نام شما:
ایمیل مقصد:

رییس‌جمهوری در نشست مشترک اقتصادی بازرگانان ایران و پاکستان، تاکید کرد که سیاست جمهوری اسلامی ایران، تعامل سازنده با جهان و همسایگان و از جمله پاکستان است./ علاقمند به ادامه تنش با عربستان نیستیم/ اگر مشکلی بین دو کشور است باید حل و فصل شود

رییس‌جمهوری در نشست مشترک اقتصادی بازرگانان ایران و پاکستان، تاکید کرد که سیاست جمهوری اسلامی ایران، تعامل سازنده با جهان و همسایگان و از جمله پاکستان است./ علاقمند به ادامه تنش با عربستان نیستیم/ اگر مشکلی بین دو کشور است باید حل و فصل شود


گروه: نگاه اعضاء و اهل مدارا
تاریخ درج: 1395/1/9
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

حجت الاسلام دکتر حسن روحانی در این نشست که روز شنبه با حضور نخست وزیر و مقام‌های ارشد کابینه پاکستان در اسلام آباد برگزار شد، اظهارداشت: ایران تامین امنیت انرژی پاکستان را برعهده می گیرد و مردم پاکستان مطمئن باشند که تهران به عنوان یک شریک راهبردی، همواره در زمینه نفت، گاز و برق از همه توان خود برای تامین خواست آنان، استفاده خواهد کرد.

رییس‌جمهوری گفت: ما تاکنون به همه تعهدات‌مان برای انتقال برق و گاز به پاکستان عمل کرده‌ایم، خطوط لوله انتقال گاز را به مرزهای پاکستان رسانده‌ایم و برای گسترش و توسعه همکاری‌ها آماده‌ایم. دکتر روحانی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در بخش گاز، برق و نفت و همچنین با ارائه خدمات فنی و مهندسی و مشارکت در طرحهای توسعه زیر ساخت های اقتصادی از جمله راه آهن و سدسازی ، شریکی مطمئن برای اسلام آباد باشد و به رشد اقتصادی پاکستان و رفاه مردم این کشور کمک کند.

رییس شورای اقتصاد تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنین آماده است تا حجم مبادلات تجاری با پاکستان را از یک میلیارد دلار به 5 میلیارد دلار طی چند سال آینده افزایش دهد و البته نقش کارآفرینان و بخش های خصوصی و دولتی دو کشور در این راستا بسیار مهم است.

رییس جمهوری با بیان اینکه ایران در دوره پسابرجام و پساتحریم ها نقش خود را به عنوان اقتصاد نوظهور در منطقه ایفا می کند و در کنار همکاری های خود با جهان، اهمیت ویژه ای را برای روابط با همسایگان خود و از جمله پاکستان قائل است، گفت: شرایط منطقه ای اقتضا می کند که روابط اقتصادی تهران - اسلام آباد بیش از پیش گسترش و توسعه یابد و در این زمینه باید بخش های خصوصی را برای سرمایه‌گذاری ، انتقال سرمایه و دانش و فناوری و بخش‌های دفاعی و امنیتی را نیز برای امنیت بیشتر مرزهای مشترک و منطقه تشویق کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه همانطور که مردم پاکستان به سعدی و حافظ افتخار می کنند ما نیز به اقبال لاهوری افتخار می کنیم، گفت: دولت و ملت ایران ، عظمت دولت و ملت پاکستان را عظمت خود و قدرت ارتش پاکستان در برابر تروریسم را قدرت خود تلقی می کنند.

رییس جمهوری با اشاره به مشترکات فراوان فرهنگی ، تاریخی و دینی ایران و پاکستان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران امنیت و توسعه اقتصادی پاکستان را امنیت و توسعه اقتصادی خود می داند و از هیچ تلاشی در این راستا دریغ نمی کند. روحانی با تاکید بر اینکه باید امنیت و تجارت در مرزهای رسمی و طولانی دو کشور افزایش یابد، اظهارداشت: ایران و پاکستان باید همکاری های تجاری و بانکی خود را گسترش دهند ، تجارت ترجیحی را مدنظر قرار دهند و شرایط را برای تجارت آزاد میان دو کشور فراهم کنند.

رییس شورای عالی امنیت ملی در ادامه به ارتباط دوسویه امنیت و توسعه و ضرورت نگاه منطقه ای و جهانی به مقوله توسعه پرداخت و گفت: ارتباط اقتصادی دو کشور ایران و پاکستان که اقتصادهای آنها می توانند مکمل یکدیگر باشند، زمینه گسترش واقعی روابط را فراهم می آورد. رییس جمهوری توسعه زیرساخت‌ها، سرمایه گذاری‌ها، بهبود فضای کسب و کار و استفاده از ظرفیت های یکدیگر را از جمله عوامل رشد پایدار برای هر دو کشور برشمرد و با تاکید بر اینکه تنوع در منابع تولید ، لازمه رشد پایدار است، گفت: تنوع منابع تولید به معنای بالابردن درجه مقاومت اقتصادی یک کشور است که ما به آن اقتصاد مقاومتی می گوییم و جمهوری اسلامی ایران به دلیل همین تنوع در منابع تولید موفق شد در برابر تحریمها و کاهش شدید بهای نفت، مقاومت کند.

حسن روحانی در دومین روز از سفر خود به پاکستان و در کنفرانس مطبوعاتی خود در پایان این سفر در پاسخ به خبرنگار ایرنا درخصوص روند صلح افغانستان گفت: پاکستان یک کشور بسیار مهم جهان اسلام است و ایران هم یک کشور بزرگ و قدرتمند در منطقه و جهان است و همواره میان ایران و پاکستان رایزنی ها و همفکری ها و همکاری هایی در گذشته بوده و به ویژه درباره افغانستان ما در گذشته بحث هایی داشته ایم. 

وی افزود: موضوع افغانستان در مذاکرات با نواز شریف در سفر جاری مطرح شد و حتی این فرمول که با پاکستان و افغانستان به صورت سه جانبه با هم کار کنیم، مورد بحث قرار گرفت که پیشنهاد آن از سوی پاکستان بود و مورد توافق ما قرار گرفت. ما سه کشور به طور سه جانبه می توانیم برای امنیت افغانستان تلاش کنیم و امنیت افغانستان برای خود مردم این کشور و همچنین پاکستان و ایران به عنوان دو کشور مهاجر پذیر از افغانستان و هم مرز با این کشور اهمیت فوق العاده ای دارد.

رئیس جمهوری افزود: بنابراین هر کاری که بتوانیم برای صلح، ثبات و امنیت در افغانستان انجام دهیم دریغ نخواهیم کرد و در گذشته هم همواره با مقامات دولت افغانستان گفت وگوی سازنده داشته ایم. من چند وقت پیش با اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به صورت تلفنی صحبت کردم و ما همواره رابطه بسیار خوبی با دولت افغانستان و پاکستان داشته ایم و تلاش های دوجانبه و سه جانبه می تواند تاثیر گذار باشد و ما آماده ایم به مردم و دولت افغانستان کمک کنیم.

علاقه مند به ادامه تنش با عربستان نیستیم
حسن روحانی در پاسخ به سوال یک رسانه پاکستانی درخصوص تنش های میان ایران و عربستان گفت: علاقه مند به ادامه تنش با عربستان نیستیم. ایران یک کشور بسیار بزرگ در منطقه و جهان اسلام است و عربستان هم نقش تاثیر گذار در جهان اسلام دارد. وی افزود: بنابراین اگر مشکلی بین دو کشور است باید حل و فصل شود. کشورهایی که تاکنون تلاش کرده اند به حل این تنش کمک کنند از جمله کشور پاکستان، ما همواره به این تلاش ها پاسخ مثبت داده ایم.

رئیس جمهوری در ادامه گفت: امیدواریم در آینده نزدیک مسیر درستی برای حل و فصل مشکلات دو کشور پیدا شود. روحانی گفت: دنیای اسلام باید از تنش ها به دور باشد. جهان اسلام نیاز به توسعه و رفاه و پیشرفت دارد و این پیشرفت فقط در سایه صلح و ثبات امکان پذیر است و ما در این زمینه هر اقدامی که باشد از آن دریغ نخواهیم کرد.

روحانی در پاسخ به سوال یک خبرنگار پاکستانی مبنی بر اینکه آیا نواز شریف در دیدار با وی جدول زمانی مشخصی را برای تکمیل پروژه خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان مطرح کرده است، گفت: ایران به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده است و از دولت پاکستان نیز خواسته است که توافقاتی که قبلا بین دو کشور بوده عمل کند. البته پاکستان این استدلال را مطرح می کند که به دلیل تحریم های سال های اخیر نتوانسته آنچه لازم بوده را درخصوص این طرح انجام دهد.

وی افزود: امیدواریم امروز که تحریم ها را پشت سر گذاشته ایم پاکستان بتواند هر چه سریعتر بخش مربوط به خود را انجام دهد. آنچه مهم است این است که می توانیم به مردم پاکستان بگوییم این آمادگی از طرف ایران کاملا وجود دارد که هر زمان پاکستان آماده باشد صادرات گاز به این کشور را آغاز کند. ایران تنها چند ماه زمان لازم دارد که خط لوله گاز خود تا مرز پاکستان را کاملا تکمیل کند.

روحانی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص برخی گزارش ها مبنی بر اینکه بندر چابهار ایران رقیبی برای بندر گوادر پاکستان است گفت: رقابت سازنده مفید است و اشکالی ندارد. اما چابهار یک بندر بسیار مهم در آینده خواهد بود که آب های اقیانوس هند را به آسیای مرکزی متصل می کند. ضمن اینکه بندر گوادر می تواند نیازمندی های پاکستان را مرتفع کند و در آینده دورتر می تواند از طریق کریدور اقتصادی به چین متصل شود.

روحانی افزود: فعالیت های دو بندر هیچ منافاتی با یکدیگر نخواهد داشت بلکه وقتی ما قصد داریم این دو بندر را از طریق راه آهن به هم وصل کنیم، این بدان معنا است که چین می تواند از طریق بندر گوادر و راه آهن به این بندر و چابهار به کل منطقه آسیای میانه و منطقه قفقاز، اروپا و روسیه متصل شود. بنابراین این دو بندر موجب تسهیل تجارت و پیشرفت منطقه خواهد بود.

رئیس جمهوری ایران در پاسخ به سوالی در خصوص نشست آتی سازمان همکاری اسلامی در ترکیه گفت: سازمان همکاری اسلامی باید اساس حل و فصل مشکلات و مسائل جهان اسلام و کمک به رفع تنش ها باشد و البته این سازمان در گذشته نتوانسته قدم های موثری را بردارد و مشکلاتی را که در منطقه خاورمیانه وجود دارد حاکی از این است. امیدواریم سازمان همکاری اسلامی بتواند در آینده نقش خود را در جهت حل مسائل و مشکلات جهان اسلام و منطقه به درستی ایفا کند.

رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی درخصوص نقش ایران در تحولات صلح در سوریه با توجه به اختلافاتی که میان ایران و عربستان وجود دارد گفت: خوشحالیم که قدم خوبی برای آتش بس در سوریه بین ارتش و گروه های معارض این کشور البته به غیر از گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره و برخی گروه های دیگر وابسته به القاعده، برداشته شده است و امیدواریم این آتش بس ادامه پیدا کند و وسیله ای باشد تا شرایط لازم را برای ادامه گفت وگوها میان دولت و سوریه و معارضین فراهم کند تا این گفت وگوها بتواند مبنایی برای برگزاری انتخابات آتی سوریه باشد.

وی افزود: البته متاسفانه بین ایران و عربستان رابطه ای بصورتی که ما بتوانیم در خصوص مسائل مختلف مذاکره کنیم وجود ندارد. ما معتقدیم که در جهان اسلام همه باید تلاش کنند تا اختلاف نظرها را از طریق گفت وگو حل و فصل کنند. روحانی گفت: درخصوص سوریه همیشه بین نظرات ما و نظرات عربستان فاصله بوده است. ما همواره معتقد بوده ایم که در سوریه باید با گروه های تروریستی مبارزه جدی انجام شود و نباید از تروریست ها در سوریه حمایت های مالی و تسلیحاتی انجام شود

بستن http://www.modarair.com/news/مقالات/عربستان.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 496105     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: