نام شما:
ایمیل مقصد:

روزنامه امید ایرانیان نوشت: آیا «کنسرت» رابطه علما و دولت را خدشه‌دار می‌کند؟

روزنامه امید ایرانیان نوشت: آیا «کنسرت» رابطه علما و دولت را خدشه‌دار می‌کند؟


گروه: اخبار ووقایع استان خراسان رضوی
تاریخ درج: 1395/7/12
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

دولت حسن روحانی در ماهای پایانی خود با چالشی به نام «کنسرت» رو به رو شده است.چالشی که بیم آن می‌رود رابطه خوب دولت با علما و مراجع تقلید را دستخوش تحولاتی کند که رجعت به دوران احمدی‌نژاد باشد.

اگر در شهریور ماه سال گذشته امام جمعه بابل از گوشمالی دادن کسانی گفت که در این شهر شمالی مبادرزت به برگزاری کنسرت کرده بودند بعدها نوبت به امام جمعه مشهد رسید که گفته بود «کسانیکه دنبال کنسرت هستند از مشهد بروند بیرون و کسی حق کنسرت گذاشتن در مشهد را ندارد.»

حال در قم رئیس جامعه مدرسین به وزیر ارشاد اولتیماتوم سختی داده است.

آیت الله یزدی می‌گوید: از رئیس‌جمهور می‌خواهم به وزیر ارشادشان تذکر دهند. 

این روحانی شاخص اصولگرا روز گذشته در نشست خبری خود در سالن جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بابیان اینکه مطالبی که می‌گویم از طرف خودم است و از طرف جامعه مدرسین نیست، اظهار داشت: به وزیر ارشاد ناصحانه می‌گویم برنامه و روشی که شما در پیش‌گرفته‌ای سبب تضعیف دولت است و اکثر اقدامات شما مشتمل بر منکرات است که نمی‌دانم توجه دارید یا نه.

گویا عقب نشینی وزیر نسبت به اجرای موسیقی در مشهد تبدیل به پاشنه آشیل او شده است و این‌بار  موجب شده به جای مشهد، اخطار را از قم دریافت کند.

آیت الله یزدی اصرار دارد آنچه در قم اجرا شده مصداق کنسرت بوده است اما علی جنتی به این موضوع اعتقادی ندارد. آیت الله یزدی می‌گوید: «عملکرد وزیر ارشاد ترویج موسیقی است.»  این روحانی اصولگرا معتقد است: «از نمایندگان مجلس توقع دارم با استفاده از حق نظارت خود ببینند در کنسرت‌ها چه می‌گذرد. نمایندگان باید در این زمینه اعتراض کنند و از وزیر سؤال کنند؟ نمایندگان قم فیلم این کنسرت‌ها را ببینند که مراجع بی‌جهت اظهار نگرانی نکردند.»

با این حال علی جنتی می‌گوید: «آنچه که در قم اجرا شده، اصلاً کنسرت نبود. یک برنامه همسرایی و هم خوانی بود که نه محتوا و نه شکل آن هیچ گونه اشکالی نداشت. خانم‌های اجرا کننده هم حجاب کاملاً اسلامی داشتند.»

آیت الله یزدی می‌گوید: «نمایندگان قم فیلم این کنسرت‌ها را ببینند که مراجع بی‌جهت اظهار نگرانی نکردند.» 

فیلم‌هایی که به نظر از اجرای هنرمندان برداشته نشده است و انگار لنز دوربین رو به تماشاچی‌ها بوده است و همان چیزی است که محمد یزدی می‌گوید نمایندگان مجلس باید آن را ببینند.

در همین باره وزیر ارشاد می‌گوید: «خانم‌های اجرا کننده هم حجاب کاملاً اسلامی داشتند »

وزیر ارشاد می‌گوید: «برخی از شرکت کنندگانی که در این برنامه بودند، حدود لازم را رعایت نکرده بودند. فرادی که حجاب خود را رعایت نکردند موجب مشکل شدند و این مساله باعث شد که مدیرکل محترم ارشاد در قم هم به خاطر این مساله عذرخواهی کند.»

وزیر به نکته دیگری نیز می‌پردازد و می‌گوید: «برخی عناصر هم عمداً از آن‌ها عکس گرفتند و این تصاویر را در اختیار مراجع تقلید یا جامعه مدرسین حوزه علمیه قرار دادند»

بعد از آنکه علم الهدی در مشهد نسبت به برگزاری کنسرت موسیقی در این شهر اعتراض کرد؛ وزارت ارشاد اعلام کرد مشهد استثناست و تنها در این شهر کنسرت برگزار نخواهد شد. در همان روزها سخنگوی وزارت ارشاد گفت: «اظهارات برخی مقامات مذهبی مشهد دلیل اصلی عدم برگزاری در مشهد نیست.»

 سخنگوی این وزارتخانه دلیل لغو اجرای کنسرت موسیقی در مشهد را این‌گونه اعلام کرد: «بارگاه مطهر امام رضا(ع) در مشهد است و حفظ این جایگاه برای همه لازم است.»

اما این‌بار بعد از آنکه علم الهدی مشهد را استثنا دانسته بود، آیت الله یزدی قم را شهری استثنایی دانسته و گفته است: «هیچ‌کس حق ندارد عذرخواهی مدیرکل ارشاد را بپذیرد، چون حریم حضرت معصومه(س)، حریم حوزه‌های علمیه و مراجع شکسته شده است، اینجا قم است، شکستن این حریم مثل شکستن حریم شهرهای دورافتاده نیست و این حریم‌شکنی بسیار رقت‌بار بود.»
اگر علم الهدی درباره مشهد از «حریم امام رضا (ع)» حرف زده بود آیت الله یزدی از «حریم حضرت معصومه (س)» سخن می‌گوید. "حریم" همان چیزی است که علی مطهری این‌گونه به آن واکنش داده بود: «این موضوع از کجا آمده است؟ چنین چیزی اصلاً معنی ندارد. اگر یک کنسرتی اشکال شرعی دارد، در هیچ جا مجاز نیست و نباید اجرا شود و اگر اشکال شرعی ندارد، برای همه شهرها قابل اجراست. چیزی به نام حریم امام رضا(ع) وجود ندارد.»

با این حال به نظر می‌رسد این‌بار نیز علی جنتی، پس از رسانه‌ای شدن ماجرای قم این‌گونه واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید: «ما هم اصولاً بنایمان در قم، بر اجرای کنسرت‌هایی که در دیگر شهرستان‌ها اجرا می‌شود، نیست.» حالا گویا اینبار با بیان دیگری علی جنتی قم را از مابقی شهرهای ایران جدا کرده است.

در روزهایی که اظهارات علم الهدی و جنتی در صد اخبار بود وزارت ارشاد نیز به آن واکنش نشان داده بود؛ حسن روحانی نیز موضع‌گیری کرد و گفت: «ما مجلس شورای اسلامی داریم، هرکسی که صبح بیدار می‌شود و یک تریبون پیدا می‌کند نمی‌تواند قانون گذاری کند، و وزیر نیز نباید تبعیت کند چرا که وزیر باید تابع قانون باشد.» در آن رزوها رئیس دولت تدبیر تاکید ‌کرد: «از نظر من هیچ وزیری دربرابر هیچ فشاری نباید کوتاه آید و عقب نشینی کند.»

با انتشار خبر اعتراض رئیس جامعه مدرسین قم به وزیر ارشاد، برخی شایع کردند که وزیر ارشاد توسط رئیس جمهوری برکنار شده است. اما وزیر ارشاد ظهر امروز این خبر را تکذیب کرد و گفت: «نباید به شایعه پراکنی و جوسازی برخی رسانه‌ها علیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتنا کرد.»

همچنین علی جنتی پیش از این گفته بود: «بهتر است حوزه‌های علمیه ما با دستگاه‌های موسیقی آشنا شوند یا اینکه تعدادی آهنگ‌ساز را به حوزه‌های علمیه بفرستیم تا تحصیل کنند و مجتهد شوند و در نهایت بتوانند احکام مربوط به این موضوع را استنباط کنند.»

علی جنتی می‌گوید نظر رهبری را در حوزه فرهنگ و موسیقی معیار راه خود قرار داده است وی معتقد است: «ما تابع نظر و فتوای مقام معظم رهبری هستیم که هم مرجع تقلید هستند، هم بالاترین مقام حکومتی کشور هستند و فرمان و نظر ایشان لازم‌الاتباع است و هم تنها شخصیتی در عالم روحانیت هستند که موسیقی را می‌شناسند.»

همین اظهارات کافی بود تا یزدی در بخش از سخنان به علی جنتی بگوید: «اگر وزیر ارشاد نظر رهبری را رعایت می‌کند، باید بداند که ایشان برخی سرودها را تجویز کردند اما ایشان فرمودند ترویج موسیقی را جایز نمی‌دانند و عملکرد وزیر ارشاد ترویج موسیقی است.»

بیانیه نمایندگان قم در محکومیت برگزاری کنسرت در قم

علی لاریجانی، احمد امیرآبادی و مجتبی ذوالنوری نمایندگان استان قم در مجلس شورای اسلامی در اعتراض به برگزاری یک کنسرت در شهر قم و اعتراض مراجع تقلید نسبت به این مسئله بیانیه نوشتند و آن را به امضاء نمایندگان مجلس رساندند.

به گزارش ایسنا، مشروح بیانیه نمایندگان مجلس که توسط اکبر رنجبرزاده در جلسه علنی امروز مجلس قرائت شد به شرح زیر است:

شهر مقدس قم مرکز تشییع و خاستگاه انقلاب اسلامی، امام  راحل عظیم‌الشان و محل تربیت شاگردان امام صادق(ع) است لذا حفظ حرمت و جایگاه آن به عنوان عشق آل محمد بر همگان لازم و واجب است. متاسفانه با حمایت اداره کل ارشاد اسلامی استان قم در این شهر مذهبی، ساختارشکنی شده است و جلسه‌ای بر خلاف شئونات اسلامی و اخلاقی برگزار شده است که موجب تألم و تکدر خاطر مراجع معظم تقلید و خانواده‌های معظم شهداء و ایثارگران و عموم مردم شریف، متدین و انقلابی قم شده است.

ما نمایندگان مردم در استان قم ضمن محکوم کردن رخدادهای غیراخلاقی و غیراسلامی در سالن اداره کل ارشاد اسلامی استان قم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهیم ضمن برخورد با متخلفان به ویژه مدیر کل فرهگن و ارشاد اسلامی، تمهیدات لازم برای جلوگیری از تکرار این گونه ساختارهاشکنی‌ها و هتک‌حرمت‌ها در شهر مقدس قم و حریم اهل بیت (ع) اقدام عاجل و مؤثر به عمل آورد.

واکنش تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) به برگزاری کنسرت در قم

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: جای تأسف دارد در موقعیتی که جامعه نیاز به وحدت دارد، می‌آیند و در قم کنسرت برگزار می‌کنند که سبب ناراحتی و نگرانی مراجع، علما و متدینین می‌شود.

 آیت‌الله سیدمحمد سعیدی ظهر امروز در دیدار اعضای هیئت رزمندگان اسلام قم که در سالن محراب حرم مطهر برگزار شد، با انتقاد از تلاش برای ترویج شادی و نشاط کاذب در جامعه اظهار داشت: جوانانی که در هیئت‌ها حضور می‌یابند، دارای نشاط روحی می‌شوند ولی برخی به‌جای این‌که با این راهکارهای معنوی و عرفانی روحیه مردم را بانشاط کنند، می‌آیند و کنسرت برگزار می‌کنند و پیوسته از آن دفاع می‌کنند.

 وی با اشاره به استقبال گسترده مردم و جوانان از نمایشگاه دفاع مقدس در قم گفت: براساس آمار به‌دست‌آمده، 30 هزار نفر در نمایشگاه دفاع مقدس شرکت کردند، بازدیدی که در آن نشاط، عزت و عبرت وجود دارد ولی عده‌ای می‌آیند و در محوطه‌ای کوچک مراسمی برگزار می‌کنند و فکر هم می‌کنند برای‌شان پیروزی به‌دست‌آمده که در شهر قم بدون هماهنگی کنسرت برگزار کرده‌اند و کاری برای جوانان کرده‌اند.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) با انتقاد از برگزاری چنین مراسمی در قم گفت: من به آن آقا گفتم که به‌عنوان مسئول شورای فرهنگ عمومی استان حداقل با من مشورت می‌کردید و به شما می‌گفتم که قم جای چنین برنامه‌هایی نیست، چرا این برنامه را اجرا می‌کنید و مراجع و علما را ناراحت و نگران می‌کنید؟

آیت‌الله سعیدی قم را شهر اهل‌بیت(ع) معرفی کرد و گفت: شهر مقدس قم، جای مهمی است، چراکه در روایات، به‌عنوان حرم اهل‌بیت(ع) مطرح‌شده است. گفته می‌شود که مگر شهرها باهم فرقی می‌کنند و هر چیزی که در دیگر شهرها حلال است، در قم هم حلال است. باید به آن‌ها بگوییم که هر حلالی در همه‌جا حلال نیست، چرا این را نمی‌فهمید و درک نمی‌کنید؟ هر مکانی نسبت به دیگر مکان‌ها متفاوت است، مکه، مدینه، کربلا، قم و…، هرکدام شرایط خاصی دارند.

 امام‌جمعه قم ادامه داد: همه جای قم، حرم اهل‌بیت(ع) است ولی می‌آیند و کنسرتی را دزدانه برگزار می‌کنند و بعد هم خوشحال‌اند که در قم کنسرتی برگزار شد و می‌گویند این مسئله شکسته شد. چه چیزی را شکستید؟ داد مراجع و متدینین را درآوردید، مردم و علما نگران شدند. شما دلتان خوش است که چند آدم بدحجاب در این جلسه شرکت کردند و گمان کردید شکسته شد؛ برای خودتان بد شد.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) تصریح کرد: بنده کسی هستم که در هیچ تریبونی مسئولان نظام را زیر سؤال نمی‌برم، هر وقت حرفی دارم، به خودشان می‌گویم، تا اتحاد در جامعه باشد. بگذارند که این مسئله همچنان بماند تا دشمن از اختلافات شاد نشود.

حالا باید دید وزیر ارشاد علیرغم وجود نظر رهبری و رئیس جمهوری در برابر این فشارها چه خواهد کرد.

بستن http://www.modarair.com/news/مرکز/کنسرت.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 497607     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: