نام شما:
ایمیل مقصد:

 تقويت فرهنگ گفت‌وگو در خانواده، ضرورت جامعه

تقويت فرهنگ گفت‌وگو در خانواده، ضرورت جامعه


گروه: سرمایه گذاری، مسکن و اشتغال
تاریخ درج: 1391/9/28
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

 

يکي از مهمترين کارکردهاي جشن‌ها و مناسبت‌ها در تمامي جوامع ايجاد فضاي صميمي ميان مردم است در اين ميان برخي از مناسبت‌ها در تقويت ارتباطات درون خانوادگي نقش به سزايي دارند که از جمله آنها جشن شب يلدا(شب چله) به عنوان بلندترين شب سال است. در اين جشن خانواده‌ها از مدت‌ها قبل براي داشتن شبي خاطره‌‌انگيز برنامه‌ريزي مي‌کنند.در برخي از مناطق خوردن سيزده نوع ميوه و ساير مواد خوراکي از قبيل هندوانه، انار، آجيل شب چله و... رسم است. با توجه به افزايش فشار‌هاي مختلف رواني و اجتماعي به دليل مشکلات وگرفتاري‌هاي که مردم دارند امروزه بيش از هر زماني نياز به زندگي در کانون گرم خانوادگي احساس مي‌شود و يکي از راه‌هاي ايجاد اين فضاي گرم تقويت فرهنگ گفت‌وگو در ميان اعضا خانواده و بستگان است.در پژوهشي که چند سال قبل با عنوان «فرهنگ گفت‌وگو در ميان خانواده‌هاي ايراني» داشتم اين زمان به حدود 15 دقيقه رسيده بود که نشان از ضعف اين فرهنگ در ميان اعضا خانواده است. تقويت اين فرهنگ مستلزم آشنايي با آداب و مهارت گفت‌وگو است. يکي از اشکالات ما در استفاده از اين مهارت اين است که در بسياري از مواقع گفت‌وگو‌ها به مشاجره ختم مي‌شود.يا در باره موضوعاتي که براي صحبت انتخاب مي‌کنيم دقت لازم را به عمل نمي‌آوريم لذا ممکن است براي طرفين گفت‌وگو جذابيت نداشته باشد.يا زمان مناسبي را براي صحبت انتخاب نمي‌کنيم.
گاهي اوقات هم جايي که نبايد حرفي را بزنيم، مي‌زنيم . دلايل و شرايط ديگر نيز موجب مي‌شود تا کمتر راغب به گفتگو با اعضاء خانواده شويم.مقايسه‌ها، سرزنش، تحقير‌ها، صحبت کردن از ديگران و.... نيز ازجمله دلايلي است که مي‌تواند در کاهش زمان گفتگوي موثر تاثير گذار باشد. نقش رسانه‌ها و تکنولوژي‌هاي پيشرفته را هم نمي‌توان در اين زمينه انکار کرد. به‌گونه‌اي امروزه چيدمان مبلمان و صندلي‌ها و... براساس محل قرار گرفتن تلويزيون و... تعيين مي‌شود.
سفره‌ها جمع شده است و يا به شکل مثلثي شکل شده است چون يک طرف سفره يا ميز نهار غذاخوري بايد خالي باشد تا تصوير صفحه تلويزيون حتي هنگام غذا خوردن تمام وکمال ديده شود.لذا سفره گرد يا چهار گوش که همه اطراف سفره بنشينند ديگر جايي در زندگي ما ندارد.
همه اين موارد موجب شده است تا گفت‌وگو درخانواده کم‌رنگ و کم‌رنک‌تر شود و همين شرايط فاصله عاطفي ميان اعضا‌ خانواده را ايجاد و بيشتر مي‌کند.استفاده مستمر از کامپيوتر و تلفن همراه در داخل منزل هم بر اين قضيه دامن مي‌زند.
بنابراين در شرايط کنوني اين فرهنگ تضعيف شده است که تضعيف آن هم مشکلات متعدد ديگري را بوجود مي‌آورد.حال بياييم به بهانه شب يلدا ‌فرهنگ گفت‌وگو را در خانواده‌ها تقويت کنيم تا خانه همچنان کانون مهر‌و‌محبت‌ و ‌صميميت باشد.
يلداتان مبارک

منبع:مهر

بستن http://www.modarair.com/news/سرمایه/1391-09-28-21-21-09.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494696     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: