نام شما:
ایمیل مقصد:

اشرف‌زاده: عطار نیشابوری آغازگر عرفان سمبلیک است

اشرف‌زاده: عطار نیشابوری آغازگر عرفان سمبلیک است


گروه: مدیریت استراتژیک منابع انسانی
تاریخ درج: 1394/1/25
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

دکتر سید رضا اشرف‌زاده گفت: 25 فروردین ماه روز بزرگداشت شیخ فرید الدین عطار نیشابوری است، شاعری که بسیاری وی را آغازگر عرفان سمبلیک می دانند.
 
این استاد زبان و ادبیات فارسی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، ضمن بیان این مطلب، اظهار کرد: آثارعطار نیشابوری تاثیر بسیاری در ادبیات ایران زمین داشته به طوری که عرفان او را می‌توان در آثار حافظ، مولانا و جامی مشاهده کرد. 
 
وی با اشاره به این که عطار آغازگر و تکمیل کننده  ادبیات عرفانی و سمبلیک بوده است، تصریح کرد:  منطق الطیر عطار نیشابوری را می‌توان اولین منظومه عرفانی سمبلیک معرفی کرد.
 
این عطارشناس با بیان اینکه مثنوی چهارگانه منطق الطیر، مصیبت‌نامه، الهی‌نامه و اسرارنامه موجب تمایزعطار با  سایر شاعران شده است، عنوان کرد: منظومه منطق الطیر عطار اثری عرفانی و سمبلیک بوده، که نشان می‌دهنده عطار با مضامین و اصطلاحات آشنایی داشته است.
 
اشرف‌زاده  افزود: اگر نگاهی به ابتدا و انتهای منطق الطیر بیندازیم متوجه می شویم  که عطار به آیات قرانی توجه ویژی داشته است.
 
 وی پیوند عمیق دین و عرفان اسلامی را مهم‌ترین نکته برجسته در تفکر عطار نیشابوری دانست و عنوان کرد: مساله‌ای که خواندن آثار عطار را بعد از قرن‌ها برای ایرانیان دلنشین  کرده شیوه داستان گویی، عرفان و عشقی  که او در آثارش مورد استفاده قرار داده به طوری که  روح حافظ و مولوی را نیز درگیر کرده است.
 
این استاد زبان و ادبیات فارسی با اشاره به مقامات ابونصرسراج درکتاب «اللمع فی التصوف» که  هفت چیز شامل  توبه، ورع، زهد، فقر، صبر، توکل و رضا بوده، که وی در رسیدن به قرب الهی آنان را ذکر کرده است، خاطر نشان کرد:  استفاده عطار از وادی به جای مقامات نشان دهنده خلاقیت وی نسبت به شاعرانی چون ابونصرسراج است.
 
اشرف‌زاده ادامه داد: مراحل هفت گانه سلوک عطار با طلب و شوق آغاز می‌شود و با عشق ادامه پیدا می‌کند که بیانگر ذوقی و عاشقانه بودن وادی‌های وی است.
 
وی با اشاره به سال روز بزرگداشت عطار نیشابوری، افزود: بیان ویژگی‌ها و پرداختن به آثار ادبیات بزرگانی چون عطار نباید محدود به یک هفته باشد بلکه باید برای آشنایی جوانان، در طول سال طی جلساتی زوایای پنهان فکری و اخلاقی و تلاش‌های آنان در ارتقاع ادبیات کشوربازگو شود .

بستن http://www.modarair.com/news/اخبار/1394-01-25-10-04-45.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494687     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: