نام شما:
ایمیل مقصد:

 دکتر علی یوسفی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد: حق قانونی اعضای کانون موسیقی را نمی‌توان از آنان سلب کرد

دکتر علی یوسفی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد: حق قانونی اعضای کانون موسیقی را نمی‌توان از آنان سلب کرد


گروه: مدیریت استراتژیک منابع انسانی
تاریخ درج: 1393/12/9
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فردوسی معتقد است: مادامیکه شورای عالی انقلاب فرهنگی به کانون‌های هنری در دانشگاه حق فعالیت می دهد نمی توان این حق قانونی را از اعضای این کانون‌ها در دانشگاه سلب کرد.
 
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خراسان دکتر علی یوسفی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد طی یادداشتی به تحلیل مخالفت‌ها و فشارهای اجتماعی چندروز اخیر برای جلوگیری از انجام یک فعالیت موسیقیائی در این دانشگاه پرداخته است، که متن کامل آن به شرح زیر است: 
 
ماجرا به این گونه است که کانون موسیقی دانشگاه که از جمله کانون‌‎های فرهنگی هنری دانشگاه است و از نظر قانونی حق فعالیت دارد در اواسط بهمن‎ماه93 از هیات نظارت دانشگاه درخواست می کند که یک برنامه موسیقی شامل سخنرانی آقای دکتر محمد حقگو درباره جایگاه موسیقی ملی و اجرای موسیقی سنتی توسط گروه دلشدگان به سرپرستی آقای رامین میلانی را برگزار نماید. هیات نظارت دانشگاه نیز مطابق مقررات این پیشنهاد را بررسی و با تاکید بر رعایت ملاحظات مربوط توسط برگزارکننده با این درخواست موافقت می نماید. لذا باید پرسید که اولا چرا به انحاء مختلف بر دانشگاه فشار وارد می شود که جلوی انجام یک فعالیت قانونی گرفته شود؟ ثانیا در شرایطی که برای مخالفت ورزی راه‌های قانونی وجود دارد چرا این مخالفت‌ها به روش‌های غیرقانونی و نادرست انجام می گیرد؟
 
ما کاملا واقف هستیم انجام فعالیت‌های موسیقیائی در کشور و بطور ویژه در شهر مشهد با برخی حساسیت‌های مذهبی روبروست و در داخل دانشگاه نیر برخی از افراد و گروه های دانشجوئی نسبت به این نوع فعالیت‌ها، موضع منفی دارند و همچنین شرط تدبیر می دانیم که در مواجهه با پیشنهادات کانون موسیقی دانشگاه و تصمیم‌گیری درباره آن، حساسیت‌های  پیرامونی کاملا منظور شود اما این بدان معنا نیست که حق قانونی فعالیت موسیقیائی از این کانون سلب شود. تا مادامیکه آئین‌‎نامه کانون‌های فرهنگی که مصوب شورای محترم عالی انقلاب فرهنگی است، تغییری پیدا نکرده و کانون‌های هنری از جمله کانون موسیقی حق فعالیت دارند مجاز به ممانعت نیستیم بلکه با تفسیری موسع از آئین‌نامه و مقررات مربوط، وظیفه داریم شرایط انجام فعالیت آنان را تسهیل نمائیم و اگر واقعا نمی توانیم به وظایف و مسئولیت‌های قانونی خود دراین باره عمل کنیم، باید کنار برویم و مسئولیت به کسانی سپرده شود که می توانند این کار را انجام دهند؛ اما بدون شک مجاز نیستیم حق قانونی فعالیت را از دانشجویان سلب کنیم  و یا مانع از انجام آن شویم.
 
ما بعضا با برخی مخالفت‌ها و ممانعت‌های فراقانونی با فعالیت‌های فرهنگی هنری بویژه موسیقیائی در دانشگاه روبرو  می‌شویم که بخشی از آن  ناشی از اطلاع ناکافی از مقررات مربوط در دانشگاه و جایگاه نهادهای نظارتی درون دانشگاهی بویژه هیات نظارت است و بخش دیگر ناشی از برخی دریافت ها و تفسیرهای باریک بینانه بویژه برداشت باریک بینانه از آراء فقهی رهبری فرزانه انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در موضوع موسیقی و غناست.
 
دانشگاه فردوسی مشهد  ضمن اینکه به آراء موافق و مخالف فعالیت‌های موسیقیائی در دانشگاه و بیرون دانشگاه احترام می‌گذارد و و از روش‌های قانونی موافقت و مخالفت استقبال می کند و در درون دانشگاه نیز سعی بر گفتگو و تفاهم بویژه با دانشجویان عزیز دارد همزمان از اختیارات و توانائی‌های قانونی خود نیز برای مهار حواشی و کنترل رفتارهای فرا قانونی و قانون‌شکنانه که اقتدار دانشگاه را تضعیف می کند، استفاده می نماید. از آنجا که برخی از این مخالفت‌ها، بازتاب‌های غیرواقعی رسانه‌ای پیدا کرده و بعضا باعث تشویش اذهان عمومی و یا تشویش اذهان علماء محترم مذهبی می گردد، ضروری می‌داند این سوال اساسی را مطرح کند که:
 
"آیا در شرایطی که قانون‌گذار( شورای عالی انقلاب فرهنگی)، به کانون‌های هنری (در اینجا موسیقی) در دانشگاه حق فعالیت داده و مرجع نظارتی مربوط دردانشگاه (هیات نظارت) نیز برای آنها مجوز فعالیت صادر می‌کند فرد یا گروهی می‌تواند بر پایه تشخیص و تفسیر شخصی خود از این فعالیت ممانعت بعمل آورد؟"
 
مابراین باوریم تا مادامیکه شورای عالی انقلاب فرهنگی به کانون‌های هنری در دانشگاه حق فعالیت می‌دهد نمی توان این حق قانونی را از اعضای این کانون‌ها در دانشگاه سلب نمود و مسئولیت مدیران فرهنگی دانشگاه دراین است که حسب مقررات موجود تسهیلات لازم را برای انجام این نوع فعالیت‌ها  فراهم آورند، نه مانع از انجام آنها شوند.
 
براین اساس انتظار ما از افراد و گروه‌های مخالف فعالیت‌های موسیقیائی در دانشگاه این است که اولا مخالفت خود را به روش‌های قانونی و صادقانه اعلام بفرمایند، ثانیا با فعالان این حوزه وارد گفتگوهای اقناعی شوند تا این نوع فعالیت‌ها براساس تفاهم و همدلی و متناسب با شان و جایگاه فرهنگی دانشگاه جریان پیدا کند و ثالثا به جای تلاش برای تعطیل کردن و توقف فعالیت قانونی، تلاش مدنی و مساعی خود را برای تغییر و اصلاح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص بکار بندند.
 
از مسئولین و علماء محترم نیز که در معرض چنین اخبار و مطالباتی قرار می گیرند انتظار داریم اولا اخبار دقیق‌تر وقایع دانشگاه را از مراجع رسمی دانشگاه جویا شوند؛ ثانیا با هدایت‌ها و موضع گیری‌های خود مانع از انجام فعالیت‌های فراقانونی در محیط دانشگاه شوند و ثالثا به سازوکارهای قانونی درون دانشگاهی برای مدیریت کردن حواشی فعالیت‌های فرهنگی اعتماد نشان دهند و راضی نباشند که خدای نکرده با برخی دخالت‌ها اقتدار دانشگاه که اقتدار دولت است، تضعیف گردد. ضمن اینکه دانشگاه همواره از انتقادات مشفقانه و نصایح سازنده استقبال می‌کند.
بستن http://www.modarair.com/news/اخبار/علی-یوسفی.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494695     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: