نام شما:
ایمیل مقصد:

مناظره احمد توکلی و مرتضی ملبغ در دانشگاه فردوسی/ انتخابات زیرساختی‌ترین و اساسی‌ترین نهاد نظام جمهوری اسلامی و دستاورد اصلی انقلاب است و با انتخابات‌آزادی، استقلال و مردم سالاری به منصه ظهور می‌رسد.

مناظره احمد توکلی و مرتضی ملبغ در دانشگاه فردوسی/ انتخابات زیرساختی‌ترین و اساسی‌ترین نهاد نظام جمهوری اسلامی و دستاورد اصلی انقلاب است و با انتخابات‌آزادی، استقلال و مردم سالاری به منصه ظهور می‌رسد.


گروه: اخبار ووقایع استان خراسان رضوی
تاریخ درج: 1394/12/19
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

 

احمد توکلی و مرتضی ملبغ در مناظره‌ای به تحلیل نتایج انتخابات پرداختند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خراسان، احمد توکلی، استادیار دانشگاه شهید بهشتی و نماینده مجلس نهم و مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات امروز، 19 اسفند در مناظره "تحلیلی بر نتایج انتخابات مجلس دهم" که به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی برگزار شد، با هم به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس نهم با بیان اینکه برغم ردصلاحیت‌های گسترده، انتخابات رقابتی برگزار شد، اظهار کرد: وقتی مقام معظم رهبری از مخالفان دعوت می‌کنند که در این انتخابات شرکت کنند به این معناست که نظام از استحکام کافی برخوردار است و رهبر انقلاب از نتیجه این انتخابات نگران نیست.

وی ادامه داد: زمانی که مردم به این میزان مشارکت می‌کنند یعنی به تغییر در چارچوب نظام معتقدند و در وضعیت پرتنش منطقه اجرای انتخابات در این آرامش و امنیت نشان از ثبات سیاسی کشور دارد. وقتی برغم تلاش‌های دشمنان چنین انتخاباتی با اتحاد شکل می‌گیرد یعنی مردم خواستار جدایی نبوده و از حکومت حمایت می‌کنند.

مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات در خصوص پیام‌هایی که از انتخابات مجلس دهم دریافت می‌شود، عنوان کرد: این انتخابات پیام‌هایی سلبی و ایجابی به همراه داشت، برخی از مسائل نفی و برخی دیگر اثبات شدند. انتخابات زیرساختی‌ترین و اساسی‌ترین نهاد نظام جمهوری اسلامی و دستاورد اصلی انقلاب است و با انتخابات‌آزادی، استقلال و مردم سالاری به منصه ظهور می‌رسد. کافی است تصور کنیم که اگر انتخابات وجود نداشت و یا فرمایشی برگزار می‌شد چه بر سر کشور می‌آمد؛ در حقیقت انتخابات زیرساخت همه ارکان نظام است.

وی افزود: مردم با این انتخابات به غوغاسالاری، افراطی‌گری از هر جناحی، بداخلاقی‌ها و اتهام‌افکنی‌های گسترده مخصوصا در آستانه انتخابات نه محکمی گفتند. هر چند بداخلاقی‌ها به تریبون عمومی نیز رسیده بود و از اموال نظام در این جهت استفاده می‌شد، اما مردم نشان دادند که رسانه‌ها نمی‌توانند ذهنیت مردم را تغییر دهند و این بزرگترین درسی بود که از این انتخابات گرفتیم؛ افکار عمومی احتمال دارد یک بار و فقط یک بار فریب بخورند. مردم با حضور خود در این انتخابات به ردصلاحیت‌های گسترده بی‌اعتنایی نشان دادند و به بعضی از مخالفین دستاوردهای ملی مانند تندروهایی که زحمات دولت را در راستای تصویب برجام خیانت می‌دانستند، نه گفتند.

وی در خصوص پیام‌های مثبت این انتخابات خاطرنشان کرد: مردم با آرامش و متانت فراوان الگوی جدیدی که به عنوان آوانگارد در کل منطقه  مطرح است ایجاد کردند. مردم نشان دادند که خواستار آرامش و اعتدال هستند؛ به اجماع نخبگان پاسخ مثبت داده و اعلام کردند که به دنبال گشایش امور و بهبود وضع کشور هستند. آن‎ها با مشارکت در  این انتخابات اقتدار نظام را ثابت کرده و نشان دادند با وجود تمام مشکلات از نظام حفاظت خواهند کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب عده‌ای در این کشور موافق برگزاری انتخابات نبودند، تصریح کرد: این افراد معتقد بودند حکومت تخصصی است و نباید رای عوام در آن دخالتی داشته باشد و با این تفکرات به نظریه امام طعنه می‌زدند. آنچه که مدنظر این افراد قرار داشت حکومتی خلافتی بود و مشکل از آنجا شروع شد که این تفکر به میان افراد دارای قدرت وارد شد.

مبلغ ادامه داد: همیشه میان این دو تفکر که رای مردم میزان است و اینکه رای مردم مخل و مزاحم فعالیت برخی از صاحبان قدرت بوده چالش وجود داشته است و بسیاری از مشکلات کشور از این چالش سرچشمه می‌گیرند.

احمد توکلی در واکنش به اظهارات مبلغ، فقدان احزاب را در کشور از بزرگترین مشکلات تلقی کرد و افزود: با توجه به اینکه نامزدهای انتخاباتی خودشان باید به دنبال رای مردم بروند قادر به دادن وعده‌های ملی نیستند و مجبورند که وعده‌های ملموس بدهند. فقدان احزاب در جامعه موجب می‌شود تا افرادی که به مجلس می‌روند، وقتشان را در جایی که نباید بگذارند و برعکس در طرح‌های خیلی مهم زمان کافی صرف نکنند؛ فقدان احزاب مجلس را ناکارآمد می‌کند.

وی یکی دیگر از مشکلات را در جامعه روحیه نفی دانست و بیان کرد: دو جریان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا در کشور اهل گفتگو نیستند. در حالی که اگر با یکدیگر حرف بزنند این فاصله و سردی برطرف خواهد شد. در مجلس ششم آیت‌الله هاشمی نماینده بود اما چنان دمار از روزگار هاشمی درآوردند که انصراف داد. اگر افرادی هستند که در هر یک از این جریان‌ها این چنین رفتاری دارند نباید آن را به پای تمام جریان نوشت؛ بعضی‌ها بی‌مبالات هستند اما بی‌مبالات‌ها سر و صدایشان بیشتر است.

استادیار دانشگاه شهید بهشتی و نماینده اصولگرای مجلس نهم گفت: اگر این تفکر را داشته باشیم می‌توانیم به یکدیگر نزدیک شویم و کشور را بهتر اداره کنیم چرا که قطعا یک جناح قادر به اداره کشور نیست.

توکلی با بیان اینکه ردصلاحیت‌ها می‌تواند مبنی بر قضاوت غلط باشد، یادآور شد: نتیجه این ردصلاحیت‌های گسترده این شد که لیستی که اصلاح‌طلبان  ارائه دادند از تجربه کافی برخوردار نباشد. این لیست کاملا لیست ناکارآمدی است؛ به قول عده‌ای اگر پدران این افراد را تائید می‌کردند بهتر از تائید دخترانشان بود زیرا پدران حداقل تجربه داشتند. این مجلس از نظر کارایی از مجلس قبلی که ناکارآمد بود، کارایی کمتری خواهد داشت.

در ادامه مرتضی مبلغ از اینکه در انتخابات هر دو جناح احساس پیروزی می‌کنند و نتیجه بینابین بود ابراز خوشحالی کرد و ادامه داد: حدود  80 حوزه انتخابیه به دلیل ردصلاحیت‌های بی‌مورد هیچ‌کاندیدای اصلاح‌طلبی باقی نمانده بود. در حالی که اگر شرایط برابر بود آنگاه مشخص می‌شد که کدام جناح از قدرت بیشتری برخوردار است. جناحی که رای نیاورده نباید فکر کند که شکست خورده و مشکل ایجاد کند بلکه باید درصدد رفع کمبودها و کاستی‌ها برآید، با این تفکر هم‌افزایی رخ می‌دهد و لازمه این هم‌افزایی گفتگوی سازنده است.

معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات عنوان کرد: دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب باید کارآمد و توانمند در صحنه با یکدیگر کار کنند. با فقدان احزاب، مردم‌سالاری محقق نخواهد شد. هر دو جناح باید همواره منافع ملی و مصالح نظام را مدنظر داشته باشند. بزرگترین مشکل ما در این است که یک جناح با محدودیت‌های کاملا گسترده  روبه‌رو بود و جناح دیگر رانت‌های سیاسی در اختیار داشت و این مساله مانع از تحقق رقابت واقعی در بین دو جریان می‌شود و هیچ یک را توانمند نخواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید محیط آشتی و سازنده‌ای بین دو جریان به وجود بیاید، تصریح کرد: تا وقتی شرایط  برای دو جریان یکسان نباشد چالش‌های مخرب باقی خواهد ماند و روز به روز دستاوردهای خودمان را تخریب خواهیم کرد. اگر شرایط هموار شود و رانت‌هایی که بعضی‌ها برخوردارند و بعضی دیگر برخوردار نیستند از میان برود، می‌توانیم به مشکلات فائق آییم. رسیدگی به حقوق مردم و انجام فعالیت‌های سازنده در گروی ایجاد این فضاست.

احمد توکلی در واکنش به اظهارات این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: از نظر حکومتی قوه مجریه مقتدرترین قوه از نظر اداره کشور است. قوه مجریه از زمان موسوی، آیت‌الله هاشمی، خاتمی و روحانی در دست اصلاح‌طلبان بوده  است. هشت سال هم در دست احمدی‌نژاد بود که به اسم اصولگرایان  فعالیت می‌کرد اما نه تنها من ایشان را اصولگرا نمی‌دانم بلکه خودش نیز همین نظر را دارد.  به طور کلی احمدی‌نژاد پدیده جالبی بود. این رانت‌ها بعد از سال 78 وقتی که مجلس ششم مشی‌اش متفاوت‌تر از دیگر مجالس بود، پیدا شد. شورای نگهبان سخت‌گیری‌اش را پس از مجلس ششم آغاز کرد و بعد از فتنه 88 این سخت‌گیری شدت گرفت.

به گزارش ایسنا،  در ادامه این جلسه دانشجویی پشت تریبون قرار گرفت و این سوالات را مطرح کرد: چرا جناح اصلاح‌طلب همیشه با ردصلاحیت روبه‌رو می‌شود؟ آیا دلیل آن را می‌توان دست دادن خاتمی در لباس روحانیت با زن نامحرم دانست؟ رهبر اصلاحات اعتراف می‌کند که قرآن را قبول ندارند. پسر هاشمی می‌گوید هدف ما از ریاست جمهوری پدرم این است که  مقام معظم رهبری را مثل ملکه انگلیس به مقامی تشریفاتی  تبدیل کنیم. حتی دشمنان نظام شکست اصلاح‌طلبان را در سال 88 اعلام کردند. شما چرا قبول نمی‌کنید که شکست خورده‌اید؟ چرا مردم را به لشکرکشی خیابانی دعوت می‌کنید؟

توکلی در پاسخ به این سوال یادآور شد: اگر در جریان اصلاحات یک دسته از مردم کاری را انجام دادند نباید آن را به حساب این جریان نوشت. همین طور در مورد اصول‌گرایان نیز نباید رفتار عده‌ای را نشان از رفتار تمام افراد آن جریان دانست. ما باید با یکدیگر به  گفتگو بپردازیم این دو جناح آنقدر اشتراکات دارند که به راحتی می‌توانند اختلافات را حل کنند.

مبلغ نیز در پاسخ به سوال این دانشجو عنوان کرد: شما در صحبت‌هایتان به روزنامه‌ای استناد کردید که در دروغ‌گویی شهره خاص و عام است. اگر خاتمی را آزاد بگذارند میلیون‌ها نفر او را انتخاب خواهند کرد. آیا این با عقل جور در می‌آید کسی که سال‌ها در لباس روحانیت نماینده مجلس، وزیر دولت و در دو دوره نیز رئیس جمهور این مملکت بوده قرآن را قبول نداشته باشد؟ جریان اصولگرا با این حرف‌ها نمی‌خواهد اجازه دهد که کشور به آرامش برسد.
 
وی اضافه کرد: در این انتخابات اشخاص زیادی به  دنبال منفعل‌ کردن اصلاح‌‌طلبان بودند ولی اصلاح‌طلبان با تمام مشکلاتی که پیش رویشان بود که ردصلاحیت‌ها یکی از آن‌ها بود و بدون توجه به مسائل جناحی تنها به دلیل ماندگاری منافع نظام در صحنه ماندند و به مردم امید دادند. صدا و سیمای عزیز ما که در هر انتخابات باب میل است از دو ماه پیش مارش پیروزی می‌زنند در این انتخابات به جای دعوت مردم به مشارکت و نشاط‌ بخشیدن به آن‌ها، دائما به دنبال پررنگ‌ کردن مشکلات بود. من ظهر روز انتخابات از رفتار صدا و سیما نتیجه انتخابات را فهمیدم.

معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان علی‌رغم تمام مشکلات در صحنه ماندند، بیان کرد: خدا می‌داند که ما حتی پیش‌بینی شکست را نیز کرده بودیم. من این دانشجو را که این افکار را دارد مقصر نمی‌دانم  اما آن افراد شیطان‌صفتی که این‌ها را به شما القاء می‌کنند مقصر هستند؛ ما باید به سمت آشتی و گفتگو پیش برویم.

توکلی، نماینده مجلس نهم در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه در انتخابات امکان تقلب گسترده وجود ندارد، بیان کرد: حداقل 20 نفر از دستگاه‌های مختلف  در قالب ناظر در شب اخذ رای حضور دارند و امکان تخلف وجود دارد.

وی در واکنش به اظهارات مبلغ مبنی بر اینکه اگر خاتمی به صحنه بیاید میلیون‌ها نفر به او رای می‌دهند، تاکید کرد: اگر احمدی نژاد هم به صحنه بیاید میلیون‌ها نفر به او رای خواهند داد. اگر خاتمی در بین ثروتمندان و تحصیل‌کرده‌ها محبوب است احمدی نژاد نیز در بین فقرا و کمتر تحصیل‌کرده‌ها طرفدار دارد.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه آیا پیروزی در تهران احیاء حرکت سبز است یا نه، یادآور شد: من رای تهران را احیاء حرکت سبز نمی‌دانم. رای تهران  به این منظور بود تا اصولگرایان رای نیاورند. آن‌هایی که از شورای نگهبان عصبانی بودند به این لیست رای دادند و همچنین کسانی که از مجلس هفتم، هشتم و نهم دلخور بودند، افراد این لیست را انتخاب کردند. اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هر دو در این انتخابات به صورت لیستی رای دادند. در تهران یک میلیون و 100 هزار نفر به لیست اصلاح‌طلبان رای دادند اما دو میلیون نفر از این منطقه به‌ هیچ لیستی رای ندادند که این نشان خوبی نیست.

مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات در پایان به برجام 2 که آشتی ملی و تعامل و همدلی میان دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگراست، تاکید کرد و افزود: این آشتی ملی فقط شامل آشتی بزرگان نیست بلکه تمام افراد باید به همدلی و تعامل برسند

بستن http://www.modarair.com/news/مرکز/مرتضی-ملبغ.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498204     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: