نام شما:
ایمیل مقصد:

عضو هيئت مديره كانون زنان بازرگان استان: نقش زنان در فرآیند توسعه كليدی است

عضو هيئت مديره كانون زنان بازرگان استان: نقش زنان در فرآیند توسعه كليدی است


گروه: مدیریت استراتژیک منابع انسانی
تاریخ درج: 1394/4/20
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

 عضو هيات مديره كانون زنان بازرگان استان گفت: نقش زنان در هر اجتماعي در فرآيند توسعه اقتصادي و اجتماعي همانند كليد مشكل‌گشا است
 
مريم اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه خراسان، بيان كرد: براساس نظريه‌هاي توسعه و مطالعات تحقيقي در تمام دنيا نقش زنان در محورهاي سياست‌گذاري توسعه مانند بهبود سلامت و تغذيه‌، افزايش اميد به زندگي و … بسيار تاثيرگذار بيان شده است.
 
وي لازمه قرار گرفتن در مسير توسعه را اجراي دو سياست دانست و افزود: این دو سياست افزايش دانش و مهارت تخصصي زنان و ديگري برداشتن موانع اشتغال و مشاركت اقتصادي در بازار كار است.
 
اسلامي روند شركت‌پذيري زنان در آموزش عالي را روبه رشد بيان و عنوان كرد: متاسفانه هنوز در زمينه ورود زنان به بازار كار با محدوديت مواجه بوده و همين موضوع باعث كاهش سهم مشاركت اقتصادي زنان از 19 درصد در سال 85 به 15 درصد در سال 90 است.
 
وي با بيان اينكه تعداد كارفرمايان زن از 48 هزار نفر در سال 84 به 38 هزار نفر در سال 87 رسيده است، گفت: اين روند روبه كاهش اصلا خوب نيست و دليل اصلي آن اعتقاد برنامه‌ريزان كشور به نان‌آوري مردان و تاكيد بر ضرورت انجام وظايف خانه‌داري توسط قانون‌هاي متعدد كه مشغوليت زنانه را جايگزين مسووليت زنانه كنند.
 
وي خاطرنشان كرد: اثر اين سياست‌گذاري‌ها را كاهش استخدام زنان در بخش‌هاي مختلف سازمان‌هاي دولتي و خصوصي شاهد هستيم.
 
عضو هيات مديره كانون زنان بازرگان استان در خصوص قانون مرخصي زايمان طولاني‌مدت، اظهار كرد: اين قانون در ظاهر به نفع زنان است اما هيچ كارفرمايي به دليل هزينه بالاي حاضر به كارگيري زن نسبت به مرد نيست.
 
وي با بيان اين كه 60 درصد از دختران در آموزش عالي كشور نقش دارند، اظهار كرد: انتظار مي‌رود از اين ميزان حداقل 50 درصد در فعاليت‌هاي اقتصادي مشاركت داشته باشند.
 
اسلامي نرخ مشاركت اقتصادي زنان در دنيا را 80 درصد دانست و افزود: متاسفانه اين نرخ در ايران 14 درصد است و اين نشان‌دهنده دو برابر بودن ميزان بيكاري زنان نسبت به مردان است.
 
وي با تاكيد بر اينكه زنان براي يافتن ارزش‌هاي سهم خود در جامعه به سمت آموزش و فرصت‌هاي شغلي روي مي‌آورند، گفت: امروزه استقلال مالي براي بسياري از زنان مهم بوده واين در برخي موارد باعث متزلزل شدن كانون خانواده شده است
 
ریيس كانون زنان بازرگان استان تصريح كرد: تغيير نگرش در زنان موجب تغيير در جامعه شده و تبعاتي مانند افزايش سن ازدواج،‌ كاهش تعداد فرزندان، ‌كم شدن عمر سالهاي زندگي مشترك و … را به همراه دارد.
 
وي رفع موانع رسمي اشتغال زنان را ضروري دانست و خاطرنشان كرد: سهم زنان سرپرست خانوار به 12 درصد و خانواده‌هاي تك نفره به 7 درصد افزايش يافته است و اين نماينگر وضعيت بحراني است.
 
اسلامي در خصوص اشتغال زنان بيان كرد: توسعه فرصت اشتغال زنان به عنوان سياست توسعه اجتناب‌ناپذير است و افزايش ساير فعاليت‌هاي زنان نيازمند مشوق و بستر لازم است تا فرد بتواند كار خود را توسعه دهد و وارد فضاي تشكلي بخش خصوصي شود.
 
وي بر لزوم حضور زنان در هيات رییسه اتاق‌ها تاكيد كرد و گفت: در تشكل‌هاي مربوط به فعاليت اقتصادي بايد تعدادي زن حضور داشته و دستورالعمل اجرايي مصوب داشته باشند.
 
ریيس كانون زنان بازرگان استان با اشاره به اينكه در جوامع بخش خصوصي حداقل 20 درصد زنان بايد حضور داشته باشد، عنوان كرد: كمك‌هاي دولتي مانند پرداخت وام كم‌بهره، فراهم كردن بازار و … به زنان كمك به توسعه فعاليت‌ آن‌ها كرده و علي‌رغم سايز كاري كوچك براي برخي اين فرصت‌ نوعي آموزش محسوب می‌شود.

بستن http://www.modarair.com/news/اخبار/نقش-زنان.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494564     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: