نام شما:
ایمیل مقصد:

در کنفرانس مطبوعاتی معاون فرهنگی دانشگاه تهران عنوان شد: ویژه برنامه‌های روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه

در کنفرانس مطبوعاتی معاون فرهنگی دانشگاه تهران عنوان شد: ویژه برنامه‌های روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه


گروه: مدیریت اقتصاد، رشد و توسعه
تاریخ درج: 1394/8/17
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران روز گذشته در جمع خبرنگاران از برگزاری ویژه برنامه های این دانشگاه به مناسبت "روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه" خبر داد.

به گزارش امید ایرانیان، دکتر مجید سرسنگی، در این برنامه که با حضور تعدادی از اصحاب رسانه برگزار شده بود، در ابتدای سخنان خود با اشاره به برگزاری نمایشگاه مطبوعات این رخداد را به خبرنگاران و اهالی رسانه تبریک گفت و افزود: همواره اعتقاد داشته ام که کار خبرنگاری کاری سخت و البته شریف است و برگزاری نمایشگاه مطبوعات فرصت مغتنمی برای قدردانی از این قشر فهیم و سخت کوش می باشد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران جایگاه رسانه ها را در کشور مورد تاکید قرار داد و گفت: بدون شک بدون همیاری و همکاری رسانه ها، کارها آنجور که شایسته است به سرانجام نخواهد رسید.

دکتر مجید سرسنگی در ادامه سخنان خود به برگزاری ویژه مراسم "روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه" اشاره کرد و گفت: "سازمان جهانی یونسکو به منظور ترویج علم و فرهنگ علمی در سطح اجتماع فعالیت‌هایی از قبیل نام­گذاری روزهای جهانی با عناوین مختلف علمی و فرهنگی انجام می‌دهد. یکی از این روزها، "روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه" است که برای اولین بار در سال 2001 پایه گذاری شد و هر سال در 10 نوامبر جشن گرفته می­شود. نام گذاری این روز به دنبال برگزاری کنفرانس جهانی علم در سال 1999 در بوداپست بود که توسط سازمان یونسکو و با همکاری شورای جهانی علم برگزار شد. در این کنفرانس، تصمیم به برگزاری رویدادی سالانه ( روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه ) گرفته شد. این رویداد به منظور ایجاد فرصتی برای برگزاری برنامه­هایی در راستای ترویج علم در سطح جهانی با مشارکت عموم مردم، موسسات علمی، دانشگاه­ها و مدارس رخ می­دهد."

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ترویج علم و آثار منتج از آن پرداخت و افزود: ترویج علم - فعالیت‌هایی که به منظور آموزش علوم به مردم عادی، تقویت باور و اعتماد عمومی به علم و همگانی­کردن علم انجام می‌شود وگسترش تفکر و طرز فکر علمی را مد­نظر دارد - یکی از قدیمی­‌ترین برنامه‌های یونسکو و یکی از زیر واحدهای بخش " سیاست علم و توسعه پایدار"  است. هدف اصلی برنامه ترویج علم یونسکو، افزایش درک عمومی نسبت به علم - ساختاری برای تولید و ساماندهی دانش درباره جهان طبیعی در قالب توضیح­ها و پیش­بینی­های آزمایش­شدنی- است و به منظور  فراگیر­کردن صلح - شرایطی آرام، بی­دغدغه و خالی از تشویش و کشمکش و ستیز - و توسعه - بسط یافتن، درک­کردن و تکامل و پیشرفت - برنامه­هایی تدارک دیده شده است."

سرسنگی عمومی شدن علم و موضوعات آن در جامعه و نهادینه­شدن تفکر علمی را عاملی برای امیدواری به آینده ای دانست که در آن  فقر کاهش­یافته، عدالت گسترش­یافته و صلح و توسعه پایدار فراگیرشود. وی همچنین چنین اظهار کرد که: "امروزه تأثیر مثبت کسب علم و به‌کارگیری یافته‌های علمی در زندگی بر همگان آشکار است. تولید علم، به خصوص در جوامع مدرن و دانشی، ضرورتی شناخته‌شده است و برنامه‌هایی نیز بدین ‌‌منظور طراحی و اجرا می‌‌شود. بنابراین بالابردن درک عمومی از علم باید مورد­توجه قرار بگیرد و زیرساخت‌های آن فراهم شود سال‌هاست بسیاری ازکشورهای جهان به این نتیجه رسیده­اند که برای توسعه جامعه­ی خود باید نگاه علمی را در تمام بخش­های اداره­ی کشور به­کارگیرند. جامعه‌ دانشگاهی این کشورها تلاش می‌کنند تا یک نگاه درست و جامع از علم، فعالیت­های علمی و اهمیت پرداخت هزینه، وقت و انرژی انسانی را در این زمینه برای مردم توضیح­دهند."

دانشیار دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود به اچگونگی برگزاری این برنامه در دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت:در راستای پاسداشت این روز، اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با همکاری انجمن­های علمی دانشجویی دانشگاه برنامه های متنوعی را در شش بخش نمایشگاه، کارگاه‌ آموزشی، سخنرانی، بحث آزاد، بازدید و مسابقه  برگزار خواهند کرد.

سرسنگی، ترویج تفکر علمی و فراهم نمودن زمینه­های ورود آن به سطح جامعه، ایجاد فضای علمی مناسب برای ارتباط و گفتمان میان بدنه­ی دانشجویی دانشگاه، اساتید و مسئولین برای پیشبرد هدف علمی مشترک، ایجاد شبکه­ی ارتباطی علمی بین دانشجویان دانشگاه­های کشور، ایجاد بستر مناسب برای فعالیت­های آینده و پرداخت علمی چند جانبه به یکی از بحرانهای جاری کشور و اطلاع رسانی در سطح عموم را از جمله اهداف این برنامه دانست و افزود: "با توجه به اهمیت مسئله آب، در سال جاری سخنرانی ها و بخش عمده ای از دیگر فعالیت ها به موضوع آب و بحران های ناشی از فقدان آن خواهند پرداخت."

معاون فرهنگی دانشگاه تهران حضور چندین دانشگاه کشور و نیز شرکت های دانش بنیان و نیز برگزاری جلسات سخنرانی و کارگاه های آموزشی را از جمله ویژگی های این برنامه دانست و افزود: امیدواریم در سال های آینده بتوانیم این برنامه را با همکاری همه دانشگاه های کشور برگزار کنیم.

گفتنی است که برنامه های "روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه" از تاریخ 18 تا 20 آیان ماه در دانشگاه تهران برگزار می شود. بخش نمایشگاه این برنامه از روز 18 آبان ماه از ساعت 9 تا 16 با حضور حدود 60 انجمن و مرکز علمی و نیز 7 شرکت دانش بنیان در محل باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران، واقع در خیابان 16 آذر پذیرای علاقمندان خواهد بود. مراسم اختتامیه این برنامه نیز 20 آبان ماه ساعت 14 در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار می شود

بستن http://www.modarair.com/news/مدیریت-و-اقتصاد/صلح-و-توسعه.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 496106     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: