نام شما:
ایمیل مقصد:

با حقوق‌۵۰۰‌ هزار تومان هركس مي‌تواند دزد شود ! اقليما : مشکلات اقتصادی مردم را زورگیر می‌کند

با حقوق‌۵۰۰‌ هزار تومان هركس مي‌تواند دزد شود ! اقليما : مشکلات اقتصادی مردم را زورگیر می‌کند


گروه: مدیریت اقتصاد، رشد و توسعه
تاریخ درج: 1391/10/16
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

 

اقليما: مشکلات اقتصادی مردم را زورگیر می‌کند

 

 

مدتی است که بار دیگر افزایش زورگیری و سرقت به انحای مختلف از مردم، باعث ترس و وحشت مردم شده است. به طوری که برخی از این سرقت‌ها خبر از فاجعه بودن نوع آن در مقایسه با سایر سرقت‌ها مي‌دهد. از قطع کردن دست خانم برای سرقت النگوهای آن و پیداش دست قطع شده در جیب موتوسوار سارق تا سرقت از خودروها به اشکال جدیدتر، همه و همه نشان از گسترش این آسیب‌ها به دلایل مختلف روانی و اجتماعی و اقتصادی دارد. سارقان به بدترین اشکال مختلف به این امر روی آورده اند و درمیان خیل مشکلات و گرفتاری‌هاي اقتصادی و اجتماعی مردم، ترس و وحشتی دیگر به دلیل عدم امنیت در میان شهروندان ایجاد کرده اند.
دکتر اقلیما آسیب شناس و رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی افزایش زورگیری و سرقت‌هاي اخیر را ناشی از فقر اقتصادی مردم و نقص زیاد قوانین و بی توجهی دولت نسبت به وضعیت شغل و درآمد مردم مي‌داند.

مشکلات اقتصادی عامل نمود بیشتر آسیب‌هاي اجتماعی

وی با بیان اینکه آسیب‌ها در ده سال گذشته رواج ّیشتری یافته است، گفت: هر سال هم به دلیل تورم و فقری که در جامعه وجود دارد، افزایش مي‌یابد. اما امسال به صورت علنی نمود پیدا کرده است. در واقع این طور نیست که قبلا نبوده، بلکه میزان گسترش آن کم بوده ومردم کمتر این صحنه‌ها را مي‌دیدند. دلیل اصلی این است که امسال وضعیت شغلی و اقتصادی مردم بسیار به هم ریخت. کارخانه‌هاي زیادی تعطیل شدند، استخدام در اداره‌ها ممنوع شد. در ازای آن اضافه کاری حقوق کارمندان از ۱۳۰ ساعت تبدیل به ۴۰ ساعت کار شده است. حق جذب کارمند در اداره‌ها نیز، بسیار کاهش یافته است. میزان درآمد کارمندان با مخارجشان هم خوانی ندارد و قادر نیستند زندگی خود را تامین کنند و این مسئله باعث مي‌شود حالت عصبی بگیرند و در نتیجه گسترش پرخاشگری در جامعه را به همراه دارد.

این آسیب شناس اجتماعی ادامه داد: با بسیاری از کسانی که زورگیری مي‌کنند،صحبت مي‌کنم و از آنها پرسیده ام دلیل این کار شما چیست؟ یکی آز آنها مي‌گفت ما زورگیر نیستیم. به دلیل بیکاری و رعایت نشدن حقوقمان پس ازبیکارشدن توسط کارفرماها، به اداره کار شکایت کردیم و آنها هیچ اقدامی برای ما انجام ندادند. نه سنواتی و نه بازگشت به کاری. مثلا برخی ازآنها که قبلا کارمند بودند،می گفتند رئیسشان از آنها دل خوشی نداشته و بر اساس سلیقه شخصی آنها را اخراج کرده اند. آنها مي‌گویند این اتفاق از طرف رئیس زور نیست؟ خب، به کجا شکایت کند از دست این برخوردها و بیکاری‌ها از سوی رئیسی که قانون را زیر پا مي‌گذارد؟

کارمندی که یک سوم خط فقر حقوق بگیرد، دزد هم می‌تواند بشود

اقلیما تصریح کرد: از ابتدای امسال تا کنون دوبار قیمت شیر افزایش یافته و قیمت سایر اقلام به همین ترتیب و مطابق با این افزایش روز افزون قیمت، حقوق کارمندان افزایش نمي‌یابد. زمانی که همه کالاها در کشور ۴ برابر مي‌شود، زور نیست؟ حتی کارمند یا کارگری که ماهیانه ۷۰۰ هزارتومان حقوق دریافت مي‌کرده، اکنون میزان حقوقش کاهش یافته و ۳۰۰ الی۴۰۰ هزار تومان حقوق دریافت مي‌کند. زمانی که خط فقر در جامعه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است،کارمندی که یک سوم این میزان حقوق دریافت مي‌کند، برای تامین زندگی خود دزد هم مي‌تواند بشود.
این مددکار اجتماعی با تاکید براینکه «روند زندگی در جامعه به نحوی شده که همه چیز با زورگویی پیش مي‌رود»، خاطرنشان ساخت: همه مردم در هر سطح و قشری در حال زورگویی به یکدیگر هستند. شما توقع ندارید بخشی از همین مردم، زورگو شوند؟ چگونه است که اکنون در مورد مهریه بخش نامه جدید صادر کرده اند که کسی به دلیل بدهکاری مهریه به زندان نرود و هر زمان توانایی پرداخت داشت، مهریه را پرداخت کند، اما چنانچه کسی که خانه اش در گرو بانک است،اگر پول نداشته باشد اقساطش را به موقع پرداخت کند، بانک به سرعت خانه را مصادره مي‌کند؟ چرا برای چنین مشکلاتی بخش نامه صادر نمي‌شود؟ همه این امور به مردم فشار وارد مي‌کند.

افزایش خودسرانه قیمت‌ها نوعی زورگیری است

وی اظهار داشت: در واقع به انحای مختلف زورگویی را به مردم نشان مي‌دهیم. افراد در جامعه هر روز به انواع مختلف زیر بار زور مي‌روند. از خیابان و خرید جنس از مغازه دار گرفته تا راننده تاکسی ای که به زور، کرایه اضافی دریافت مي‌کند و مدام نرخ‌ها را به صورت خودسر افزایش مي‌دهد و مثال‌هاي مختلف دیگری که مردم ناچارند به زور بهای آن را بپردازند. این اجبار دلبخواهی نیست، زیرا به زوراین مبالغ از مردم دریافت مي‌شود. در واقع زور، زور است و فقط آن سارق نیست که زورگیری مي‌کند و مردم را خفت مي‌کند.
اقلیما با بیان اینکه خودمان این شرایط را ایجاد مي‌کنیم که آن فرد تبدیل به زورگو در جامعه شود، افزود: دلیل اصلی این است که قوانین ما اشکال زیادی دارند. هر کس هر طورمی خواهد برای خود قانون را وضع مي‌کند. زمانی که همین قوانین به درستی اجرا نمي‌شوند، زورگویی به وجود مي‌آید. به عنوان مثال زمانی که برای ۱۰۰ گرم هروئین یا برای سرقت‌هاي کوچک تر فرد را اعدام مي‌کنند، مردم هم به راحتی جنایت مي‌کنند و دیگران را مي‌کشند. هر کاری باید ضوابط خود را داشته باشد و در مقابل آن جرم، مجازات شود. اسلام در این مواقع مي‌گوید،اگر کسی دزدی کرد، دست دزد را قطع کنید. اما در خصوص همین حکم مي‌گوید، زمانی حق دارید دست دزد را قطع کنید که پیش از آن برای آن سارق شغل و سرپناه ایجاد کرده باشید. زمانی که اینها را ایجاد کردید و باز هم دزدی کرد، دست او را بزنید. اما کدام یک از این امور در اینجا انجام مي‌شود؟ و در قبال دزد، فقط مجازات هایی رخ مي‌دهد که هیچ یک باعث درس عبرت و کاهش سرقت و جنایت نمي‌شود.

وی گفت: در جایی دیگر قوانین اسلام مي‌گوید، هنگام مجازات افراد خلافکار به نحوی آنان را مجازات کنید که باردیگر آن کار را تکرار نکنند. اما اقداماتی در قبال آنها رخ مي‌دهد که بیشتر کینه به دل مي‌گیرند. اینجا یا مجازات‌ها هیچ تاثیری ندارد وزندان آنها را بدتر مي‌کند و سارقان باردیگر به سرقت روی مي‌آورند یا فرد را اعدام مي‌کنند که باز هم تاثیر نامناسبی بر جای مي‌گذارد و با این روش فقط صورت مسئله را پاک مي‌کنند. چنانچه فرد مسئولی که در زمینه صدورمجازات‌ها اشتباه مي‌کند، یک بار پاسخگو باشد و خود نیز مجازات شود، این مشکلات تا حدود زیادی برطرف مي‌شود و بار دیگر با احکام اشتباه و بدون تاثیر، باعث تکرارخلاف و سرقت نمي‌شود. دکتر اقلیما تاکید مي‌کند که آسیب‌هاي اجتماعی با اعدام حل نمي‌شود.
رییس مرکز انجمن مددکاری اجتماعی با بیان اینکه این سارقان معلولی از علت‌ها هستند، اظهار داشت: این علت‌ها را خود ما در جامعه به وجودآورده ایم. هیچ فرد مسئولی در این مملکت حاضر به پاسخگویی نیست. چه زمانی دولت رسیدگی کرده که کارمند بازنشسته با چه وضعیتی زندگی مي‌کند؟ یا سایر کارمندان با حقوق ۵۰۰ هزار تومانی چگونه باید زندگی کنند؟ آیا آقای احمدی نژاد خودشان مي‌توانند با این میزان حقوق زندگی کنند؟بنابراین زمانی که قوانین اصلاح نشوند و شرایط کارمندان و اشتغال زایی بهبود نیابد، وضعیت به همین منوال خواهد بود و هر کس به راحتی به خوداجازه مي‌دهد خلاف و سرقت و جنایت کند.

وی تاکید کرد: مگر رهبری معظم خطاب به دولتها نگفته که مسئولان شایسته را سر کار بگذارید. افرادی که تخصص،آگاهی و بینش کار داشته باشند. مگر نگفته اند که این مسئولان در مقابل مردم باید پاسخگو باشند؟ اگر در تمام این مدت، مسئولان دولتی افراد شایسته را به کار مي‌گرفتند و به مردم در مقابل مشکلات و اقداماتشان پاسخگو بودند، امروز با این میزان آسیب‌ها و خطرات اجتماعی روبه رو نبودیم و به این وضعیت فقر در میان مردم نمي‌رسیدیم. این آسیب شناس اجتماعی با تاکید براینکه حتی یک مدیر هم در قبال عملکردش به مردم پاسخگو نیست، خاطرنشان ساخت: برخی قضات ما در مقابل عملکرد خود پاسخگو نیستند و این چنین هرج و مرجی پیش مي‌آید. زمانی که یک قاضی از پرداخت مهریه توسط شوهر به زن دفاع نمي‌کند و به راحتی عنوان مي‌کند آقا برود یک همسردیگر اختیار کند و زندگی زنی بدون پشتوانه مانده نابود مي‌شود، زورگویی نیست؟ مردم در همین سیستم ها، زورگویی را مي‌بینند. اگر کسی پاسخگو بود و افراد شایسته در جایگاه خود قرار می‌گرفتند، ۸۰ درصد مشکلات وآسیب‌هاي اجتماعی کاهش مي‌یافت.

زورگیری بیماری مادرزاد نیست، فشارهای اقتصادی مردم را زورگو کرده است

اقلیما در ادامه این گفتگو در پاسخ به این سوال که«مسائل روحی و روانی چه قدر در این میان تاثیر گذارند؟»، گفت: یکی از مسائلی که در خصوص بحث سرقت با شیوه‌هاي بسیار وحشتناک هم چون قطع دست و . . . رخ مي‌دهد، بیان مسائل روانی است. اما سوالی که دراینجا مطرح مي‌شود این است که مگر کسی روانی به دنیا مي‌آید که دست به چنین اقداماتی مي‌زند؟ علت اصلی این فشارهای روانی، همان فشارهای اجتماعی و اقتصادی فزاینده ای است که به مردم وارد مي‌شود و همه نوع قشری به فرد زور مي‌گویند، خود به خود فرد مشکلات روانی پیدا مي‌کند. در واقع اینها بیمارمادرزاد که نیستند. مسئولان مختلف و مرتبط مشکلات آنان را حل کنند، ببینند چگونه آنها رفتار خود را اصلاح مي‌کنند. درست است، کسانی که عاقلند یا شرایط مساعد و نسبتا مناسبی در زندگی دارند، هرگز دست به چنین کاری نمي‌زنند، اما فردی که از کار بیکار مي‌شود و هزاران فشار به در خود و فرزندان و خانواده اش وجود دارد،در حالت بیمار گونه قرار مي‌گیرد و اصلا عقل و توجه به خرج نمي‌دهد که چه جنایتی را مرتکب مي‌شود.

رییس انجمن مدکاری اجتماعی تصریح کرد: همین کودک آزاری‌هاي فجیعی که رخ مي‌دهد، ناگهانی و در یک لحظه اتفاق مي‌افتند. مثلا پدری فرزند کوچک خود را به شدت ضرب و شتم مي‌کند و حتی تا کشتن پیش مي‌رود. خب، همین فرد بر اثر شرایط مختلف جامعه، باپرخاشگری‌هاي فراوان و زورگویی به انحای مختلف که اشاره شد وفشارهای خانوادگی روانی شده است. زمانی که نان شب برای خوردن ندارد و هیچ شغلی هم برایش وجود ندارد و با هجوم فشارهای مختلف روبه رو مي‌شود، کم کم از حالت طبیعی خارج شده و تبدیل به بیماری روانی مي‌شود و در جامعه انتقام مي‌گیرد. هر فرد زورگویی هم بار اولی دارد. باید بررسی شود که چه مسائلی باعث شده آن فرد بار اول را مرتکب خلاف شود. از ابتدا آن فرد سارق که مرتکب جنایت مي‌شود،روانی نبوده است. به عنوان مثال بارز در این زمینه، زمانی که همین مردم برای تماشای اعدام صف مي‌کشند و میزان خشونت و پرخاشگری تا این میزان بالا مي‌رود،مشخص است که تکه پاره کردن افراد برایشان اهمیتی ندارد. انسانیت مرده و رقت قلب باقی مانده است. خب این اذهان بیماراست. بر اثر همین اتفاقات و قوانین اشکال دار. به چه دلیل در ملاء عام اعدام صورت مي‌گیرد که کشته شدن هم وطنان و شهروندان برای افراد، عادی شود؟ تا زمانی که عوامل ایجاد این مسائل در ذهن فرد و روانی شدن آن برطرف نشود، ده برابر هم اعدام صورت بگیرد، هیچ اتفاق مثبتی رخ نمي‌دهد.

این آسیب شناس اجتماعی در ادامه درخصوص نقش نیروی انتظامی و امنیت در این خصوص، اظهار داشت: نیروی انتظامی بیش از این اقدامی نمي‌تواند انجام دهد. طبق قانون دو اقدام مي‌تواند انجام دهد. یا جرم مشهود را ببیند و فرد را دستگیر کرده بدون پایمال کردن حقوق او و بدون ضرب و شتم، جرم او را صورت جلسه کرده و به دادگستری تحویل دهد. یا اینکه طبق شکایت فرد، متهم را دستگیر کرده وبه دادگستری تحویل دهد. در واقع این دادگاه‌ها هستند که باید کار خود را بر اساس قانون به درستی انجام دهند. در واقع برای اینکه این میزان سرقت اتفاق نیفتد، باید زیربناها اصلاح شود.

اقلیما در پاسخ به این سوال که «آیا باید پلیس را از این میزان دزدی، مبرا دانست؟» عنوان کرد: نباید مبرا دانست اما پلیس نمي‌تواند همه این موارد را کنترل کند. در سایر کشورهای دنیا به هیچ عنوان پلیس در خیابان‌ها مشاهده نمي‌شود. زمانی که خلافی صورت مي‌گیرد، آنها اقدام مي‌کنند. چون، بیمه‌ها به بهترین شکل ممکن هنگام سرقت وظیفه خود را در قبال فردی که مثلا خودرویش به سرقت رفته، به درستی انجام مي‌دهد و فرد مالباخته ظرف۲۴ ساعت به پول خودروی خود مي‌رسد. اما متاسفانه در اینجا وضعیت این گونه نیست و پس از کلی دوندگی تازه به یک سوم پول خود از طریق بیمه مي‌رسند. زیرا قواین ما مشکل دارد و در اینجاست که مي‌بینیم بیمه هم به نوعی زورگوست. آیا مي‌توان در کنار هر فردی یک پلیس گذاشت تا امنیت آن فرد حفظ شود؟ پلیس زمانی در جامعه فعال و کارا خواهد بود که ضوابط و قوانین درست باشند و به درستی اجرا شوند،در ان صورت به درستی هم مي‌تواند با سارقان و زورگیران برخورد کند.

وی دزدی را فقط سرقت کالایی گران بها از مردم نمي‌داند و معتقد است حتی استاد دانشگاه هم به دلیل افزایش نیافتن حقوق خود ازمدتها قبل و ده‌ها برابر شدن مخارج زندگی اش، به راحتی مي‌تواند از دانشجویانش دزدی کند. ازکلاس دانشجویان خود مي‌زند و بدون مطالعه سر کلاس وارد مي‌شود و به درستی هم تدریس نمي‌کند و به خاطره گویی در کلاس می پردازد، دزدی دیگری انجام مي‌دهد. در واقع عمر و وقت و هزینه دانشجویان را مي‌دزدد و آنها را بی سواد وارد جامعه مي‌کند. مگر دزدی فقط سارقان خیابانها هستند؟ این نوع دزدی بدتر از سرقت‌هاي دیگر است، زیرا همانند پول، بازگشتنی نیست. در واقع همین ضوابط است که چنانچه اصلاح نشوند، وضعیت به همین منوال در افزایش آسیب‌هاي اجتماعی و خشونت باقی مي‌ماند. (مرجع: سايت نامه)

بستن http://www.modarair.com/news/مدیریت-و-اقتصاد/اقليما.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 496090     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: