نام شما:
ایمیل مقصد:

کارگروه شعر و ادب استان خراسان شمالی درحد یک نام

کارگروه شعر و ادب استان خراسان شمالی درحد یک نام


گروه: مدیریت استراتژیک منابع انسانی
تاریخ درج: 1391/7/19
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 1

 

نخستین هم اندیشی اصحاب فرهنگ و هنر خراسان شمالی، دی ماه سال گذشته برگزار شد.امید بود با همفکری و تلاش هنرمندان و فعالان فرهنگی، فرهنگ و هنر از مظلومیت خارج و زمینه های رشد و تعالی فرهنگ و هنر استان فراهم شود. اما به اعتقاد برخی اهالی شعر و ادب استان با وجود شکل گیری مصوبات مختلف هم چون تشکیل شورای شعر استان و شهرستان ها، هنوز حمایت و توجه به شعر بومی استان و گویش های محلی، حمایت از چاپ و نشر آثار شاعران در سطح ملی، استانی و رونمایی و نقد کتاب، به مرحله اجرا نرسیده است...
 

کارگروه شعر و ادب استان درحد یک نام
خراسان شمالی - مورخ پنج‌شنبه ۱۳۹۱/۰۷/۰۶ شماره انتشار ۱۸۲۲۸
نویسنده: مرتضوی

عکس:شکری
نخستین هم اندیشی اصحاب فرهنگ و هنر خراسان شمالی، دی ماه سال گذشته در زمینه های مختلف هنرهای تجسمی، موسیقی، مطبوعات، علوم قرآنی و شعر و ادب برای بهره مندی از نقطه نظرات هنرمندان و بیان دغدغه هایشان و شکل گیری نقشه راهی برای فعالیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. امید بود با همفکری و تلاش هنرمندان و فعالان فرهنگی، فرهنگ و هنر از مظلومیت خارج و زمینه های رشد و تعالی فرهنگ و هنر استان فراهم شود. اما به اعتقاد برخی اهالی شعر و ادب استان با وجود شکل گیری مصوبات مختلف هم چون تشکیل شورای شعر استان و شهرستان ها، هنوز حمایت و توجه به شعر بومی استان و گویش های محلی، حمایت از چاپ و نشر آثار شاعران در سطح ملی، استانی و رونمایی و نقد کتاب، به مرحله اجرا نرسیده است.یکی از شاعران استان با بیان این که کارگروه شعر و ادب برای خراسان شمالی یک نیاز اساسی محسوب می شود، اظهار می دارد: قرار بود در این کارگاه مدیریت هنری به فعالان عرصه های هنری واگذار شود و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از کار اجرایی و برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت را، به هنرمندان شاخه های مختلف هنری واگذار کند.«میثم مهرنیا» با اشاره به این که در حوزه ادبیات برخلاف حوزه های دیگر هم چون تجسمی و تئاتر تشکلی وجود نداشت، می گوید: تشکیل این کارگروه که برآیند آن شورای ادبیات استان است، می توانست اتفاق مبارکی برای اهالی شعر و ادب باشد. وی با اظهار تأسف از این که این کارگروه تنها به برگزاری جلسه اکتفا کرد و هیچ گونه برنامه ریزی بلندمدتی برای ادبیات استان طرح ریزی نشد، می افزاید: همه چیز در همان جلسه نخست پایان گرفت، ضمن این که در جلسه کارگروه که اصلی ترین نیاز استان در حوزه ادبیات تشکیل شورای ادب استان تشخیص داده شد، برنامه های دیگری نیز برای بالندگی فضای فرهنگی فقط روی کاغذ آمد.وی با اشاره به علاقه جمعی از شاعران و نویسندگان دلسوز برای تشکیل همایش های ادبی و برنامه ریزی برای فعالیت های بلندمدت می گوید: در این مدت بهانه هایی هم چون برپایی نمایشگاه کتاب و جشنواره تئاتر رضوی از سوی مسئولان مطرح شد اما همواره وعده سر خرمن بود. وی ادامه می دهد: تاکنون اهالی ادبیات خراسان شمالی با معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان جلسه ای مشترک نداشتند تا بتوانند درباره دغدغه های شان صحبت کنند، چون ۲ شغله بودن آن ها مانع این کار می شود. وی خاطر نشان می کند: ادبیات در میان دیگر شاخه های هنری و حوزه های فرهنگی، بسیار مظلوم واقع شده و نیازمند توجه مسئولان است. وی به سابقه فعالیت شورای شعر و ادب استان در سال های گذشته اشاره می کند و اظهار می دارد: از آن جا که حکمی از سوی اداره کل به این شورا ابلاغ نشد و حمایت شایسته ای انجام نگرفت، این شورا به بن بست خورد و برنامه هایش بدون نتیجه ماند.
 
سر درگمی ادبیات استان
«مهرنیا» بیست و هفتم شهریور را که روز شعر و ادب، نام گذاری شده است، به عنوان بزرگ ترین رویداد ادبی می داند. وی می گوید: متأسفانه روز شعر و ادب بدون هیچ یاد بودی به پایان رسید اما آن چه اهمیت بیشتری دارد، برنامه ریزی توسط اهالی ادبیات برای فعالیت های ادبی درآینده است. وی اظهار امیدواری می کند که اهالی ادبیات استان هر چه زودتر از این سردرگمی نجات یابند و برای بزرگ ترین ذخیره فرهنگی، برنامه ریزی شود. «ابوطالب شیرین» از دیگر شاعران استان است وی تشکیل جلسه هم اندیشی اصحاب فرهنگ و هنر را بسیار عجیب عنوان می کند و اظهار می دارد: با تشکیل این جلسه فکر می کردیم کارهایی به نفع ادبیات استان در حال شکل گیری است و با تشکیل کارگروه شعر و ادب، تا حدودی فعالیت ها تمرکززدایی می شود. وی به نبود تفکر به عنوان کارکرد خوب و مؤثر برای رشد و تعالی فرهنگ در استان اشاره می کند و می افزاید: توجه به این مقوله می تواند بسیار اثرگذار باشد.
 
سازماندهی جریان شعر در استان
مسئول کارگروه شعر و ادب خراسان شمالی با بیان این که پس از مدیریت جدید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، جمعی از اهالی شعر و ادب در این هم اندیشی به بیان ایده ها، دغدغه ها و برنامه های خود برای ارتقای شعر استان پرداختند، اظهار می دارد: نتیجه یک روز مشورت و هم اندیشی در قالب چند بند نوشته و به این اداره کل ارائه شد.«حسن روشان» با اشاره به این که از طریق چند پیشنهاد، نقشه راهی را برای فعالیت مسئولان در این عرصه تهیه و تعیین کرده بودیم، می گوید: منتظر بودیم ببینیم کدامیک از بندها مورد موافقت قرار می گیرد. این اتفاق به نوعی سازماندهی جریان شعر در استان بود که در حد یک کارگروه و جلسات هم اندیشی باقی ماند.وی به شکل گیری یک سری مصوبات برای برگزاری جلسه هم اندیشی و کارگروه شعر و ادب اشاره می کند و می افزاید: تشکیل شورای شعر استان، گسترش جریان شعر از طریق تعامل با دستگاه های فرهنگی مرتبط و حمایت از چاپ و نشر آثار شاعران، از جمله مصوبات این جلسه بود. وی خاطر نشان می کند: فعالیت هایی که طی این مدت انجام گرفته است در حد بزرگداشت سعدی بود. در حالی که برنامه های کارگروه فراتر از این بود، روند جریان شعر نشان می دهد در این حوزه کار چندانی انجام نگرفته است.
 
ایده ها را به برنامه تبدیل می کنیم
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان این که برگزاری همایش هم اندیشی اصحاب فرهنگ و هنر و تشکیل کارگروه های مختلف به ویژه شعر و ادب، برای تعیین نقشه راه و حرکت براساس نقطه نظرات هنرمندان بود، می گوید: ایده های فعالان این عرصه را به برنامه تبدیل می کنیم و در اولین فرصت، جلسات را تداوم می بخشیم، زیرا آن ها برای متولیان فرهنگ و هنر حکم یک اتاق فکر را دارند. «حسین ثابت قدم وحید» به فعالیت انجمن های ادبی در شهرستان ها و ساماندهی این انجمن ها اشاره می کند و می افزاید: برگزاری جلسه های نقد و بررسی در کنار فعالیت های انجمن های ادبی، کارگاه های آموزشی عروض در حوزه ادبیات و نقد و بررسی ادبیات داستانی و بزرگداشت شاعرانی هم چون سعدی و عطار، از دیگر فعالیت های انجام گرفته در این حوزه است. وی به برگزاری جشنواره استانی داستان کوتاه در اسفراین به دلیل قرار داشتن دبیرخانه دائمی جشنواره در این نقطه از استان اشاره می کند و می گوید: تهیه فراخوان جشنواره داستان کوتاه و بلند در زمینه شخصیت های صدر اسلام با هماهنگی تهران و صدور مجوز ۳ مؤسسه تک منظوره ادبی برای توسعه فعالیت های ادبی و واگذاری فعالیت ها به بخش خصوصی از جمله برنامه هایی است که در دستور کار این اداره کل برای ارتقای سطح کیفی استان قرار دارد

 

بستن http://www.modarair.com/news/اخبار/کارگروه-شعر-و-ادب.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494687     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: