در نشست رفع خشونت از نظام بینالملل مطرح شد: نقش مدارا و تفاهم و همکاری در تامین جهان عاری از خشونت |
نشست رفع خشونت از نظام بین الملل به همت شورای زنان بنیاد امید ایرانیان در محل این بنیاد برگزار شد. به گزارش امید،در این نشست که با حضور رئیس،مدیرعامل و رئیس هیات مدیره بنیاد امید ایرانیان برگزار شد،دکتر الهه کولایی دبیرعلمی این نشست طی سخنانی با اشاره به لزوم بررسی و رفع خشونت در نظام بینالملل گفت: در بخش اجرای حقوق بشر همواره در سطح بینالملل شاهد رفتارهای دوگانه و در مواردی شاهد برخوردهای چندگانه هستیم.
وی ادامه داد: صرف وضع قوانین و تصویب مصوبهها و شکلگیری بدنه قوانین نشان داده تا عامل اصلی این تغییرات تمرکز پیدا نکند، وضعیت تغییر نخواهد کرد.
این استاد دانشگاه تهران با بیان اینكه صرف بیان مسأله ظرفیتسازی نمیتواند راههای اجرایی آرمانهای متعالی را مشخص کند، اظهار داشت: برای بیان دغدغهها دست ما از محیط بینالمللی کوتاه است. اما میتوانیم به کسانی که در این زمینه فعالیت دارند نکاتی را انتقال دهیم. امروز در عرصه بینالمللی چهره هولناکی از اسلام به جهان نشان داده شده است که غیرواقعی است. نباید این وضعیت ادامه داشته باشد.
كولایی با اشاره و بررسی روند خشونت پس از جنگ جهانی دوم در نظام بینالملل، تصریح کرد: پس از سال 1945 جهانیان به درک تعصب برانگیزی رسیدند که چگونه ممکن است در مرفهترین و دموکراتترین قاره شاهد جنگهای جهانی آن هم به فاصله کمتر از نیم قرن باشیم. سیاستمداران، تحلیلگران و جامعهشناسان هر یک گزارش و تحلیل خود را نسبت به این مسأله اذعان داشتهاند و با ادبیات مشترک به منظور زندگی بر روی این کره خاکی به یک جمله رسیدهاند و آن هم رفع خشونت از نظام بینالملل است.
وی با بیان اینکه در بخش اجرای حقوق بشر همواره در سطح بینالملل شاهد رفتارهای دوگانه و در مواردی شاهد برخوردهای چندگانه هستیم،خاطرنشان کرد: صرف وضع قوانین و تصویب مصوبهها و شکلگیری بدنه قوانین نشان داده تا عامل اصلی این تغییرات تمرکز پیدا نکند، وضعیت تغییر نخواهد کرد.
کولایی ادامه داد: صرف بیان مسأله ظرفیت سازی نمیتواند راههای اجرایی آرمانهای متعالی را مشخص کند. برای بیان دغدغهها دست ما از محیط بینالمللی کوتاه است. اما میتوانیم به کسانی که در این زمینه فعالیت دارند نکاتی را انتقال دهیم. امروز در عرصه بینالمللی چهره هولناکی از اسلام به جهان نشان داده شده است که غیرواقعی است. نباید این وضعیت ادامه داشته باشد.
در ادامه نشست هنگامه صابری استاد دانشگاه بوستون در خصوص رابطه حقوق با خشونت اظهار داشت: حقوق و خشونت با هم ارتباطی ندارند که البته این ساده اندیشانه است و باید بگوییم در این خصوص دیدگاههای متفاوتی مانند دیدگاههای الهیاتی مطرح است. چراکه در دیدگاههای الهیاتی از شهادت سخن به میان میآورند که البته باید گفت این موضوع تنها مختص دین اسلام نیست و در ادیان دیگر هم چنین مسالهای مطرح است که البته از لفظ قربانی کردن از آن اسم برده شده است.
صابری در خصوص مبانی حقوق بینالملل و خشونت بیان داشت: دو نوع خشونت در جهان مطرح است، خشونت آرام و خشونت تند که باید گفت خشونت آرام جنبه مطبوعاتی ندارد، به طوری که خیلی آرام اتفاق میافتد و در لایههای زیرین یک موضوع رخ میدهد. چراکه به دلیل آرام بودن آن و نامحسوس خواندن آن هیچ مطبوعات یا رسانهای از آن صحبت نمیکند و البته باید دانست که در حقوق دو نقش بسیار مهم در خصوص خشونت آرام مطرح است؛ یعنی بحث پیشین و پسین و در مفهوم پسین باید گفت معیارهای خاص مطرح است که باید به مسئولیت مدنی در این بین اشاره کرد و این حقوق در جایی وارد میشود که بتوان در رفع خشونت کمک کند. دولت های ناقض حقوق بشر، در پی توجیه رفتارهای غیر انسانی خویشاند
کامبیز نوروزی،حقوقدان نیز در این نشست به شرح توضیحی درباره نظریه جهانشمولی حقوق بشر و بسط خشونت پرداخت وگفت:جهانشمولی ازمهمترین اجزا و عناصر موجود در مفهوم رایج حقوق بشردر روابط بین الملل است.
وی ادامه داد: از نتایج گریز ناپذیر جهانشمول دانستن حقوق بشر این است که هر آنچه از قواعد و معیارها و هنجارهای حقوق بشری دراسناد بین الملل به تصویب می رسند ، به ناگزیز بر تمامی کشورها و جوامع حاکم بوده و دولتها وجوامع می بایست با تبعیت از نظم حقوق بین الملل نظم حقوق داخلی خود براساس همان قواعد ، هنجارها و معیارها سامان دهند.
وی خاطرنشان کرد: نتیجه طبیعی این الزام آن است که جوامع باید نظامات ارزشی و الگوهای رفتاری خود را مطابق با مضمون ومحتوای ارزشها و الگوهای رفتاری مندرج در اسناد بین المللی حقوق بشر تغییر داده و خود را با آنها سازگار کنند.
نوروزی افزود:نظریه جهانشمولی حقوق بشر در واقع بطور مستقیم و غیر مستقیم با نادیده گرفتن جنبه های جامعه شناختی حقوق ،حقوق رااز خصلت و تجربه اجتماعی و زمان مند ومکان بندی آن جدا کرده و بیشتر بر وجه ذهنی و فردی آن تکیه می کند.
این حقوقدان اضافه کرد: اتفاقا ازاین حیث ، این نگاه به حقوق و حقوق بشر به طرز تلقی شریعتمدارانه از حقوق،بسیار شباهت می برد که رابطه زمان ومکان با حقوق را نمی پذیرد و احکام حقوقی رااموری مستقل از زمان و مکان می داند که علی الاطلاق در همه زمانها باید بر همه مکانها حاکم باشد.
وی ادامه داد: اما در یک نگاه جامعه شناختی ، حقوق امری اجتماعی است که فرآیند تحولات آن ربطی وثیق با تحولات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی وفرهنگی دارد .
وی افزود: پرسش اساسی این است که آیا دریک نظام اجتماعی می توان اقدام به وضع و تولید قواعد و معیارها و احکام حقوقی کرد که با ساخت و مناسبات اجتماعی ناسازگار باشند ؟ حتی به فرض آن که دولتها به چنین شیوه ای عمل کنند جامعه چه واکنشی در برابر این دسته از مقررات و قوانین و دستورات خواهد داشت ؟آیا جامعه به مثابه مجموعه ای منفعل، هرآنچه را که دولت 'امر' کند ، به مورد اجرا خواهد گذاشت ؟ آیا درمقابل این قبیل'دستورات ' ناسازبه شیوه های مختلف مقاومت خواهد کرد ؟ آیا این نوع احکام حقوقی محکوم به 'متروک شدن خواهند بود؟ و....
این استاد دانشگاه گفت:درمفهوم جهانشمولی حقوق بشرجایی برای این نوع پرسشها نیست . زیرا این مفهوم ، به نظر می رسد نقشی برای جوامع در تولید و اجرای نظام حقوقی و مقررات حقوقی ، به مثابه الگوی رفتاری قائل نیست.
نوروزی افزود: بنابراین چنین دیدگاهی ، قویا استعداد این را دارد که چه در روابط و حقوق بین الملل و چه در حقوق داخلی ، به ابلاغ دستوراتی در قالب قانون داخلی یا انواع اسناد الزام آور بین المللی منتهی شود که تناسبی با شرایط اجتماعی برخی جوامع ندارند و مورد پذیرش عمومی قرار نمی گیرند.
وی خاطرنشان کرد: تبعا درچنین مواردی برای مقابله با مقاومتهای پنهان و پیدای اجتماعی، پیشبرد اهداف مندرج دراسناد حقوقی ، اعم از حقوق داخلی یا حقوق بین الملل ، مستلزم 'اعمال زور' و شیوه های مختلف آمریت خواهد بود.با قدری مسامحه می توان چنین گفت که درحقوق داخلی گویی دولتها برای پیشبرد چیزی همچون حقوق بشر، که از ارکان اصلی آن دموکراسی است باید به شیوه های آمرانه غیر دمکراتیک و گاه خشونت بار روی آورند.
وی با اشاره به این که در حقوق و روابط بین الملل نیز این اعمال زور علیه دولتها از طریق نهادهای بین المللی امکان پذیر است، افزود: در وضعیت کنونی از یک سودولتهای ناقض حقوق بشر، در سوءاستفاده ای ناروا با انکارکامل جهانشمول بودن حقوق بشر در پی گریز از تعهدات خود در برابر ملت خود و توجیه رفتارهای غیرانسانی و غیرمردمی و نامشروع خویش اند.
وی افزود:از سوی دیگر تبیین جهانشمول از حقوق بشر، به شیوه رایج ، نیز به صورت وسیله ای برای بازتولید نظام قدرت در روابط بین الملل کارکرد یافته است که مقصود اصلی آن ، نه بسط حقوق بشر در جوامع ، که توسعه قدرت و نفوذ قدرتهای برتربر سایرکشورهاست.
این استاد دانشگاه درپایان گفت: نوع تحلیل از حقوق بشر به عنوان حقوقی جهانشمول ، ما را در وضعیتی تناقض نما قرارداده است. زیرا ارزشها و حقوقی که تحت عنوان حقوق بشردر کلام در پی توسعه صلح و دوستی و آزادی اند ، گاه در عمل به بسط تعارضات و درگیری ها و رواج انواع تعارضات و حتی تثبیت جریانهای دیکتاتوری درنظم حقوقی – سیاسی داخلی، یا نزاع و درگیری و حتی جنگ و خشونت در روابط بین الملل می انجامد.
زیاده طلبی دولت ها و نبود مسوولیت بین المللی از مهم ترین عوامل بروز خشونت است
دکتر زهرا داوراستاد دانشگاه نیز در این نشست در مورد ریشه های خشونت در نظام بین الملل به تعریفی از خشونت پرداخت و گفت: خشونت به معنای ' رفتار سیاسی است که دربردارنده عنصر اِعمال ناشایست قدرت' و از نوع خشونت' ساختاری و حکومتی ' است.
وی اضافه کرد: برتری جویی ، قدرت طلبی ، سلطه جویی ، تبعیض و بی عدالتی ، ظلم و ستم و ... چه در قلمرو رفتار فردی و چه در عرصه روابط بین الملل و میان دولت از مصادیق بارز اعمال ناشایست قدرت است و زمانی که نابرابری میان کشور ها افزایش می یابد و نظام جهانی با تکیه بر تفکر استبداد ، استعمار و استثمار توسط قدرتی حاکم با شعارهایی ازجمله : جهانی شدن و وحدت سیاست جهانی، نظم نوین جهانی ، مداخله بشر دوستانه و ... شکل می گیرد ، خشونت حکومتی مصداق می یابد.
این استاد دانشگاه یادآورشد:آنچه درهر دوی این موارد باید به عنوان عامل مشترک مدنظر قرار گیرد ، انسان و رفتارهای او است. زیرا در خشونت حکومتی و ساختاری نیز طراح و مجری انسان است هرچند سیستمی عمل می شود و استراتژی برنامه ریزی ها و سیاست گذاری هاو... به دولت (شخص حقوقی) منتسب است. به بیان بهتر دراین نوع خشونت نیز عاملیت و آمریت انسانی دخیل است.
وی گفت:به همین دلیل است که هم در مفاهیم و منابع مذهبی و هم در اسناد بین المللی ، ظلم ، ستم ، بی عدالتی ، سلطه گری و ... به انسان منتسب می شود ( کان الانسان ظلوماً جهولا ). از طرف دیگر در عرصه روابط بین الملل و مراودات سیاسی دولت ها آنچه موجب تنش، درگیری ، خشونت و ... می شود و قدرت نمایی دولت ها را به دنبال دارد اقتصاد و سیاست است. تجارت اسلحه و تجارت جنگ ، قیمومت بر سایر کشورها و ...
داور درادامه به تعبیری از نلسون ماندلا در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: به تعبیر زیبای نلسون ماندلا : خشونت در سایه فقدان دموکراسی و اقدام به حقوق بشر رشد می کند.
وی در ادامه به عوامل ظهور و بروز خشونت اشاره کرد و گفت: نبود ضمانت اجرایی لازم برای پیشگیری از تجاوزات ، خطاها وزیاده طلبی دولت ها و نبود مسئولیت بین المللی آنها، عدم همکاری دولت ها و نهادهای بین المللی در دست یابی به اهداف مندرج درقواعد و اسناد بین المللی، برتری تصمیمات سیاسی بر موازین و مبانی حقوقی به ویژه حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه از مهم ترین این عوامل است.
وی گفت:محور قرار دادن ' کرامت انسانی ' که این اصل محور کلیه حیات اجتماعی و انسانی را بر مبنای صلح ، دوستی و عدالت تحکیم می بخشد می تواند هرگونه خشونت ، سلطه گری ، جنگ ، تجاوز و تخریب و ... را نفی کند.
نقش مدارا و تفاهم و همکاری در تامین جهان عاری از خشونت
در ادامه این نشست دکتر بهمن اکبری، محقق و پژوهشگر مطالعات اسلامي و رايزن سابق فرهنگي ایران در كشورهاي ازبكستان و تانزانيا طی سخنانی به تبیین رابطه نقش مدارا و تفاهم و همکاری در تامین جهان عاری از خشونت پرداخت. که متن کامل سخنان این پژوهشگر دینی که بصورت مقاله ارائه شد، به شرح زیر است:
انسان در واقعيت عيني خود داراي جنبه هاي «عقلاني شناختی(بينشي)»، «عاطفي اخلاقي (گرايشي)» و «رفتاري عملي(كنشي)» است. که هر کدام از اين ابعاد مي توانند منشأ اصل يا اصول زندگي در ساحت جمعي و يا فردي باشند. هر اصل بايد و نبايدي است که حداقل از يک خصوصيت طبيعي آدمي سرچشمه مي گيرد. هدف اين مقاله تبيين «اصل مدارا» و بررسي سه گام «تعارف»، «تفاهم» و «تعامل» ميان فرهنگي در فرايند تامین جهان عاری از خشونت است که با دلايل عقلي و نقلي(آيات قرآن و روايات) پشتيباني شده است.
«چيستي مدارا»، «چرايي مدارا»، «چگونگي مدارا»، «الزامات مدارا»، «آسيب شناسي مدارا» و سرانجام «رويكرد آينده پژوهانه به تعامل مدارا محور در روابط بينافرهنگي» از مهمترين محورهاي اين مقاله است. در باب «چيستي تعامل»، بايسته است بدانيم؛ تعامل همزاد بشر است و ما چون انسانيم، به تعامل نياز داريم. لذا براي ارزيابي رشد يك جامعه بايد به مقدار گفتو شنود آن جامعه با جوامع ديگر نگاه كنيم؛ به ميزان رشد منحني گفتو شنود ميزان رشد و بلوغ جوامع انساني شناخته مي شود؛ و در باب «چگونگي تعامل» بدانيم كه براي تعامل سه مرحله يا سه گام وجود دارد؛ نخست؛ تعارف(شناخت)، دوم؛ تفاهم(فهم مشترك) و در نهايت؛ به تعامل(همكاري) مي رسيم. از اينرو براي تعامل با فرهنگ ديگر جوامع و ملل بايد اين سه گام را پشت سربگذاريم. فهم و تفسير جهان معاصر نيز در طراحي الزامات تعامل ميان فرهنگي بسيار موثر است؛ در نگاهي افراطي مي توان جهان معاصر را جهان جنگ و ستيز ديد؛ در اين تفسير از جهان، تعامل يعني "ايجاد موازنه ي قدرت" و يا "جنگي نامتقارن و نابرابر". از سوي ديگر؛ در رويكرد الاهياتي مدارا محور، جهان را مي توان جهاني سراسر از رقابت و يا مسابقه تصور كرد در اين نگاه، فرهنگ ها نه در تعارض كه در مسابقه (تنافس ) با يكديگرند. قدرت برتر، قدرت و جاذبه ي مفهومي و عقلاني است. در ادبيات الاهي و اسلامي تنافس در خوبي و نيكي امري شايسته و عموم بشري است. در حاليكه تنافس در بدي و شر امري ناشايسته است: «فلا تنافسوا فى عزّ الدنيا و فخرها» براى عزّتها و جاه و جلال ظاهرى و نام و نشانِ گذرا با يكديگر تنافس نكنيد حسادت نورزيد رقابت نكنيد. در آيات پاياني سوره مطفّفين بعد از ذكر اوصاف شراب طهور بهشتى، مىخوانيم: «و در اين (نعمتهاى بهشتى) راغبان بايد بر يكديگر پيشى گيرند» از اين رو؛ با نظرداشت نظام فلسفي-كلامي، تربيتي-اخلاقي و فقهي-حقوقي اسلام نخستين پرسش اين است كه گستره ي مفهومي و مصداقي "تسامح و مدارا" چيست؟
نگارنده براين باور است كه "تسامح و مدارا" در عرصه نظر با آزادانديشي، در عرصه عمل با تحمل ديگري و در مقام داوري با عدالت و انصاف و برخورد کریمانه ظهور مي كند. عنوان فراگيري كه پيامبر اسلام (ص) براي دين خود به كار برده، طريقت فطري سهلگير و مسامحتگزار است. اين نامگذاري حاكي از آن است كه چنين روحي در سرتاسر كالبد دين اسلام حضور دارد. تسامح را مي توان در مقرّرات فقهی و حقوقی اسلام نيز به صراحت ديد. تسامح را ميتوان به حركتي جهتدار و درعين حال ملايم در برخورد با جهت هاي مغاير تعريف كرد. مهمترين مبناي هستي شناختي اين شيوه آن است كه "رحمت" در هستي اصالت دارد و خداوند آدميان را براي "رحمت" آفريده است. در مبناي ارزش شناختي، اين نكته قابل ذكر است كه شيوه مدارا و تسامح، از زيبايي و شكوه ويژهاي برخوردار است و از زشتي ها و نفرت برانگيزي هاي تصلب سختگيرانه و نيز بيمبالاتي سهلانگارانه به دور است. از اين رو، پيامبر در رويارويي با مخالفان، به زيبايي به چالش برميخواست و به هنگامي كه سخن با آنان به جايي نميرسيد، به زيبايي از آنان فاصله ميگرفت و به هنگام تنهايي و در قلب خويش، با خيال آنان نيز تسامح ميورزيد و از آنان به زيبايي در ميگذشت. در موضوع «الزامات تعامل بينا فرهنگي»، بايد فضاي شناخت و تعارف را براي تعامل بوجود آوريم و اگر احساس كنيم كه ميخواهند بر ما مسلط شوند، نميتوانيم طرف مقابل را درك كنيم. "تسامح و مداراي حكمت بنيان" راه برون شد از فضاي سرد جهان فرهنگي است. تسامح در سه ساحت؛ تسامح در رفتار، تسامح در عواطف و تسامح در انديشه متصور است و ما تنها تسامح در ساحت انديشه را نفي مي كنيم.
در پايان در مطالعه اي با «رويكرد آينده پژوهانه به تعامل بينا فرهنگي» در جهان فرهنگي معاصر در مي يابيم كه انزوا و كنج عزلت گزيدن فرهنگي، انحطاط فرهنگي و خارج شدن از عرصه حيات جمعي جهاني را در پي خواهد داشت. بنابراين نقش آفريني ديدگاه هاي معرفتي الاهياتي از اهميت برخوردار است؛ دیدگاههایی که بتواند توسعه روابط بينافرهنگي را در عرصه بين الملل بر مبناي "دوستي و مدارا" همزمان با "منع تخاصم و تهاجم" نهادینه سازد. در اين زمينه آينده جهان مساله مهمي است. همچنان كه «جوزف ناي» در كتاب «آينده قدرت» ميگويد؛ آينده با دو رويكرد انتقال قدرت از غرب به شرق يا ملت ـ دولت به سمت NGO ها يا سازمانهاي مردمي توضيح مي يابد. بر اين اساس در آينده نه چندان دور شاهد كاهش قدرت حكومتها و افزايش نقش مردم و انتقال قدرت به شرق هستيم. در چنين فضايي بزرگترين رسالت متفكران و مصلحان گسترش انديشه مدارا براي تامين صلح جهاني است. |
- تبریک خاتمی به اصغر فرهادی
- پیام تبریک سید محمد خاتمی برای دریافت اسکار فیلم “جدایی نادر از سیمین”
- راهبرد ها،خط مشی ها و برنامه های کلان بنیاد باران
- گفتوگوی اختصاصی تاریخ ایرانی با سید محمد خاتمی: حکم سرپرستی کیهان را از رادیو شنیدم
- باران یک مکان سیاسی نیست / امکانات بنیاد برای فعالیت های اجتماعی بسیار محدود است
- نامهاي برای فردا - به قلم سید محمد خاتمی
- اصلاحات اصل نظام و قانون اساسی را قبول دارد و در عین حال حق، حرمت، کرامت و آزادی مردم و شهروندان را هم پاس می دارد
- سید محمد خاتمی به تماشاي چاله نشست/عكس
- زندگی نامه دکتر محمد رضا عارف
- در پیامی؛ سید محمد خاتمی جویای حال نلسون ماندلا شد
- اجازه دادن به شما «شايد وقتي ديگر»! برگزاري همايش انتخاباتي شوراي اصلاحات در ابهام
- دکتر محمدرضا عارف : کسي نمي تواند رابطه بين من و آقاي خاتمي را برهم بزند
- سایت بنیاد باران استان خراسان رضوی توسط هکرها هک شد !
- تسليت سید محمد خاتمی براي درگذشت دکتر میر باقری
- سید محمد خاتمی : باید در انتخابات شرکت کرد، به شرطی که بتوان شرکت کرد / احساس می کنم کوه فاخری به نام ایران مانند یک کوه یخ در حال آب شدن است
- بازخوانی دو جشن مشروطه
- دکتر محمدرضا عارف : خاتمی رهبر اصلاحات است
- پیشنهاد دکتر محمد رضا عارف برای تاسیس مناطق آزاد علم و فناوری
- آرم انجمن مدیران اصلاحات خراسان رضوی + مدل " اصلاحات سبز "
- سید محمد خاتمی خطاب به معلمان در آستانه آغاز سال تحصيلي : زبان صلح را به كودكان بياموزيم
- میرلوحی، معاون حقوقی پارلمانی وزیر کشور در دولت هشتم : ما به شعار زندهباد مخالف من معتقد هستیم
- هادي خانيكي : مباني اصلاحات تفاوت چنداني با گذشته نكرده است
- گزارش فیسبوکی خرازی از شب تولد سید محمد خاتمی
- سید محمد خاتمی : مردم بايد آزاد باشند که از حاکمان انتقاد کنند / جلوی سوء استفاده از شهدا و بچههای جنگ گرفته شود
- سید محمد خاتمی : مردم بايد آزاد باشند که از حاکمان انتقاد کنند / جلوی سوء استفاده از شهدا و بچههای جنگ گرفته شود
- گزارش تحلیلی سلام نو/ انتخابات مجلس؛ فرصتی استثنائی برای اصلاحطلبان
- رییس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه می خواهم پلی برای ورود جوانان به مجلس باشم، اظهار کرد: ما به دنبال تشکیل جبههای متشکل از احزاب و تشکلهای همسو هستیم.
- صادق خرازی در گفتگو با الحیات: خاتمی به ولایت فقیه در چارچوب نظام سیاسی اعتقاد دارد
- موسوی لاری در گفت و گوی اختصاصی با جماران: رهبر انقلاب به آقای خاتمی گفتند امروز احساس می کنم یکی از آرزوهای من برآورده شده است
- انتخابات مجلس و ایده پارلمان اصلاحات: درصورت تاسیس پارلمان اصلاحات رفتارهای اصلاحطلبان منسجم خواهد شد
- حكم امامخميني در چنين روزي به قوهقضاييه: نظر امام در باره اعمال خودسرانه در كشور
- پیام آقای خاتمی به مناسبت سال نو میلادی
- دکترمحمدرضاعارف: در انتخابات 92 میخواستیم انقلاب را به مسیر اصلیاش بازگردانیم،که موفق شدیم/ نکبت فساد برکت را از زندگی گرفته است
- پیام رئیس دولت اصلاحات به كنگره؛ گزارش نخستین کنگره حزب ندای ایرانیان
- در هشتاد و پنجمین نشست ماهانه بنیاد باران، «جایگاه زنان در ایران پس از انقلاب اسلامی» بررسی شد.
- دکتر فیاض زاهد: جامعه سیاسی ایران به دکتر عارف، تعهد اخلاقی دارد
- دکتر محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان: پروژه تغییر در چارچوب نظام و قانون است/ با صندوق ها قهر نمیکنیم
- سفیر آلمان در بازدید از بزرگترین موقوفه فرهنگی ایران: گنجینه موزه ملی ملک، بیانگر تاریخ فوقالعاده ایران است
- فرصتهای فرهنگیِ پس از توافق، برای ایرانیان
- نوشتاری از دکتر مجتبی لشکربلوکی: پنج بحرانی که ایران را به شدت تهدید میکند
- یادداشتی از دکتر محمدرضا عارف/ برنامه ششم توسعه، پیش نیازها و پیش نهادها
- رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام: » با آغاز همکاری های جهانی، دنیا می تواند از ظرفیت های ایران استفاده کند
- رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: برنامه ريزىهاى توسعه كشور باید به تفکیک استانها انجام شود
- در خراسان رضوی؛ سازمان مدیریت وبرنامه ریزی به طور رسمی کار خود را آغاز کرد
- در خراسان رضوی؛ سازمان مدیریت وبرنامه ریزی به طور رسمی کار خود را آغاز کرد
- مراسم سالگرد پسیان سردار ملی خراسان برگزارشد
- انجمن جامعهشناسی ايران، دفتر خراسان برگزار میکند؛ اولين همايش ملي مسائل اجتماعي شهر مشهد
- انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی برگزار میکند؛ نقد و بررسی کتاب خواجه نظامالملک طوسی
- میرلوحی، سخنگوی ستاد ائتلاف تهران اصلاحطلبان: نتیجه انتخابات، رقبای اصلاحطلبان را حیران میکند/ لیست اصلاح طلبان و حامیان دولت در استان خراسان رضوی
- آغاز به کار دومین دوره مسابقات ملی رباتیک "رالی سرعت" در قوچان
- سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد نيشابور گفت: شهرستان نيشابور نامزد نهايي پايتخت كتاب ايران شد.
- عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی مطرح کرد؛ قوانین حاکم باید در جهت کمک به تکمیل زنجیره ارزش افزوده در داخل کشور باشند./ باید مسیری که کشورهای توسعه یافته جهان عبور از بحران و رکود اقتصادی تدبیر کردند انتخاب کنیم.
- مناظره احمد توکلی و مرتضی ملبغ در دانشگاه فردوسی/ انتخابات زیرساختیترین و اساسیترین نهاد نظام جمهوری اسلامی و دستاورد اصلی انقلاب است و با انتخاباتآزادی، استقلال و مردم سالاری به منصه ظهور میرسد.
- در میزگرد ایسنای استان خراسان رضوی بررسی شد؛ عدم شفافیت و عدم رقابت دو مشکل اساسی در حوزه اقتصادند، عدم شفافیت در فعالیتهای اقتصادی منجر به ایجاد فساد و عدم رقابت منجر به انحصار میشود.
- 15 اردیبهشت ماه برگزار میشود؛ پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی گل و گیاه در مشهد
- در مرحله دوم انتخابات مجلس در تربت حیدریه؛ نامزد «لیست امید»/ ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان و حامیان دولت در استان خراسان رضوی/ راهی بهارستان شد
- دبیر همایش بینالمللی «جامی»: مسائل فرهنگی ریشههای امنیت و آرامش را عمیقتر میکنند
- شهرام ناظری نسبت به لغو کنسرتش به نام «ناگفتهها» در شهرستان نیشابور، واکنش نشان داد. علیرغم تمام امکاناتی که در کشور برایم مهیا بوده و هست 37 سال است به عشق کشور، مردم سرزمینم و برای آنها مقاومت کردهام و در ایران ماندهام.
- بازدید استاندار خراسان رضوی از آسایشگاه فیاضبخش مشهد
- علیرضا کاظمی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گردهمایی مشترک روسای آموزش و پرورش استان: آموزش و پرورش مولد فرهنگ و هنجارهای جامعه و بهترین بستر برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است.
- روزنامه امید ایرانیان نوشت: آیا «کنسرت» رابطه علما و دولت را خدشهدار میکند؟
- رییس مرکز اسناد استان قدسرضوی: تاریخ شهر قوچان در دوره معاصر، از مستندترین تاریخها در ایران است
- دکتر سیدرضا صالحی امیری در مشهد: همه باید درک کنند که در این کشور مجموعهای از تنوع فرهنگی وجود دارد که همه این افراد حق دارند و ما باید بپذیریم که با آنها مدارا کنیم و از فضای تحجر دوری کنیم
- چالشهای فراروی مشهد 2017/ مهمترین هدف اجرای ایده انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017، ارتقای سطح آگاهی شهروندان نسبت به تاریخ، هویت و ارزشهای مشترک است.
- به میزبانی مشهد برگزار میشود چهارمين همايش ملي تعامل صنعت و دانشگاه
- در آستانه سالی که مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شده است رفتارهایی در این شهر دیده می شود که با آرمانها و آموزه های آن امام همام(ع) فاصله فراوان دارد.
- نائب رئیس اول مجلس با بیان یک حدیث اهمیت عدالت در قانون را شفافتر بیان کرد و گفت: ممکن است هر مملکتی را با کفر بشود اداره کرد اما با ظلم نمیشود.
- به همت بنیاد باران استان خراسان رضوی/ امتناع یا امکان زیارت و سیاحت در مشهد؛ رونق صنعت گردشگری میتواند نرخ بیکاری را به صفر برساند
- مدیرکل سیاسی استانداری در گفتوگو با ایسنا: یقینا دولت یازدهم دولتی پاسخگو است و انتقادها را میشنود ولی بر اساس فرمایشات رهبری هرگونه تخریب دولت خلاف بوده و موجب سوءاستفاده مخالفین نظام قرار خواهد گرفت.
- گشايش سينما «هنر و تجربه» در نيشابور/ سعيد شيباني معاون استاندار و فرماندار شهرستان نيشابور با برشمردن ويژگيهاي فرهنگ و هنر اصيل ايراني و جايگاه آن در سينماي ايران، گفت: سينما هنر و تجربه سينماي خرد و آگاهي است.
- رییس جمهور ایالت تاتارستان فدراسیون روسیه با اشاره به سفر خود به خراسان رضوی بر لزوم توسعه روابط منطقهای در کنار همکاریهای بینالمللی تاکید کرد.