نام شما:
ایمیل مقصد:

عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی مطرح کرد؛ قوانین حاکم باید در جهت کمک به تکمیل زنجیره ارزش افزوده در داخل کشور باشند./  باید مسیری که کشورهای توسعه یافته جهان عبور از بحران و رکود اقتصادی تدبیر کردند انتخاب کنیم.

عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی مطرح کرد؛ قوانین حاکم باید در جهت کمک به تکمیل زنجیره ارزش افزوده در داخل کشور باشند./ باید مسیری که کشورهای توسعه یافته جهان عبور از بحران و رکود اقتصادی تدبیر کردند انتخاب کنیم.


گروه: اخبار ووقایع استان خراسان رضوی
تاریخ درج: 1394/12/18
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

محسن شرکاء در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، با تاکید بر اینکه در سالی که  گذشت رکود سنگینی بر اقتصاد کشور حاکم بود، اظهار کرد: مالیات را تنها راه تحقق عدالت اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: این طبیعی است که کسانی که درآمد بیشتری دارند باید مالیات بیشتری بپردازند. اکنون اختلاف زیاد درآمد روستایی‌ها با درآمد شهرنشینان بسیار متفاوت است روستاها در حال تخلیه شدن هستند و جمعیت حاشیه نشین شهرها در حال رشد ، وقتی عدالت اجتماعی تحقق نمی‌یابد روستاها تخلیه می‌شوند، وقتی بی‌عدالتی مالیاتی رخ ‌دهد که متاسفانه رخ داده فرار مالیاتی ایجاد می‌شود و وقتی فرار مالیاتی ایجاد شود هزینه‌های خاص خود را به جامعه تحمیل میکند .
قوانین موجود مربوط به زمان صلح هستند و در زمان جنگ اقتصادی کاربردی ندارند. در چنین شرایطی قوانین مخصوصی باید وضع شوند.

 عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: قوانین حاکم باید در جهت کمک به تکمیل زنجیره ارزش افزوده در داخل کشور باشند. اقتصاد مقاومتی به معنای تکمیل زنجیره ارزش افزوده در داخل کشور با نگاه به خارج از کشور با رویکرد صادرات است اما متاسفانه قوانین در این جهت نیستند.

 شرکاء در خصوص نظام مالیاتی و بانکی در کشور تصریح کرد: با چنین نظام مالیاتی و بانکی در کشور انتظاری غیر از رکود نمی‌رفت. با این نظام بانکی و مالیاتی هر تلاشی که می‌کنیم آب در هاون کوبیدن است.

 وی ادامه داد: بخش خصوصی که بخش مولد کشور است علاوه بر تلاش مضاعفی که در این راستا می‌کند از اندوخته و زندگی‌اش نیز در جهت پرداخت بهره‌های سرسام‌آور و جرائم بانکی و بی‌عدالتی‌های مالیاتی کاسته است ، بخش مولد رفته رفته همانند برف در حال ذوب شدن میباشد .

 عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تاکید بر اینکه سال جاری سال رکود اقتصادی در کشور بود، عنوان کرد: در خراسان رضوی این رکود نسبت به 31 استان دیگر مشهودتر بود به دلیل اینکه حدود 95 درصد از سرمایه‌‌گذاری‌های صنعتی استان به معنای واقعی خصوصی هستند.  این مساله صنعت استان را بیش از سایر استانها آسیب‌‌پذیر کرده است. در استان خراسان رضوی از طرف دولت سرمایه‌گذاری در جهت صنایع بزرگ و صنایع مادر بشدت کم انجام شده .

 شرکاء گفت: در برخی از استان‌ها این رکود به ظاهر کمتر احساس میشود زیرا سهم صنایع بزرگ دولتی بیشتر است و از منابع نفتی به آنها تزریق می‌شود. در این استان‌ها ضرر و زیان به ظاهر پنهان است اما در خراسان رضوی این رکود کاملا  مشهود است.

 وی با تاکید بر اینکه برای تحقق رونق اقتصادی باید تدابیری کارساز اندیشیده شود، خاطرنشان کرد: چیزی که مسلم است این است که باید مسیری که کشورهای توسعه یافته جهان عبور از بحران و رکود اقتصادی تدبیر کردند انتخاب کنیم. آنها در چنین شرایطی مالیات و بدهی‌های واحدهای صنعتی و تولیدی به دولت را فریز کردند و نرخ تسهیلات بانکی را به صفر رساندند در حالی که ما عکس این عمل کردیم. اکنون هرآنچه که می‌دویم به بهره وام ها و جرائم بانکی، جریمه‌های تامین اجتماعی و جریمه‌های دارایی که بخش اعظمی از آنها در چارچوب قانون است نمی‌رسیم.

عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه بخش تولیدی بضاعت پرداخت بهره های کلان تسهیلات بانکی را ندارد، عنوان کرد: تولید زمین‌گیر شده است. باید در این خصوص تدابیر ریشه ای اندیشیده شود. چه اشکالی دارد برای حداقل سه سال بدهی واحدهای تولیدی به دولت را فریز کنیم و از آنها مالیات نگیریم و اجازه دهیم تا تولیدکنندگان نفسی تازه کنند و به تولید بپردازند؟

 شرکاء با اشاره به اینکه نظام بانکی و نظام مالیاتی در کشور اجازه نمی‌دهد که بذر تولید به نهال تبدیل شود و میوه دهد، گفت: چطور ممکن است در شرایط رکود اقتصادی با افزایش درآمد‌های مالیاتی روبه‌رو شویم. اگر واقعا قصد داریم که به اقتصاد شفاف، پویا، دانش بنیان و مولد دست یابیم راهی غیر از درک شرایط و بهبود بخشیدن به وضعیت تولید نداریم. اگر معتقد به اقتصاد تولید محور هستیم لازم است شادابی و نشاط را به تولید کشور بازگردانیم، تولید باید سودآور باشد تا سرمایه ها به سمت تولید حرکت نمایند .

 وی اظهار کرد:  با نرخ‌های مالیاتی زمان صلح نمی‌توانیم جنگ اقتصادی را مدیریت کنیم امروز حال و روز تولید مناسب نیست .

 عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه موسسات مالی و اعتباری که با نام ائمه اطهار(ع) دمار از روزگار اقتصاد در آورده‌اند و یکی از علل بحران اقتصادی امروز هستند، افزود: با این نرخ تسهیلات، وجود موسسات مالی و اعتباری و این نظام بانکی و مالیاتی قطعا نمی‌توان به نتیجه مطلوب دست یافت. هر راهکار و حمایتی که ایجاد شود تا زمانی که نظام بانکی و نظام مالیاتی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی اصلاح نشوند تغییری حاصل نمی‌شود.
 
شرکاء مالیات را تنها راه تحقق عدالت اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: این طبیعی است که کسانی که درآمد بیشتری دارند باید مالیات بیشتری بپردازند. اکنون اختلاف زیاد درآمد روستایی‌ها با درآمد شهرنشینان بسیار متفاوت است روستاها در حال تخلیه شدن هستند و جمعیت حاشیه نشین شهرها در حال رشد ، وقتی عدالت اجتماعی تحقق نمی‌یابد روستاها تخلیه می‌شوند، وقتی بی‌عدالتی مالیاتی رخ ‌دهد که متاسفانه رخ داده فرار مالیاتی ایجاد می‌شود و وقتی فرار مالیاتی ایجاد شود هزینه‌های خاص خود را به جامعه تحمیل میکند .

 وی با اشاره به اینکه تولید تمام عشق و زندگی تولیدکننده است، عنوان کرد: تولیدکننده کار دیگری جز تولید بلد نیست اما اکنون تولیدکنندگان ما زمین‌گیر شده اند . نظام بانکی و نرخ بالای تسهیلات مشکلات جدی برای تولیدکننده ایجاد کرده است. تا زمانی که نظام بانکی و نظام مالیاتی با اهداف تحقق اقتصاد مقاومتی هماهنگ و اصلاح نشوند هر مصوبه و لایحه‌ای در جهت حمایت از تولید بدون شک یک مسکن  مقطعی خواهد بود و درمانی به همراه نخواهد داشت و مشکل امروز را به مشکل بزرگتر فردا تبدیل خواهیم کرد

بستن http://www.modarair.com/news/مرکز/اقتصادخراسان.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498296     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: