نام شما:
ایمیل مقصد:

تاکید انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم‌ پزشکی تهران بر عدالت آموزشی و اداره ی مستقل دانشگاه

تاکید انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم‌ پزشکی تهران بر عدالت آموزشی و اداره ی مستقل دانشگاه


گروه: اخبار و نگاه دانشگاه و دانشجو
تاریخ درج: 1393/7/13
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

انجمن‌اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم‌پزشکی تهران در بیانیه ای به مناسبت آغاز سال تحصیلی، تاکید کرد: اداره ی دانشگاه به دست خود دانشگاهیان و نیز رعایت عدالت آموزشی، آرزوهایی دیرپا بوده و هست که با تغییرات و رویکردهای نوین در مدیریت آموزش عالی، دست یافتنی تر می نماید.

 
به گزارش دریافتی انصاف نیوز از روابط عمومی این تشکل دانشجویی، متن کامل این بیانیه در پی می آید:
 
بسم‌الله النور...
فرارسیدن مهرماه هرسال با نوید رونق دانش و پژوهش همراه است. این نوید امسال به لطف شعله های امیدی که در سینه ها دوباره جان گرفته اند، پرفروغ تر از هر سال است، هرچند بیم هایی نیز همچنان در کمین نشسته اند.
 
اداره ی دانشگاه به دست خود دانشگاهیان و نیز رعایت عدالت آموزشی، آرزوهایی دیرپا بوده و هست که با تغییرات و رویکردهای نوین در مدیریت آموزش عالی، دست یافتنی تر می نماید.
 
تعیین روسای دانشگاهها طبق نظر اساتید برجسته ی آن دانشگاه، دفاع از حق تحصیل و تدریس برای دانشجویان و اساتید منتقد و دگراندیش، مقابله با سواستفاده های باندی و قشری از امکانات آموزشی و بسیاری رویکردهای امیدبخش، میرفت تا در سالهای آینده اثرات عینی خود را در شاخص های آکادمیک از وضعیت علمی کشور نیز نشان دهد. اما همگان دیده ایم که در برابر پرتوهای گرمابخش امید، همیشه سدهایی از غرور و تعصب خودنمایی می کند.
 
زخشکسال چه ترسی
که سد بسی بستند
نه در برابر آب
که در برابر نور
و در برابر آواز و در برابر شور ...
 
کسانی که امروز می خواهند برای دانشگاهیان دایه ی مهربانتر از مادر باشند و حالا برای آرامش دانشگاه نگران شده اند! بد نیست نگاهی به کارنامه ی خود بیندازند و بشمارند چند بار پا به حریم دانشگاه نهاده اند و آرامش را از دانشجویان ستانده اند؟
 
آنانکه یکباره غصه ی غربزدگی به سراغشان آمده و به اسم خدا آبروی خداترسان می برند و به شمشیر دین، دینداران را پیرهن بر تن می درند، خود می دانند و خوب می دانند که دردشان نه دین است و نه خدا، درد نانی است که به نرخ روز می خورند.
 
سیاست بازان دانشگاه ندیده ای که تا یک سال پیش، از ضرب سکه ی "شکوفایی علمی" نان می ­خوردند و حال دم از "یکسال رکود علمی" می زنند، گویا نمی دانند که تحقیقات علمی کشور در دفتر وزارت رخ نمی دهد که با رفتن و آمدن وزیر به یکباره از شکوفایی به رکود برسد! پژوهش های علمی و به تبع آن حرکت علمی کشور فرایندی است دراز مدت. هریک از تصمیمات و سیاستهایی که در مدیریت کلان علمی اتخاذ می شود زمانبندی مشخصی دارد تا در شاخص های تعریف شده آموزشی نمود یابد. شاید خیال کرده اند مقالات علمی پژوهشی نیز مانند مقالات بی مایه و خلق الساعه ی دشنامنامه های آنان است که یک قلم و کاغذ با یک ذهن متوهم آن را بسنده باشد! ای کاش ادعاهایشان کمی هم که شده بر حقیقت مبتنی بود تا تیر تهمت هاشان تا این اندازه جانکاه نباشد.
 
اما باید دانست، سایه ی بیم ها -هرچند سنگین- نباید نگاههامان را از پرتو امید منصرف کند. امروز مطالبه ی اصلی ما دانشجویان پیگیری بی کم و کاست رویکردهایی است که رایحه ی امید را به دانشگاه بازآورده بود، و نیز سپردن امر خطیر آموزش عالی کشور به دست کسانی که انگیزه و توان کافی برای پیگیری رویکردهای اصلاحی را دارا باشند.
 
مزاحمت ها و غرض ورزی های بیگاه بدخواهان ماندنی نیست، اما خدمات مدیرانی که از جنس دانشگاه بوده اند و دانشگاه را خانه ی خود دانسته اند در دوران هرچند کوتاه خدمت همواره در یادها ماندگار بوده و خواهد بود.
 
توجه به رشد کیفیت آموزش و ارزشیابی متناسب با رشد کمی پردیس های دانشگاهی، دودیگر خواستۀ بحق دانشگاهیان از روسای دانشگاهها و مسوولان دستگاه آموزش عالی است. جذب پرشمار هیات علمی اگر بدون معیارهای آموزشی و برمبنای روابط و سلایق صورت گیرد نه تنها به رشد علمی کشور کمکی نمی کند، که اعتبار مدارک دانشگاهی را کمتر و کمتر خواهد کرد. جذب دانشجویان پولی اگر خارج از قاعده و بدون تمهیدات آموزشی لازم انجام شود، به جای آنکه فرصت را برای تحصیل دانشجویان فراهم و زمینه را برای استقلال مالی دانشگاه فراخ سازد، دانشگاه را به بنگاه مدرک فروشی بدل خواهد کرد.
 
گشودن این گره ها در گرو نگاه کارشناسانه به حوزه ی آموزش و تدوین برنامه های اصلاحی دقیق و بلندمدت است. در سالهای پیش ازین مسوولان دانشگاه آنچنان سرگرم کنترل های امنیتی دانشگاه بودند که مجال چنین اقداماتی باقی نماند. امید می رود که امروز نیز سنگ اندازی ها و بهانه جویی های سیاست بازان  عرصه را برای پرداختن مسوولان آموزش عالی کشور به این مهم تنگ نسازد.
 
حصول امنیت و آرامش هرچه بیشتر در دانشگاه نیز راهی جز جلب رضایت دانشجویان و اساتید با پرهیز از رفتارهای قیم مابانه و احترام به تشخیص و نظر آنان ندارد که به یاری خدا و تدبیر مسوولان پیگیری همین رویه ی نو می تواند زمینه ساز رشد واقعی دانشگاهها و به تبع آن پیشرفت علمی کشور باشد.
بستن http://www.modarair.com/news/اخبار-دانشگاه/انجمن-اسلامی-دانشجویان.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494816     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: