نام شما:
ایمیل مقصد:

سوءتغذيه جان بيش از يک ميليارد از مردم جهان را تهديد مي کند

سوءتغذيه جان بيش از يک ميليارد از مردم جهان را تهديد مي کند


گروه: مدیریت اقتصاد، رشد و توسعه
تاریخ درج: 1391/7/25
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 1

 

در آستانه روز جهاني غذا اعلام شد حدود ۸۷۰ ميليون نفر در سراسر جهان يا به عبارتي يک نفر از هر ۸ نفر از گرسنگي رنج مي برند. به گزارش کارشناسان برنامه جهاني غذا، بيشتر اين افراد در کشورهاي در حال توسعه زندگي مي کنند. آمارها نشان مي دهد تعداد افرادي که به اندازه کافي غذا نمي خورند، بين سال هاي ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۷ با سرعت بيشتري کاهش پيدا کرد اما از سال ۲۰۰۷ به اين سو، اين روند کندتر شده است. به اين ترتيب پرواضح است که هنوز موضوع امنيت غذايي از مهم ترين دغدغه هاي کارشناسان است. در حال حاضر بيش از ۱۰۰ ميليون کودک زير ۵ سال، دچار کمبود وزن ناشي از سوءتغذيه هستند. همچنين سالانه سوءتغذيه باعث مرگ 2.5 ميليون کودک مي شود.

سوءتغذيه جان بيش از يک ميليارد از مردم جهان را تهديد مي کند
خراسان - مورخ سه‌شنبه 1391/07/25 شماره انتشار 18244
نويسنده: عظيمي مروي health@khorasannews.com
يک نفر از ۸ نفر در جهان از گرسنگي رنج مي برد
در آستانه روز جهاني غذا اعلام شد حدود ۸۷۰ ميليون نفر در سراسر جهان يا به عبارتي يک نفر از هر ۸ نفر از گرسنگي رنج مي برند. به گزارش کارشناسان برنامه جهاني غذا، بيشتر اين افراد در کشورهاي در حال توسعه زندگي مي کنند. آمارها نشان مي دهد تعداد افرادي که به اندازه کافي غذا نمي خورند، بين سال هاي ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۷ با سرعت بيشتري کاهش پيدا کرد اما از سال ۲۰۰۷ به اين سو، اين روند کندتر شده است. به اين ترتيب پرواضح است که هنوز موضوع امنيت غذايي از مهم ترين دغدغه هاي کارشناسان است. در حال حاضر بيش از ۱۰۰ ميليون کودک زير ۵ سال، دچار کمبود وزن ناشي از سوءتغذيه هستند. همچنين سالانه سوءتغذيه باعث مرگ 2.5 ميليون کودک مي شود.
در جديدترين گزارش سازمان جهاني غذا بر نقش رشد اقتصادي بر کاهش سوءتغذيه تاکيد شده است. چنانچه براي توسعه بخش کشاورزي در اغلب کشورهاي درگير در موضوع امنيت غذايي، به موقع اقدامات لازم انجام شود، مي توان به دستيابي به اهداف هزاره درباره کاهش تعداد افراد مبتلا به سوءتغذيه تا سال ۲۰۱۵ اميدوار بود. در قاره آسيا به دليل رشد و پيشرفت اقتصادي و اجتماعي، شمار افراد مبتلا به سوءتغذيه در ۲ دهه گذشته ۳۰ درصد کاهش يافته و از ۷۳۹ ميليون نفر به ۵۶۳ ميليون نفر رسيده است. با وجود رشد جمعيت نيز فراگيري سوءتغذيه در منطقه از ۲۳ درصد به ۱۳ درصد کاهش يافته است. آفريقا تنها قاره اي است که شمار افراد گرسنه در آن طي ۴ سال گذشته افزايش داشته و از ۱۷۵ ميليون نفر به ۲۳۹ ميليون نفر رسيده است.طبق اين گزارش با اين که آمارها در سطح جهان اميدوارکننده است اما کاهش تعداد گرسنگان روند ثابتي ندارد و همين مسئله باعث نگراني کارشناسان شده است. به نظر مي رسد علاوه بر رشد اقتصادي پايدار و توسعه بخش کشاورزي، به کارگيري نيروي انساني در کشورهاي کم درآمد مي تواند به ميزان زيادي از فقر مطلق و ابتلا به گرسنگي بکاهد. البته رشد اقتصادي و توسعه به تنهايي به کمک فقرا نخواهد آمد بلکه به همراه آن تغذيه جهت دار به منظور کاهش مشکلات مختلف سوءتغذيه ضروري است. راهکار کاهش گرسنگي فقط تامين غذا نيست بلکه افزايش کيفيت غذاي در دسترس به منظور پيشگيري از ابتلا به کمبود ريزمغذي ها را نيز شامل مي شود. در حالي که هم اکنون ۸۷۰ ميليون نفر در سراسر جهان گرسنه هستند، معضل سوءتغذيه، سوءتغذيه ريزمغذي ها، چاقي، اضافه وزن و بيماري هاي غيرواگير سلامت 1.4 ميليارد نفر در سراسر جهان را تهديد مي کند.

امنيت غذايي عبارت از دسترسي همه افراد جامعه در همه زمان ها به غذاي سالم و باکيفيت است. در واقع در امنيت غذايي، تامين نياز سلول ها مطرح است و علاوه بر در دسترس بودن مواد غذايي، کيفيت غذايي و وجود ريزمغذي ها اهميت دارد. نتايج مطالعات نشان مي دهد که افزايش چاقي به ۲ شکل چاقي مفرط و داشتن اضافه وزن، از تبعات نبود امنيت غذايي است؛ زيرا در طبقات ضعيف اقتصادي اين مشکل بيشتر است. اين امر دلايل زيادي دارد اما شواهد نشان مي دهد وقتي وضعيت اقتصادي نابسامان است و قدرت خريد مردم کم مي شود، افراد مواد غذايي حاوي کربوهيدرات بيشتر (براي سير شدن) خريداري مي کنند که محتواي مواد مغذي آن ها در مقايسه با ديگر مواد غذايي کمتر است.بنابراين مصرف کنندگان در عين اين که با مصرف کربوهيدرات کالري بالايي مصرف مي کنند، دچار سوءتغذيه سلولي مي شوند. بنابراين از دو ناحيه دچار سوءتغذيه مي شوند يعني فرد در عين حال که دچار چاقي مفرط است، کمبود آهن نيز دارد. دکتر تيرنگ نيستاني متخصص تغذيه با بيان اين مطلب به خراسان مي گويد: متاسفانه تعداد اين افراد در جامعه ما بسيار است و با وجود اضافه وزن از کمبود انواع ريزمغذي ها رنج مي برند. از اين رو در بحث امنيت تغذيه اي، آگاهي مردم و رفتارهاي تغذيه اي آنان نقش مهمي دارد. آگاهي مردم از تغذيه از اين رو اهميت دارد که در جامعه ما بسياري از افرادي که تمکن مالي خوبي دارند هم ضرورتاً رژيم غذايي مناسب و سالمي ندارند و غذاها را با بهترين کيفيت دريافت نمي کنند. بنابراين اگر آگاهي مصرف کننده از امنيت تغذيه افزايش پيدا کند، در انتخا ب هاي خود دقت بيشتري خواهد کرد.وي با اشاره به وجود بحران هاي اقتصادي که نه فقط در کشور ما بلکه در بسياري از کشورها گريبانگير مردم شده است، تصريح مي کند: با افزايش قيمت مواد غذايي ، انتخاب هاي مصرف کنندگان در خريد مواد غذايي تغيير پيدا مي کند و مردم در اغلب موارد، مواد غذايي سيرکننده خريداري مي کنند. در صورتي که حتي در اين شرايط مي توان به خريد بهترين مواد غذايي اقدام کرد. آنچه واضح است وقتي بودجه خانوار کفاف نمي دهد نان و روغن تحت هيچ شرايطي حذف نمي شود اما سبزي و ميوه به سرعت حذف مي شود. اين در حالي است که ارزش غذايي ميوه و سبزي ضرورتاً وابسته به قيمت آن ها نيست و ميوه اي که کيفيت آن با معيارهاي بازار مرغوب نيست، از نظر ارزش غذايي تفاوتي با ميوه مرغوب ندارد. بنابراين مي توان ميوه ارزان تر خريد و ميوه را از رژيم غذايي حذف نکرد. در مورد لبنيات هم توصيه هميشگي اين است که لبنيات کم چرب را خريداري و مصرف کنيد زيرا چربي در صنعت گران است و اين تصور که لبنيات گران تر، ارزش غذايي بيشتري دارد، از اساس نادرست است. بنابراين لبنيات کم چرب و مواد لبني ارزان تر را مي توان خريداري کرد.در مورد فرآورده هاي پروتئيني هم بايد متذکر شد که مي توان حبوبات و سويا را با قيمت مناسب تر خريد و آهن و پروتئين مورد نياز بدن را از اين طريق دريافت کرد

بستن http://www.modarair.com/news/مدیریت-و-اقتصاد/1391-07-25-13-35-34.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498343     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: