نام شما:
ایمیل مقصد:

محمدجواد ظریف گفت: جامی یک وحدت‌طلب مصلح بود که با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی زمان خود و با بهره‌گیری از اندیشه‌های اعتدالی به دنبال پیوند میان مذاهب و فرق اسلامی و دوری از افراط و تعصب بود.

محمدجواد ظریف گفت: جامی یک وحدت‌طلب مصلح بود که با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی زمان خود و با بهره‌گیری از اندیشه‌های اعتدالی به دنبال پیوند میان مذاهب و فرق اسلامی و دوری از افراط و تعصب بود.


گروه: مدیریت استراتژیک منابع انسانی
تاریخ درج: 1395/5/27
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

 
به گزارش خبرگزاری ایسنا، منطقه خراسان، وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی به همایش بین‌المللی خاتم الشعرا عبدالرحمن جامی که از صبح امروز در دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام در حال برگزاری است، بیان کرد: عبدالرحمن جامی نگاه وحدت را در اشعار و اندیشه‌های عرفانی خود دنبال می‌کرد و باورهای عارفانه او عامل پیوند بین دو حوزه عرفان شرق و غرب سرزمین‌های اسلامی و عاری از هرگونه زهد فروشی و تعصب‌های کینه‌ورزانه بود.
 
وی افزود: اینگونه برداشت‌های اعتدالی از اندیشه‌های دینی که در آثار جامی فراوان به چشم می‌خورد از او شخصیتی ساخته که تا به امروز نیز برای پیروان مذاهب اسلامی قابل توجه و احترام است. با توجه به این ویژگی‌ها و در شرایط امروز منطقه و جهان که افراط‌گرایی و تنش‌های قومی و نژادی ثبات را تهدید می‌نماید، بزرگداشت شخصیت‌های قابل احترامی چون جامی با تاکید بر شناسایی، احیاء و گسترش ارزش‌های مشترک نهفته در آثار و اندیشه‌های ایشان می‌تواند به نسل‌های حال و آینده کشورهای اسلامی کمک کند تا دورانی جدید از بردباری مذهبی و زندگی توأم با صلح و برادری را آغاز نمایند.
 
وزیر امور خارجه با اشاره به اهداف منطقه‌ای وزارت خارجه گفت: وزارت خارجه در چارچوب اهداف و راهبردهای سیاست خارجی منطقه‌ای دولت تدبیر و امید، با هدف اعتمادسازی و ارتقای روابط با کشورهای منطقه، خنثی‌سازی پروژه ایران‌هراسی، افزایش همگرایی میان کشورهای اسلامی و تاکید بر اشتراکات فرهنگی تمدنی مجموعه‌ای از اقدامات و برنامه‌ها را با محوریت ترویج و تقویت اشتراکات فرهنگی، گسترش زبان و ادبیات فارسی، تحکیم پیوندهای تاریخی تمدنی با کشورهای منطقه دنبال کرده است.
 
ظریف با بیان این مطلب که شخصیت‌های فرهنگی و علمی مورد احترام ایران و منطقه می‌توانند محور مشترکی برای احیای پیوندهای انسانی و عاطفی آنان و عامل پیونددهنده اجزای حوزه فرهنگی و تمدنی مشترک باشند که در کنار هم معنا و مفهوم می‌یابند، عنوان کرد: رویدادهایی همچون همایش عبدالرحمن جامی نشان می‌دهد پیوندهای فرهنگی و تمدنی مهم‌ترین زمینه‌ای است که می‌توان بر بستری از آن روابط امروز را در زمینه‌های مختلف با کشورهای حوزه پیرامونی توسعه و تحکیم بخشید.
 
وی همچنین گفت: تکریم بزرگداشت شخصیت‌های مشترک علمی و ادبی منطقه از جمله برگزاری کنگره بین‌المللی بزرگداشت جامی نیز تلاشی در این مسیراست که به همت مسئولان محلی و با همکاری مرکز آموزش و پژوهش‌های بین المللی وزارت امورخارجه و تعدادی از مراکز علمی، مطالعاتی و فرهنگی داخلی و بین‌المللی از جمله مؤسسه بین المللی مطالعات آسیای مرکزی، یونسکو، مؤسسه فرهنگی اکو به انجام رسیده است. جای بسی خوشبختی است که استقبال ملی و جهانی از این رویداد علمی و فرهنگی بسیار گسترده و در خور شأن و جایگاه عبدالرحمن جامی بوده است.
 
ظریف افزود: عبدالرحمن جامی نیز از جمله این شخصیت‌های تاثیرگذار علمی و ادبی است که در زمان خود به خاطر پیام‌های عمیقاً انسانی به شخصیتی فرامنطقه‌ای تبدیل شد که در یک حوزه فرهنگی و تمدنی گسترده، از خراسان بزرگ گرفته تا شبه قاره، عراق و شامات و آسیای صغیر مورد احترام بود.
 
وزیر امورخارجه عنوان کرد: امروز اگرچه این مناطق در مرزهای سیاسی جداگانه‌ای قرار گرفته‌اند اما شخصیت‌هایی مثل جامی عامل پیوند فرهنگی آن‌ها محسوب می‌شوند.
 
وی ضمن بیان این مطلب که جامی از تاثیرگذارترین شعرا و عرفایی است که نفوذ وی بر ادب فارسی، مرزهای فرهنگ و ادب بسیاری از اقلیم‌ها را در نوردیده است، عنوان کرد: تاثیر شعر و اندیشه او در شرق دور تا گسترش سپهر اندیشه وی در شبه قاره هند و زبان اردو و جلوه شعر و سخن عارفانه او در زبان و ادبیات ترکی و کردی و شهرتی که در سرزمین‌های مصر و شام و حجاز یافت از او شاعری کم‌نظیر در عرفان و ادب فارسی پدید آورده است که تا به امروز در عرصه فرهنگی کشورهای منطقه نقش‌آفرینی می‌کند. با این حال جامی تنها متعلق به ایران کهن و فارسی‌زبانان و مناطق پیرامونی نیست بلکه دنیای غرب و اروپاییان هم از آبشخور میراث انسانی و ماندگار او سیراب گردیده است.
 
ظریف گفت: برگزاری کنگره جامی در شهری که زادگاه او محسوب می‌شود ما را به سیری در تاریخ پرافتخار این منطقه دعوت می‌کند. منطقه تمدنی و فرهنگی که جامی را در خود پرورش داده است، یکی از اجزای پر افتخار حوزه تمدنی ما و بخشی از سرزمین پهناور خراسان بزرگ و یادآور منزلگاهی کهن است که خاطره‌های تاریخی بی‌شماری را برای اقوام گوناگون ساکن در این سرزمین تداعی می‌کند. خراسان از نظر لغوی به معنای محل برآمدن خورشید است. این خطه پرومهر و نور به سبب تقدسی که با انوار درخشان برخواسته از گنبد و بارگاه ثامن الحجج درآمیخته است، در طول ادوار مختلف تاریخی جایگاه دانشمندان، ادیبان، هنرمندان، فقها و شخصیت‌های بزرگ بوده است.
 
 
سید عباس صالحی گفت: جامی عرفان را توسعه داد و آن را از عرفان انزواگرا خارج کرد. 
 
به گزارش ایسنا، منطقه خراسان، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز در همایش بین‌المللی عبدالرحمن جامی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام برگزار شد، با بیان این که جامی تاثیر بسزایی در فضای اجتماعی دوران خود داشت، عنوان کرد: جامی عرفان را عامیانه‌تر کرد تا فهم آن برای مردم راحت‌تر باشد.
 
صالحی تصریح کرد: خاتم الشعرا عبدالرحمن جامی نقطه عطفی در عام‌سازی اندیشه‌ها و نقطه نظرات عرفان اسلامی بود.
 
وی افزود: عبدالرحمن جامی با سیاستمداران هم به جهت راهنماییشان ارتباط داشت و بی‌تردید جامی نقطه عطفی در عامی‌سازی اندیشه‌ها و نقطه نظرات ناب عرفان اسلامی است. جامی صرفاً یک شاعر نبود بلکه یک دانشمند و عارف بزرگ بود.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: جامی دانشمندی است که توانسته بود در افق طلایی دوره تیموریان در هرات و سمرقند، هم در تحصیل و هم در تالیف پیشتاز باشد. آثار متعدد جامی در مدارس کشورها تدریس می‌شد و بزرگانی در حوزه‌های علمیه اهل تشیع و اهل تسنن کتب این عالم گرانقدر را تدریس می‌کردند.
 
در بخش دیگری از این مراسم، رئیس مؤسسه مطالعات آسیای مرکزی (ایکاس) گفت: متاسف هستم که با فلسفه غربی آشنایی داریم درحالیکه که افراد بزرگ کشورهای خود و همسایگانمان را نمی‌شناسیم.
 
فیلهو پارک بیان کرد: از فضای مجازی برای معرفی مفاخر خود استفاده نکردیم و این سبب یک حمله یک‌طرفه به سمت ما شده است.
 
وی افزود: می‌بایست از شبکه‌های اجتماعی برای معرفی دستاوردها و بزرگان فرهنگی خود بهره بگیریم و چنانچه این کار انجام نشود، فرهنگ‌های دیگر بر ما غالب خواهند شد.
 
همچنین دکتر افتخار حسين، رئيس مؤسسه اکو، درخواست کرد که آثار عبدالرحمن جامي به زبان انگليسي هم ترجمه شود و افزود: آثار این شاعر و عالم بزرگ به خیلی از زبان‌ها ترجمه شده اما تا کنون نسخه‌ای انگلیسی ارائه نشده است.
 
استاندار خراسان رضوی نیز بیان کرد: بر مبنای شخصیت جامع و خالی از تعصب عبدالرحمن جامی است که وی شعر خود را در خدمت حقیقت و حقانیت قرار داده است.
 
علیرضا رشیدیان گفت: شعری که حاوی بالاترین و ارزشمندترین ارزش‌های انسانی و آیینه آموزه‌ها و اعتقادات پاک و زلال الهی و معنوی است؛ به‌ویژه آن زمانی که به زیب و زینت پیامبرعظیم‌الشأن (ص) واهل بیت (ع) ایشان آراسته می‌شود.
 
وی اظهار کرد: این نفوذ و تاثیر ژرف و شگرف بدون تردید حاصل تربیت روحانی وی در فضایی سرشار از فرهنگ و معرفت و معنویت بوده است.
 
رشیدیان گفت: با نگاهی گذرا بر شرح و آثار گرانقدر جامی، او را می‌توان یکی از نمادها و نماینده‌های تقریب مذاهب اسلامی دانست. این شاعر شجاع و متعهد در شرایطی که اختلافات مذهبی میان اهل سنت و اهل تشیع به اوج خود رسیده بود و کمترین بی‌اعتنایی در این زمینه، عواقب وخیمی برای افراد به وجود می‌آورد، بدون ترس و هراس، ستیزه‌جویان هر دو طرف را تقبیح می‌کند.
 
وی افزود: آثار گرانقدر جامی می‌تواند زمینه و بستر مناسبی برای شناخت، احیاء و تعمیق پیوندهای مشترک فرهنگی، به‌ویژه در کشورهای هم‌تاریخ و هم‌زبان و گسترش وفاق و همدلی و همبستگی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در منطقه مهم و راهبردی آسیای میانه، قفقاز و افغانستان و حتی شبه قاره هند باشد. امری که با عنوان دیپلماسی فرهنگی بسیار مورد تاکید دولت تدبیر و امید قرار دارد و امیدوارم در سال ٢٠١٧ و فرصت پایتخت فرهنگی مشهد مقدس برای جهان اسلامی از ظرفیت‌های میراث فرهنگی بین کشورها بهره بیشتری ببریم.
 
همچنین در این مراسم از دو جلد کتاب مجموعه مقالات این همایش در دو جلد و 500 نسخه رونمایی شد. 307 مقاله به این همایش ارسال شد که 57 مورد آن از کشورهای دیگر به دبیرخانه رسیده که از این تعداد، 186 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.
 
همایش عبدالرحمن جامی سومین همایش از سلسله همایش‌های "هزاره شیخ جام" است که با محوریت عبدالرحمن جامی و پژوهش در زندگی، شخصیت، محیط سیاسی و اجتماعی، عرفان جامی و تبحرش در شعر و ادب برگزار می‌شود.
 
 
علی لاریجانی گفت: نورالدین عبدالرحمن جامی عامل وحدت و پیوند حوزه‌های تمدنی ایران، افغانستان و آسیای میانه بود.
 
به گزارش ایسنا، منطقه خراسان، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به همایش بین‌المللی خاتم الشعرا عبدالرحمن جامی که از صبح امروز در دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام در حال برگزاری است، با بیان این مطلب که عرصه فرهنگ و ادب ملت ایران آفتاب درخشان و پرتلألویی است که با تابندگی انوار اندیشه‌های چهره‌هایی ماندگار همواره روشن و تابناک بوده است، گفت: آیین گرامیداشت شاعر و سخنور توانا مولانا عبدالرحمن جامی فرصت مغتنمی در جهت بازخوانی و تبیین اندیشه‌ها این شخصیت برجسته ادبی و فرهنگی کشور است.
 
وی بیان کرد: امیدواریم حاصل و دستاورد این همایش به آشنایی بیشتر نسل جوان با اندیشه‌ها و معارف این شاعر بزرگ منجر شود.
 
لاریجانی افزود: نورالدین عبدالرحمن جامی در دوره خویش آنچنان رفتار کرد که همواره عامل پیوند و ارتباط حوزه‌های تمدنی اطراف، یعنی تمدن ایران و افغانستان و آسیای میانه بود و توانست تاثیرات فراوانی در جهت وحدت و روابط فرهنگی و مذهبی داشته باشد.
 
وی تصریح کرد: بدون شک ایشان در مرتبت شعر و ادبیات در تاریخ ملت ایران جایگاه بالایی دارد و به‌حق یکی از اساتید برجسته شعر فارسی هستند.
 
لاریجانی با بیان این که این ادیب توانا در جهت شناخت و معرفت دوران خویش و فراگیری دانش‌های زمان تلاش و همت فراوان داشت، بیان کرد: سفرها و مکاشفات فراوان عبدالرحمن جامی در آثار و احوالات این شاعر نام‌آور تاثیر بسزایی گذاشت و حاصل بسیاری از این دستاوردها شامل نیایش‌ها، دل‌آزردگی‌ها و ملامت‌های گشت و گذارها در اشعار وی مشهود است.
 
رئیس مجلس تصریح کرد: آشنایی با تصوف و عرفان آنچنان در شخصیت معنوی و فکری ایشان موثر بود که تعجب همگان را برمی‌انگیخت. از دیگر احوالات ایشان تواضع و فروتنی بود و به گونه‌ای پرورش یافت که علی‌رغم ثروت و مال فراوان، هیچ‌گاه طبع سادگی خویش را از دست نداد و به جز مدح پیامبر و اهل بیت در هیچ زمانی ثنای کسی را بر زبان نیاورد که این‌ها حکایت از صفای باطن ایشان داشت.
 
لاریجانی افزود: نورالدین عبدالرحمن جامی نویسنده و شاعر پرآوازه قرن هشتم و نهم یکی از سرآمدان و چهره‌های پرفروغ ادب این مرز و بوم و از عالمان برجسته و آشنا به علوم متداول دوره خویش بوده که ده‌ها کتاب و رساله از نظم و نثر به زبان‌های فارسی و عربی از ایشان به یادگار مانده است.

بستن http://www.modarair.com/news/اخبار/جامی.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494649     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: