نام شما:
ایمیل مقصد:

یک جامعه‌شناس: فقدان مسیر مشروع، علت آسیب در جوانان است

یک جامعه‌شناس: فقدان مسیر مشروع، علت آسیب در جوانان است


گروه: مطالبات زنان، جوانان و نوآوران
تاریخ درج: 1394/3/17
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

یک جامعه‌شناس گفت: بسیاری از رفتار و آسیب‌های نامناسب در جوانان ناشی از فقدان مسیر مشروع در رسیدن به نیازهای عاطفی، جنسی و مادی است.

غلامرضا حسنی درمیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، اظهار کرد: زمانی که شرایط رسیدن به اهداف مانند اشتغال و ازدواج که در جامعه به عنوان یک ارزش شناخته شده، فراهم نشود پیامد آن رفتارهای نامناسب در جوانان است که بسیاری از این پیامدها منجر به طلاق و اعتیاد شده است بنابراین باید زیرساخت‌های حل مشکلات آنان یعنی ازدواج، شغل، اقتصاد و تحصیل ایجاد شود.
 
وی با بیان اینکه اگر جوانان به موقع ازدواج نکنند در طولانی مدت ممکن است دچار اختلافات در محیط خانواده با والدین شوند، ادامه داد: چگونگی اوقات فراغت، اعتیاد و استعمال دخانیات، مهارت‌های زندگی، روابط بین زوجین جوان، تاثیرات ماهواره، مشکلات روحی و روانی از جمله مسائل و مشکلات مطرح جوانان بوده که حل مسائل ازدواج، اشتغال و تحصیل مهم‌ترین عامل جلوگیری از بروز آن‌ها است.
 
حسنی افزود: مدیریت اوقات فراغت یک اصل مهم است و در یک شهر صنعتی باید اوقات فراغت‌ با توجه به علایق جوانان در حوزه‌های مختلف نظیر تئاتر، سینما و ورزش برای آنان شناسایی شود همچنین بی‌تفاوتی عمومی نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز در حال افزایش است؛ اوقات فراغت جوانان باید با توجه به علایق آنان در حوزه‌های مختلف به ‌طور صحیح مدیریت شود، درغیر این صورت اوقات فراغت ناسالم نظیر خیابان‌گردی‌ها جایگزین می‌شود.
 
این جامعه‌شناس با بیان اینکه شیوع  قلیان و سیگار در بین جوانان و نوجوانان در حال افزایش است، تصریح کرد: برای مقابله با اعتیاد هزینه‌های زیادی صورت می‌گیرد، بستر ایجاد اعتیاد مصرف سیگار، قلیان و دخانیات است بنابراین مقابله با آن باید به‌ طور جدی پیگیری شود زیرا پیامدهای بهداشتی و خطرناکی برای آینده جامعه در بر خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه جوانان 25 تا 35 سال در بازه سنی اشتغال و ازدواج  قرار دارند، اضافه کرد: از مهم‌ترین مسائل نسل جوان اشتغال و ازدواج است که این امر به دلیل کسب استقلال و تشکیل زندگی در مردان اهمیت ویژه‌ای دارد.
 
این جامعه‌شناس اظهار کرد: مسائل فرهنگی نیز در ازدواج جوانان موثر بوده زیرا برخی جوانان با وجود اینکه دارای شرایط مناسب اقتصادی و ازدواج هستند اما حاضر به تشکیل خانواده نمی‌شوند.
 
حسنی محیط‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را زمینه‌ساز ظرفیت‌های فردی و رشد جوانان دانست و گفت: در کشور ما این ظرفیت‌ها و سرمایه‌ها نسبت به گذشته افزایش یافته و ضعف عمومی نیز از بین رفته همچنین شرایط لازم برای رشد جوانان وجود دارد اما متاسفانه جهت دادن به این سرمایه‌ها در کشور صحیح نیست.
 
وی با تاکید بر اینکه باید به جوانان عبور از شرایط و مسائل سخت را آموخت، ادامه داد: انسان طوری خلق شده که توانایی عبور از مسائل سخت را دارد و هرچند خود فرد دارای توانایی زیستی است اما عبور از موانع نیازمند عناصر فرهنگی است که منجر به توسعه و رشد در فرد می‌شود.
 
این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید از افراط و تفریط پرهیز کرده و موفقیت جوانان را تنها در تحصیل ندانند و در این زمینه آنان را تحت فشار قرار ندهند زیرا وقتی تمام افراد به تحصیل روی‌ می‌آورند به ویژه پسران، ممکن است نتیجه‌ی دلخواه خود را کسب نکنند و این امر موجب ایجاد شرایط نا امیدکننده‌ای در میان تحصیل‌کنندگان جامعه می‌شود. 
 
لزوم افزایش نیازسنجی آموزشی
 
حسنی با بیان اینکه چرا نظام‌های درسی کشور باید آموزشی را ‌به افراد بدهند که برای دولت، جامعه و فرد بی‌فایده است، افزود: باید نظارت دولت بر مسائل آموزشی و به‌ کارگیری نیازسنجی آموزشی افزایش یابد، آموزش برای جستجوی کار نباشد تا تحصیل در برخی از رشته‌ها متوقف شود و جوانان عمر خود را بیهوده برای آن تلف نکنند.
 
وی اظهارکرد: در مقاطع پایین در نظام آموزش و پرورش تنها آموزش صورت گرفته و پرورش به حاشیه رانده می‌شود درصورتی ‌که اگر آموزش در کنار پرورش باشد کودکان دچار خودباوری، خویشتن‌داری، عزت نفس شده و در جوانی یاد می‌گیرند که در شرایط سخت چگونه در برابر مشکلات عمل کنند.
 
این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه مسائل جوانان در سه سطح ساختاری، گروهی و فردی وجود دارد که باید توجه داشت که امروزه کدام سطح تاثیرگذارتر است، اضافه کرد: اگر آموزشی داده می‌شود باید زمینه اشتغال آن نیز فراهم گردد و بودجه‌های کشور به سمت کارهای تولیدی برود تا فرهنگ کار، تلاش، مسوولیت‌پذیری در بین جوانان تقویت و شاهد کاهش بی‌تفاوتی در آنان باشیم.
 
حسنی با اشاره به اینکه باید زمینه آگاهی و مهارت‌های زندگی نوین را در یک جامعه رو به توسعه به جوانان آموزش داد، تصریح کرد: توسعه تنها به معنای زندگی با لوازم لوکس نیست به همین دلیل باید خانواده، آموزش و پرورش، رسانه‌ها و دولت اهمیت بیشتری به مسائل جوانان بدهند.
 
وی ادامه داد: نهادهای مختلف در تعیین جهت فرهنگ جامعه بسیار مهم بوده و با توجه به شرایط فعلی کشور باید بسیار پرتلاش و حساس‌ترعمل کرد و تمام ظرفیت‌های افراد را برای بهبود وضعیت به ‌کار گرفت تا جریان جامعه به سمتی پیش رود که آدم‌های خوش‌فکر و پرتلاش دارای ارزش و اعتبار شوند نه انسان‌های لوکس و مدرن.
 
این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: اقتصاد عامل مهمی در زندگی افراد دارد و در کنار آن به سبک زندگی آنان وابسته است؛ ارضاء نیازهای افراد بستگی به زیاده‌خواهی آنان دارد و جوانان با مسوولیت‌پذیری و تلاشگری می‌توانند فشارهای اقتصادی را تعدیل بخشیده و چگونگی کار در شرایط سخت را بیاموزند.
 
جوانان محدود به تحصیل نباشند
 
حسنی یادآور شد: جوانان را نباید زیاده‌خواه بارآورد بلکه باید آنان را در مسائل مختلف مشارکت داد تا استقلال‌پذیری را یاد بگیرند و تنها محدود به درس و تحصیل نباشند زیرا موجب آسیب به شخصیت مسولیت‌پذیری آنان در آینده خواهد شد
بستن http://www.modarair.com/news/1391-07-15-14-20-48/1394-03-17-18-56-47.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498347     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: