نگاهی به روانشناسي تفاوت و مدارا در گروه هاي اجتماعي |
سخن گفتن از "مدارا" به عبارتي سخن گفتن از "تفاوت"ها است و از چگونگي تدبير و رويارويي با تفاوت ها. در دنيايي كه زندگي ميكنيم تفاوت قاعدهاي است بنيادين. در اين دنيا جوامع با يكديگر متفاوت اند، در هر جامعه افراد با هم تفاوت دارند، و در هر زمان افراد براساس برخي شباهتها، و در عين تفاوتهاي خود، زيرگروه هايي از جامعه را تشكيل ميدهند كه خود با يكديگر متفاوت اند. در اين دنيا چه چيزي مي تواند باعث شود كه شرايط آشفته و خشونت آميز نباشد؟ چه طور بايد اين تفاوت ها را ديد و شناخت، كه به اختلاف و كشمكش و خشونت نينجامد؟
تدبير خلاقانه ي چنين تفاوت هايي را ميتوان "فرهنگ آشتي" (culture of peace) ناميد. سازمان ملل متحد (1999) فرهنگ آشتي را شامل ارزشها، نگرشها و رفتارهايي تعريف ميكند كه برمبناي اصول آزادي، عدالت و دموكراسي، حقوق بشر، رواداري (tolerance) و همبستگي باعث تعاملات اجتماعي ميشود و خشونت را مردود ميشمارد و ميكوشد از كشمكشها جلوگيري كند تا مشكلات و مسايل از طريق گفتوگو و مذاكره حل شود.
چنان چه گفته شد، تفاوت افراد با يكديگر، گروهها با يكديگر، جوامع و فرهنگها با يكديگر قاعدهاي بنيادين است و آن چه بايد مورد توجه قرار گيرد چگونگي رويارويي با اين تفاوتها است، به گونهاي كه باعث تبعيض و خشونت نشود. تحمل و درك يكديگر، عليرغم وجود تفاوتها، چيزي است كه باعث ميشود تفاوتهاي افراد از حيث عضويت آنان به گروههاي مختلف، ارزشها و سبك زندگي متفاوتشان منجر به خشونت و تبعيض نشود. براي آن كه بتوانيم رويكرد به تفاوتها را بهتر درك كنيم و موضوع مدارا را بازشناسيم، بد نيست از منظري خاص (با وام گرفتن مفاهيمي از مكتب رابطه با ابژه) نگاهي به روانشناسي تفاوت و تبعيض بيندازيم.
چه چيز باعث ميشود انسان تفاوتها را تحمل نكند؟ شايد بتوان ريشهي اين عدم تحمل را در دوراني خاص از رشد انسان و در كودكي او سراغ گرفت. كودك، در ابتداي زندگي خود، توانايي كنار هم ديدن بخشهاي خوب و بد يك موضوع را ندارد. در آن دوره كودك كه در درون خود نيز آرزوها و تمايلات پرخاشگرانه و ويرانگر را ميبيند، بيم آن دارد كه اين بخشهاي مخرب دروناش موجب ويراني بخشهاي خوب و زندگيبخش شود؛ نزديكي آنها را دركنار هم خطرناك ميبيند و از پذيرش اين كه آرزوها و تمايلات ويرانگر در درون او جاي دارند، سر باز ميزند و آنها را به بيرون از خود فرا ميفكند. با اين ترتيب، موضوعات و افراد بيروني نيز، برحسب آنچه كودك بر آنها فرافكنده است، "بهتمامي خوب" يا "بهتمامي بد" ميشوند. دنيا سياهـ وـ سفيد ميشود. در اين دوره كودك هنوز ياراي آن را ندارد كه يك موضوع و فرد را به صورت يك كل ببيند كه هم واجد ويژگيهاي خوب است و هم واجد ويژگيهاي بد. دنياي او دنيايي خواهد بود دوپاره و تفكر دوپارهانگار بر ادراك او از زندگي سايه ميافكند. اصطلاحاً به سبك تفكر در اين دورهي زندگي "وضعيت اسكيزوييدـ پارانوييد" گفته ميشود كه ممكن است فرد در شرايطي در سالهاي بعدي زندگي هم در اين وضعيت ذهني قرار بگيرد. اما كودك در طي رشد طبيعي خود به ندريج ميآموزد كه دنيا دنياي خاكستريها است و توانايي آن را به دست ميآورد كه ويژگيهاي مثبت و منفي را در هم يكپارچه كند و به زندگي و درك خود از زندگي صورتي منسجم بدهد.
حال مجسم كنيد كه فردي، گروهي، جامعهاي يا فرهنگي همچنان از همان سبك تفكر دوپارهانگار و سياهـ وـ سفيد در برخورد با ديگران استفاده كند، تفاوتها را چگونه خواهد ديد و با آن چه خواهد كرد؟ آن وقت او تصويري تماماً سفيد از خود خواهد داشت كه واجد هر آن چه خوبي است و همهي بديها را به جهان بيرون، و به آن بخش از جخهان كه آن را از خود نميداند، فرا خواهد فكند. آنگاه تفاوت مايهي شر و فساد و تباهي ميشود، چه آنچه بهتمامي ناپاك است ميتواند اين بخش تماماً پاك را به فساد و تباهي بكشاند. پس يا بايد تغيير كند و بشود آنچه او با معيارهاي خود از خوبي سراغ دارد، يعني بشود عين او يا تصويري كه او از خود دارد؛ يا بايد نباشد و از بين برود. اين هر دو راه به خشونت ميانجامد. جامعهاي كه ادراك سياهـ وـ سفيد و تفكر دوپارهانگار بر آن حاكم است براي ايجاد و حفظ همبستگي اجتماعي هم شيوههايي مخرب در پيش خواهد گرفت. در اين حالت براي ايجاد همبستگي اجتماعي بايد دشمني بيروني برساخته شود كه همهي ويرانگري و پليدي بر او فرافكنده شود. با اين ترتيب، همهي خوبيها در سويهي خود شخص يا گروه او قرار خواهد گرفت، و همهي بديها در سويهي آن دشمن. آنگاه جهان دو پاره خواهد شد: "دوست" و "دشمن"، "خودي" و "غيرخودي"، "با ما" و "برعليه ما"، شبيه همان ديدگاهي كه جورج بوش گفته بود: "در جنگ با تروريسم يا با ماييد، يا برعليه ما".
اما باز هم در دايرهي "خودي"ها طبيعتاً تفاوتهايي وجود دارد و هر قدر هم كه اين دايره كوچكتر و محدودتر شود، و هر چه افراد برحسب فاصلهشان و تفاوتشان از خود فرد، از اين دايره بيرون انداخته شوند، باز هم تفاوتها وجود خواهد داشت و ريزش دايمي افراد "با ما" و افزايش روزافزون "عليه ما" ادامه خواهد يافت. اين رويكرد رويكرد تعامل براساس اختلافها است و هر چه هم شباهت وجود داشته باشد كافي نيست تا احساس خطر و ناامني را از بين ببرد. چنان كه گفته شد، اغلب اين حس ناامني هم ناشي از تفاوتهاي بيروني و عيني نيست، بلكه ناشي از وضعيت ذهني فرد يا گروه است كه جنبههاي ناپذيرفتني درون خود را، كه لاجرم هميشه وجود دارد، به بيرون باز ميتاباند و به همين دليل هيچ پاياني براي اين فرايند حذف وجود نخواهد داشت.
اين وضعيت ذهني وضعيت پذيرش مسؤوليت نيست. در اين وضعيت همواره خود فرد محق است و ديگري محكوم. حتا شواهد عيني هم نميتواند اين حس برحق بودن را در فرد تغيير دهد. در اين حالت حتا اگر تابلوي ورود ممنوع هم بهروشني فرياد بزند كه چه كسي قاعده را زير پا گذاشته، باز هم آن فرد مدعي خواهد بود كه "درست، من وارد خيابان ورود ممنوع شدم، اما او حق نداشت راه را بر من ببندد يا با من برخورد كند يا ...". در اين شرايط يك تصادف رانندگي هم كه در آن لابد بر طبق مقررات روشن و تعريفشده فردي مقصر است، و قاعده و روش حل اين مسأله هم به روشني تعيين شده است، ميتواند تبديل به عرصهي پرخاش و جدل و زدوخورد شود.
ميتوان چنين فرض كرد كه اين نگاه دوپارهانگار از حيث تكاملي در دورهاي از رشد نوع انسان و براي بقاي او سازگارانه و تطابقي بوده باشد، تا بتواند با كليشهاي سهلالوصول افراد خودي را از غيرخوديهايي كه ميتوانستند براي كسب خوراك و ابزار و ... به او آسيب برسانند تشخيص دهد؛ اما در زمان حاضر و با قواعد حاكم بر زندگي مدرن و مدني نميتواند عرصه را براي آرامش و زيستن در صلح و آشتي فراهم كند. در اين زمان، تفاوتها الزاماً خطرناك نيستند، چرا كه قواعد همزيستي متمدنانه جايگاه افراد و حقوق آنان را نسبت به يكديگر تعريف كرده است. در اين زمان ميتوان از دل تفاوتها به دنبال انديشهاي نو و روشي نو بود كه به زندگي انسانها غنا ميبخشد. در اين زمان، مهاجرت افراد به كشوري ديگر الزاماً خطري براي كشور مهاجرپذير بهشمار نميرود و چهبسا كه با قواعدي حسابشده حتا مهاجرت را تشويق كنند تا افرادي كه وارد ميشوند، عليرغم تفاوتهاي بارز و روشن سبك زندگي و فرهنگ و ... با خود انديشهها و افكاري نو بياورند كه به رونق و غنيتر شدن فرهنگ كشور پذيرنده بينجامد.
در پايان باز به اين نكته اشاره ميشود كه اكنون شايد بيش و پيش از آن كه به اين اندرز توصيه شود كه در عمل "با دوستان مروت، با دشمنان مدارا"، بايد در دوپارهانگاري "دوست/دشمن" و جهان سياهـ وـ سفيد تجديد نظر كرد. گرچه چنين تغييري در عرصهي نظر و نگرش افراد بهسادگي و به زودي ممكن نخواهد شد، و تا آن زمان حداقل بايد بر مدارا در عرصهي عمل تأكيد كرد؛ چرا كه تا در عمل خشونت و كشمكش جاري است، مجالي براي تغيير ديدگاه وجود نخواهد داشت.
اين نوشته در ويژهنامهي آخر هفتهي روزنامهي اعتماد، ضميمهي شمارهي ۲۱۴۵، پنجشنبه ۱۷ دی 1388 چاپ شده است.
|
- تـــدبـیــر / كوركورانه گربه راه افتي كوركورانه هم به چاه افتي
- جایگاه مدارا و خشونت در ادب فارسی
- تدبير يا تقدير
- آیا مدارا و تحمل همدیگر و داشتن یک زندگی مسالمت آمیز در این دور و زمانه کاهش یافته است ؟
- بيتدبيري چيست ؟
- شايسته سالاري و عقلانيت نهادي / عبدالصمد محمودی
- ۱۰ روش برای افزایش انگیزه كارمندان
- پدر و پسر با هم درحال نماز خواندن/ ديدني
- تقويت فرهنگ گفتوگو در خانواده، ضرورت جامعه
- آشنایی با دکتر صادق طباطبائی
- در باب عدل و تدبیر و رای و آیین حکمرانی
- آرامگاه مهندس مهدی بازرگان / اولین نخستوزیر انقلاب اینجا آرمیده است.
- مدارا با مردم بخش بزرگي از تدبير حكومتداري است
- مدارا با زن ، کلید زندگی شیرین
- به این میگن اعتماد به نفس داشتن ! عکس متحرک
- رییس جمهور در پیامی به همایش تبیین مفهوم اعتدال؛اعتدال واژهای است که آن را بر مردمان وطنم ...
- دولت کریمه تدبیر و امید و اعتدال بخواند : "نظریه سلاح در دست" یا "هم افزایی قدرت"
- حسن روحانی: مسئولیت محوری من حفظ امید و اعتماد مردم است / مروری بر بیوگرافی دکتر حسن روحانی
- سعید حجاریان : حاضریم دندانه کلید روحانی باشیم / ما تجربه خاتمی را داریم که وقتی بیقانونی رخ داد ایستادگی کرد و با تخلف از قانون برخورد کرد.
- احمد مسجد جامعی : امیرکبیر و توسعه علمی
- مقاله وارده : امید به «اعتدال» و بیم از «فرصتطلبی»!
- گزارش کامل «همایش ملی تبیین اعتدال»
- رمز گشایی از جملات تازه رئیس جمهور : راهبرد روحانی ؛ اعتدال در عین اقتدار
- شایسته سالاری جایگزین رابطه سالاری شود
- یادگیری گذشت از نلسون ماندلا
- محمدباقر فرهند : رابطه عدالت ، امید و استحکام سیاسی
- معاون پارلمانی رئیسجمهور : آسیبهای نظام انتخاباتی را برطرف کنیم/ خط امام، بهرسمیتشناختن چندصدایی است
- اهميت مدارا در اسلام : يکي از اصولي که در بهبود و رشد روابط انسان با ديگران، تأثير شگرفي دارد، مدارا و تحمل ديگران است.
- كاركردها و فنون مدارا در زندگى اجتماعى
- دکترعماد افروغ استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس : عسگر اولادی؛ الگویی برای خوب انتقاد کردن
- حجت الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی : ایرانی ها اهل مدارا و فرهنگ مدار هستند.
- جمهوریخواهی بازرگان / علیرضا بهشتی
- سریعالقلم: برخی به دنبال عقلانیت نیستند/ سیاستمداران ما باید روزی چندبار از مردم عذرخواهی کنند
- موانع اعتدالگرایی در گفتوگو با سریعالقلم
- چالش میان مرد اعتدال و تندروها بر سر باز شدن فضای جامعه
- سخنگوی دولت: دولت وقت ندارد وارد منازعات سیاسی شود/ با منتقدان مدارا میکنیم
- دکتر محمود سریعالقلم: اخلاق و مدنیت، مهمتر از مواضع سیاسی است
- به اسیر کن مدارا/ او را طعام و آب بده و دست و پای او را در زنجیر مکن، و با او رفق و مدارا کن/ اگر شفا یابم من سزاوارترم به آن که او را عفو کنم زیرا که ما اهلبیت کرم و عفو و رحمتیم.
- سید محمود علوی، وزیر اطلاعات دولت تدبیر و امید: ما صاحب کشتی انقلاب نیستیم که افراد را پیاده کنیم/ چه اصول گرا و چه اصلاح طلب همه عزیز هستند
- اولین موضع رسمی موسسین حزب ندای ایرانیان در قالب بیانیهای منتشر شد.
- نیازمند احترام به قانون و صلح و مدارا در جامعه هستیم/ ایمان میرزاده
- در کار مردم تجسس نکنید/ دکتر علیرضا مخبر دزفولی*
- ممنوعیت تکنولوژی آثار منفیتری به بار میآورد/ جنس واقعي فتواي متفاوت آيتالله وحيد
- پارازیت؛ ضد عقل، ضد نظام، ضد سلامت
- ما ایرانیان، چه پیش از اسلام و چه پس از اسلام، همزیستی مسالمتآمیز اقوام و ادیان گوناگون را تجربه کردهایم و هیچ دلیلی ندارد از این سنت حسنه خداپسندانه دست بکشیم.
- دکتر سیدمحمدرضا بهشتی: مگر نگفتند حسین (ع) می خواست قدرت را در دست بگیرد؟چرا به رغم این همه تلاش برای خاموش کردن این شعله، بر پا ماند و روشن تر شد؟
- بررسی حضور سرمایهگذاران خارجی در ایران در گفتگو با حسین راغفر/ فرصت بزرگ!
- چهارمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان استاندار خراسان شمالی: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان شمالی با دیدگاه ورویکرد جدید در جهت توسعه استان تمام توان خود را بکارگیرد.
- پورعیسی معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری: به طور قطع راهکار برطرف کردن بحران بیکاری نیازمند تحرک بسیار در بخش تولید و سرمایه گذاری و ارتقای بهره وری است.
- معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری گفت:جذب سرمایه گذار و فعالیت های اقتصادی در خراسان شمالی با توجه به ظرفیت ها و قابلیت های استان و با رویکرد توسعه متوازن خواهد بود.
- معاون برنامه ریزی استاندار خراسان شمالی: الگو برداری از منطقه آزاد ارس در جذب سرمایه گذار و فعالیت های اقتصادی از رویکرد های توسعه استان خراسان شمالی می باشد
- شناسایی 23 فرصت سرمایه گذاری در گردشگری خراسان شمالی
- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گفت:برای هر تولیدی باید در وهله نخست توجیه اقتصادی تعریف شده باشد و این کار نیازمند مطالعات طرح ها قبل هر تولیدی و فراهم آوردن ابزارهای مورد نیاز است.
- در دیدار نخبگان و کارآفرینان ایرانی مقیم آمریکا/ رییسجمهور: سرمایهگذاران ایرانی اولویت دارند
- یادداشتی از امیررضا سوری؛ راهکارهای جذب مشارکت بخش خصوصی در پیشبرد اهداف سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت
- بهرهوری؛ حلقه مفقوده تولید ملی/ محمدامین سازگارنژاد-معاون پیشین وزارت کار
- بانک جهانی پیش بینی کرده است که نرخ رشد اقتصادی ایران تا پایان 2016 به رقم 5.8 درصد برسد که این نرخ آنطور که گزارش بانک جهانی اذعان دارد به دلیل رفع تحریم های غرب علیه ایران است.
- سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران اعلام کرد: مجموع ارزش طرح های مصوب شده این سازمان در سال گذشته (1394 ) نزدیک به هفت میلیارد دلار بود.
- پیام نوروزی اقتصاددانان دنیا به مردم ایران/ باز چشم بر هم زدیم و سال نو از راه رسید!
- یک کارشناس مسکن گفت: وضعیت مسکن از این بدتر نمیشود و حتما منحنی این بخش تا یک سال آینده که از رکود خارج میشود به سمت بالا خواهد بود.
- در حالی که دولت مصمم است تا پایان سال ۱۳۹۶ نرخ بیکاری را تک رقمی کند بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بازار کار تحقق این هدف را منوط به افزایش رشد اقتصادی میدانند.
- آمارها تایید میکنند: احتمال اتمام رکود مسکن در سال آینده
- یک کارشناس ضمن پیشبینی رونق بخش مسکن در بهار سال آینده گفت: ذات رونق مسکن با افزایش قیمت همراه است و این هزینه را برای بالا بردن اشتغال کشور باید پرداخت کنیم.