نام شما:
ایمیل مقصد:

«کشتن یک نفر معادل کشتن آدمیان است» و نیز خطاب به همه انسان‌ها فرموده است: «والله یدعوا الی دارالسلام: و خداوند بندگانش را به سوی ‌دار امنیت و سلامت دعوت می‌کند».

«کشتن یک نفر معادل کشتن آدمیان است» و نیز خطاب به همه انسان‌ها فرموده است: «والله یدعوا الی دارالسلام: و خداوند بندگانش را به سوی ‌دار امنیت و سلامت دعوت می‌کند».


گروه: نگاه اعضاء و اهل مدارا
تاریخ درج: 1393/10/20
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 1

 

محمدتقی فاضل میبدی؛ عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در خصوص حادثه تلخ مجله شارلی ابدو در روزنامه شرق نوشت:

حادثه تلخ و ناگوار تروریستی که در حمله به مجله «شارلی ابدو» در پاریس اتفاق افتاد و منجر به قتل عده‌ای روزنامه‌نگار شد، بدون شک در هر مذهب و آیینی و در نزد هر انسان عاقلی، محکوم و تنفرآفرین است. هر مسلمان آگاهی می‌داند یکی از مسایلی که اسلام، ممنوع دانسته و آن را حرام شمرده است، قتل انسان‌ها از راه ترور و حمله و کشتن ناگهانی است. پیامبر(ص) فرمودند: «ان الاسلام قید الفتک» یا «الایمان قیدالفتک»؛ یعنی اسلام و ایمان ترور را ممنوع دانسته است. (کافی، ج٧، ص٣٧٥) کسانی که ترور و کشتن ناگهانی را به اسلام یا سیره پیامبر(ص) نسبت می‌دهند، باید بدانند این نسبت‌ها نه با قرآن می‌سازد و نه با سیره پیامبر سازگار است و اگر روایتی در این باب موجود است، از جهت سند و دلالت کاملا مخدوش است؛ (بنگرید به کتاب حکومت دینی و حقوق انسان، آیت‌الله منتظری، ص٧٤). اگر صاحبان نشریه یا کاریکاتوریست‌های مجله، قبلا کاریکاتوری از پیامبر(ص) کشیده باشند- هرچند این کار سوءاستفاده از آزادی و در فقه اسلامی جرم است- ولی راه مجازات آن، ترور چند روزنامه‌نگار نیست. اگر این نوع برخوردها از طریق فتاوای عالمان مذاهب مهار نشود، ممکن است در هر جایی این اتفاق ناگوار بیفتد و از هر جایی فتوای ترور صادر شود. این برخوردهای خشنی که در گوشه‌وکنار دنیا شاهد هستیم و برخوردهای تنفرآمیزی که امثال داعش، بوکوحرام، القاعده، طالبان و گروه‌های افراطی دیگر انجام می‌دهند، اگر توسط عالمان دین مهار نشود، سرانجام تلخی برای اسلام و مسلمین در دنیا خواهد داشت. از آن‌سو باید مرز آزادی در حمله به باورهای دینی مردم نیز مشخص شود. دولت‌ها و محاکم قضایی و قانونگذاران باید میان نقدکردن و استهزای مقدسات دینی مردم در عرصه مطبوعات فرق بگذارند. جنگ‌های مذهبی و برخوردهای اعتقادی، خسارات بزرگی بر بشر وارد کرده است. پیامبر اسلام(ص) در مدینه، مذاهب موجود را به‌رسمیت شناخت و همه را به زندگی مسالمت‌آمیز دعوت کرد. علمای ادیان در این روزگار وظیفه بس بزرگی برای مبارزه با خشونت ندارند. در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای جاهلانه یا مغرضانه این حرکت‌های تروریستی را به حساب اسلام و سیره پیشوایان دین می‌گذارند. تاکید می‌کنم که در اسلام هیچ مجازاتی از طریق ترور، مشروع نیست. عدالتی که قرآن بر آن تاکید کرده است؛ یعنی نسبت به هیچ‌کسی ظلم نشود. کسی که نتواند از خود دفاع کند، هر حمله‌ای که به او صورت گیرد مصداق ظلم است. اگر در عرصه مطبوعات جرمی صورت گرفت، باید این جرم در دادگاه صالح و با حضور هیات‌منصفه ثابت شود. در غیر این صورت جامعه گرفتار آنارشیسم یا فاشیسم می‌شود. جا دارد علمای اسلام از هر فرقه و مذهب این نوع خشونت‌ها و ترورها را محکوم کنند و حرمت آن را اعلام دارند.
زیرا قرآن فرموده است: «کشتن یک نفر معادل کشتن آدمیان است» و نیز خطاب به همه انسان‌ها فرموده است: «والله یدعوا الی دارالسلام: و خداوند بندگانش را به سوی ‌دار امنیت و سلامت دعوت می‌کند».

 

فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه شامگاه جمعه، ۱۹ دی در پیامی تلویزیونی تاکید کرد که این افراطی‌‌ها و افراد متعصب ارتباطی با دین اسلام ندارند.
اشاره آقای اولاند به وقایعی بوده که از دو روز پیش در پاریس با حمله به دفتر نشریه شارلی ابدو اغاز شد و با گروگان‌گیری در یک سوپرمارکت یهودی ادامه یافت.
آقای اولاند که پس از دو عملیات همزمان پلیس برای آزادی افراد به گروگان گرفته‌شده در یک سوپرمارکت یهودی و دستگیری عاملان حمله به نشریه شارلی ابدو سخن می‌گفت، «شهامت، شجاعت و لیاقت» پلیس فرانسه را ستود و تاکید کرد که پلیس این کشور به هرچه در سر داشت رسیده است.
به گفته آقای اولاند، فرانسه در برابر تهدیدات ایستاده است و این کشور همچنان دشمن نژادپرستی و یهودی‌ستیزی خواهد بود.
وی سپس از مردم فرانسه خواست که وحدت و اتحاد خود را حفظ کنند چرا که در این موقعیت فرانسه بیش از همیشه، به اتحاد نیازمند است.
فرانسوا اولاند همچنین تأیید کرد که در حمله روز جمعه نیروهای ضد تروریستی پلیس فرانسه برای پایان دادن به گروگان‌گیری در سوپرمارکت یهودی در پاریس، چهار تن کشته‌شده‌اند.
آقای اولاند در ادامه از مردم فرانسه دعوت کرد تا روز یکشنبه این هفته در راهپیمایی وحدت ملی ضد تروریستی شرکت کنند.
او تأکید کرد که باید از همه امکانات فرانسه برای محافظت از مؤسسات و افرادی که در معرض تهدید هستند، استفاده کرد.
به گفته رییس‌جمهوری فرانسه، تدابیری پیشگیرانه برای جلوگیری از حوادث تروریستی اتخاذ کرده است.
در همین حال جیمز کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز اعلام کرده‌اند که روز یکشنبه برای حضور در تظاهرات ضد تروریستی به پاریس سفر خواهند کرد.
آقای کامرون در توییتر نوشت: «من دعوت رئیس‌جمهور اولاند را برای حضور در راهپیمایی وحدت که این یکشنبه در پاریس برگزار می‌شود، پذیرفته‌ام. ارزش‌هایی را که شارلی ابدو به جای گذاشته است، گرامی می‌داریم.»
خانم مرکل نیز با اشاره به حضور خود در راهپیمایی روز یکشنبه گفت: «به نظرم این نشانه مهمی از دوستی فرانسه و آلمان است که ما در چنین لحظه‌ای کنار یکدیگر می‌ایستیم. من تحت تاثیر عملکرد مردم فرانسه قرار گرفته‌ام که چگونه برای مقابله با این حمله وحشیانه کنار یکدیگر ایستادند.»  
از سویی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل هم خواستار ادامه تدابیر امنیتی شدید در مناطق یهودی‌نشین فرانسه شده است.
بستن http://www.modarair.com/news/مقالات/امنیت-و-سلامت.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498299     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: