نام شما:
ایمیل مقصد:

جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی گروه‌هاي مخالف موسيقي را به مناظره دعوت کردند

جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی گروه‌هاي مخالف موسيقي را به مناظره دعوت کردند


گروه: اخبار و نگاه دانشگاه و دانشجو
تاریخ درج: 1394/1/6
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی در واکنش به احضار و بازداشت دوهفته پیش معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فردوسی بیانیه صادر کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، متن این بیانیه به شرح زیر است:
باسمه تعالی
دانشگاه محيطي فرهنگي و علمي و مبتني بر هم‌انديشي عقلاني و تضارب افكار و احترام متقابل است كه ناآشنايي با ضرورت‌هاي چنين فضايي و نگاه و برخورد از سر ناآگاهي با آن همواره آسيب رسان به كل جامعه خواهد بود.
اعضاي هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد همچون قاطبه دانشگاهيان كشور وظيفه خود مي‌دانند كه در كمال آرامش به كارهاي علمي و تحقيقاتي خود كه ضرورت مسلم جامعه ما و توصيه اكيد بزرگان نظام است، مشغول باشند، اما گويا برخي نهادها و گروه‌هاي غيردانشگاهي اين آرامش را برنمي‌تابند و رسيدن به اهداف خود را در برهم زدن آرامش فضاي علمي و فرهنگي مي‌بينند.
متاسفانه امروز كساني بي‌اطلاع از سرشت دانشگاه برآنند كه دانشگاه را از فضيلت عقلانيت و هنر تهي كنند و فضاي علم و باورهاي راستين و آگاهانه را به غبار تحجر و تعصب بيالايند؛ اينان هدفي جز اين ندارند كه دانشگاهيان را از فضايل بزرگي همچون استقلال فكري، آزادگي و آراستگي به فضيلت هنر دور نگه دارند و چه بسا بهانه ايشان دينداري باشد.
در دوره‌هايي شاهد دست‌اندازي، كارشكني و تشنج‌آفريني برخي گروها و نهادهاي غيردانشگاهي در كار دانشگاه بوده‌ايم كه نتيجه‌اي جز ناامن ساختن فضاي تفكر و تحقيق براي دانشگاهيان در پي نداشته است.
يكي از اين اقدامات تشنج‌آفرين و نسنجيده طي دوهفته گذشته در دانشگاه فردوسي رقم خورد و شگفتي بسياري را در داخل و خارج دانشگاه  برانگيخت.
ماجرا از اين قرار بود كه در پي ارائه سخنراني و اجراي موسيقي از طرف گروهي داراي مجوز رسمي، در برنامه‌اي كه تمام مجوزهاي قانوني آن اخذ شده بود و در فضايي آرام و صرفا ويژه دانشگاهيان برگزار مي‌شد، معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه فردوسي احضار و بازداشت شد كه حادثه غم‌انگيزي براي همه ما بود.
ما اعضاي هيات علمي دانشگاه فردوسي بازداشت معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه را تهديد صريح جامعه دانشگاهي تلقي مي‌كنيم و هم‌طراز قرار دادن مسائل فرهنگي دانشگاه با جرايم اخلاقي را توهين آشكار به نهاد دانشگاه مي‌دانيم.
دانشگاه بايد مهد آزادانديشي و تفكر باقي بماند؛ نهاد دانشگاه رواج تعصب، تحجر، جزم انديشي، افراطي‌گري و برخوردهاي غيرعلمي را برنمي‌تابد.
آن دسته از گروه‌هاي مخالف با موسيقي و برنامه‌هاي هنري در دانشگاه بهتر است به جاي جنجال‎آفريني و تشويش اذهان عالمان دين، به اقتضاي فضاي علم و خرد، تن به مناظره و گفت‌وگوي عقلاني بدهند و اگر احساس مي كنند فعاليتي فرهنگي با باورهاي آنان در تعارض است، در حالي كه از منظر قانوني و عرفي آن كار مجاز است و فرايند برگزاري آن به درستي طي شده، نبايد به خود اجازه دهند صرفا به تشخيص سليقه‌اي و خاص خود و به تبع آن بهره‌گيري از ابزارهاي نامتعارف، مخالفت خود را ابراز كنند.
دانش و هنر در كنار دين، دو فضيلت جدايي‌ناپذير زندگي انساني‌اند؛ دانش، خرد را مي‌پروراند و هنر ناب جان و روان را صفا مي‌بخشد.
موسيقي والا، هنر ناب است كه پيوند راستين با جان و خرد آدمي دارد و دانشمندان و عارفان مسلمان چون بوعلي سينا، فارابي، غزالي، خواجه نصير، مولوي و حافظ از ديرباز در اين هنر توغل و تعمق ورزيده‌اند.
ما محيط دانشگاه را پرنشاط و سرشار از ذوق و فضيلت هنر مي‌خواهيم؛ چرا كه دانشجويان جوان و پژوهشگراني كه در تلاشند تا ساختارهاي نيرومند علمي كشور را استوار سازند، نياز به چنين امكانات و فعاليت‌هايي دارند تا سلامت روان آنان تامين شود.
اساسا فلسفه تمام كارهاي فوق برنامه دانشگاه رسيدن به چنين هدفي است؛ علاوه بر اين، آيين نامه‌ها و مقررات مربوط به اينگونه فعاليت‌ها كه به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است، تنها مرجع قانوني براي تعيين حدود به شمار مي‌رود و هرگونه دخالتي از سوي نهادهاي بيروني و غيرمرتبط، استقلال دانشگاه را خدشه‌دار و اداره امور آن را دشوار مي‌كند.
لذا از همه اشخاص و نهادهاي ذي‌نفوذ مي‌خواهيم به جاي كنش‌هاي دخالت‌جويانه، هنجارشكنانه، شتابزده و غيرمسئولانه بر آستانه شكيبايي و بردباري خويش بيفزايند و از برداشت‌ها و برخوردهاي حزبي و سليقه‌اي پرهيز كنند.
از نظر ما كساني كه اين شيوه‌ها را پيش مي‌گيرند، قصد تحريك دانشجويان و ايجاد تشنج در محيط آرام دانشگاه را دارند و حتما بايد نسبت به رفتارهايي از اين دست پاسخگو باشند؛ اين حادثه كه دانشجويان از آن به عنوان برگ سياهي در حافظه دانشگاه فردوسي ياد كرده‌اند، خاطر عموم دانشگاهيان را آزرده ساخته و نتيجه‌اي جز بي‎اعتمادي نسبت به نهادهاي مسئول در پي نداشته است.
ما اعضاي هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد(امضا كنندگان بيانيه)از رئيس‌جمهور محترم و وزير علوم، تحقيقات و فناوري مصرانه مي‌خواهيم به نحو شايسته نسبت به اعاده حيثيت دانشگاه اقدام كنند و بازداشت معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه ما را، كه شخصي متدين، متخلق به اخلاق اسلامي و نمود خرد دانشگاهي است، با جديت تمام پيگيري نمايند تا از تكرار چنين رفتارهايي در آينده پيش‌گيري شود.
جمعی از اعضاي هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد

 

بستن http://www.modarair.com/news/اخبار-دانشگاه/دانشگاه-فردوسی.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494817     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: