداد زائران یا همان گردشگران زیارتی ورودی به مشهد علی‌رغم عقیده برخی رو به کاهش است، دلیل آن این است که رقبای ما بهتر کار می‌کنند. اصفهان، شیراز، یزد، تبریز و ... برنامه‌ریزی‌های مناسبی انجام دادند. در واقع امروزه الگوهای سفر تغییر کرده است و فرزندان تعیین می‌کنند به کجا سفر کنند و آن‌ها نیز مقاصد سیاحتی را انتخاب می‌کنند.

دیناری یادآور شد: شرایطی که در حال حاضر در مشهد جاری است، از طریق شبکه‌های اجتماعی به مردم منتقل می‌شود، بر روی زائران تاثیر می‌گذارد

بستن http://www.modarair.com/news/مرکز/گردشگران-طبیعت.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494647     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: