نام شما:
ایمیل مقصد:

دکتر سیدرضا صالحی امیری در مشهد: همه باید درک کنند که در این کشور مجموعه‌ای از تنوع‌ فرهنگی وجود دارد که همه این افراد حق دارند و ما باید بپذیریم که با آنها مدارا کنیم و از فضای تحجر دوری کنیم

دکتر سیدرضا صالحی امیری در مشهد: همه باید درک کنند که در این کشور مجموعه‌ای از تنوع‌ فرهنگی وجود دارد که همه این افراد حق دارند و ما باید بپذیریم که با آنها مدارا کنیم و از فضای تحجر دوری کنیم


گروه: اخبار ووقایع استان خراسان رضوی
تاریخ درج: 1395/8/2
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، مشاور رئیس جهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در نشست با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه که امروز در تالار روزنامه قدس برگزار شد، اظهار کرد: جامعه‌ای که امنیت فرهنگی ندارد در آن شور فرهنگی شکل نمی‌گیرد و از این منظر معتقدیم که هنرمندان در فضای فرهنگی کشور باید امنیت فکر، قلم و امنیت بیان داشته باشند.  
 
صالحی امیری عنوان کرد: یکی از مسائل مهم، عقلانیت فرهنگی است و این درک روشن از فضای جامعه است زیرا جامعه در مسیر تحولات قرار دارد و در مسیر یک تحول بزرگ و جاده پر پیچ و خم در حال حرکت است و باید با درک واقعیت جامعه برای آن برنامه فرهنگی طراحی کرد. زیرا ما برای انسان‌ها برنامه‌ می‌نویسیم و برای همین نشاط، نقطه مهمی در جامعه‌ ما محسوب می‌شود. 
 
وی با بیان این‌که می‌خواهیم نگاه کلی و بسیار محدود به گفتمان فرهنگی دولت داشته باشیم، عنوان کرد: هدف ما از این سفر ارزیابی عملکرد استان خراسان و پیگیری مسائل مدیریتی این استان به دستور رئیس جمهور در حوزه‌های زنان، اقتصاد، صنعت، فرهنگ، هنر و... است.
 
مشاور رئیس جمهور اظهار کرد: همزمان که درحال برگزاری این مراسم هستیم تیم ما در سالن‌های مختلف شهر برای شنیدن سخنان اصحاب فرهنگ حضور دارند، در حقیقت ما باید تمرین کنیم و یاد بگیریم که بیشتر بشنویم و کمتر سخن بگوییم تا کارآیی و کارآمدی افزایش یابد.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا اساس دولت گفتمان فرهنگی دارد، افزود: بله دولت گفتمان فرهنگی دارد و گفتمان فرهنگی دولت مبتنی بر اعتدال، عقلانیت، دیانت و انسانیت است و این چهار محور اضلاع اصلی گفتمان را تشکیل می‌دهند، دیانت مرکز اصلی گفتمان ما و دولت دارای یک تبار فرهنگی است اما می‌دانیم فرهنگ در کشور ملک مشاع است و دولت تکه‌ای از این پازل است و ما نباید همه مطالبات را از دولت داشته باشیم. 
 
صالحی امیری تصریح کرد: ما بر این باوریم که امروز در نقطه روشنی از فرهنگ قرار داریم و برای رسیدن به نقطه مطلوب در تلاشیم. 
 
مشاور رئیس جمهور با اشاره به اینکه عرصه فرهنگ عرصه‌ای مبتنی بر فکر، اندیشه و باورها است، تصریح کرد: من اذعان می‌کنم که خراسان استانی فرهنگی و استاندار شما نیز انسانی فرهنگی و فرهیخته است، اما مشکل اصلی باور فرهنگی و همزبانی است و اینکه ما باید فهمی مشترک ایجاد کنیم.
 
وی عنوان کرد: نقطه اصلی ما برای آغاز یک حرکت فرهنگی، گفت‌و‌گو فرهنگی است و تا زمانی که گفت‌و‌گوی فرهنگی شکل نگیرد، امکان تفاهم وجود ندارد و مناقشات فرهنگی در فضایی که گفت‌و‌گو فرهنگی جایی ندارد، ایجاد می‌شود، گفت‌و‌گو باید آزاد و در فضایی برابر باشد و با عدالت و پذیرش حق دیگران شکل بگیرد. 
 
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی خاطرنشان کرد: اگر همه فرهیختگان در یک سالن جمع شوند مناقشه شکل نمی‌گیرد و دلیل ما برای گفت‌و‌گوی فرهنگی، جلوگیری از مناقشات است، ما باید این حقیقت را بپذیریم که در یک فضای تفاهمی با هم زیست کنیم زیرا نقطه اصلی رسیدن به تفاهم و سازگاری، تعامل فرهنگی است.
 
صالحی امیری تاکید کرد: همه باید درک کنند که در این کشور مجموعه‌ای از تنوع‌ فرهنگی وجود دارد که همه این افراد حق دارند و ما باید بپذیریم که با آنها مدارا کنیم و از فضای تحجر دوری کنیم زیرا زیست فرهنگی در فضای مدارای فرهنگی شکل می‌گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه امروزه راه نجات ما در همه حوزه‌ها اعتدال است، ابراز کرد: انتخاب اعتدال در فضای سختی بود و ما از تونل افراط و تفریط عبور کردیم و باید به این درک برسیم که عده‌ای با ما مخالف هستند و مخالف را باید تحمل کرد، این اندیشه که در کشور کسی جز ما حق ندارد بیاندیشد و بنویسد بسیار غلط است.
 
وی اضافه کرد: اگر جلوی نشاط در یک فضای رسمی و دارای چارچوب نیز گرفته شود قطعا جامعه زیرزمینی خواهد شد که این موجب افزایش شکاف فرهنگی در جامعه است، نباید اجازه دهیم که این فاجعه رخ دهد، ما باید جوانان را درک کنیم و اگر مسیر حرکت جوانان را ببندیم، فعالیت‌های جوانان زیرزمینی خواهد شد.
 
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی تصریح کرد: نشاط به معنی لبخند زدن به دیگران نیست بلکه به معنای رضایت درونی است و ایجاد این رضایت وظیفه نخبگان است زیرا جامعه بدون رضایت به جایی نخواهد رسید. 
 
صالحی امیری با بیان این که متولیان فرهنگ مردم هستند، عنوان کرد: متاسفانه ما درک لازم از انسجام فرهنگی را نداریم زیرا انسجام فرهنگی به معنای فکر کردن واحد نیست، ما هم به مسجد و هم به هنر و هم به موسیقی نیاز داریم و جامعه را باید براساس ذائقه‌ها شناسایی و هدایت کنیم تا جامعه سیراب شود و وظیفه ما در این میان سالم‌سازی و هدایت فرهنگی آن است.
 
وی گفت: فرهنگ به منزله توسعه فضیلت و هم‌نوایی جامعه است، در جامعه‌ای که زیست فرهنگی وجود دارد آسیب اجتماعی کاهش می‌یابد و نشاط فرهنگی و احساس رضایت انسان‌ها افزایش پیدا می‌کند، مهمترین نیاز جامعه ایران زیست‌ فرهنگی است که از عدالت فرهنگی سرچشمه می‌گیرد.
 
صالحی امیری افزود: نباید خراسان را با شهرهای دیگر مقایسه کنیم زیرا خراسان باید مانند نگینی در فرهنگ ایران بدرخشد که تاکنون نیز این گونه بوده است ولی ما می‌خواهیم این درخشش بیشتر نمایان شود.

بستن http://www.modarair.com/news/مرکز/صالحی-امیری.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494687     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: