نام شما:
ایمیل مقصد:

راز محبوبیت آیت‌الله طالقانی/ اثری از استاد غلامعباس توسلی

راز محبوبیت آیت‌الله طالقانی/ اثری از استاد غلامعباس توسلی


گروه: نگاه اعضاء و اهل مدارا
تاریخ درج: 1395/7/12
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

آیت‌الله طالقانی ویژگی‌های منحصر به فرد زیادی داشت. یکی از بارزترین و منحصر به فردترین ویژگی‌هایش نیز این بود که زبانی خوش، با صداقت و تفکراتی قوی با استدلال‌های محکم داشت. او همیشه با هر دانشجویی از دیدگاه خودش و با زبان خودش صحبت می‌کرد و از این رو این ویژگی شخصیتی او، موجب شد که چهره‌ای فراگیر و محبوب باشد. اما از محبوبیتش میان اقشار مختلف جامعه و فعالان سیاسی به گونه‌ای استفاده کرد که توانست پیوندی میان حوزه و دانشگاه باشند. صحبت از پیوند دانشگاه و حوزه شاید این روزها ساده باشد اما در آن دوران کار بسیار سختی بود که تنها فردی چون طالقانی با آن درجه از محبوبیت می‌توانست این کارها را انجام دهد. از این رو باید در حفظ این پیوند که آیت‌الله طالقانی بسیار سعی کرد، کوشید چراکه یکی از ثمرات آن نزدیکی تفکرات به یکدیگر است.

همچینین یکی از دغدغه‌هایی که آقای طالقانی را رنج می‌داد این بود که ایران تنها کشور اسلامی است که نماز جمعه ندارد. از این رو به همت او، نخستین نماز جمعه بعد از انقلاب در دانشگاه تهران برگزار شد. حتی شنیده شد که احمد آقا نقل کردند امام با دقت تمام خطبه‌ها را از تلویزیون پخش می‌شد، دیدند و اظهار خوشحالی کردند. بنابراین این هم یکی از مواردی است که با توجه به اینکه بیش از سی و هفت سال از انقلاب می‌گذرد، ما همچنان به آن نیازمندیم و باید در حفظ آن همان‌طور که انتظار می‌رفت، بکوشیم. به طوری که تریبون نماز جمعه اسیر سوگیری‌ها و جناح‌ها نشود و عاملی برای وحدت باشد.

بنابراین اخلاق، عمل، دلسوزی و پا گذاشتن در زمینه روشنفکری دینی از جمله مواردی بود که آیت‌الله طالقانی در آن به بهترین شکل ورود کرد و به حق که در این عرصه تأثیرگذاری بی‌همتایی داشت. چه آنکه توانست بسیاری از جوانان و حتی کسانی که کمونیست بودند را با کلام نافذ خود جذب کند و بسیاری را در دامن انقلاب نگه داشته و بسیاری دیگر را نیز به دامان انقلاب بازگرداند. تا جایی که حتی پنجشنبه‌ها شب که تلویزیون آن زمان، برنامه قرآن در صحنه که ایشان در آن برنامه به تفسیر قرآن می‌پرداختند را به نمایش می‌گذاشت، خیلی از کسانی که شاغل بودند، بخاطر برنامه ایشان کسب خود را تعطیل می‌کردند تا به برنامه ایشان برسند.

در پایان اما باید به یاد داشت که آیت الله طالقانی بزرگ انسانی بودند، هیچ کس در عظمت، درستی، صداقت و ایمانش شکی نداشت و هر چه کرد بخاطر انقلاب و ایران بود.

بستن http://www.modarair.com/news/مقالات/توسلی.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498191     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: