نام شما:
ایمیل مقصد:

پیشنهاد دکتر محمد رضا عارف برای تاسیس مناطق آزاد علم و فناوری

پیشنهاد دکتر محمد رضا عارف برای تاسیس مناطق آزاد علم و فناوری


گروه: اخبار ووقایع استان خراسان رضوی
تاریخ درج: 1392/2/19
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 1

به گزارش امید به نقل از سایت شخصی محمدرضا عارف متن کامل این یادداشت بدین شرح  است :
ابتکار هوشمندانه‌ای که که در دهه‌هاي اخير در کشورهاي مختلف جهان مورد استقبال واقع شده مناطق آزاد يا ويژه تجاري (اقتصادي) مي‌باشد. در اين‌گونه مناطق مقررات ويژه‌اي با هدف ساده سازي صادرات و واردات و مبادلات محصولات جاري است که موجب تشويق کسب‌وکارها جهت سرمايه‌گذاري در آن‌ها مي‌شود. معمولاً اهداف تأسيس چنين مناطقي عبارتند از: شغل‌آفرینی، کارآفرینی، فعال‌سازي تجارت خارجي و توسعه صادرات، ايجاد جذابيت براي سرمايه‌گذاران و افزايش توان رقابتي اقتصاد ملي. در ساختار مناطق آزاد ايران، ظرفیت‌های ويژه‌اي تعريف شده که برخي از آن‌ها به شرح زير است:
1- امکان سرمايه‌گذاري خارجی نامحدود
2- معافیت مالیاتی سرمایه گذارن برای چندین سال
3- تسهيلات بانکي داخلي و خارجي
4- حذف محدوديت های ارزي
5- عدم نياز به روادید برای ورود خارجی ها
در دهه چهارم انقلاب و با توجه به اهمیت راهبردی علم و فناوری پیشنهاد طراحی و تاسیس مناطق آزاد علم و فناوری را دارم. مناطق آزاد علم و فناوری با داشتن برخی ويژگی‌ها و تسهیلات در نظر گرفته شده برای مناطق آزاد تجاری، باید فعالانه اهداف و اقدامات زیر را پی بگیرند:
• تاسیس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری فعال
• توسعه و انتقال فناوری، توسعه ظرفیت‌های نوآوری
• تاسیس دفتر همکارهای علمی و فناوری دانشگاه‌های بزرگ کشور در آن منطقه
• برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی بدون تشریفات (حتی این کنفرانس‌ها می‌تواند توسط نهادهای بین المللی برگزار شود)
• سهولت بخشی به رفت و آمد، اقامت و امکان ارایه خدمات حرفه ای (آموزش، مشاوره، تحقیق، طراحی) اساتید ایرانی مقیم خارج کشور و یا اساتید به نام خارجی
• تاسیس شعبه توسط دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بین‌المللی و برگزاری دوره های تحصیلی و اعطای مدرک مدرک معتبر (امکان تحصیل برای دانشجویان غیرایرانی نیز وجود داشته باشد).
• ارایه دوره‌های مشترک بین دانشگاه‌های ایرانی و خارجی در این مناطق با کمترین تشریفات.
• تاسیس آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مشترک در زمینه فناوری‌های پیشرفته زیر نظر دانشگاه‌ها و مراکز علمی و یا پژوهشی بین المللی.
• فعالیت بانک‌های بین‌المللی در این مناطق فعال ،که نهادها و اقدامات بالا را پیشتیبانی کنند.
هم‌اکنون بسیاری از این ويژگی‌ها، برای مناطق آزاد نیز بلامانع است اما در مناطق آزاد علم و فناوری توجه و تمرکز ويژه‌ای می‌شود تا موارد فوق‌الذکر از ظرفیت قانونی به حالت بالفعل و فعال درآید. یادآوری می‌شود که مناطق آزاد علم و فناوری می‌توانند در مناطق تجاری نیز تاسیس شوند.
در صورت شکل‌گیری و شکوفایی این چنین مناطقی در کشور، شاهد آن خواهیم بود که تعداد زیادی دانشگاه خارجی معتبر در ایران شعبه تاسیس کنند، اساتید ایرانی مقیم خارج کشور خدمات خود را به صورت مستقیم به هموطنان خود ارایه کنند و ایران تبدیل به مرکز علم و فناوری منطقه شود و رخدادهای مهم علمی و فناوری در ایران رقم بخورد و از پتانسیل متخصصان ایرانی مقیم خارج برای توسعه علمی کشور استفاده می شود.
از نتایج این طرح، ثروت آفرینی، کارآفرینی، نوآوری فناورانه، شغل‌آفرینی، شکل گیری نظام های نوآوری بخشی و ملی، توسعه روابط بین المللی، کسب وجاهت برای ایران و تاسیس شرکت‌های تجاری دانش بنیان خواهد بود.
بستن http://www.modarair.com/news/مرکز/دکتر-محمد-رضا-عارف.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498191     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: