نام شما:
ایمیل مقصد:

کتاب دیار و دوتار شامل تحلیل ترانه‌های کرمانجی کردهای خراسان به نویسندگی اسماعیل حسین پور، استاد دانشگاه و پژوهشگر فرهنگ و ادب کرمانجی منتشر شد.

کتاب دیار و دوتار شامل تحلیل ترانه‌های کرمانجی کردهای خراسان به نویسندگی اسماعیل حسین پور، استاد دانشگاه و پژوهشگر فرهنگ و ادب کرمانجی منتشر شد.


گروه: مدیریت استراتژیک منابع انسانی
تاریخ درج: 1394/8/12
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 2

کتاب دیار و دوتار، شامل تحلیل سه خشتی های کرمانجی کردهای خراسان نوشته اسماعیل حسین پور، پژوهشگر فرهنگ و ادبیات کرمانجی از سوی انتشارات عمو علوی روانه بازار شد. نویسنده این کتاب، با اعلام این خبر اظهار کرد: در کتاب دیار و دوتار که دارای سه فصل است بیش از ۵۰۰ ترانه سه مصراعی کردهای خراسان در سه سطح زبانی، ادبی و فکری مورد تحلیل قرار گرفته است.

حسین پور افزود: در تحلیل این کتاب در سطح فکری به موضوعاتی مانند باور دینی در سه خشتی ها، طبیعت گرایی، جلوه های عشق ایلیاتی، درونگرایی، مخاطبان ترانه ها، پیوند تاریخی در ترانه ها و... پرداخته شده است. به گفته وی این کتاب که با رسم الخط کردی لاتین، کردی عربی و ترجمه فارسی توسط انتشارات عمو علوی به چاپ رسیده و می تواند نقش مؤثری در خوانش ترانه های اصیل کردی توسط خوانندگان محلی داشته باشد.

نویسنده کتاب دیار و دوتار اضافه کرد: این کتاب ۲۱۲ صفحه داشته و در قطع وزیری چاپ شده است.
در بخشی از مقدمه کتاب به قلم نویسنده اش آمده است: «اين ترانه ها سينه به سينه از دردمندي دلي به برناييِ دل ديگر رسيده اند و سراينده ها بي آنكه مكتب رفته باشند، آموزگاران صادق عشقند. در اين ترانه ها خدا را بي هر واسطه خواندن، آرزوها و آرمان ها، جلوه هاي عشق ايلياتي و بي ريايي عاشق، غربت و جدايي و تلخ كامي هاي روزگار و نامرادي هاي مردمانش، دلدادگي به طبيعت، ميهن دوستي و فداكاري از موضوعاتي است كه با مضاميني زيبا بيان شده است.

اين عاشقان ايلياتي، ترانه هاي سه مصراعي شان، عصاره تمام عشق ها و آمال و رنج هايشان است. اين قافيه نیاندیشان دلدارانديش «كم گويان گزيده گوي چون درّند» كه سعي كرده اند؛ ساده ترين پيام ها را در قالب موجزترين كلام ها بيان كنند. ترانه هاي كردي شمال خراسان، طنين روح نواز مردمي است كه با ساز و آواز، شور و شِكوه را بر خويش شيرين نموده اند، در جنگ و رزم و ستيز، با اين ترانه ها جان گرفته اند، با غرّش دهل و سحرآميزي سورنا مرگ را عزيز داشته اند و شيون شان يا با حنجره ني و يا با دلتنگي دو تار شعله كشيده است.»

بستن http://www.modarair.com/news/اخبار/اسماعیل-حسین-پور.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494707     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: