نام شما:
ایمیل مقصد:

دکتر محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان: پروژه تغییر در چارچوب نظام و قانون است/ با صندوق ها قهر نمی‌کنیم

دکتر محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان: پروژه تغییر در چارچوب نظام و قانون است/ با صندوق ها قهر نمی‌کنیم


گروه: اخبار ووقایع استان خراسان رضوی
تاریخ درج: 1394/3/11
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 1

کرمان - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پروژه تغییر در چارچوب نظام و قانون و برای ادای دین به شهدا و انجام وظیفه نسبت به مردم و نظام است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا عارف عصر سه شنبه در همایش«در امتداد امید» که با حضور اصلاح طلبان در خانه شهر کرمان برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: کرمان از نظر هم بستگی، هم دلی و همراهی انقلاب در کشور زبان زد است.
وی با ابراز خرسندی از حضور در جمع مردم دیار کریمان ابراز داشت: نجابت، شجاعت، تحمل سختی ها و قناعت از ویژگی های کرمان و مردمان کویر است.
عارف همیاری را از جمله خصوصیات مردم استان کرمان دانست و افزود: این ویژگی به ویژه در سه دهه اخیر در توسعه آبادانی کرمان بسیار بارز بوده است.
 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر پروژه بزرگی در این دیار شروع شده آغازگر آن مردم بوده اند و کرمان می تواند الگویی برای سایر نقاط کشور باشد. باید تلاش شود این نگاه هم بستگی و انگیزه خودیاری موجود در کرمان به سایر استان ها نیز تسری پیدا کند.
خرداد ماه تثبیت انقلاب
عارف در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره رهبر کبیر انقلاب(ره) و شهدا، تصریح کرد: خرداد، ماه شروع انقلاب بوده و انقلاب و نهضت امام خمینی(ره) از ۱۵ خرداد سال ۴۲ آغاز شد.
وی خرداد را ماه تثبیت انقلاب دانست و ادامه داد: فتح خرمشهر از جمله فتوحاتی بود که به زعم کارشناسان نظامی غیرممکن می نمود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ادعاهای پوچ صدام مبنی بر اینکه «به خرمشهر آمده ایم که بمانیم» و «اگر خرمشهر سقوط کند کلید بصره را تحویل می دهم»، افزود: با وجود سختی ها و شرایط خاصی که در آن زمان انقلاب با آن مواجه بود، رزمندگان ما موفق شدند خرمشهر را آزاد کنند.
عارف ادامه داد: دستاوردهای زیادی در آن دوران به دست آمد که از آن جمله می توان به آزادسازی پنج هزار و ۴۰۰ کیومتر مربع خاک کشور و ۱۹ هزار اسیر اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه زیباترین تعبیر در خصوص سوم خرداد را امام راحل(ره) ارائه کردند، گفت: به گفته بنیانگذار کبیر انقلاب(ره) «خرمشهر را خدا آزاد کرد». زمانی که خبر آزادسازی خرمشهر اعلام شد سراسر کشور را معنویتی بی نظیری فرا گرفت و به واقع می توان گفت که چیزی جز دست خدا عامل پیروزی ایران نبود.
فتح خرمشهر مقدمه پیروزهای نظام
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تمامی پیروزی های بعدی در صحنه های نظامی، دست برتر ایران در مسائل منطقه، پیروزی های سیاسی و دستاوردهای ارزشمند سال های بعد را مدیون این پیروزی ارزشمند در سوم خرداد هستیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خرداد را ماه امام امت دانست و بیان داشت: خرداد ماه جاودانگی و ماندگاری راه و تفکر امام بوده و این مهم در ۱۴ خرداد رقم خورد.
عارف ادامه داد: امروز آثار این جاودانگی مشهود بوده و مشاهده می کنیم که چگونه انقلاب علیرغم همه فشارهای استکبار با قامت استوار در برابر آنها ایستاده و از این پس نیز راه خود را با جدیت و شتاب بیشتری ادامه خواهد داد.
وی با اشاره به دوم خرداد سال ۷۶، این ماه را ماه حماسه دانست و گفت: در امتداد دوم خرداد حماسه ۲۴ خرداد رقم خورد که این دو حماسه دارای ویژگی های مشترکی هستند.
وی ادامه داد: حضور مردم یکی از ویژگی های مشترک دو حماسه دوم و ۲۴ خرداد است؛ چرا که علیرغم همه تحلیل ها و تلاش های دشمنان مبنی بر عدم حضور مردم در انتخابات، ملت ایران مقتدارنه در پای صندوق های رای حضور پیدا کردند.
خلق سرمایه عظیم اجتماعی توسط مردم
عارف با اشاره به اینکه برخی بر این ادعا بودند که مردم در انتخابات ۲۴ خرداد شرکت نخواهند کرد، افزود: مردم فهیم ما با حضور ۷۳ درصدی در انتخابات سرمایه اجتماعی عظیمی را خلق کردند.
وی ادامه داد: این جوانان اصلاح طلب بودند که با تلاش بزرگتران را راهی میدان و همراه خود کردند.
عارف نتیجه ۲۴ خرداد را به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید دانست و افزود: آرزومندیم که این دولت روز به روز به توفیقات بیشتری دست پیدا کرده و به تعهدات خود به مردم عمل کند و در راه پیشرفت و تعالی هر چه بیشتر قدم بردارد.
نقش موثر مردم در تمامی صحنه های انقلاب
وی ادامه داد: خرداد در یک کلام ماه مردم است و اگر به حضور مردم در صحنه های مختلف توجه کنیم متوجه می شویم که صحنه ای در تاریخ انقلاب ما وجود ندارد که مردم در آن نقش نداشته باشند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در پیروزی انقلاب مردم نقش اصلی را بر عهده داشتند، افزود: رهبر کبیر انقلاب(ره) نیز بر این باور بودند و انقلاب نیز با همین تفکر پیروز شد.
عارف ادامه داد: هیچ جریان و گروهی در داخل و خارج از کشور سراغ نداریم که به رهبری امام خمینی(ره) کوچکترین خدشه ای وارد کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مطرح شدن بحث محرومیت زدایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: در آن زمان مردم و جوانان جهاد سازندگی را تشکیل داده و در دورترین نقاط کشور مشغول به خدمت رسانی شدند.
بسیج نمود حضور مردم در صحنه
عارف گفت: بعد از آن جنگ رخ داد و مردان و جوانان ما راهی جبهه ها شدند؛ زنان نیز در پشت جبهه ها حضور فعالانه داشتند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بسیج را نمود حضور مردم در صحنه دانست و افزود: بسیج میراث ماندگار امام است و امیدواریم این نهاد مردمی بتواند همان نقش محوری که در جنگ بر عهده داشت را ادامه داده و به انجام برساند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: برخی گمان می کردند که انقلاب ها بعد از چندین سال به ثبات رسیده و انقلابیون وضعیت محافظه کاری پیدا کرده و مردم از آرمان ها دست می کشند؛ اما مردم ایران حدود چهار دهه به هیچ وجه از آرمان ها و ارزش های انقلاب فاصله نگرفتند.
عارف با اشاره به اینکه حضور مردم در صحنه های مختلف از جمله در راهپیمایی ۲۲ بهمن و روز قدس بیانگر اعتقاد مردم است، گفت: حتی نسل سومی ها که مطالبات پاسخ نداده فراوانی دارند در ارتباط با ارزش های انقلاب حضور خود را نشان داده اند.
وی گفت: محوریت نقش مردم در تمامی فصول، اصول و بندهای قانون اساسی دیده شده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: براساس قانون اساسی تمام کارگزاران نظام  به طور مستقیم یا غیر مستقیم منتخب مردم هستند.
سیاست های راهبردی نظام مبتنی بر حضور همه جریانات سیاسی است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه به جایگاه مردمی در دیدگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار داد و افزود: در دیدگاه کلی می توان به این نتیجه رسید که سیاست های راهبردی نظام مبتنی بر حضور همه جریانات سیاسی کشور است.
عارف ادامه داد: فارغ از همه انحصار طلبی هایی که وجود دارد؛ مهم ترین بحث راهبرد نگاه نظام است. اصلاح طلبان به عنوان یک جریان سیاسی همواره وظیفه و حق خود می دانند که در انقلاب حاضر بود و به نظام خدمت رسانی کنیم.
وی گفتمان اصلاحات را نزدیک ترین گفتمان به انقلاب دانست و گفت: رقبای ما در صحنه های مختلف تلاش می کنند که پیروز شوند اما ما معتقدیم که باید در یک فضای سالم، اخلاقی و اسلامی با یکدیگر رقابت کنیم.
عارف با اشاره به اینکه در اکثر موارد؛ شرایط رقابت نامتوازن و امکانات عموما در اختیار جریان رقیب قرار داشت، افزود: همواره دغدغه اصلاح طلبان این بوده که رقابت کرده و به رای مردم و نتیجه ای که از صندوق ها بیرون می آید تمکین کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به تشریح محورهای راهبرد جریان اصلاح طلبی کشور پرداخت و گفت: تلاش برای تحقق آرمان های انقلاب و حاکمیت یکی از مهم ترین دغدغه های این تفکر است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشتازی در صحنه های انقلاب را محور دیگر دانست و افزود: تلاش برای رشد و پیشرفت کشور از دغدغه های ما بوده و باید با برنامه ریزی برای پیشرفت کشور تلاش کنیم که اصلاح طلبان در این خصوص شاخص کمی عملکرد برنامه سوم را در کارنامه خود دارند.
عارف گفت: قانون مداری از شعارهای اصلی ما بوده و معتقدیم که باید براساس و مر قانون عمل کرد. اجرای قانون بد بسیار بهتر از اقدامت غیرقانونی یا فراقانونی است. چنانچه قانونی بد است باید اصلاح شود.
وی یکی دیگر از دغدغه های جریان اصلاحات را حاکمیت قانون اساسی دانست و گفت: اصلاحات اصرار بر اجرای تمام بندهای قانون اساسی دارد.
عارف ادامه داد: شورای شهر و روستاها اقدامی ارزنده برای مردمی کردن امور شهری و روستایی است که این مهم توسط اصلاحات صورت پذیرفت.
وی حفظ سرمایه اجتماعی خلق شده را از دیگر دغدغه های اصلاحات دانست و افزود: نظام ما به اتکا پشتوانه مردمی و سرمایه اجتماعی پیروز شد که باید قدردان این سرمایه باشیم.
منافع ملی و مصالح نظام مبنای تصمیم گیری ها باشد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام جوان گرایی، اعتماد و اتکا به جوانان و حفظ منافع ملی را از دیگر دغدغه های جریان اصلاحات دانست و ابراز داشت: باید تلاش شود گفتمان اصلاح طلبان همان گفتمان انقلاب باشد. منافع ملی و مصالح نظام را باید در این گفتمان مبنای تصمیم گیری باشد.
وی گفت: باید منافع ملی بر منافع جناحی، گروهی و بخشی ترجیح داده شده و در این گفتمان عملی مخالف منافع ملی انجام نشود و در نهایت تصمیمات مبتنی بر اخلاق، عقلانیت و خرد جمعی باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه اتفاقی که در خرداد ۹۲ رخ داد و بنده سهم ناچیزی در آن داشتم بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت، افزود: شاید در دیدگاه سیاسی کنار کشیدن بی معنی باشد اما اگر حضور برای ادای تکلیف و در راستای عمل به آرمان ها، ویژگی های گفتمانی و خرد جمعی باشد تنها به وظیفه خود عمل کرده ام.
وی گفت: تصمیم برای کناره گیری مشکل بود؛ ۲۰ خرداد که این تصمیم اتخاذ شد روزی پرکار بود و این در حالی بود که روز قبل از آن در یزد حضور داشته و شاهد حضور پرشور و غیرقابل تصور مردم بودم.
عارف با اشاره به اینکه ستادهای استانی به دلیل کمبود امکانات و بنا به ملاحظاتی کمتر سامان یافته بودند، ادامه داد: در آن زمان به من گفتند که بنا به دلایلی به کرمان سفر نکنم چراکه رئیس ستاد کرمان نیز استفاء داده بود.
وی ادامه داد: بعد از بررسی شرایط و براساس تصمیم جمعی قرار شد که سفر خود را بنا به وظیفه ای که در قبال مردم داشتم انجام دهم. اما وقتی به کرمان رسیدم مشاهده کردم که استقبال مردم خارج از تصور من بود و این حضور است که بسیار ارزشمند بوده و باید قدر آن را بدانیم.
دیدگاه مثبت مردم نسبت به دولت تدبیر و امید
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه با روی کار آمدن دولت تدبیر  و امید عنایت خدا نصیب کشور شد و مردم مزد حضور خود را دریافت کردند، گفت: با تلاش دولت امروز آرامش بر کشور حکمفرما بوده و در دو سال گذشته علیرغم همه مشکلات و گرانی ها مردم امیدوار بوده و آرامش دارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه نگاه مردم به دولت تدبیر و امید مثبت است، یادآور شد: ما وظیفه داریم که این نگاه را حفظ کنیم.
عارف گفت: رویدادهای مهم سیاسی کشور بهانه ای است که بتوان تلاش مردم را حفظ، سرمایه اجتماعی را تقویت و به مردم خدمت رسانی کرد.
وی امسال را سالی مهم دانست و افزود: در پروژه ای که در دست  داریم مردم در فاز اول موفق عمل کردند و اگر فکر کنیم کار تمام شده اشتباه است؛ چرا که فاز دوم این پروژه در اسفندماه امسال رقم می خورد و باید این فاز را نیز با موفقیت پشت سر بگذاریم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه رقبای ما هنوز نتواسته اند پیروزی ما را باور کنند، گفت: بحث رقبای ما این است که مدیریت خوب شما و مدیریت بد ما باعث این نتیجه شد و نتیجه به دست آمده ربطی به پایگاه مردمی تفکر اصلاحات ندارد.
عارف گفت: شاید به دلیل کم کاری ۵۰ درصد رای را بگیریم اما در اسفندماه نشان می دهیم که پایگاه های ما حداقل ۷۰ درصد رای خواهند آورد.
پروژه تغییر در چارچوب نظام و قانون است
وی با اشاره به اینکه رقبا گاها اتهام های ناجوانمردانه ای بر این تفکر می زنند، بیان داشت: پروژه تغییر در چارچوب نظام و قانون و برای ادای دین به شهدا و انجام وظیفه نسبت به مردم و نظام است؛ بنابراین باید فاز دوم این پروژه با موفقیت انجام شود و فاز سوم نیز در با موفقیت در خرداد ماه سال ۹۶ اجرا خواهد شد.
عارف در ادامه به بیان راهبردهای جریان اصلاحات را برای انتخابات پرداخت و افزود: یکی از این راهبردها افزایش مشارکت مردمی است؛ باید تلاش شود سرمایه اجتماعی سال ۹۲ را تقویت کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: باید ضمن حفظ حضور ۷۳ درصدی مردم بخشی از ۲۷ درصدی که رای ندادند را نیز به میدان آورده و با این اقدام می توان کف ۷۵ درصدی را برای خود تصور کنیم.
عارف گفت: اگر امروز قدرت های بزرگ دنیا مقابل جوانان و کارشناسان ما نشسته اند و یک طرف ایران و طرفی دیگر شش کشور دیگر حضور دارند به دلیل حضور مردم در در انتخابات سال ۹۲ است و این امر این کشورها را مجبور به تمکین به حق قانونی ما در فناوری هسته ای می کند.
اصلاح ترکیب مجلس راهبرد جدی جریان اصلاح طلبی
وی اصلاح ترکیب مجلس را راهبرد جدی جریان اصلاح طلبی دانست و گفت: مجلس باید متخصص و با کارآرایی باشد و خواستار حضور موثرتر زنان و جونان در مجلس هستیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد تحصیلکردگان و نخبگان کشور را زنان تشکیل می دهند، بیان داشت: این در حالیست که تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی عددی تک رقمی است که با سیاست های کلی سازگاری نداشته و نگاه مردسالاری در قانون اساسی باید اصلاح شود.
وی انتخابات را بهانه ای برای تقویت احزاب دانست و گفت: پیش بینی می کنیم که در انتخابات اسفند ماه تشکل های غیرسیاسی و NGOها نقشی فراتر از تشکل های مردمی داشته باشند.
عارف گفت: برای ما حضور این تشکل ها از اینکه به چه فردی رای خواهند دارند بسیار مهم تر است و ما به دنبال تقویت تشکل های مردمی و تلاش برای فعال کردن آنها هستیم.
وی از اجماع کامل به عنوان راهبرد دیگر تفکر اصلاحات نام برد و گفت: به اجماع رسیدن کار دشواری است و برای این امر نگاه از بالا به پایین باید تغییر کرده و از پایین به بالا باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه حوزه ها باید محور اصلی باشند و وظیفه مرکز تعامل، همکاری و دخالت در حل اختلافات باشد، افزود: اگر برنامه ریزی ها را به استان ها واگذار کنیم به اجماع رسیدن کاری ممکن است.
وی با اشاره به اینکه ظرف دو ماه آینده پیش نویس برنامه ها در اختیار استان های قرار داده می شود، گفت: استان کرمان در این زمینه پیشتاز شده و با توجه به صمیمتی که در کرمان وجود دارد زمینه اجرای این راهبرد را فراهم کند.
عارف با اشاره به دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان افزود: براساس راهبردهای بزرگان اصلاحات باید حضور ما حداکثری باشد چرا که هم حق و هم وظیفه است.
با صندوق ها قهر نمی کنیم
وی گفت: در انتخابات حرف آخر را مردم می زنند و ما هرگز با صندوق ها قهر نخواهیم کرد. اگر مردم نظر دیگری داشته باشند ما نیز پذیرفته و به منتخبان آنها تبریک می گوییم.
عارف با تاکید بر اینکه هم دلی و همزبانی باید مبنای تصمیم گیری ها باشد، ابراز داشت: اقدامات سال ۹۲ خروجی جریان اصلاحات بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مبنای تصمیم گیری باید در نهایت اخلاق گرایی، عقلانیت و خرد جمعی باشد.
بستن http://www.modarair.com/news/مرکز/محمدرضا-عارف.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498299     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: