نام شما:
ایمیل مقصد:

سهم زنان در توسعه کشور، مصاف ها و چشم اندازها/ دستاورد دولت نهم و دهم؛ افول نقش و قدرت زنان

سهم زنان در توسعه کشور، مصاف ها و چشم اندازها/ دستاورد دولت نهم و دهم؛ افول نقش و قدرت زنان


گروه: مطالبات زنان، جوانان و نوآوران
تاریخ درج: 1393/10/17
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

نشان آنلاین:زنان بخش فعال غیرقابل انکار جامعه اند.از روزهایی که فعالیت زنان تنها به خانه ها منحصر می شد، سال ها می گذرد و در جامعه ی امروز ایران، زنان به خوبی نشان داده اند که می توانند وزنه هایی مهم و موثر در مسیر توسعه باشند.

اگر نگاه درست و دقیق به اهمیت فعالیت زنان را اندکی فراتر از مرزها، گسترش دهیم، متوجه واقعیتی بسیار در خور توجه می شویم، در جهان کنونی یکی از مهم ترین معیارها جهت سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور از آن برخوردارند.
اکنون نگاه جهان، بیشتر به سوی زنان معطوف شده است، زیرا امروز، برای تحقق توسعه اجتماعی، تسریع فرآیند توسعه اقتصادی و محقق شدن عدالت اجتماعی، چنانچه به زن به عنوان نیروی فعال و سازنده نگریسته شود، قطعاً تأثیر بسیاری در روند توسعه و افزایش کمی و کیفی نیروی انسانی آن جامعه خواهد داشت. نقش زنان در توسعه، مستقیماً با هدف توسعه اجتماعی و اقتصادی در ارتباط است و از این رو در تحول همه جوامع انسانی، عاملی بنیادی محسوب می شود.
سهم زنان از دولت نهم و دهم؛ شعار یا واقعیت؟
محمود احمدی‌نژاد در آخرین روزهای دولت دهم با تقدیر از دست‌اندرکاران دولت خود در حوزه زنان گفت که در مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری کارهای بزرگی انجام شده است. رئیس این مرکز نیز در یک گفت‌وگوی تلویزیونی بر فهرستی از اقدامات مثبت دولت احمدی‌نژاد در حوزه زنان تاکید کرد.
به گزارش نشان آنلاین، زنان فعال کشور،اما در این زمینه با دولت احمدی نژاد هم‌نظر نبودند.یکی از مهم‌ترین انتظارات حداقلی‌ آنان از دولت، علاوه بر تمامی انتقاداتی که نسبت به عدم تحقق شعارهای انتخاباتی داشتند،رفع محدودیت‌ها و تبعیض‌های مضاعفی بود که در دولت نهم روی داده بود،انتظاری که هرگز برآورده نشد.
اعمال تفکیک‌های جنسیتی در حوزه آموزش، تبعیض‌های جنسیتی در حوزه اشتغال همچون ترویج و اعمال طرح‌های دورکاری، بازنشستگی زودهنگام،افزایش مرخصی و کاهش ساعات کاری زنان،اولویت دادن به نقش مادری و همسری زنان و سیاست‌های جدید تنظیم خانواده، بخش‌هایی از عملکرد دولت‌های نهم و دهم بودند که پیش از این نیز بارها مورد انتقاد و اعتراض زنان ایرانی قرار گرفته بود.
شیوه کار دستگاه‌های امور زنان و حذف و بی‌قدرت کردن زنان در این نهادها از دیگر انتقاداتی است که از سوی زنان فعال سیاسی که از نزدیک با سازوکارهای دولتی در ارتباط بودند، مطرح شده است.
سهیلا جلودارزاده،رئیس اتحادیه زنان کارگر و معصومه رضایی‌ نظری، دبیر کل جامعه اسلامی زنان در خصوص وضعیت زنان در دو دولت نهم و دهم و پسرفت های حاصله از سیاست های اشتباه، انتقاداتی جدی را مطرح کرده اند.
سهیلا جلودارزاده، اصلی ترین نقد خود را حذف هدفمند زنان از نهادهای تصمیم‌گیری خوانده و تصریح  کرده است ،برنامه پنج ساله دوم که حاصل چهار سال اول عملکرد دولت بوده است بررسی شود، این حقیقت دریافت می شود که زن‌ها از بیشتر شوراهای عالی که تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر هستند حذف شدند، زنانی هم که در کابینه بودند به نظر می‌رسد تحت فشار قرار داشته‌اند و نتوانسته‌اند کار زیادی انجام دهند.
سهیلا جلودارزاده حذف زنان در عرصه قانونگذاری و برنامه‌ریزی را معضل دیگر سیاست های دولت نهم و دهم مطرح کرده و یادآور شده است که بعد از انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، ستادی در استان‌ها تشکیل شد برای این که بودجه را به صورت استانی تقسیم کند، بالاخره بودجه استانی بسیاری از بخش‌هایش به مسائل عمومی در منطقه برمی‌گردد و مشاهده می شود که در این تقسیم‌ هیچ زنی حضور ندارد.در مرحله اجرا هم با تشویق‌هایی که نسبت به ماندن زن‌ها در خانواده صورت گرفته، شاهد حذف شدن هرچه بیشتر آنها از اجتماع بودیم.
به گزارش نشان آنلاین،معصومه رضایی نیز ترویج نگاه خاص مورد نظر دولت را نیز یکی از موارد مهم برشمرده و تاکید کرد که نگاه متحجرانه‌ای که به زن‌ها وجود داشته و مشکلاتی که در باور خود آنها بر اثر این نگاه به وجود آمده یکی از معضلات جدی است که می‌توان به آن اشاره کرد.
در حالیکه دولت دهم تبلیغات زیادی بر حمایت از زنان سرپرست خانوار داشت و آن را یکی از نقاط مثبت عملکرد خود می دانست، واقعیت اما این بود که از لحاظ اقتصادی هم زنان وضعیت خوبی نداشتند و بزرگترین صدمات را دیدند، چه زن‌هایی که خودشان سرپرستی خانوار را به عهده داشتند و چه آنهایی که همسرشان شاغل بود، با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه شده و روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌اند.
افزایش نرخ بیکاری زنان از ۱۴ درصد در سال ۱۳۸۵ به۲۰ درصد در سال ۱۳۹۱ و خارج شدن ۹۳۰ هزار زن از چرخه اشتغال درطول شش سال گذشته تائیدکننده این دیدگاه است.
رئیس اتحادیه زنان کارگر پیرامون عملکرد دولت احمدی‌نژاد، همچنین بر نحوه تعامل مسئولان دستگاه‌های امور زنان این دیدگاه را داشت که حتی از زن‌هایی که همکار و همراه دولت بودند استفاده ابزاری می‌شد و گاهی در مقابل هم قرار می‌گرفتند و کارهایشان نتیجه مثبتی نداشت. به طور مثال دیده می شد که شورای فرهنگی اجتماعی زنان، مرکز امور زنان و نمایندگان مجلس نمی‌توانستند به تعاملی برسند که مشکلی از مشکلات زنان حل شود.
راه دشوار دولت یازدهم در اعتلای وضعیت زنان
دولت یازدهم، میراث بدی از فعالیت در حوزه ی زنان را از ادوار گذشته با خود همراه دارد، این میراث بد ناشی از سیاست های غلط، کار را برای فعالیت دولت جدید، دشوار می کند، بدیهی است که جبران عقب ماندگی ها، در گام نخست است و به موازات آن حرکت در مسیر تحقق اصلی ترین شعار دولت تدبیر و امید در زمینه حقوق زنان یعنی" توجه به ارتقا سلامت و کرامت زنان و بانوان ایرانی" در دستور کار دولتمردان اعتدال قرار گرفته است. همچنین موضوع سالم سازی محیط کار برای زنان در فهرست برنامه های دولت تدبیر و امید است.
مولاوردی؛ معاون  روحانی در امور زنان درزمینه مشارکت زنان در حوزه های اجتماعی نیز تاکید می کند که امروز دختران و زنان ما قابلیت های علمی و اجتماعی خود را به ثبت رسانده اند لذا دولت برای اشتغال و مشارکت آنان برنامه های متنوعی دارد و در حوزه معاونت زنان نهادریاست جمهوری طرح های گوناگونی در مورد خانواده و اشتغال زنان اجرا شده است، چرا که بانوان ایران در زمینه تحصیلات عالی به توانمندی های بسیار خوبی دست یافته اند، لذا بی توجهی به این سرمایه اجتماعی دور از عقلانیت است. وی درباره تعارض مسوولیت های خانوادگی زنان و مشارکت اجتماعی و اشتغال آنها نیز براین باور است که بنای دولت یازدهم بر این است که بین مسولیت های اجتماعی و خانودگی زنان توازنی صورت گیرد و این امر نیاز به برنامه ریزی اساسی دارد.
به گزارش نشان آنلاین،در برخی از وزارت خانه ها نیز به وضوح تغییر سیاست ها در مواجهه با زنان را مشاهده می کنیم، در ابتدای شروع به کار محمد زنگنه در وزارت نفت، نامه‌ای از سوی او به معاونت تأمین نیروی انسانی مبنی بر حذف ممنوعیت جنسیتی در استخدام‌های این وزارتخانه تدوین شد و از این پس در مقررات و فرآیند پذیرش نیروی انسانی برای صنعت نفت و یا دانشگاه صنعت نفت جز در مورد شغل‌های اقماری (که عهده‌داری آنها کاملاً در مخالفت با مسئولیت‌های خانوادگی زنان است)، در هیچ مورد دیگری، نباید تبعیض جنسیتی برای زنان اعمال شود.
فاطمه تندگویان مشاور وزیر نفت در امور بانوان چندی پیش از تلاش وزارت نفت برای تدوین سند 5 ساله‌ای در حوزه‌های پژوهش، آموزش، فرهنگ‌سازی و ایجاد تسهیلات برای زنان خبر داد که آخرین وضعیت تدوین این سند هنوز مشخص نیست.
 از سوی دیگر، جهانگیری، معاون اول رییس جمهور  به تازگی با زنان فعال کشور، دیداری داشته است و پس از بحث و بررسی های صورت گرفته، اینک آنان منتظر صدور دستور انجام اقدامات لازم از سوی دولت برای حضور زنان در دولت هستند.
تلاش دولت برای تحقق مطالبات زنان موضوعی است که به شکلی جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است، زیرا دولتمردان ایرانی نیز بر این باورند که در دنیای امروز با حذف زنان امکان اداره مملکت وجود ندارد.
به گفته ی زهرا شجاعی، فعال سیاسی و فعال حوزه زنان، دولت قبل فاقد نظریه و نگرش منسجم درباره جایگاه زن بود و برنامه خاص و مشخصی نداشت در دوره پیش تشکلات دولتی زنان یا سطح آن تنزل پیدا کرد یا تعطیل شد، در سطح استانداری‌ها وضع به همین ترتیب بود و در عرصه مدیریت میانه زنان کنار گذاشته شدند و از میان همه ی شعارهای سرداده شده، تنها یک وزیر زن انتخاب شد که این انتخاب هم زمینه و سابقه‌اش مشخص شد و به قول معروف جاده صاف کن این مساله بود که کابینه 100 درصد مردانه جمهوری اسلامی ایران، مردانه نباشد وعلی النهایه این سد شکسته شد و دو زن در کابینه حضورداشتند و مردمی که دور میز هیات دولت تنها مرد دیده بودند، عادت کردند زنان نیز حضور داشته باشند.
بنابراین فضای حضور زنان در کابینه دولت در دوره اصلاحات فراهم شد و به جرات می‌توان گفت یک تابو بود که شکسته شد، چرا که در بحث معاونین و مشاورین دست رئیس‌جمهور برای انتخاب باز است، اما در بحث وزیر مساله رای اعتماد مجلس وجود دارد و در دوره قبل نیز این ویژگی مرضیه وحید دستجردی بود که توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد و اتفاقات بعدی رخ داد و این وزیر نتوانست فعالیت خود را ادامه دهد، اما از آنجایی که دولت تدبیرو  امید امروز روی کار آمده است امیدواری برای بهبود وضعیت دوچندان شده است این روزها شاهد هستیم که در در خبرها می شنویم که زنان اصلاح طلب برای نقش آفرینی زنان در انتخابات مجلس برنامه دارند این اخبار خوشایند، سبب شده است تا بار دیگر نسیم خوشی در جوامع زنان فرهیخته ی کشور بوزد و دل ها را بیش از پیش به رسیدن زنان به جایگاه واقعی شان گرم کند که زنان اندکی که در مجلس جای دارند و بارها و بارها در روند قانون گذاری با موضع گیری هایی که داشته اند، ثابت کرده اند که خود تضییع کننده ی حقوق زنان هستند، جایشان را به شایستگان و دلسوزان واقعی بدهند.

با توجه به این که هدف اصلی و مهم از پررنگ شدن زنان در فعالیت های موثر اجتماعی، افزایش مشارکت زنان در مسیر توسعه است. توفیق زنان در نخستین آوردگاه جدی تحقق اهداف عالیه ی آنان، بی شک، باعث دلگرمی بیشتر بانوان جامعه خواهد شد و از این منظر، باب تازه ای برای حضور حداکثری زنان ایرانی در گلوگاه ها و شریان های حیاتی سیاست گذاری، تصمیم سازی و اجرای برنامه های کلان توسعه باز خواهد کرد

بستن http://www.modarair.com/news/1391-07-15-14-20-48/سهم-زنان.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498189     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: