نام شما:
ایمیل مقصد:

معاون اداره موزه‌هاي آستان قدس رضوي: تاريخچه هويت‌هاي قومي بايد در عين كثرت به وحدت ملي كمك كند

معاون اداره موزه‌هاي آستان قدس رضوي: تاريخچه هويت‌هاي قومي بايد در عين كثرت به وحدت ملي كمك كند


گروه: مدیریت استراتژیک منابع انسانی
تاریخ درج: 1394/2/19
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

معاون اداره موزه‌هاي آستان قدس رضوي با اشاره به تعدد تاريخي هويت‌هاي قومي در كشور تاكيد كرد: تاريخچه هويت‌هاي قومي بايد در عين كثرت به وحدت ملي كمك كند.

به گزارش خبرنگار فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه خراسان، علي سوزن‌چي صبح امروز در آيين گراميداشت روز اسناد ملي در سالن شوراي جهاددانشگاهي خراسان رضوي، با بيان اينكه «مولفه‌هاي هويت فرهنگي در اسناد ملي بسيار زياد است» تصريح كرد: ما نبايد در عرصه توجه به هويت موجود در اسناد از ساير حوزه‌ها غافل شويم؛ هويت خراسان همراه با هويت اصفهان، فارس، شيراز، آذربايجان و… بايد منجر به وحدت و ايجاد هويت ملي شود.
وي ادامه داد: مركز اسناد و كتابخانه ملي مرزبان حافظه و تاريخ ماست و در طول دوران گذشته اكثر آثار مهم از نظر باستان‌شناسي، اسناد مكتوب و… از امنيت فرهنگي برخوردار بوده‌اند؛ در واقع اين سازمان توانسته بستري مناسب در جامعه براي دفاع از دروازه فرهنگي ما فراهم كند.
سوزن‌چي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تهاجم فرهنگي خاطرنشان كرد: اگر ما به مقوله اسناد توجه كنيم، مطمئنا هويت و حافظه تاريخي ما حفظ خواهد شد.
معاون اداره موزه‌هاي آستان قدس رضوي با اشاره به مولفه هاي هويت‌بخشي در اسناد مربوط به استان خراسان ‌اظهار كرد: اين مولفه‌ها را مي‌توان در انواع اسناد، بناها، رجال و… بررسي نمود؛ اگر تاريخ ايران را بخواهيم به خوبي بشناسيم، خراسان دروازه آن خواهد بود؛ قديمي‌ترين آثار استان ما مربوط به دره كشف‌رود و دوره پارينه‌سنگي در 8000 سال پيش است.
وي اضافه كرد: اين آثار به قبل از ورود آريايي‌ها به ايران بازمي‌گردد؛ مهمترين مقطع تاريخ استان نيز مربوط به مهاجرت آريايي‌ها به ايران از دروازه‌هاي خراسان است؛ قسمت اعظم اين قوم نيز در خراسان ساكن مي‌شود.
سوزن‌چي با بيان اينكه «خراسان از نظر تاريخي در وضعيت بي‌نظيری قرار دارد» يادآور شد: در دوران پس از اسلام نيز بيشتر آثار 6 قرن اول با خراسان ارتباط مستقيم دارد و اين استان به عنوان مركز مهم سياسي، ‌علمي و فرهنگي آن زمان شناخته مي‌شده است.
معاون اداره موزه‌هاي آستان قدس رضوي تصريح كرد: قديمي‌ترين سند تك‌‌برگ خراسان كه در مركز اسناد آستان قدس رضوي نگهداري مي‌شود؛ مربوط به اوايل قرن ششم حدود سال‌هاي 514 هجري  قمري است؛ اين سند مربوط به نامه يكي از واليان به سلطان سنجر سلجوقي در خصوص اخذ ماليات از نواحي اسفراين و نيشابور است.
وي افزود: يكي ديگر از اسناد قديمي مشهد مربوط به دوره ايلخانان مغول است كه به مصالحه ملكي بين سادات موسوي در مشهد و خريد و فروش املاك ارتباط دارد؛ اين سند قديمي‌ترين سند مشهد شناخته شده كه به قرن هشتم بازمي‌گردد.
سوزن‌چي با اشاره به قدمت اسناد موجود در استان آن را قديمي‌ترين نمونه اسناد در كشور توصيف كرد و گفت: در مجموعه آستان قدس از حدود 800 سال قبل اسناد مختلف باقي مانده است.
معاون اداره موزه‌هاي آستان قدس رضوي در ادامه سخنان خود با اشاره به جايگاه تاريخي آموزش در استان بيان كرد: در حوزه آموزش مدارس علميه با سابقه‌اي از دوره تيموريان مانند «مدرسه دو در» و «مدرسه پريزاد» باقي مانده است؛ پس از آن نيز مدارسي نظير «عباس‌قلي‌خان»، «نواب» و «ميرزا جعفر» در اسناد موجود است.
وي اضافه كرد: در اين مدارس تاريخ، فقه، كلام، حديث و… تدريس مي‌شده است و مدرسان بزرگي نيز در اين مجموعه‌ها حضور داشتند؛ حتي در برخي از اسناد دروس ارائه شده در اين مدارس و نام اساتيد دانشجويان ذكر گرديده است.
سوزن‌چي در بخش ديگري از اين برنامه در خصوص بناهاي قديمي استان اظهار كرد: با توجه به اسناد، آثار مسجد گوهرشاد و وقف‌نامه آن كه مربوط به دوره شاهرخ تيموري است، باقي مانده است؛ در اين اسناد نحوه ساخت و تعميرات اين مسجد بيان شده است؛ در خصوص حرم مطهر رضوي از دوران شاه‌عباس اول صفوي به بعد اسناد مكتوب باقی مانده و در آن فرايند ساخت و سازها و توسعه حرم مطهر نگاشته شده است.
معاون اداره موزه‌هاي آستان قدس رضوي در خصوص رجال تاثيرگذار خراسان و مشهد خاطرنشان كرد: در مشهد افرادي مانند مهدي‌قلي‌بيگ، عباس قلي‌خان شاملو و خواجه عتيق‌علي منشي فعاليت مي‌كردند؛ علاوه بر اين مشهد از نظر تجاري و بازرگاني اهميت بالايي داشت و قشر عظيمي از مسافران اين شهر تجار بودند.
وي با بيان اينكه «دروازه ورود تجارت به آسياي مركزي و ميانه مشهد بود» عنوان كرد: در حقيقت بخشي از راه ابريشم از اين شهر مي‌گذشت.
سوزن‌چي اظهار كرد: علاوه بر اين خدمات بهداشتي و رفاهي زيادي در مشهد وجود داشت؛ با توجه به آنچه كه در اسناد آمده در مي‌يابيم كه  اين شهر از جايگاه ويژه‌اي در اين زمينه برخوردار بوده است؛ قديمي‌ترين وقف‌نامه آستان قدس مربوط به دارالشفای خواجه‌ عتيق‌علي منشي است كه علاوه بر مجاورين به زائرين نيز خدمات درماني ارائه مي‌كرد.
معاون اداره موزه‌هاي آستان قدس رضوي با بيان اينكه «آستان قدس بزرگترين نماد ديني و مذهبي ايران شناخته مي‌شود» ‌تاكيد كرد: اين مجموعه سابقه‌اي 1200 ساله را در خود گنجانده و از عناصر مهم هويت‌بخشي مذهبي در كشور به شمار مي‌رود
بستن http://www.modarair.com/news/اخبار/آستان-قدس.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494696     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: