نام شما:
ایمیل مقصد:

دکتر علی رادمان، رهبر ارکستر معاصر پارس : موسیقی در دانشگاه‌ها به فراموشی سپرده شده است

دکتر علی رادمان، رهبر ارکستر معاصر پارس : موسیقی در دانشگاه‌ها به فراموشی سپرده شده است


گروه: اخبار و نگاه دانشگاه و دانشجو
تاریخ درج: 1391/10/9
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0
رهبر ارکستر معاصر پارس از فرصت سوزی درزمینه فرهنگ‌سازی موسیقی درعرصه آموزش آکادمیک در کشور انتقاد کرد
 

دکتر علی رادمان آهنگساز، رهبر ارکستر و مدیر گروه موسیقی دانشگاه آزاد اسلامی، با انتقاد از فرصت سوزی درزمینه فرهنگ‌سازی موسیقی درعرصه آموزش آکادمیک در کشور به خصوص در دفاتر فرهنگی دانشگاه‌ها، گفت: متأسفانه در اساسنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها و دفاتر فرهنگ، موسیقی رسماً تحت هیچ نوع حمایتی قرار نگرفته است، که این امر مشخصاً نشانگر نوعی نگاه غیرکارشناسانه به مقوله موسیقی است که زمینه ساز آسیب‌های جدی به بسیاری از عرصه های فرهنگی کشور شده است.
رهبر ارکستر بزرگ معاصر پارس در گفت‌وگو با پایگاه خبری فریادگر گفت: بحث نیاز مردم به انواع موسیقی بحث جدیدی نیست و باید پذیرفت که خواه ناخواه بخش قابل ملاحظه ای از لحظات زندگی ما با موسیقی سپری می‌شود. بسیار واضح است که موسیقی در هر ملتی یکی از عناصر کلان هویت، آیین و فرهنگ آن قوم به حساب می‌آید. از طرفی موسیقی، یکی از ذخایر تاریخی هر قوم نیز محسوب می‌شود و ضرورت مراجعه به این مهم در زمانه‌ای مختلف با در نظر گرفتن رویکردهای اجتماعی جدید همواره احساس می‌شود.
این هنرمند که تاکنون اجرای بیش از سی کنسرت موسیقی در مقام رهبر «ارکستر موسیقی نو» و سولیست پیانوی گروه موسیقی تهران را علاوه بر رهبری ارکستر معاصر پارس در کارنامه خود دارد، تاکید کرد: ما در کشورمان علیرغم پتانسیل بالا در زمینه های بالقوه موسیقایی، دارای پیشینه قابل توجه پژوهش، در عرصه های اجتماعی و آسیب شناسی های ساختاری نیستیم و به دلائل متعدد از توجه به این عنصر شخصیت ساز غافل مانده‌ایم. عناصر فرهنگی قوم‌های مختلف به راحتی و با سرعت در حال انتقال به نقاط دیگر و قوم‌های دیگر هستند. با توجه به این مسئله، در کشور ما داشتن پایگاهی موسیقایی در میان مردم و به خصوص جوانان، به جهت حفظ و ترویج شاخصه های هویت ملی، امری بسیار مهم و حیاتی است. آهنگساز قطعه «افسانه شهر آیینه‌ها» توضیح داد: موسیقی دارای گونه های متعددی است که تا وقتی توسط متخصصان و رسانه های جمعی در میان مردم، به درستی، معرفی نشود، از رشد لازم برخوردار نمی‌شود. در کنار این نکته به جهت نبودن فعالیت‌های ساختاری در بطن اجتماع موجب می‌شود تا در عرصه رسانه ملی نیز با مسئله موسیقی به شکلی سطحی برخورد شود تا جائیکه در برنامه های زنده شبکه های مختلف صدا و سیما، مجریان برای در نظر گرفتن ذائقه مخاطبان خود از آن‌ها می‌خواهند که ترانه مورد علاقه‌شان را معرفی کنند و آن را پخش می‌کنند. رادمان گفت: هرچند این سرویس دهی مورد طبع بسیاری است و در بسیاری از کشورها رایج است اما باید اذعان کرد که آیا در این بین مخاطبی که اساساً ترانه، مورد درخواستش نباشد، نیست؟ مضاف بر این آیا برای همان مخاطبین ترانه تحلیلی از تفاوت ترانه و تصنیف و سایر انواع موسیقی با کلام ارایه شده است؟ او افزود: اینجا است که بحث سرویس دهی فرهنگی رسانه در تناقض با تعریف واقعی‌اش قرار می‌گیرد و مشخص می‌شود که بی توجهی به مسئله موسیقی در عرصه فعالیت‌های فوق برنامه مراکز آموزش آکادمیک کشور موجب شده است تا جه اندازه خروجی این مراکز که در آینده مدیریت و سیاست‌گذاری مراکزی مانند برنامه سازی برای صدا و سیما را برعهده‌گرفته‌اند، از اهمیت کار خود غافل باشند. آهنگساز آلبوم «کتیبه» با اشاره به عدم کارایی شیوه های آماری در عرصه فرهنگ و مدیریت فرهنگی، افزود : ما نمی‌توانیم صرفاً با روش‌های آماری و میدانی از بین سلائق مردم، شاخصه های خوب و بد در زمینه های هنری بیرون بکشیم و به آثار هنری نسبت دهیم و سپس نتایجی از باب اصلاح روش‌های آموزشی بنا کنیم. بلکه بهتر است تحت هدایت صاحبان اندیشه و کارشناسان خبره این هنر ذائقه‌ها را شکل داده و امکانات رشد و ارتقاء سطح فرهنگ شنودی را فراهم کنیم

بستن http://www.modarair.com/news/اخبار-دانشگاه/1391-10-09-18-13-47.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494737     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: