نام شما:
ایمیل مقصد:

 گزارش ایلنا از نشست نقد و بررسی فیلم آینه‌های روبرو ، بنی اعتماد : سینما؛ امروز زیر ضرب است

گزارش ایلنا از نشست نقد و بررسی فیلم آینه‌های روبرو ، بنی اعتماد : سینما؛ امروز زیر ضرب است


گروه: مطالبات زنان، جوانان و نوآوران
تاریخ درج: 1391/9/17
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0
علیرضا شجاع نوری: باغ سینمای ایران امروز خزان زده است /علی معلم: سینمای ما از فقر فیلمهای كاركردگرا رنج می‌برد /میر جلالی: سینما و رسانه‌ها می‌توانند در معرفی برخی مشکل جسمی و روحی و ارائه راهکار کمک زیادی کنند.
ایلنا: نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «آینه‌های روبرو» شب گذشته (۱۵ آذر) با حضور عوامل فیلم و سخنرانی رخشان بنی‌اعتماد (کارگردان سینما)، علی معلم (تهیه‌کننده سینما و روزنامه نگار)، علیرضا شجاع نوری (تهیه کننده و بازیگر سینما)، پرفسور می‌رجلالی (متخصص عمل جراحی تغییر جنسیت در ایران) و دکتر حسین خطیبی روانپزشک و مشاور پروژه «آینه‌های روبرو» در موسسه نیکوکاری «رعد» برگزار شد.
رخشان بنی اعتماد: سینما امروز زیر ضرب است
رخشان بنی اعتماد معتقد است که امروز در نبود مدیران مسئول و کسانی که باید مسئولیت مسائل اجتماعی را بر دوش بکشند این نهادهای مردمی هستند که بار مشکلات اجتماعی را بردوش گرفته‌اند.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ رخشان بنی اعتماد کارگردان سینمای ایران که در نشست نقد و بررسی فیلم «آینه‌های روبرو» در موسسه نیکوکاری «رعد» سخن می‌گفت با اشاره به وضعیت جامعه گفت: در شرایطی قرار داریم که موضوعات و مسائل بسیار پیچیده هستند. در فضایی هستیم که گروهی سعی دارند همه مسیر‌ها را به سمت کوچه علی چپ هدایت کنند و مشکلات اجتماعی را در مسیر ندیدن و نشنیدن قرار دهند و مسئول نبودن خودشان را ارزش اعلام کنند.
وی ادامه داد: در چنین فضایی که مسئولان پاسخگوی هیچ احدی نیستند و احساس مسئولیت ازسوی مدیران جامعه درباره مشکلات اجتماعی وجود ندارد؛ این نهادهای اجتماعی و بنیادهای نیکوکاری هستند که بار را بردوش می‌کشند و وظیفه نهادهای دولتی را انجام می‌دهند.
کارگردان فیلم قصه‌ها بااشاره به وضعیت امروز سینما گفت: سینما امروز زیر ضرب است و فقط برای آن یک وظیفه پروپاگاندایی تعریف شده است، درحالی که مشکلات جامعه به قدری زیاد است که دیگر نیازی به رفتن به زیر پوست شهر نیست و فقط کافی است لایه رویی شهر را کنار بزنیم.
وی ادامه داد: مسئولان امروز مشکلاتی چون بیکاری جوانان، مصرف مواد مخدر و الکل را انگار نمی‌بیند و ظلمی که به جوان ایرانی می‌شود و بی‌هدفی جوان ایرانی را متوجه نمی‌شوند.
وی با اشاره به مشکلات ترنس سکشوال‌ها در جامعه گفت: درجامعه امروز ما مشکلات این گروه مضاعف است. در چنین شرایطی ساخت فیلمهای مانند آینه‌های روبرو که به خوبی مشکلات چنین افرادی را بازگو می‌کند جای خوشحالی دارد.
علیرضا شجاع نوری: باغ سینمای ایران امروز خزان زده است
علیرضا شجاع نوری تهیه کننده سینما نیز با اشاره به فیلم «آینه‌های روبرو» و ساخت فیلم‌های اجتماعی گفت: ساخت چنین فیلم‌هایی جسارت زیادی می‌خواهد زیرا اینگونه فیلم‌های اجتماعی اگر به درستی هدایت نشوند در معرض خطر نابودی هستند..
وی ادامه داد: این فیلم هرچند در خارج خوب دیده شده اما آن فرصتی را که باید در داخل به او داده می‌شد را هرگز به دست نیاورد. در حالی که باید این فیلم‌ها به طور گسترده تری در معرض نمایش عمومی قرار گیرند. متاسفانه سوءمدیریت‌ها جلوی این امر را می‌گیرد.
وی با اشاره به شرایط امروز سینما گفت: متاسفانه امروز سوءمدیریتی که در سینما گریبان گیر تمام سینما شده به این فیلم نیز رسیده است. امروز سینمای ایران یک باغ خزان زده است که هیچ شکوفه‌ای در آن سر نمی‌زند. فیلمهای خوبی مانند آینه‌های روبرو از معدود گلهای هستند که در این باغ خزان زده روییده‌اند.
شجاع نوری با اشاره به مشکلات امروز گفت: همه ما در زندگی خود در یک شرایط دوگانه بودن هستیم و مشکلاتی که با آن‌ها کلنجار می‌رویم، بعضا ما را دچار تردید در هویت می‌کند و گاهی برای بسیاری از مشکلات و مسائل راهکاری نداریم.
می‌ر جلالی: ترنس سکشوال با همجنسگرا تفاوت دارد
پرفسور می‌رجلالی جراح و متخصص مسائل ترنسکشوال‌ها گفت: این گونه افراد یک نمونه طبیعی در جامعه هستند اما متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها و اجتماع آن‌ها را نمی‌شناسد. در این میان سینما و رسانه‌ها می‌توانند در معرفی این مشکل و ارائه راهکار کمک زیادی کنند
وی با اشاره به اینکه در هر صدهزار تولد ۴نفر چنین مشکلی دارد؛ گفت: این مشکل از ۳ ماهگی و در دوره جنینی شکل می‌گیرد و این افراد از‌‌‌ همان زمان دچار یک واژگونی در هویت جنسی می‌شود اما باید بگویم ترنس‌ها با همجنس گرایان تفاوت دارند و نباید آن‌ها را به یک چشم دید.
وی ادامه داد: در همه جوامع بشری بین ۷ تا ۹ درصد هموسکشوال (هم جنس گرا) وجود دارد که درجه بندی‌های مختلف دارند و تا ۶ درجه، درجه بندی می‌شوند. درجات یک و ۲ هیچ نمودار اجتماعی ندارند و تنها رفتارهای بیرونی هموسکشوال‌های درجه ۵ و ۶ است که به رفتارهای ترنس سکشوال‌ها نزدیک است و همین امر ترنس سکشوال‌ها را با مشکل مواجه کرده و آن‌ها در بسیاری موارد چوب همجنس گرایان را می‌خورند.
می‌رجلالی با اشاره به فیلم آینه‌های روبرو گفت: من ۱۰ سال است که درباره مشکلات ترنس سکشوال‌ها کار می‌کنم اما ساخت چنین فیلمی کمک بسیاری به ما است و می‌تواند آنچه راکه من می‌خواهم بگویم و حرفی را که بزنم با تاثیر دو برابر بزند و مثمرثمر باشد.
وی با اشاره به مشکلات اجتماعی اینگونه افراد در جامعه گفت: گروهی از آن‌ها بعد از ترک از خانه به دلیل چنین مشکلاتی به کارهای خلاف روی می‌آورند و یا اینکه از آن‌ها سوءاستفاده می‌شود به همین دلیل بسیاری از آن‌ها بعد از آزادی از زندان به سراغ من آمدند تا عمل شوند و تغییر جنسیت دهند. این گروه بعد از عمل نیاز مبرم به روانپزشکی دارند.
علی معلم: سینمای ما از فقر فیلم‌های کارکرد گرا رنج می‌برد
علی معلم تهیه کننده سینما نیز طی سخنانی گفت: هنر و دین قرار است که زندگی بهتری برای ما بسازد و هنر باید شرایط زیست ما را بهتر کند و اخلاق ما را بهتر کند به همین دلیل من هرگز بحث هنر درجهت هنر و دین برای دین را قبول ندارم و اگر اثر هنری مخاطب را به سمت انسان بودن نبرد باید در آن شک کرد.
وی کارکردگرا بودن سینما را یکی از ویژگی‌های مهم سینما دانست و افزود: متاسفانه سینمای امروز ما از عنصر کارکردگرا بودن خالی است درحالی که سینمای ما باید به سمت حل مسائل و بیان مشکلات جامعه برود درحالیکه امروز بیشتر داستان‌ها و فیلم‌ها به دلایل دولتی بودن و یا تجاری بودن فارغ از این مساله هستند.
معلم افزود: فیلم فقط نباید جنبه سرگرمی داشته باشد و یا اینکه بخواهد نقش مدیران سیاسی را ایفا کند بلکه باید اذهان جامعه را درگیر یک مساله کند. سینمای کارکردگرا به اقلیت‌ها و گروه‌های خاص توجه دارداما به دنبال تبلیغ نیست و همین سینما است که می‌تواند به وحدت ملی کمک کند زیرا به گروه‌های مختلف قومی و جنسی و مذهبی توجه ویژه دارد.
معلم با اشاره به تغییرات سینما از آغاز قرن ۲۱ گفت: باآغاز قرن جدید تغییرات مهمی در سینما شده و از لحاظ تکنیکی نیز رشد خوبی صورت گرفته است اما متاسفانه ما فقط از این رشداطلاع داریم ولی از آن بی‌بهره هستیم متاسفانه به دلیل آنکه درحوزه سینما بی‌سواد بوده‌ایم و مدیران ناآگاه بر سینما حاکم بوده‌اند بعضی جنبه‌های سینما دیده نشده است.
وی بااشاره به ساخت فیلم‌های «آینه‌های روبرو» گفت: این فیلم نمونه یک سینمای کارکردگرا است که می‌تواند روی اذهان تاثیر بگذارد و حرف‌هایی را بزند که بسیاری معتقدند نباید در جامعه از آن‌ها سخن گفت و قابل بحث نیست.
معلم بااشاره به اخبار و موضع گیری‌هایی که امروز درباره فیلمی همچون «من مادر هستم» می‌شود، گفت: گروهی نمی‌خواهند که مشکلات جامعه گفته شود درحالی که این کار درست نیست همانگونه که ما می‌توانیم به یک فیلم اعتراض کنیم و این کار اشکالی ندارد طرح مساله کردن و گفتن مشکلات جامعه نیز اشکالی ندارد اما آنچه که اشکال دارد ندیدن و نگفتن مساله است.
وی ادامه داد: باید به فیلمسازان در بیان مسائل اجتماعی اعتماد شود زیرا فیلمسازان نیت خیر دارند و جامعه نیز به فیلمساز نیاز دارد و مردم هم دوست دارند که مسائلشان از طریق فیلمسازان گفته شود زیرا امروز زمانه‌ای است که با چوب زور نمی‌توان جامعه را تربیت کرد بلکه باید با آن مفاهمه کرد.
معلم با اشاره به حکم حضرت امام خمینی (ره) درباره ترنس سکشوال‌ها گفت: زمانی از حضرت امام درباره عمل تغییر جنیست استفتا شد ایشان این عمل را تایید کردند و گفتند اگر ما قائل باشیم که انسان روح است پس جسم باید تابع روح باشد این فتوای امام در جوامع اسلامی بسیار پیشرو بود.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات امروز ما در سینما، فقدان همین احکام پیشرو شرعی است که براساس شرع و عقلانیت درباره مسائل جدید و مسائلی که در آینده شکل می‌گیرد و نحوه بیان کردن آن‌ها می‌تواند راهگشا باشد
خطیبی: مقاومت دربرابر تغییر از روی نادانی است
دکتر خطیبی نیز در باره مسائل ترنس سکشوال‌ها گفت: جامعه ما درحال تغییر است و هر تغییری همیشه ازجانب گروهی با مقاومت همراه است. این مقاومت در بیشتر موارد به دلیل نادانی است آنچه که امروز فارغ از جنسیت مطرح است ارتباط انسانی فارغ از هویت جنسی است. مقاومت در برابر نیاز یک ترنس به عمل تغییر جنسیت مانند آنست که فرزندی مرض قند داشته باشد و والدین از دادن دارو به او خود داری کنند.
طائرپور: اگر حمایت رسانه‌ها نبود اکران فیلم «آینه‌های روبرو» با همین میزان از موفقیت هم همراه نبود
فرشته طائر‌پور تهیه کننده فیلم نیز در ابتدای این نشست با گلایه از وضعیت اکران فیلم «آینه‌های روبرو» گفت: متاسفانه به دلیل مدیریت ناصحیح در بخش اکران فیلم‌های اجتماعی، این فیلم نیز مانند همه فیلم‌هایی از این نوع، با کمبودهای تاسف بار مواجه بوده و لطمه خورده است و در این میان اگر حمایت رسانه‌ها نبود نمی‌توانستیم همین میزان مخاطب را هم جذب سینما‌ها کنیم.
در مراسم نمایش فیلم «آینه‌های روبرو» هنرمندانی همچون همایون اسعدیان، آتیلا پسیانی، مونا زندی، افسر اسدی، پریوش نظریه، نیره فراهانی، دکتر افشین یدالهی، محسن خان جهانی، احسان کرمی و... در کنار عوامل فیلم نگار آذربایجانی، نیما شاهرخ شاهی، شایسته ایرانی، غزل شاکری، امتین فیروزیان و فرشته طائرپورحضور داشتند
پایان پیام
 

لیبل برچسب: علی معلم | رخشان بنی اعتماد | فیلم آینه های روبرو | علیرضا شجاع نوری
لیبل مطالب مرتبط: :1391-09-13 فیلم آینه‌های روبرو تاكنون در 64 جشنواره شركت كرده است

:1391-08-09 تولید برنامه‌های طنز با میزان آزادی رابطه مستقیم دارد

بستن http://www.modarair.com/news/1391-07-15-14-20-48/بنی-اعتماد.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 496066     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: