نام شما:
ایمیل مقصد:

غفلت از موسيقي حلال / نويسنده : حجت الاسلام علي عسكري

غفلت از موسيقي حلال / نويسنده : حجت الاسلام علي عسكري


گروه: موسیقی، شعر، تئاتر و سینما
تاریخ درج: 1391/8/6
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

 

مسوولان و برنامه‌ريزان فرهنگي لازم است بدانند که انسان موجودي است اجتماعي، نوع‌دوست و نوگرا و انتخابگري است آزاد. از روي اراده و باقدرت انتخابگري که دارد نيازهاي روحي و رواني خود را برآورده مي‌سازد و به جاذبه‌هاي فطري و حتي نيازهاي غريزي و ذاتي پايبندي دارد. هر چند که در موارد بسياري هم ديده شده که راه را از چاه باز نمي‌شناسد و دچار غفلت مي‌شود و بدين‌جهت است که همانند نيازمندي او به پزشک جسم، نيازمندي شديد به طبيب روح و روان دارد و به مصداق آيه قرآن «فَلِيَنْظُرِ الانسان اِلي طَعامِهِ» بايد به خوراک خويش بنگرد، هم خوراک جسمي و هم خوراک روحي خود را به درستي و عالمانه وارسي کند.
امام خميني (ره) به عنوان طبيب روحي و رواني مردم و جوانان با درک درست از نيازهاي همنوعان خودش از راه آرمان‌گرايي و واقع‌بيني توانست فرهنگ ديني منطبق بر فطرت و نيازهاي دروني متنوع انسانها را شناسايي و نسخه درمان عرضه کند.
آن يار سفر کرده و عاشق که احياگر اسلام ناب محسوب مي‌گردد بيش از همه عالمان و مراجع تقليد ديني ديگر، توانست فرهنگ صحيح اسلامي را به دور از افراط و تفريط ترويج نموده و ضمن خرافه‌زدايي از دين، آموزه‌هاي ديني را در رفع نيازهاي عاطفي و رواني جامعه به کار بزند و با تأکيد بر مباني عرفاني، فلسفي و ادبي ماهيت اثرگذار و سازنده دين را در زندگي مردم و جوانان عينيت ببخشد. نخبگان دردآشناي حوزه‌هاي علميه و نسل جوان دانشگاهي بهتر از هر کس ديگر مي‌دانند که امام (ره) نه وامدار شرق بود و نه غرب و مي‌دانند که او در خدادوستي و نوع‌دوستي زبان‌زد خاص و عام بود و در اين ميان توجه عميق و آينده‌نگرانه‌اش به ضرورتها و نيازهاي روز مردم و جوانان باعث شده بود که سياستهاي ديني، فرهنگي و اجتماعي خودش را بر اصلاح و هدايت مردم استوار سازد و ارشاد آنان به راه نجاتبخش در کوتاه‌مدت و درازمدت را منظور نظر قرار بدهد.
سيره عملي او الگوي عيني انسان موحد و خودساخته را تداعي مي‌کرد. فتاوا و رهنمودهاي او گره‌گشا بود و مردم و جامعه را از پس‌روي، اعوجاج و تحجر باز مي‌داشت. ادب و معرفت ديني ارائه شده از سوي ايشان جامعه را به تعالي وامي‌داشت. سروده‌هاي عرفاني و اثرگذارش عشق حقيقي انسان به خالق هستي را تصوير مي‌کرد. در يگانه و منحصر به فرد بودنش در اين رابطه همين بس که در ميان مراجع عظام تقليد تنها کسي است که از خود ديوان شعر به يادگار گذاشت. او بر فنون موسيقي و روشهاي شنيداري تسلط داشت و مي‌دانست که اقتضاهاي وجودي انسان در شکل مثبت و از جمله نياز او به موسيقي و شعر بر فطرت الهي بشر انطباق دارد و نبايد آن را کتمان کرد و لازم است فقط به آن جهت داده شود. زيرا که رابطه معناداري ميان گرايش به موسيقي فاخر با کاهش آسيب‌هاي اجتماعي مردم بويژه نسل جوان وجود دارد.
او به خوبي مي‌دانست که در فرهنگ عمومي ملت ايران بويژه در فرهنگ شنيداري اين ملت نمونه‌هاي مختلفي از موسيقي، از قبيل آواهاي تعزيه، حماسه و رزم، منقبت، دعا و مناجات و غيره وجود دارد، و غزل‌خواني و غزل‌سرايي از خصيصه‌هاي مهم مردم ايران است و اين مطلب نه تنها در زندگي و حيات فکري او مغفول واقع نشده بود که خود مروج آن محسوب مي‌شد و در کنار عبادت و فقاهت، هنر شعر و سروده عرفاني عاملي سازنده براي او و دوستدارانش بود. رابطه سلوکي و معنوي او از اين حيث با فرزندش مرحوم حاج احمد آقا و عروسش امري است آموزنده و ماندگار. امام (ره) به عنوان استاد و مدرس فلسفه و عرفان به خوبي مي‌دانست که چگونه يک غزل يا يک رباعي کوتاه کمبودهاي دروني انسان را ترميم مي‌کند و باعث آرامش مي‌گردد. وبدين جهت است که خود ايشان در اين رابطه خوش درخشيده و صداقت و راستي را درمواجهه با خدا و صاحب عشق حقيقي، شهد‌جان، ساخته و از هر آنچه که رنگ تعلق بگيرد خود را آزاد نموده است. روشن است که منظور نظر قراردادن راه طي شده توسط امام (ره) و بکار بردن سرودهاي او در آهنگ‌ها و نواهاي موسيقي ايراني ضرورتي است که نبايد از آن غافل شد. شاگرد برجسته، عاشق و خود ساخته او آيت‌الله جوادي آملي در اين رابطه گفته است: «آهنگ‌هايي است که فرشته منشي را در آدم احيا مي‌کند و به انسان سبکباري مي‌دهد و بشر را از شهوت و غضب دور مي‌کند ». اين نوع از آهنگ‌ها و موسيقي‌ها که کم هم نيستند بايد مورد شناسايي و استفاده قرار بگيرند چيزي که از سرمايه‌هاي فرهنگي ما ايرانيان محسوب مي‌گردد و در دنيا جاذبيت‌هاي خاص خودش را دارد. آيت‌الله جوادي آملي با بيان اينکه خواندن غزل‌ها و مناجات‌ها با صداي خوب خصيصه بارز ما ايرانيان است ضمن مخّرب معرفي کردن موسيقي‌هاي شهوت برانگيز و تحريک کننده از موسيقي مثبت و مشروع يادي کرده و فرموده است: ابن سينا رحمه‌الله عليه در نمط نهم کتاب اشارات خود مي‌نويسد: گاهي عارف به (نغمه رخيم) يعني آهنگ ملايم نياز دارد تا او را متعظ کند و اضافه مي‌کند که در درس مرحوم الهي قمشه‌اي قدس‌سّره وقتي به اين قسمت از شرح اشارات رسيديم از استاد اجازه گرفتيم تا جناب آقاي رباني خراساني که از علماي بزرگ تهران بود هر شب پس از درس يکي از غزل‌هاي استاد را براي ما بخوانند که ايشان هم اجازه دادند. او مي‌گويد: در فرهنگ شيعي ما، مستحب است کسي که اذان مي‌گويد (صيّت) يعني خوش صوت باشد تا نياز قوه سامعه تأمين شود. اشعار خوبي هم وجود دارد که اگر با صداي خوش خوانده شود اين نياز انسان را تأمين مي‌کند .
نتيجه اينکه موسيقي يک نياز است و مجريان فرهنگي و مسئولان مربوطه براي برآورده ساختن چنين نيازي بايد همّت و کوشش کنند و از تفکرهاي متحجرانه صاحبان افکار جامدي که درصدد انکار موسيقي بطور مطلق هستند نترسند و نگذارند کار فرهنگي مثبت براي مردم با کارهاي نابجا اشتباه گرفته شود. رفتارهايي که حرکت‌هاي فرهنگي نظام را در بعضي از حوزه‌ها با بن‌بست مواجه کرده و باعث شده به شکل زيرزميني و در مواردي هم بصورت آشکار نابساماني‌هاي فرهنگي و اجتماعي را دامنگير جامعه و بويژه جوانان نمايد و خطر انحراف، آنان را تهديدگر باشد.
بستن http://www.modarair.com/news/موسیقی/موسيقي.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494687     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: