منع خشونت علیه زنان از دیدگاه فقه و حقوق/ آیینه وند با بررسی ریشه های جعل احادیث علیه زنان تأکید کرد: جز صحیفه سجادیه، هیچ کتابی از ائمه نیست که در آن تصرف نشده باشد |
سید رضی با 400 خطبه منتسب به حضرت امیرالمومنین (ع) مواجه بود که خود او هم می دانست که برخی از این خطبه ها با سخنان حضرت مطابقت ندارد و سعی کرد از ورود آنها به نهج البلاغه خودداری کند اما به تایید بسیاری از فقیهان و اسلام شناسان کاملا در این امر موفق نبوده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جماران، در برنامه ای که به مناسبت سالروز نفی خشونت علیه زنان از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با عنوان "منع خشونت علیه زنان از دیدگاه فقه و حقوق" برگزارشد، آیت الله موسوی بجنوردی،صادق آیینه وند، محمدرضا اسفنانی، هما داوودی در این مراسم سخنرانی کردند.
در ابتدای مراسم "صادق آیینه وند" استاد دانشگاه، به بحث تاریخی اشاعه خشونت در تاریخ اسلام پرداخت و به زمینه ها و انگیزه های این خشونت ها اشاره کرد و گفت: در مورد اشاعه خشونت در تاریخ اسلام باید ابتدا زمینه ها و ریشه های آن را پیدا کرد و سپس انگیزه ها را مورد بررسی قرار داد. شواهد همه این ریشه ها و انگیزه ها در متون اسلامی یا حداقل می شود گفت متون منتسب به اسلامی کاملا قابل ردیابی است. آنچه در متون مذهبی آمده است از جمله 400 حدیثی که راجع به زن در کتاب احیا العلوم غزالی، کتب فقهی، تاریخی، تقسیری و کتب صوفی آمده است همه احادیث یا نظریات شخصی مولفان آن هاست که هیچ گونه سند رسمی و درستی در اسلام و احادیث و روایات ما ندارد. حتی برخی از مواردی که در کتاب نهج البلاغه، با آن مواجه می شویم.
وی افزود: برخی از سرچشمه های این تغذیه ای که ناشی از سلطه مذکر است عبارتند از: فلسفه یونانی، آیین خسروانی، کسرایی، فرهنگ مانوی، فرهنگ جاهلیت، فرهنگ بین النهرین، صوفیان دنیا گریز و زن ستیز هستند.
آیینه وند دراین بخش از سخنان خود با اشاره به نگاه صوفیانه به زن، آن را به دو نگاه دسته بندی کرده و افزود: ما دو دسته صوفی داریم: یکی صوفیانی که در صحنه هستند و انقلابی اند و مصلحند و احترام خاصی برای زن قائلند مانند: مولوی و دسته دیگر صوفیان دنیاگریز و زن ستیز هستند، مانند: مظفر قرمیسی یا مظفر کرمانشاهی که می گوید: برترین رفقه ها(دوری جستن ها)، رفق زن است. این نگاه منفی که معلوم نیست ریشه اش چیست و در کجاست در آثار آنها وجود دارد و این آثار هم مشخص و قابل تفکیک است.
این استاد دانشگاه به نگاه و تاثیر دین زرتشتی در نگاه به زن پرداخت و گفت: ما یک زرتشتی شرق ایران داریم که نسبت به مساله زن مشکلی ندارد، اما زرتشتی غرب ایران که متاثر از زروانیسم است. این نگاه تحت تاثیر زروانسیم و مانویت است بسیار نگاه منفی به زن دارد.
وی به شاعران ایرانی هم از حوزه نوع نگاه به زن اشاره کرد و افزود: شاعران ما هم دو دسته اند: یا زورپرستند و چون زنان زوری ندارند و ضعیفند را به حساب نمی آورند و آنها چون از ضعیف پیروی نمی کنند، لذا مواضع ضد زن دارند. با همه احترامی که برای فردوسی قائلیم اما ایشان از زمره شاعران به شدت زور پرست است. در سراسر اشعار او ارزشمندان تنها زورمدارانند و زنان به شدت مورد نادیدگی و یا تحقیرند. دسته دیگر شاعران داریم که برای زور از هر نوعی اعتباری قایل نیستند که این دسته نسبت به زنان نگاه برابرتری دارند.
وی با اشاره به نظر فقیهان اموی و عباسی در تاریخ اسلام نسبت به زنان گفت: فقیهان اموی و عباسی هم دو دسته هستند. یک دسته فقیهانی که مستقل اند و صاحب رای هستند و با دستگاه اموی و عباسی ارتباطی ندارند و دسته دیگر فقیهان درباری اند که در تاریخ اسلام و متون اسلامی دیده می شود که بسیار ضد زن هستند و نگاه زن ستیزانه دارند و برای اینکه بتوانند آن مقاصد دنیوی و مقاصد خاص درگاههای اموی و عباسی را تامین کنند فتاوای بسیار ظالمانه ای در مورد زنان داشته اند.
وی در این بخش از سخنان خود به برخی اشتباهات منتسب شده به امیرالمومنین علی (ع) در مورد زنان در نهج البلاغه پرداخت و گفت: سید رضی با 400 خطبه منتسب به حضرت امیرالمومنین (ع) مواجه بود که خود او هم می دانست که برخی از این خطبه ها با سخنان حضرت مطابقت ندارد و سعی کرد از ورود آنها به نهج البلاغه خودداری کند اما به تایید بسیاری از فقیهان و اسلام شناسان کاملا در این امر موفق نبوده است. وقتی در منابع بین النهرینی و آنچه که در شبه جزیره عربستان وجود داشته جستجو می کنیم ردپای ورود این منابع را در برخی روایات جعلی می توان پیدا کرد. در نهج البلاغه هم برخی روایات جعلی وجود دارد. جز قرآن و صحیفه سجادیه که از طریق فرزندان امام حسن مجتبی(ع) بدون تحریف به دست ما رسیده اند، هیچ کتابی نداریم از ائمه و معصومین که دخل و تصرفی در آن نشده باشد.
یکی از راههای شناسایی جعلی بودن این روایات در نهج البلاغه سبک شناسی و ادبیات است. در برخی از این روایات جعلی می بینیم که کلمات و اصطلاحات مربوط به قرن چهارم و پنجم هجری هستند. محتوا هم به شناخت جعلی بودن روایات کمک می کند. از راههای مهم سنجش درست بودن احادیث و روایات ائمه به دستور خود ایشان سنجیدن سخنان منسوب به آنان با قرآن است. اگر حدیث یا روایتی را می بینیم که سنخیتی با قرآن ندارند قطعا از ائمه ما نیستند.
در بخش دیگر، آیینه وند به نگاه و نظرات فلاسفه نسبت به زن می پردازد و می افزاید: ملاصدرا در کتاب حکمت متعالیه خود، در فصل چهاردهم اشاراتی به مساله زنان دارد که بسیار خشونت آمیز و تحقیرکننده است. در این فصل به منافع زمین اشاره میکند و به تولد حیوانات و از منافع آنان برای زمین سخن می گوید و اینکه بعضی از حیوانات به سبب منافع بیشترشان حیوانات مناسبی برای نکاح و ازدواج هستند! در اینجا شاهد نگاه یک فیلسوف به زن و هم ردیف قرار دادن آن با چه عناوینی هستیم. ملاهادی سبزواری که شارع ایشان هستند توضیح می دهد که این اشاره، اشاره بسیار لطیفی است و این قسم حیوانات برای اینکه ما برای زندگی با آنان راغب شویم به زیباترین نحو خلق شده اند. مشکل آنجاست که این منابع در زمره منابع اسلامی هم یاد می شوند.
وی در مقایسه این سخن در یک منبع اسلامی اشاره ای به یک شعر دوران جاهلی کرد و گفت: در مقایسه با کلام ملاصدرا یک شعر داریم که می گوید: هر صاحب دختری برای حفظ و مصونیت دختر خود بهتر او را در خانه نگه دارد، او را بپوشاند یا شوهرش دهد.اگر امکان ازدواج او مهیا نیست بهترین شوهر همان قبر است! در نگاه این شعر با نگاه ملاصدرا هر دو خشونت هایی دیده می شود که باید ریشه یابی شود. قصد من از این دو مثال این بود که بگویم چه کسی می تواند ادعا کند متون اسلامی همه از متن اسلام است.
اسلام از این تعاریف بیزار است. ما باید این منابع را پالایش کنیم. بسیاری از این منابع سرچشمه هایی از بین النهرین و تفکر جاهلیت دارند که وارد این متون اسلامی شده است.
وی به 9 سرچشمه به عنوان عوامل خشونت علیه زنان در متون اسلامی پرداخت و اشاره کرد و گفت: یک: زن مصرف کننده غیر مدافع است. این نگاه جاهلی است که با اسلام آمیخته است. نگاه جاهلی این بود که اگر بنا باشد در قطحی بیابان مصرف کننده شمیر نزن را نگهداری کرد، زنده به گور کردن آن بهتر است.
دو: بینش اقتدارگرایانه است که در این بینش نکوهش زن نمونه هایش در شعر بسیاری از شاعران آمده است. سعدی با همه بزرگیش از نمونه این شاعران است. آنجا که در شعرش می گوید: باید سالی یک زن اختیار کرد.
برو زن کن ای خواجه هر نوبهار
که تفویم پاره نیاید به کار
یا در جای دیگری می گوید:
هر بلا کاندر جهان بینی عیان
باشد از شومی زن اندر جهان
و نمونه های دیگری از شعر شاعران قرن نهم و دوازدهم یا حتی همین قرون بیست و بیست ویکم.
سه: اعتفاد به سلطه مرد در خانواده و تلاش برای حاکمیت مرد از طریق زور. در برخی از روستاها هنوز هم به رسم خوشامد گویی داماد، یک چوب، انار و شاخه نبات به عروس هدیه می دهد که چوب نماد و نشانه تاکید بر نقش حاکمیت مرد در همان بدو ورود زن به خانه بخت است.
چهار: رواج بینش موذی بودن زن و تشبیه آن به اژدها و کژدم، که از بین النهرین آمده است. اگر در نهج البلاغه هم این تعابیر آمده است کاملا بین النهرینی است و نشانه عدم صحت آن روایت از سوی حضرت علی (ع) است. این نگاه و اصطلاح کاملا بین النهرینی است و ربطی به اسلام ندارد ولو اگر در برخی احادیث به نام ائمه دیده شود.
پنج: باور عامیانه و شبه علمی و تفسیر تمکین و اطاعت مطلق زن از مرد. در اسلام هرگز اطاعت مطلق جز از خداوند از هیچ شخص دیگری نداریم.
شش: باور عامیانه و شبه علمی که هرگز اثبات علمی نشده است مبنی بر نقصان عقلی زن. بر اساس این باور عامیانه دنبال هدف موجه نشان دادن اطاعات زن از مرد بودند.
هفت: باور به فتنه شدن مرد توسط زن.
مجو زن را از این دنیای پر فن
وفا از اسب و شمشیر و نه از زن
هشت: باوری به نام اینکه: زن نماینده شیطان است. این یک نگاه یونانی است که بر خلاف اصل خلقت از نگاه اسلام است. متاسفانه حتی یکی از فقهای ما در مجلس خبرگان در ابتدای انقلاب هم همین جمله را بکار بردند. اگر در متون غزالی هم بگردید متاسفانه این نگاه متناقض در آثار او هم وجود دارد. غزالی هم از یک طرف نظریات خشونت بار اینگونه نسبت به زن دارد و از طرف دیگر زن را نماینده و بانی خلقت در زمین معرفی می کند.
نه: زن نشان بی وفایی است. حتی از قول امیرالمومنین علی(ع) شعر و دیوانی را که از علی بن ابیطالب قیروانی است به ایشان منسب کرده اند. در این دیوان هر آنچه که بخواهید خصوصا نسبت به بی وفایی زن به حضرت علی (ع) نسبت داده شده است.
ده: زن ظرف انتقال است. انتقال دهنده است چون آن چیزی که مهم است این است که پشت پشت پدری است و مادر رهگذر است. پس بنابراین او تنها یک انتقال دهنده است.
یازده: چون مرد فاعل و عامل اقتصادی است و نفقه در حقیقت به عهده اوست پس او در واقع مصرف کننده و هدر دهنده است. باید هر طور که شده است جلوی اتلاف او را گرفت. نگاهی که نوعی مالکیت هم نسبت به زنان قایل می شود.
آیینه وند افزود: این ها همه سرچشمه هایی از فرهنگ بین النهرینی و مانوی و فرهنگ جاهلیت است که وارد اسلام شده است و اصلا سنخیتی با فلسفه برابری آفرینش در اسلام ندارد.
وی در پایان سخنان خود به 8 مورد از ویژگی هایی ممتازی که در تاریخ اسلام فقط به نام زنان ثبت شده است اشاره کرد و گفت:
یک: ذهبی بزرگ فقه و تاریخ اسلامی اشاره می کند که در تاریخ اسلام سراغ نداریم نام زنی از زنان مهاجر به عنوان مرتد و از ایمان برگشته، ثبت شده باشد.
دو: در طول تاریخ رجال و حدیث دیده نشده است که زنی جعل حدیث کرده باشد.
سه: امام علی(ع) می عرماید: اکثر الخیرات فی النسا: همه خیر و خوبی ها در زنان است.
چهار: درتاریخ اسلام، میان منافقان جز یک زن به نام اسما بنت مروان دیده نشده است؛ در حالی که بیش از سیصد منافق مرد گفته شده که هشتاد نفر آنها با نام ذکر شده اند.
پنج: در سیره رسول گرامی اسلام آمده است که در مجلس رسول خدا کسی اجازه نداشت که از زنان سخنی بیاورد که آن سخن شان و منزلت زنان را کم کند.
شش: کرامت مرد و یا لئامت او در معامله و رفتار با زن شناخته می شود. یعنی هیچ کریمی زن را نمی آزارد و هیچ لئیمی نمی تواند مقام زن را حفظ کند.
هفت: اگر مقام حرمت زن در خانواده رعایت نشود و زن در زندگی راضی نباشد مقام صحابی پیامبر هم داشته باشد از عذاب قبر در امان نخواهد ماند. به عنوان نمونه وقتی سعدبن معاذ که از صحابه بزرگ اوس و خزرج بود به احترام او؛ خود پیامبر وی را در قبر گذاشت، اما وقتی از قبر خارج شدند مکدر بودند. دلیل را پرسیدند، پیامبر فرمود: با این مقامی که داشت به خاطر بددهنی در خانواده و بدخلقی با همسر عذاب قبرش را دیدم.
هشت: تعبیر زیبای پیامبر که خطاب به مردم می فرمایند: من از دنیاتان تنها سه چیز را می پسندم: نماز، عطر و زن. این ترادف زیبای معنوی و اجتماعی و خلقت از پیامبر نشان از نگاه والای اسلام و پیامبر نسبت به مقام زن است.
|
- تمام اختیاراتی که اسلام به زن می دهد
- سیری در کتاب مقابله با خشونت خانگی علیه زنان
- مشكل كشور حل شد ، ورود زنان ممنوع شد
- زنان ايراني پيشرو در تحصيل محروم از کار
- نامه یک نسل سومی به باران کوثری
- به مناسبت 8 آبان؛ روز نوجوان آیا نسل سوم ایرانی، بمب در حال انفجار است!؟
- نعيمه اشراقي ، نوه امام خميني ( ره ) : «فيسبوک» کلاس مردمشناسي است
- سلامت و حقوق زنان / نويسنده : معصومه اسکندري*
- « پری ملکی » بانوی خواننده پیشکسوت کشور : تنها می خواهیم در فضای موسیقی کشور تنفس کنیم
- انتقاد از دیدگاههای سیاسی مسئولان نسبت به فعالیتهای هنری بانوان
- سرپرست گروه وصل یار : عدم حمایت از جوانان مشکلی جدی است
- با وجود بی اعتنایی دولتی به بیکاری در جزیره استراتژیک هرمز زنان هرمزی با آثار هنری خواهان توجه به جزیره هرمز شدند
- معرفی اولین فرماندار زن مسلمان در آمریکا (+عکس)
- تصاویر: لیلا حاتمی درجشنواره فیلم رم
- نگاهی به عکس های این خانم فمینیست
- اگر زنان صغیرند و محتاج قیم، پس رایشان چه میشود؟
- پاسخگوي نيازهاي جوانان براي تفريحات سالم نبودهايم
- تصاویر: لباس ترانه علیدوستی در یک جشنواره
- گزارش ایلنا از نشست نقد و بررسی فیلم آینههای روبرو ، بنی اعتماد : سینما؛ امروز زیر ضرب است
- فاطمه معتمدآریا در مراسم رونمایی ازسی اثر اهدایی هنرمندان : احساس غرور میکنم از بخشندگی این گوهرهای هنری
- با اصلاح بخش حدود، قصاص و دیات قانون مجازات اسلامی دیه زن و مرد برابر میشود / زهرا بیگدلی
- موتورسواری بانوان + عکس
- مریم میرزاخانی ، استاد دانشگاه استنفورد آمریکا و ریاضیدان ایرانی ، برنده جایزه آمریکا شد
- اظهارات فائزه هاشمی در حضور نمایندگان
- عکس/ موتورسواری دختران محجه در اندونزی
- زنان در جامعه در حال گذار ایران چه چالشهایی دارند؟ امنیت زنان، گرفتار در شعار
- نعیمه اشراقی : امام نسبت به مسئله حجاب ، با تحکم بر خورد نمی کردند
- مشکلات اقتصادی عامل اصلي رشد طلاق
- مطالباتی که از خودمان داریم / آفتاب* مسعود شفیعی * عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه
- زهرا اشراقي : چرا باید زنان متخصص را به خاطر نوع پوششان حذف کنیم ؟
- زنان در دولت تدبیر و امید
- مریم حیدرزاده : به دولت تدبیر و امید خیلی امیدوار هستم
- اشرف بروجردی فعال سیاسی اصلاح طلب : آزادی زندانیان و نسیم اعتدال
- یادداشت «معصومه ابتکار» در روزنامه گاردین : جهان امروز به ائتلافی علیه جنگ و خشونت نیازمند است
- آذر منصوری، عضو مجمع زنان اصلاحطلب : آگاهی بخشی منجر به شکل گیری جامعه مدنی می شود
- مهناز افشار : من نام دولت تدبیر و امید را رنگین کمان می گذارم
- بازخوانی سبک زندگی ایرانی از دیدگاه دکتر سریع القلم
- سیدعباص صالحی در مراسم بزرگداشت سیمین دانشور: دانشور با نگاه اعتدالگرایانه تاریخ خود را روایت میكرد
- هیلا صدیقی در گفتگو با سلام نو: فضا باید برای روی کار آمدن مدیران جدید باز شود
- شما باید در تقویت نفس خود بکوشید تا به این آسانی تحریک نشوید. من در این فیلم نشانههایی از خلاف عفت یا عوامل انحراف و تحریک نمیبینم».
- پیکر سیمین بهبهانی با شعر و موسیقی و حضور دوستدارانش از تالار وحدت به سمت آرامگاه خانوادگی این شاعر غزلسرا در بهشت زهرا (س) تشییع شد.
- یک جامعهشناس بررسی میکند/ زنان همچنان در معرض آزار جنسی در محیط کار
- واكنش به فاجعه اسیدپاشی در اصفهان، نیوشا ضیغمی: دین اسلام دین محبت و مهربانی است و پیامبرمان رحمه للعالمین! کجای آئین و مذهب ما آمده که جزای بد حجابی اسید پاشی است؟
- هما روستا اسیدپاشیهای اخیر در اصفهان را زنگ خطری مهم برای جامعه توصیف کرد
- نگاهی دیگر به فاجعه اسیدپاشی در اصفهان، زخمي عميق كه بر تاريخ «نصف جهان» نشست/ سیدمحمدهادی شریعتی
- علتالعلل همه «كژراهه رفتنهاي» جامعه ايران! واقعیات جامعه از ذهن مردم دور نخواهند شد/ لیلا واحدی
- جوانان تا ۲۷ سالگی مجرد میمانند/ چرا جوانان ايراني از ازدواج فراری شدهاند؟
- کاهش خشونت علیه زنان با تغییر قوانين
- سهم زنان در توسعه کشور، مصاف ها و چشم اندازها/ دستاورد دولت نهم و دهم؛ افول نقش و قدرت زنان
- لزوم آموزش مفهوم صلح به کودکان؛ زندگی کن و بگذار دیگران هم زندگی کنند
- چرا ایرانیها دیگر شاد نیستند؟ شاد بودن جامعه، مقدمه توسعه است
- مولاوردی و ماجرای ورود زنان به ورزشگاهها
- جوانان و تغییرات اجتماعی پاندولی در ایران/ سرنوشت آرزوهایجوانان در ده سال گذشته
- چرايي تب داغ شبکههاي اجتماعی در ایران/ سرخوردگیهای جامعه ایرانی
- «ازدواج سفید» تقابل سبک زندگی واقعی با سبک زندگی توهمی
- گفتوگو با شهلا شرکت پس از توقیف «زنان امروز»: در پی ترویج نبودیم، توجیه نکردیم، بلکه نقد هم کردیم.
- شایسته است نهاد قانونگذاری. حقوقدانان و وزارت ارشاد اسلامی با تلاش موثر زمینه توسعه و تثبیت گردش آزاد اطلاعات و اصل آزادی بیان را فراهم آورند.
- دفاع اصغر فرهادی از رخشان بنیاعتماد: فیلمهای او ماندگار شده، چون یک صداقت و پاکی در آثارش وجود دارد که برآمده از خود اوست
- /یادداشتی به مناسبت روز جوان/ حال ما جوانها خوب است اما شما باور نکنید!
- چرا دختران مجرد زیاد شده اند؟ مقصر کیست؟
- آنجلینا جولی ديروز ۴ ژوئن چهلمین سال تولدش را جشن گرفت.
- یک جامعهشناس: فقدان مسیر مشروع، علت آسیب در جوانان است
- خوشکام در گفتگو با روزنامه شرق ماجرای بیمهریهای مدیران سینمایی، در آخرین سالهای عمر علی حاتمی
- خوشکام در گفتگو با روزنامه شرق ماجرای بیمهریهای مدیران سینمایی، در آخرین سالهای عمر علی حاتمی
- فاطمه صادقی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس: ازدواج زودرس مهمترین دلیل فحشا، روسپیگری، اعتیاد، ترک تحصیل و... در بین زنان و دختران است.
- به بهانه برگزاری مسابقات جام جهانی زنان؛ فوتبال زنان در آفساید کلیشههای جنسیتی
- معاون بررسیهای راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره اولویتهای حوزه زنان در دوران پساتحریم گفت: مشارکت اقتصادی و اجتماعی زنان باید در اولویت قرار گیرد.
- رئیس انجمن آسیبشناسی اجتماعی ایران در گفتوگو با ایلنا: گرفتاری ما فقر، آسیبهای اجتماعی، اعتیاد و مشکلاتی از این قبیل است که دامنگیر بسیاری از نوجوانان و جوانان شده است.
- دانشجوی آلمانی در رشته علوم سیاسی: برای جوانان ایرانی ثروت مهمتر از آزادی است
- دانشجوی آلمانی در رشته علوم سیاسی: برای جوانان ایرانی ثروت مهمتر از آزادی است
- معتمدآریا: اجازه نداشتم در کلاه قرمزی بازی کنم
- بیانیه انجمن ناشران کودک و نوجوان به مناسبت روز جهانی کودک؛ کودکان هم شهروندان این جامعهاند
- بیانیه انجمن ناشران کودک و نوجوان به مناسبت روز جهانی کودک؛ کودکان هم شهروندان این جامعهاند
- با رویکرد توسعه مشارکت زنان در مجلس سمینار زنان در تاریخ مجالس ملی ایران برگزار می شود
- معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان: با کاهش سرمایه اجتماعی جوانان مواجه هستیم
- امل قبیسی به ریاست مجلس ملی اتحادی (پارلمان امارات) در دوره جدیدش رسید تا بدین ترتیب نخستین زن در کشورهای عربی باشد که به ریاست پارلمان کشورش میرسد.
- شیرین احمدنیا ( عضو هیات علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبایی): چالش جایگاه برنامه توسعه و نقش زنان
- حضور پررنگ زنان در سپهر عمومی جامعه و یافتن نقش موثر، حاکی از دگرگونی هایی در نگرش های اجتماعی نسبت به زنان و پویش آنان در عرصه های مختلف و متنوع است
- این احتمال وجود دارد که مجلس دهم رکورد حضور زنان در پارلمان را بزند و برای اولین بار 22 نماینده زن بر کرسیهای سبز مجلس تکیه بزنند.
- بافت جامعه ایرانی، تشنه نشاط فرهنگی/ صالحی امیری در تشریح برنامه های خود در این باره گفت: برنامه من بر اساس دستورالعمل رییس جمهور سرعت و نشاط بیشتر فرهنگی است. جامعه بهخصوص جوانان به نشاط نیاز دارند. نشاط فرهنگی بخشی از زیست جامعه است.
- زنان ايراني و نشانههاي آيندهي روشن/ ميتوانيم به اين نتيجه برسيم که زنان تحصيل کرده اين سرزمين فرزنداني راتربيت خواهند کرد که روزهايي روشنتر از امروز را خلق کنند.
- آزادی همسر آقای آرش صادقی و شکستهشدن اعتصاب غذای آرش و اقدام به درمان او حاکی از توجه بهتر قوه قضائیه به واقعیات جامعه و اصل تناسب جرم و مجازات در احکام صادره است که قابل تقدیر است.
- زنان در خدمت توسعه پایدار/ مهدیه امیری/ روزنامه بهار