نام شما:
ایمیل مقصد:

نگاه مادي،خلاقيت و پويايي هنر را به حاشيه رانده است : قلم ني هنر خوشنويسي استان خراسان شمالی ، به جوهر توجه نياز دارد

نگاه مادي،خلاقيت و پويايي هنر را به حاشيه رانده است : قلم ني هنر خوشنويسي استان خراسان شمالی ، به جوهر توجه نياز دارد


گروه: مدیریت استراتژیک منابع انسانی
تاریخ درج: 1391/8/19
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

خوشنويسي از قديمي ترين و اصيل ترين هنرهاي ايرانيان است که ريشه در دوره هاي باستان و به طور مشخص ساساني دارد و در دوران اسلامي به اوج و شکوفايي خود رسيده است. آموزش و تعليم خوشنويسي يکي از راه هاي معمول ماندگاري اين هنر در بين مردم است اما بايد گفت که امروزه توجه چنداني به توسعه اين هنر اصيل نمي شود. اين در حالي است که هنر خوشنويسي را مي توان از طريق آموزش بهتر و هدفمند به نسل آينده منتقل کرد. در اين گزارش، وضعيت اين هنر را در استان بررسي مي کنيم.

نگاه مادي،خلاقيت و پويايي هنر را به حاشيه رانده است
قلم ني هنر خوشنويسي استان،به جوهر توجه نياز دارد
خراسان شمالي - مورخ پنج‌شنبه 1391/08/18 شماره انتشار 18263
نويسنده: مرتضوي

عکس:اميد شکري
خوشنويسي از قديمي ترين و اصيل ترين هنرهاي ايرانيان است که ريشه در دوره هاي باستان و به طور مشخص ساساني دارد و در دوران اسلامي به اوج و شکوفايي خود رسيده است. آموزش و تعليم خوشنويسي يکي از راه هاي معمول ماندگاري اين هنر در بين مردم است اما بايد گفت که امروزه توجه چنداني به توسعه اين هنر اصيل نمي شود. اين در حالي است که هنر خوشنويسي را مي توان از طريق آموزش بهتر و هدفمند به نسل آينده منتقل کرد. در اين گزارش، وضعيت اين هنر را در استان بررسي مي کنيم.
رواج ابزارهاي نامناسب
«مهدي عباسيان» از جمله خوشنويساني است که سال هاست در اين رشته هنري فعاليت مي کند؛ وي بيان مي کند: از آن جا که خوشنويسي راهي براي بيان مفاهيم است، اين هنر تمدن و فرهنگ ايران را به نسل هاي مختلف منتقل کرده است.وي به رواج برخي ابزارهاي نامناسب خوشنويسي در مدارس اشاره مي کند و مي گويد: مهم ترين عوامل اثرگذار در خوشنويسي، داشتن استاد و ابزار خوب است.وي اضافه مي کند: نبايد فراموش کرد که به واسطه استاد خوب است که فرد مي تواند از اين ابزار بهره مند  شود و هنرش را تعالي دهد.وي با اعتقاد به اين که ماژيک خطاطي به هيچ عنوان وسيله خوبي براي خوشنويسي نيست، مي گويد: خوشنويسي در واقع زيبايي نويسي همراه با ايجاد يک اثر است و با خطاطي فرق دارد.«عباسيان» با ابراز تأسف از اين که در بيشتر مدارس از زنگ هنر استفاده بهينه نمي شود، اظهار مي کند: اين امر تأثير نامطلوبي بر توسعه هنر خوشنويسي مي گذارد.وي مي گويد: امروزه خانواده ها توجه چنداني به مقوله هنر، به ويژه هنر خوشنويسي ندارند.وي فعاليت هاي هنري در مدارس را نيازمند بازنگري مي داند و خاطر نشان مي کند: استفاده از ديدگاه اهالي هنر و کاربردي و اجرايي کردن آن در مدارس، گامي مؤثر در حفظ و گسترش اين هنر است.
کار خوشنويسي تمام نشده است!
«مجتبي سبزه» از ديگر هنرمندان خوشنويسي است که معتقد است: هنر در ذات خود پويايي و خلاقيت نهفته اي دارد که وقتي فرد به آن مي رسد گويي از چشمه آن نوشيده است.وي با بيان اين که براي آموزش خوشنويسي به دانش آموزان، مهم نيست که آن ها از چه ابزاري استفاده کنند، اظهار مي کند: به هر طريقي که اين مقوله در بين دانش آموزان نهادينه شود، ارزشمند است.وي به مقوله کتابت توسط استادان خوشنويسي اشاره مي کند و مي گويد: با رواج نرم افزارهاي مختلف در قالب خط نستعليق اين تصور ايجاد شد که کار خوشنويسي تمام شده است در حالي که خوشنويسي از حالت کتابت، خارج و به يک اثر هنري تبديل شد.
قلم هاي آسيب زا
«تيمورزاده» از ديگر خوشنويساني است که معتقد است: در هنر خوشنويسي به دليل روح لطيف و هنرمندانه خوشنويس، پيام ويژه اي به مخاطب منتقل مي شود. در گذشته به اين بعد هنر توجه ويژه اي مي شد در حالي که امروزه اين مقوله کم رنگ شده است.وي با اشاره به اين که استفاده از قلم هايي تحت عنوان «الخطاط» در مدارس آسيب هاي فراواني را به هنر خوشنويسي مي زند، مي گويد: با استفاده از اين قلم نمي توان ظرافت هاي موجود را در هنر خوشنويسي به دانش آموز منتقل کرد.يکي از معلمان هنر هم با اشاره به اهميت و جايگاه هنر به ويژه خوشنويسي اظهار مي کند: متأسفانه يک نوع ماژيک به نام «الخطاط» براي سهولت در کار رايج شده است که با ۳-۲ حرکت مي توان يک حرف را نوشت.«فتح ا... هواخواه» اضافه مي کند: هر چند با استفاده از اين نوع ماژيک ممکن است فرد خوش خط شود اما نمي تواند اصول خوشنويسي را فرابگيرد.وي تعيين زمان محدود براي درس هنر را يکي از عوامل رواج اين نوع قلم ها عنوان مي کند و مي افزايد: معلم بايد در مدت زمان کوتاه به آموزش دانش آموزان بپردازد و از طرفي ابزار و ادوات آن ها را بررسي کند.وي نبود معلمان متخصص در اين حوزه را از ديگر عوامل تاثيرگذار ذکر مي کند.
کم توجهي برخي والدين به هنر
«غلامي» از ديگر معلمان هنر است که در اين باره مي گويد: هر چند رواج برخي قلم ها در روند يادگيري اصولي و درست هنر خوشنويسي مشکل ايجاد مي کند اما به افراد تا حدودي کمک مي کند تا زيبا نوشتن را فرا بگيرند.وي ادامه مي دهد: کم توجهي برخي والدين به مقوله هنر در کاهش انگيزه دانش آموزان در فراگيري خوشنويسي مؤثر است و سبب مي شود آن ها رغبت چنداني به يادگيري اين هنر نداشته باشند.
معاون پرورشي اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالي نيز با بيان اين که هنر در حوزه پرورش استعداد دانش آموزان بسيار اثرگذار است، مي گويد: تلاش مي کنيم با برگزاري کلاس هاي آموزشي خارج از ساعات آموزشي و در کانون هاي فرهنگي، هنري و تربيتي استعدادها را شناسايي و بارور کنيم.«رحيمي» اضافه مي کند: خوشبختانه خوشنويسي از جمله رشته هايي است که در اوقات فراغت مورد استقبال دانش آموزان قرار مي گيرد و ما نيز زمينه هاي لازم را در اين حوزه تا حد ممکن فراهم کرده و مي کنيم.رئيس گروه آموزش راهنمايي اداره کل آموزش و پرورش استان هم با اشاره به اين که در ضرورت پرداختن به هنر به ويژه خوشنويسي هيچ ترديدي وجود ندارد، اظهار مي دارد: اين مقوله آن قدر اهميت دارد که ديگر فعاليت هاي دانش آموزان را تحت تأثير قرار مي دهد.

وي درباره افزايش ساعت درس هنر در مدارس مي گويد: اين امر در حيطه کار شوراي عالي آموزش و پرورش است و براساس جدول زمان بندي شده دروس چيده شده است.وي اضافه مي کند: اين خواسته از سوي سرگروهان هنر استان مطرح و به طور کتبي به وزارت خانه ارسال شد.وي درباره به کارگيري نيروهاي متخصص در اين زمينه اظهار مي کند: در مدارس شهري از نيروهاي متخصص در اين حوزه استفاده شده است اما در مدارس روستايي اين امکان وجود ندارد.معاون هنري اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان نيز با اشاره به اين که انجمن خوشنويسان داراي ساختاري نظام مند و قوي است، اظهار مي کند: طي سال دوره هاي آموزشي خوشنويسي در سطوح مختلف برگزار مي شود و از طريق اطلاع رساني که از سوي انجمن انجام شده نسبت به جذب هنرجو اقدام شده است.«ابوالحسن حيدري» اضافه مي کند: با توجه به اهميت اين موضوع به ويژه در بحث خط تحريري قصد داريم تعاملاتي با دستگاه هاي مرتبط به ويژه آموزش و پرورش داشته باشيم

بستن http://www.modarair.com/news/اخبار/هنر-خوشنويسي.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494687     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: