نام شما:
ایمیل مقصد:

رمز گشایی از جملات تازه رئیس جمهور : راهبرد روحانی ؛ اعتدال در عین اقتدار

رمز گشایی از جملات تازه رئیس جمهور : راهبرد روحانی ؛ اعتدال در عین اقتدار


گروه: سرمایه گذاری، مسکن و اشتغال
تاریخ درج: 1392/7/13
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

او آرام و با طمانیه جلو می رود و سعی می کند بدور از حواشی کارها را به پیش برد. البته دقت در سخنان وی می تواند کدهای خوبی برای درک سیاست ورزی های مد نظر وی بدست دهد.
سیاستمداران همواره در لفافه و با ملاحظات ویژه سخن می گویند، این رازآلودگی البته ناشی از دوراندیشی و حرکت بر مدار عقلانیت سیاسی است. حال اگر این سیاستمدار شهره به اعتدال گرایی و طی طریق در مسیر درایت سیاسی باشد. این نکته هویداتر شده و نمی شود حرف های جنجالی را براحتی از زبان آنها شنید و باید برای درک رمز و رازهای سخنان آنها مداقه بیشتری کرده و دقت نظر ویژه ای به خرج داد.
 
 
 
 
حسن روحانی هفتمین رئیس جمهور تاریخ ایران از زمره این سیاستمداران است. او آرام و با طمانیه جلو می رود و سعی می کند بدور از حواشی کارها را به پیش برد. البته دقت در سخنان وی می تواند کدهای خوبی برای درک سیاست ورزی های مد نظر وی بدست دهد.
این روزها مهم ترین و داغ ترین بحث محافل سیاسی داخلی و حتی خارجی مکالمه پانزده دقیقه ای تلفنی وی با رئیس جمهور ایالات متحده است. گفت و گویی که واکنش های پرشماری را در بر داشت. از استقبال گسترده تا موافقت های نصف و نیمه و بالاخره انتقادهای تند و تیز پیرامون این فعل و انفعال شکل گرفت.
اما روحانی ترجیح داد همانگونه که آرام و بی صدا در مورد این رویداد بزرگ و بوقوع پیوستن آن عمل کرد در برابر واکنش ها نیز اینگونه عمل کند. او تنها در حاشیه جلسه هیئت دولت با خبرنگاران سخن گفت و البته بازهم آرام و با طمانینه و بدور از جنجال، ولی در سخنان وی چند جمله کلیدی قرار داشت که با دقت نظر در آن می توان به برنامه ها و رویکردهای آتی وی پی برد.
روحانی در بخشی از سخنانش به موضوع اعتراضات به روند طی شده در مذاکرات اشاره کرده و گفت:  «دولت از این به بعد قدم‌های بلندتری برخواهد داشت و این قدم کوچکی از دولت بوده است.» این گفتار نشان می دهد که عزم روحانی برای پیگیری روند تنش زدایی که در پیش گرفته جدی است و باید در آینده منتظر تحولات بزرگتری در این خصوص بود. او می داند قدم زدن در این عرصه به مثابه حرکت در میدان مین است و باید فشارهای چند گانه و چند ضلعی را در عرصه داخلی و خارجی تحمل کند اما وفق قولی که به مردم داده و شعارهای مطروحه و همچنین با عنایت به حمایت های مقام معظم رهبری قصد عدول از مواضع را ندارد و مختصر و مفید  نکته ای را که باید بگوید مطرح می سازد.  
او همچنین به انتقادات اشاره کرده و آنرا حق همگان می داند اما تصریح می دارد که انتقاد باید قاعده مند و قانونمدارانه باشد. وی همانگونه که تاکید و تصریح دارد که حق انتقاد منتقدین را پاس می دارد و حتی تصریح می دارد که برای مخالفین روز استقبال نیز به اندازه موافقین دست تکان دهد و به آنها لبخند زده اما با صراحت و وضوح آشکاری تاکید می کند: در این که با گروه‌های خودسر مقابله می‌کنیم، هیچ تردیدی نیست، اما دولت دلش نمی‌خواهد در این زمینه شبهه‌ای داشته باشد.
رئیس جمهور از منتقدین می خواهد که اعتراض خود را در قواعد بازی مطرح کنند و با زبان نرمخویانه می گوید: خواهش ما این است که بداخلاقی‌ها کنار گذاشته شود تا نیاز نباشد دولت‌، دستگاه قضایی و یا دستگاه اطلاعاتی برخورد بکند. این جمله دو وجه دارد. احترام و اخطار. احترام به منتقدین و اخطار به قانون شکنان که اراده جدی وجود دارد، مبنی بر آنکه اگر تصحیح رفتار نکنند با برخورد جدی دستگاه های ذیربط روبرو خواهند شد. روحانی آرام و بدون جنجال افکنی با ادبیات دوسویه می خواهد بگوید که اراده جدی برای برخورد با تندروهای خودسر وجود دارد آنچنان که پس از این اظهارات نیز می گوید:  دولت قصد ندارد در سال اول کارش شکایتی مطرح کند، اما حتما تصمیم دارد با کمک دیگران تندرویی در کشور را به انزوا کشاند.
او در ادامه سخنانش نیز با اشاره به انتخابات، کدهای لازم را در زمینه اراده جدی و قاطعانه برای برخورد با تندروها می دهد و با اشاره به رویکردهای عمومی مردم می گوید: فریاد انتخابات به خوبی گفته است مردم ما چه می‌خواهند پس از همه گروه‌های که هنوز شیوه‌های گذشته را کنار نگذاشته‌اند می خواهم پنبه را از گوششان در بیاورند و صدای مردم را بشنوند.


روحانی سخنان بلند بالایی را در آخرین مواجهه با اصحاب رسانه مطرح می کند اما دو نکته در سخنانش نمود بیشتری دارد. پیگیری و ادامه روندهای تنش زدایانه در سیاست خارجی و دیگری مواجهه قاطعانه با پدیده تندروهای قانون گریز. نکته آنکه با اعمال سیاست های تنش زدایانه بی گمان این طیفها نیز بی کار ننخواهند نشست و باید دید دولتی که می خواهد دریک روند و بستری آرام پیش برد گفتمانی داشته و گام های عملی بردارد این معما را چگونه حل کرده و اعتدال ورزی را در سپهر سیاست ایرانی وجه غالب خواهد کرد. هر چه هست به نظر میرسد این شیخ دیپلمات می داند که چه می کند، آرام و بی صدا و البته مستحکم و با اقتدار.
خرداد نیوز

بستن http://www.modarair.com/news/سرمایه/رئیس-جمهور.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494654     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: