نام شما:
ایمیل مقصد:

تغییر نگرش در ديپلماسي لازمه توسعه/ عطا افشاریان

تغییر نگرش در ديپلماسي لازمه توسعه/ عطا افشاریان


گروه: اعتدال، مدارا و امید به اصلاح
تاریخ درج: 1394/3/27
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

سیاست خارجی، بطور حتم سیاست داخلی را نیز متاثر خواهد نمود، در واقع رفتارهای یک دولت و ملت با کشورهای دیگر و میزان تعامل آن با سایر ملت‌ها، دستاوردها و نقش‌های داخلی را نیز متاثر خواهد کرد، آنچنانکه ذائقه کلی ملت‌ها به سمت هم‌گرایی بیشتر می‌رود. ایران طی چندین قرن اخیر فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته است و ایرانیان در پس این حوادث همواره به دنبال بازگشت به هویت ملی و بزرگی خود در دوران باستان بوده اند. از دوران قاجار به بعد، تاریخ ایران، حوادث خوبی را تجربه ننمود و دخالت‌های آشکار قدرتهای خارجی در روند تصمیم گیری‌های ملی، غرور ملی را پایمال کرده بود.

با وقوع انقلاب 57 ایران، سیاست خارجی ایران در پس شور و حال انقلابی و دگرگونی و مبارزه با همه یادبودهای حکومت پهلوی، چیده شد، آنگونه که بسیاری از سیاست‌های داخلی نیز با حرکت‌های تندروانه و متاثر از نیروهای چپ تدوین گردید. بطور حتم در شرایط بحران و تحویل و تغییر حکومت و دولت و با توجه به عدم وجود تجربه در مدیران صدر انقلاب، وجود سعی و خطا امری حتمی است و بهر حال هر تغییری هزینه‌ای دارد.

انقلاب ایران بطور حتم برای یک جنگ تمام عیار با غرب و شرق، شکل نگرفت و تنش‌های تندروانه اوایل انقلاب و تقابل با غرب و شرق نیز ناشی از احساسات جوان‌گرایانه و شور و هیجان انقلابی بوده است، چرا که در عالم سیاست تعامل و ایجاد تریبون در دنیا، موثرتر از تقابل خواهد بود. بطور حتم گفتگو و تعامل، چهره روشن‌تر و موجه‌تری از کشورمان ایران و ایرانیان به دنیا عرضه خواهد کرد تا تقابل و جنگ. پیامبر اسلام با همه ظلم‌هایی که از جانب مردم مکه به ایشان و یارانش روا شد، ولی باز هم شیوه اصلاح و صبر و دعوت را برای مبارزه با آنها برگزید.

همه می‌دانند که که پیامبر راه صلح را در پیش گرفت و دشمنی مکیان با وی سبب کدورت و کینه در وجود ایشان نمی شد به گونه‌ای که دختر ابوسفیان را پس از بیوه شدن به همسری برگزیدند. اگر پیامبر اسلام الگوی رفتاری ما باشند، ایشان حتی پس از خیانت یهودیان مدینه و پیروزی در جنگ خیبر، آنها را برای زندگی در مدینه آزاد گذاشتند. سیاست تقابل ایران با غرب نیز یکی از همین موارد مهم است که باید مورد بازبینی قرار گیرد، این به مفهوم شیفته غرب شدن و یا پذیرش فرهنگ و عقاید آنها نیست، بلکه به مفهوم تعامل سازنده با آنهاست. آنچنان‌که کشوری چون مالزی و یا ترکیه در عین حفظ مسلمانی و چهارچوب قوانین بومی خود، تعامل با غرب و شرق را نیز حفظ نموده است.

سیاست ایران در مورد اسراییل و فلسطین نیز، در سالیان گذشته تا حدی با سیاست‌های کلان کشور گره خورده است. به طور حتم ایران در کشورهایی چون لبنان، سوریه، عراق، آذربایجان، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و حتی ترکمنستان منافعی دارد و این کشورها از نظر ملی و فرهنگی نزدیکی زیادی با ایران دارند ولی تقابل ایران و اسراییل طی سالیان اخیر، سبب اتحاد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شده است. به دیگر سخن، رویارویی و دشمنی دیرینه اعراب و اسراییل با ظهور ایران جدید، به دوستی تبدیل گردید و ایران هزینه هایی را بابت تقویت این دوستی داده است.

حوادث اخیر در منطقه به خوبی پرده از همکاری اعراب با اسراییل علیه ایران بر داشته است، این در حالیست که تقابل ایران با اسراییل، از بعد ملی و مرزی، بسیار کمتر از کشورهای حاشیه خلیج فارس است. اگر چه از بعد عقیدتی، قدس برای مسلمانان جایگاه مهمی است ولی متعلق به همه ادیان ابراهیمی است و به طور حتم تنها به مسلمانان تعلق ندارد و شاید بهترین گزینه برای بیت المقدس، جهانی شدن آن است، به گونه‌ای که همه سازمانها و نهادهای جهانی به آن نقل مکان کنند و مرکزی بین المللی و متعلق به همه ادیان ابراهیمی قرار گیرد.

شاید بدین ترتیب، بیش از این برای این خطه از زمین خدا، که به تعبیر ادیان زمین مقدس بوده است، خونریزی نشود. چرا که ریشه بسیاری از جنگها را در سرزمین فلسطین جستجو نمود. سرزمینی که سالهای سال مسلمانان و مسیحیان را به کشتن داد و اکنون مسلمانان و یهودیان بر سر آن نزاع دارند. باری به هر جهت تغییر رویکرد در قبال حوادث دنیا، نه عقب نشینی، که نشان خرد، عقل و تدبیر است. اگر زمانی سیاستهای تهاجمی توسط دولت مرکزی ایران، علیه ظلمهای روا شده در دنیا، در دستور کار انقلابیون بود، شاید زمان آن رسیده است که تقابل با غرب، شرق و سیاستهای خصمانه اسراییل غاصب به نهادهای مردمی سپرده شود. به طور حتم آنچه از دل نهادهای مردمی برخیزد در دنیا قدرت جذب بیشتری دارد و رساتر به گوش مردم خواهد رسید. بدین ترتیب دولت مرکزی نیز از آسیب‌های جهانی در امان خواهد ماند.

این به مفهوم دست کشیدن از آرمانهای والای انسانی مردم ایران نیست، که دفاع از مظلوم در همه حال باید از وظایف ما قلمداد گردد، بلکه این به مفهوم تغییر سیاست مبارزه با ظالم است و مطابق با تغییر الگوهای دنیا. رسانه، تبلیغ، گفتمان و حضور در مجامع بین المللی موثرتر از تقابل خواهد بود، در واقع شعارهای ضد اسراییلی، برای رهبران تندرو صهیونیستی یک حربه کارآمد، برای اعمال سیاستهای ضد انسانی است.

در واقع اعمال سیاست ایران هراسی، همراه با برخی سخنان تندروانه در ایران، جایگاه و موقعیت اسراییل را در منطقه تقویت نموده و اعراب را با اسراییل متحد ساخته است. ضمن اینکه همین تقابل، منجر به فروش میلیاردها دلار اسلحه در منطقه گردیده است. تغییر سیاست بخصوص در سیاست خارجی ایران، پروژه ایران هراسی را دچار شکست خواهد نمود و اتحاد اعراب با اسراییل را دچار خدشه خواهد کرد، ضمن اینکه حاشیه امنی برای متحدان ایران یعنی لبنان و سوریه ایجاد می‌کند

بستن http://www.modarair.com/news/تدبیر/عطا-افشاریان.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498299     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: