نام شما:
ایمیل مقصد:

 دومين ارگ تاريخي ايران ( اسفراین ) در مسير جهاني‌ شدن

دومين ارگ تاريخي ايران ( اسفراین ) در مسير جهاني‌ شدن


گروه: مدیریت استراتژیک منابع انسانی
تاریخ درج: 1391/8/7
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 1

 

 «بلقيس» دومين ارگ بزرگ خشتي ايران پس از ارگ تاريخي بم با اختصاص بودجه 40 ميليارد ريالي در مسير ثبت جهاني شدن در يونسکو قرار گرفته است.
به گزارش فارس، ارگ تاريخي «بلقيس» با 51 هزار مترمربع، بزرگترين بناي خشتي پس از ارگ بم 200 هزار مترمربعي است. اين ارگ که قدمتي 4 هزار ساله دارد در شهر اسفراين در خراسان شمالي است و روزگاري در مسير کاروان‌هاي جاده ابريشم قرار داشته است. ارگ بلقيس 29 برج با 11 متر ارتفاع دارد که بر اساس معماري ساساني بنا شده و داراي کهن دژ و شارستان است. در دروازه شرقي اين ارگ گورستاني وجود دارد که خود گوياي سنت‌هاي تدفين در آن زمان است، گورهاي تابوتي، سردابه‌اي و گورهاي آجرچين که دوره‌هاي مختلف از زمان اسلام تا دوره صفوي و حتي مسيحيان نسطوري در آن دوران را نشان مي‌دهد. بقاياي مقبره شيخ آذري و ويرانه‌هاي معروف به منارتپه نيز از باقيمانده‌هاي اين مجموعه خشتي است. «بلقيس» به شماره 4497 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است. در پي سفر مقام معظم‌رهبري به استان خراسان شمالي در مهرماه امسال و اولويت قرار گرفتن گردشگري از سوي ايشان براي بهبود وضعيت استان، هيئت دولت نيز اختصاص 40 ميليارد ريال را براي مرمت و احياي ارگ تاريخي «بلقيس» مصوب کرد.
سيد‌حسن موسوي، معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين باره به خبرنگار فارس مي‌گويد: شهر تاريخي بلقيس پس از ارگ بم از اهميت بالاي معماري برخوردار است و قابليت جهاني شدن را دارد. وي تصريح مي‌کند: «در پي فرمايشات مقام معظم رهبري و سفر پربرکت ايشان به خراسان شمالي، علي‌رغم مراحل طولاني تهيه پرونده ثبت جهاني در يونسکو دستور تهيه و تکميل سريع اين پرونده در ميراث فرهنگي براي ارائه به يونسکو را صادر کرديم که مراحل آن در حال انجام است.» شهر تاريخي بلقيس به دليل اهميت ويژه باستان‌شناسي در سال 1388 در دور دوم سفر هيات دولت به خراسان شمالي به عنوان پايگاه ميراث فرهنگي مورد تصويب قرار گرفته است. علي کاظمي، مدير کل ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان شمالي درباره کاوش‌هاي انجام شده در اين ارگ تاريخي به خبرنگار فارس مي‌گويد: در حال حاضر کاوش و مرمت ديواره‌هاي برج و باروي ارگ و بخشي از تپه منار انجام شده است و کاوش‌ها و مرمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. وي در خصوص محل صرف 40 ميليارد ريال مصوب دولت براي ارگ تاريخي بلقيس تأکيد مي‌کند که اين بودجه براي مرمت و احياي ارگ بلقيس صرف مي‌شود و با توجه به اينکه اين ارگ تاريخي تنها 3 کيلومتر با اسفراين فاصله دارد، زائران امام‌رضا‌(ع) در مسير خود مي‌توانند از اين مجموعه تاريخي نيز بازديد و از امکانات رفاهي حاشيه آن نيز استفاده کنند. آمار گردشگراني که مدير کل ميراث فرهنگي و گردشگري استان خراسان شمالي براي اين ارگ تاريخي اعلام مي‌کند تعداد 5 هزار گردشگر طي 6 ماه بين فروردين تا پايان شهريور است. کاظمي معتقد است که «اگر اين ارگ تاريخي بيشتر به گردشگران و زائران، معرفي شود و هر چه سريع‌تر به ثبت جهاني برسد آمار بازديدکنندگان آن رشد چشمگيري خواهد داشت.» وي درباره علت نامگذاري اين ارگ تاريخي به نام «بلقيس» نيز مي‌گويد: سند قاطعي براي علت نامگذاري آن وجود ندارد نظريه‌هاي مختلفي موجود است که از جمله آنها اين است که در دوره اي به دستور بلقيس خاتون مادر تيمور اين شهر مرمت شده يا اينکه در زمان قاجار به علت فراواني عتبقه در اين منطقه نام «بلقيس» را بر آن گذاشته‌اند و ديگر اينکه پس از فتح اسفراين توسط سپاه اسلام اين طور نامگذاري شده است
بستن http://www.modarair.com/news/اخبار/اسفراین.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494653     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: