نام شما:
ایمیل مقصد:

سالروز درگذشت روح‌الله خالقي : اي ايران‌، اي مرز پرگهر...

سالروز درگذشت روح‌الله خالقي : اي ايران‌، اي مرز پرگهر...


گروه: موسیقی، شعر، تئاتر و سینما
تاریخ درج: 1391/8/21
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0


 21 آبان سالروز فوت موسيقيدان و ميهندوست نامدار و سازنده آهنگ سرود ملي «اي ايران»، روح‌الله خالقي است كه در 59 سالگي در سال 1344 در سالزبوگ اتريش درگذشت، جنازه اش به تهران منتقل و با تشريفات ويژه مدفون شد.

 

 

روح‌الله خالقي در سال 1285 در کرمان متولد شد‌، سال‌ها شاگرد ممتاز استاد علينقي وزيري و از مفاخر موسيقي ملي ايران بود بهترين سال‌هاي زندگيش را صرف دل انگيز ترين هنرها کرد و به تشخيص اهل فن موسيقي ايراني و فرنگي‌، شناخت او صلاحيت کامل يافت در سال 1325 انجمن موسيقي ملي‌، به همت اوتاسيس شد و سه سال پس از آن با تاسيس هنرستان ملي موسيقي به يکي از آرمان‌هاي هنري کشور ما جامه عمل پوشاند‌. انتشار آثار متعدد شامل متد و دستورهاي علمي براي تدريس موسيقي ملي خدمت بزرگي به هنر کرد‌. هم اکنون قطعات آواز‌، قطعات ارکستري‌، اتودها‌، آثار ساده مدرسه يي‌، کتاب‌ها و رسالات علمي مانند نظري به موسيقي‌، از او به جاي مانده است که هر کدام داراي ارزش فراواني است.

 

 

 
خالقي علاوه بر رياست هنرستان موسيقي ملي تا هنگام فوتش رهبري ارکستر «گل‌ها» و عضويت شوراي موسيقي راديو ايران را دارا و مدتها سرپرستي ارکستر‌هاي شماره يک و دو راديو را به عهده داشت. روح‌الله خالقي در دامان پدر و مادري که هر دو در نواختن تار مهارت داشتند تربيت يافت‌، او نيز از کودکي به موسيقي علاقه مفرطي نشان مي‌داد ولي پدرش از بيم اين که مبادا وي از تحصيل عقب بماند او را از اشتغال به موسيقي منع مي‌کرد . اما روح الله کوچولوي آن روزي، هر وقت خود را در خانه تنها مي‌يافت با عشق عجيبي که به موسيقي داشت «مخفيانه و پنهان»تاري را که بزرگتر از جثه‌اش بود بغل مي‌گرفت و مشغول نواختن مي‌شد!!
بالاخره در نتيجه علاقه خستگي‌ناپذير وي به موسيقي‌، پدرش مجبور شد او را از هفده سالگي در آموختن ويلن آزاد بگذارد بعد از يکي دو سال به محض اينکه مدرسه موسيقي وزيري تاسيس شد اولين شاگرد استاد وزيري بود که به فراگرفتن موسيقي پرداخت و چون احساس کرد که موسيقي دان بايستي در درجه اول داراي اطلاعات کافي باشد اين بود که مجددا در ضمن اينکه موسيقي را ترک نکرد تحصيلات متوسطه خود را در دارالفنون و عالي رادر دانشسراي عالي در رشته ادبيات که ارتباط بيشتري به موسيقي داشت به پايان رسانيد.
وي در سال 1323 انجمن موسيقي ملي ايران را پايه گذاري كرد. به همت خالقي تاريخ دو جلدي «موسيقي ايران زمين» تاليف شد. خالقي در عين حال يك نويسنده بود و براي مجلات و به ويژه مجله «پيام نوين» مطلب مي‌نوشت.
خالقي (به گفته خودش) چون در نصرت الله معينيان احساسات وطندوستانه و در كارهايش پاكدامني و صداقت ويژه مشاهده كرد حاضر شد كه مشاور موسيقي راديو ايران شود و به ايجاد برنامه «گل‌ها» كمك كند كه برخي او را مبتكر اين برنامه مي‌دانند. خالقي كه بر انواع فرضيه‌هاي موسيقي و علوم صدا تسلط كامل داشت در زنده كردن موسيقي اصيل ايراني خدمات ارزنده بعمل آورد از جمله توجه به چنگ رودكي. وي بود كه توصيه مي‌كرد ريشه موسيقي ايراني و واژه‌هاي گمشده پارسي را بايد در ميان تاجيك‌ها و مردم جنوب روسيه و قفقاز شمالي جستجو كنند.
صدها آهنگ جاويدان از خالقي باقيمانده است كه معروف‌ترين آنها آهنگ سرود «اي ايران» است كه شعر آن را «حسين گل گلاب» استاد وقت دانشگاه تهران (و عضو فرهنگستان ايران) سروده است.
اين سرود در سال 1323 (1944 و در جريان اشغال نظامي ايران از سوي متفقين) تكميل شد. انگيزه سرودن اين شعر، مشاهده بي‌حرمتي‌هاي نظاميان اشغالگر بود كه از تاريخ و تمدن ايرانيان بي خبر بودند و قضاوتشان بر پايه مشاهده وضعيت روز بود. سرود «اي ايران» در دهه 1960 در كنفرانس بين المللي بررسي سرودهاي ملي، موثرترين – برانگيزاننده‌ترين و ميهن‌گرا‌ترين سرود ملي كشورها شناخته شده است كه هر ايراني با شنيدن آن برانگيخته و آماده فداكاري براي ميهن مي‌شود.
طبق يك آمار، در ربع قرن منتهي به 1385 نوار و سي‌دي سرود «اي ايران، اي مرز پرگهر ـ اي خاكت سرچشمه هنر» ... «مهر تو شد چون پيشه‌ام ـ دور از تو نيست انديشه‌ام» ... «در راه تو كي ارزشي دارد اين جان ما ـ پاينده باد خاك ايران ما» بيش از هر آهنگ و سرود فارسي ديگر توليد و تقريبا در خانه هر ايراني در درون مرز و برون مرز وجود دارد.

بستن http://www.modarair.com/news/موسیقی/1391-08-21-15-06-53.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 495183     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: