میانهروی و اعتدال شاخص وزین تعالیم اسلامی (2) |
اعتدال ویژگی برجسته امت اسلام
خداوند از امت اسلامی در سوره بقره به سبب پیروی از اسلام به عنوان «امت وسط» یعنی امت معتدل یاد کرده و میفرماید:
«وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَیکُونَ الرَّسُولُ عَلَیکُمْ شَهِیدًا ….»
«بیگمان شما را ملت میانهروی کردهایم (نه در دین افراط و غلوی میورزید، و نه در آن تفریط و تعطیلی میشناسید. حق روح و حق جسم را مراعات میدارید و آمیزهای از حیوان و فرشتهاید) تا گواهانی بر مردم باشید (و بر تفریط مادیگرایان لذائذ جسمانی طلب و روحانیت باخته، و برافراط تارکان دنیا و ترک لذائذ جسمانی کرده، ناظر بوده و خروج هر دو دسته را ازجادهی اعتدال مشاهده نمائید) و پیغمبر (نیز) بر شما گواه باشد (تا چنانکه دستهای از شما راه او گیرد و یا گروهی از شما از جادهی سیرت و شریعت او بیرون رود، با آئین و کردار خویش بر ایشان حجت وگواه باشد).. …..». (بقره/۱۴۳)
برای فهم دقیق «امت وسط» جای خود دارد گریزی به «فی ظلال» سید قطب شهید بزنیم آنجا که میفرماید: «ملت مسلمان ملت وسطی است با تمام معانیی که وسط دارد، چه از وساطت به معنی حسن و فضل باشد، یا به معنـی اعتدال و میانهروی، یا به معنی وسط مادی حسی…
« اُمّة وسطاً» ملت وسط و میانهروی است در جهانبینی و اعتقاد… نه در روحانیت صرف غلو و افراط میکند، و نه در مادیت تنها فرو میرود و ماندگار میشود. بلکه از فطرت پیروی میکند که در روحی مجسم و نمودار است که جامهی جسد به تن کرده است، یا جسدی است که لباس روح به تن دارد. چنین ملتی میکوشد تا به این وجود دو قلو پرداخته انرژیهای دو بعدی مادی و معنوی، حق کاملی از هر نوع توشهای که لازم دارد عطاء کند، و به تکـاپو میایستد تا زندگی را بالا برد و بدان رفعت بخشد، همزمان با چنینکاری سعی میکند زندگی را حفظ نماید و آن را امتداد دهد، و بدون هیچگونه تفریط و افراطی، بلکه برعکس، با میانهروی و هماهنگی و اعتدال، همهی توان خویش را درجهان علائق و اشواق، و در جهان کششها وجذبهها، به کار میگیرد. (سید قطب، ۱۹۸۸، ج۱، ص۱۳۱)
«اُمةً وسطاً» ملت میانهروی است در رابطهها و پیوستگیها… نه شخصیت فرد و ارکان او را نادیده میگیرد، و نه شخصیت او را در شخصیت جامعه یا دولت محو میگرداند، همچنین اورا رها نمیسازد تا به فرد خودخواه و حریصی تبدیل شود که به فکر کسی و چیزی جز خود نباشد…تنها آن اندازه از انگیزهها و نیروها را بهکارمیگیرد که وسیلهی حرکت و رشد گردد. و ازکششها و ویژگیها تنها آن اندازه سر راه او به وجود میآورد وچوب لای چرخ و دهنه به دهان اسب نفس میاندازد که جلو غلو و سرکشی او را بگیرد، و از رغائب و علائق آن مقدار در اختیارش میگذاردکه رغبت فرد را در راه خدمت به جامعه برانگیزد، واز تکالیف و واجبات آن اندازه برای فرد مقرر میداردکه او را خدمتگزار جامعه نماید، و جامعه را هم ضامن و مسوول فردکند، و درنتیجه فرد وجامعه را هماهنگ و همگام گرداند.» (سیدقطب، ۱۹۸۸، ذیل آیـه)
بدین ترتیب خداوند مسلمانان را در قرآن از حقیقت مقام و مکانی که در این زمین دارند، و از حقیقت نقشی که در زندگی بشریّت بر عهده ایشان است و ضروری است آن را ا یفاء کنند، آگاه میفرماید:
«کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ …..» (آل عمران /۱۱۰)
«شما بهترین ملّتی هستید که برای (سود) انسانها آفریده شدهاید (مادام که) به کار شایسته دستور میدهید و از کار ناشایست باز میدارید و به خدا ایمان دارید……»
از این رو آنان را بهترین امتی میداند که در روی زمین ایجاد شدهاند. امتی که اصل و اساس آن اعتدال و میانه روی درهمه چیز و همه کار است و از این رو امت شاهد و نمونه و سرمشق برای سایر امم میباشند.
به قول شهید عقیده اسلامی «سید قطب» در فی ظلالش، این چنین خداوند مسلمانان را به اصالت نقششان واهمّیّت کارشان رهنمود میفرماید و آنان را از بزرگواری جامعهشان آگاه مینماید. و این چیزی است که لازم است امّت اسلامی آن را درک کند تا حقیقت و ارزش خود را بشناسد و بداند که او آفریده شده است تا پیشرو و پیشقراول بوده و آن را وظیفۀ امت اسلامی میداند زیرا این امت لازم است که همیشه در مرکز رهبری و پیشوائی سایر امم قرار داشته باشد.
تکامل شخصیت ایمانی مرهون اعتدال
جهانبینی و ایدئولوژی الهی، اعتدال را یکی از خطوط برجسته و مهم تکوین و تشریع میداند. و در پی رسیدن به انسانی با شخصیت ایمانی کامل بطور متوازن در همه زمینهها میباشد و از دیدگاه تعالیم وحی، چنین انسانی همان انسان معادل و متعادل است.
داشتن فکر و اندیشه اعتدال انسان را به دفاع در برابر کسانی میکند که در عرصه برون دینی اسلام را متهم به افراط و تفریط مینمایند واتهامات آنها را نیز هوشمندانه و حکیمانه با تمسک به آموزههای تعالیم وحی و سنت نبوی پاسخ محکم میدهد.
همین بینش و داشتن اندیشه میانه روی به عنوان یکی از اصول قابل توجّه در زمینه کشف نظر شارع در عرصههای گوناگون و کشف پاسخ دین به پرسشهای تازه و به عنوان یکی از ضابطههای اساسی در زمینه نظریهپردازی در علوم اسلامی و تولید علوم اسلامی جدید و در ساحت مهندسی توسعۀ متعالی و متعادل و طراحی نقشه جامع علمی و فرهنگی برای امت اسلامی، درخور به کار گیری و استفاده است. و به این دلیل، اندیشهها و نظرات افراطی یا تفریطی نه تنها نمیتوانند ریشه در دین داشته باشند بلکه مخالف دین میباشند. زیرا اسلام حقیقی و حرکت در راه درست و صراط مستقیم چیزی نیست به جز پرهیز از افراط و تفریط و حرکت بر روی خط میانه و متعادل؛ لذا بیداری اسلامی، اصول گرایی اسلامی و بازگشت به اسلام راستین، میسّر نمیشود مگر با رسیدن به اعتدال اسلامی و ارتقاء به جایگاه امت میانه که ثمرۀ آن برپایی تمدن اصیل اسلامی است.
وبه خاطر همین گرایش به اعتدال و میانه روی امری اجتناب ناپذیر است چرا که چنین رفتاری موجب میشود تا انسان در مسیر خردمندی و کمال گرایی قرار گیرد و گرفتار شرک درعقیده و عمل نشود و راه نقصان و باطل را نپیماید.
دست یابی به استقامت و قوام یابی در شخصیت و عمل اجتماعی از دیگر آثار و پیامدهای اعتدال گرایی بشر در زندگی است که در آیات ۶۳ و ۶۷ سوره فرقان به آن توجه داده شده است. از نظر خداوند، انسان متعدل و میانه رو با رعایت تناسب و عدالت است که میتواند زندگی خویش را قوام بخشد و به استقامت دست یابد.
متأسفانه امروزه به خاطر عدم شناخت مرزهای اخلاقی و اعتقادی و نیز آشنا نبودن به آداب و رسوم و حدود معاشرتها، خیلی از ضد ارزشها و رذائل جایگزین فضائل شده است. انحرافات اخلاقی مانند تکبر و ذلت و نیز مشکلات اقتصادی مثل فقر و نداری، بخل و اسراف، همگی پیامد جامعهای است که گرفتار افراط و تفریط شده است.
از آنجا که بینش و عقاید انسان در رفتار و عملکردش تأثیر دارد. پس اگر ایمان و عمل در کنار هم و مؤثر بر هم باشند، در شرایط بحرانی هیچگاه انسان دچار بیثباتی عقیده و تردید نخواهد شد. با این نگرش صفات اخلاقیاش را در حدّ وسط نگه میدارد و در رفتارش با دیگران حدود و آداب اسلامی را رعایت میکند.
به عنوان مثال وقتی سخاوت، ملکه روح شد، آفتی چون دنیا دوستی و چشم و هم چشمی و بالاخره بسیاری از مشکلات اقتصادی و فرهنگی ریشه کن خواهد شد.
امام ابنالقیم، میانهروی و اعتدال را یکی از چهار رکن اصلی میداند که اخلاق نیکو بر آن تکیه دارد که عبارتند از شکیبایی، پاکدامنی، شجاعت، اعتدال و میانهروی
پس هماهنگی روح و جسم و ایمان و عمل، باعث رشد فکری و کسب ملکات اخلاقی شده که رشد و قدرت اقتصادی را به دنبال دارد. که همگی این موارد زمینه ساز عدالت اجتماعی است که بشریت انتظار آن را از مکتب تعالی بخش اسلام دارد.
روشهای زندگی فوقالذکر عواقب و نتایجی مخصوص به خود را در زندگی فردی و جمعی به دنبال خواهد آورد و آثار و تبعات متفاوتی را در جامعه ایجاد خواهد کرد. فرهنگ دینی اسلامی، بیش از هرچیز بر «میانه روی» در شیوه زندگی و روش سلوک تاکید میکند.
«میانهروی» اعتدال در همه امور است و به گفته سید قطب امت میانهرو، امتی مبتکر و خلاق است که دنباله رو اقوام گذشته نیست. نقطه شروع فلاکت امت اسلامی، وقتی بود که از اعتدال خارج گردید.
استاد قرضاوی در «خصائص التصور الإسلامیه» در این باره چنین مینویسد: «براین باورم که اعتدال و میانهروی در بینش، منش و روش درمان تمامی دردها و حلال تمامی نابسامانیهای ناشی از پراکندگی، عقبافتادگی علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است. برای رویایی با روند رو به رشد رویکردهای ناروا، کجاندیشیهای کسلکننده و برداشتهای خانمانبرانداز، بر ماست که جبهه و جناح معتدل، منهج میانهرویی و مفاهیم و مبانی اعتدال را توضیح داده و برای تبلیغ و تقویتش از تمامی تریبونها و رسانهها استفاده نماییم. چرا که موضوع بسیار حساس و حیاتی است، و فکر میکنم که یکی از مهمترین اولویتها و مسئولیتهای عالمان، اندیشمندان، مبلغان و تمامی کسانی که خود را حامل پیام پیامبر گرامی به شمار میآورند، این است که: برای غبارروبی از روی آینه اعتدال و پاک نمودن چهره پندارهای پذیرفته شده قرآن و سنت صریح پیامبر از تمامی توان و ظرفیت خویش بهره بگیرند.» (قرضاوی یوسف، ۱۴۱۹هـ. ق، ص۳۵۸ـ۳۵۹)
استاد محمود ویسی نیز در توضیح این مطلب چنین مینویسد: «باید بدانیم میانه گرایی و وسطیت به مثابهی مدرسهای است که نیاز اساسی عصر ما برای خروج موفق از بحرانهای گوناگون در عرصههای مختلف میباشد. لذا اگر به شکلی نهادینه شود که بتواند تفاوتهای فکری و فقهی و فردی و… را لحاظ نماید، محصول آن برداشتهای معتدل و میانه گرایانه خواهد بود. بنابر این مهمترین نیاز امت اسلامی داشتن دیدگاهی روشن و کاربردی در رابطه با پروژه وسطیت میباشد. لذا میانه گرایی یک حرکت اجتهادی نوگرا در معرفی دین اسلام بوده وبه صورتی است که بتواند با وضعیت موجود جهانی تعاملی دقیق وهوشمندانه داشته باشد و در عین التزام به مبادی و اصول با متغیرات و مسائل مستحدثه عالمانه و واقع بینانه برخورد نماید. پس وسطیت جامع میان اصالت و عصری بودن، ثوابت و متغیرات، عزیمت و رخصت و حفظ مقاصد شریعت به دور از هر گونه افراط و تفریط در حقوق و واجبات، دوری از تشدد در فروع و جزئیات و تساهل در اصول و کلیات، دوری از غلو در تعظیم عقل و تفریط در تحقیر آن است. با قاطعیت میتوان گفت که میانه گرایی شریعت یکی از مهمترین مبانی و ویژگیهای دال بر پویایی دین در پاسخگویی مستمر به سؤالات و معضلات بشر است و این خود منوط به استخراج و استنباط برداشتهای میانه گرایانه از دین به وسیله اهل فن است. زیرا طبیعت شریعت مشتمل برهمهی ظرفیتهای لازم برای همنوا وهمگام شدن با همهی تغییروتحولات وترقیات جامعهی بشری است. در این راستا بهره گرفتن از امکانات موجود برای تعمیق اندیشهی وسطیت و بازخوانی ضرورت میانه گرایی در بینش و منش و برداشتهای کار آمد و مؤثر گامی ارزشمند در فرهنگ سازی و غنا بخشیدن به این مقولهی فراموش شده میباشد.»
نتیجه گیری
•ــ با پژوهشی ژرف و عمیق میتوان دریافت، همان گونه که اصل توحید در تار و پود احکام و مقررات اسلام و آیات و روایات پیچیده شده، اصل اعتدال نیز در تشریع احکام لحاظ گردیده است.
•ــ میانه روی اثرات مثبتی در زندگی انسان به جای میگذارد که برخی از آنها در دنیا و برخی در آخرت بروز میکند.
•ــ اعتدال به عنوان یک اصل قرآنی در همه شئون زندگی فردی و اجتماعی و تمامی فعالیتهای سیاسی، اقتصادی و عقیدتی مطرح و در قلمرو اسلام، قلمرو وسیعی دارد و در همه جا به عنوان یک اصل خلل ناپذیر اسلامی و قرانی مطرح میگردد. این اصل قرآنی که منطبق با فطرت و عقل خدادادی است اسباب رشد و کمال یابی انسان را رقم میزند ولی افراط و تفریط موجبات سقوط انسان را فراهم میآورد.
•ــ اگر کسی بخواهد به مسئولیت الهی خویش عمل کند میبایست در همه امور راه اعتدال و میانه روی را در پیش گیرد و با داشتن حدّ و اندازه در امور مختلف و محوری کردن اعتدال در تمام برنامهها، خود را به امّت وسط نزدیک نموده و با این روش آسایش و خوشبختی را نه تنها برای خود بلکه برای دیگران نیز به همراه آورد.
•ــ خداوند در بیان جامعه برتر و کامل و ارایه نمونه عینی آن، جامعه اسلامی و برتر را جامعهای معتدل و میانه رو معرفی میکند که استقامت با این روش در ذات و نهاد آن سرشته میشود. (بقره آیه ۱۴۳) بنابر این، از نظر قرآن و اسلام، صراط مستقیم هر کس و جامعهای، میانه روی و اعتدال در همه امور و اقتصاد در زندگی است.
•ــ از آموزههای وحیانی قرآن و سنت نبوی و سیره سلف صالح برمی آید هرگونه خروج از حدود اعتدال و میانه روی و گرایش به دو سوی افراط و تفریط به معنای خروج از صراط مستقیم و جاده حقیقت وحقانیت و رهسپاری در بیراهه هبوط و سقوط فردی و اجتماعی ودست یابی به کمال و تقرب الی الله است.
•ــ فرد مسلمان در خانواده نیز باید بین حق و تکلیف، تعادل را برقرار کند. اگر در همه امورات، میانهرو و معتدل باشد، خانوادهاش نیز متعادل و موزون خواهد شد.
•با اندکی تأمل و دقت در معنای لغوی و اصطلاحی میانه گرایی در مییابیم که امت مسلمان امتی است عادل، فاضل، معتدل، متوازن و به دورازهرگونه افراط و تفریط و بر صراط مستقیم در حرکت به سوی کمال مطلوب است.
•در نهایت اسلام حقیقی و حرکت در راه درست و صراط مستقیم چیزی نیست به جز پرهیز از افراط و تفریط و حرکت بر روی خط میانه و متعادل؛ لذا بیداری اسلامی، اصول گرایی اسلامی و بازگشت به اسلام راستین، میسّر نمیشود مگر با رسیدن به اعتدال اسلامی و ارتقاء به جایگاه امت میانه که ثمرۀ آن برپایی تمدن اصیل اسلامی است.
تحقیق و نگارش: حمـــزه خــان بیگـــی / کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث / اشنویه
منابع
۱- قرآن کریم
۲- فولادوند، محمد مهدی، ترجمه قرآن، تهران، دار القرآن الکریم، دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی، چاپ اول، ۱۴۱۵هـ
۳- البخاری، محمد بن إسماعیل، الجامع المسند الصحیح المختصر، المحقق: محمد زهیر بن ناصر الناصر، دار بیجا، الطبعة الأولى، ۱۴۲۲هـ.
۴- ابن ماجة أبو عبد الله محمد بن یزید القزوینی، سنن ابن ماجه، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، دار إحیاء الکتب العربیة – طوق النجاة، بیتا.
۵- ابن منظور محمد بن مکرم، لسان العرب، نشر دار صادر، بیروت، ۱۴۱۴ ق، چاپ سوم.
۶- أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل، مسند الإمام أحمد بن حنبل، بن هلال بن أسد الشیبانی، المحقق: شعیب الأرنؤوط – عادل مرشد، وآخرون، مؤسسة الرسالة.
۷- النووی، أبى زکریا محیی الدین بن شرف، ریاض الصالحین، تعلیق وتحقیق: الدکتور ماهر یاسین الفحل، دمشق – بیروت، دار ابن کثیر للطباعة والنشر والتوزیع، الطبعة: الأولى، ۱۴۲۸ هـ – ۲۰۰۷ م.
۸- بدر الدین العینی، أبو محمد محمود، شرح سنن أبی داود، المحقق: أبو المنذر خالد بن إبراهیم المصری، مکتبة الرشد – الریاض، ۱۴۲۰هـ -۱۹۹۹م، الطبعة الأولى.
۹- سید قطب، فی ظلال القرآن، القاهرۀ، دارالشروق، الطبعۀ الخامسۀ عشرۀ، ۱۴۰۸هـ. ق ـ۱۹۸۸م.
۱۰- ماوردى؛ أعلام النبوة (للماوردی)، نشر دار و مکتبة الهلال، بیروت، ۱۴۰۹ ق، چاپ اول.
۱۱- محمد رشید رضا، تفسیر القرآن الحکیم (تفسیر المنار)، الهیئة المصریة العامة للکتاب، ۱۹۹۰م.
۱۲- مجله الامه الوسط، السنه الاولی۲۰۰۹م شماره اول، الاتحاد العالمی لعلماء المسلمین، بیروت.
۱۳- مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشیری النیسابوری، المسند الصحیح، المحقق: محمد فؤاد عبد الباقی، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، بیتا.
۱۴- نهجالبلاغه با ترجمه محمد دشتی و معجم.
|
- تحصن مادران دانشجویان خارج از کشور مقابل بانك مركزی
- روحانی در دیدار جمعی از فعالان سیاسی اصلاحطلب: در انتخابات ۲۴ خرداد سال گذشته مردم به صحنه آمدند تا بگویند تغییر و تحول را می خواهند/ برای تحقق خواست مردم ایستادگی میکنم
- روحانی: لازم باشد، مذاکرات را شخصا هدایت خواهم کرد/ هركس به بانك مركزي دستبرد زده دستش سوخته است
- نگاهی تحلیلی به جایگاه ریاست جمهوری در قانون اساسی/ آیا رییس جمهوری فقط رییس قوه مجریه است؟
- انقلاب اسلامی نماد اعتدالگرایی است/ بنیانهای فکری اعتدال به دوران خلافت حضرت امیر(ع) باز میگردد
- پیام اصلی اعتدال در عرصه کشورداری این است که اداره جامعه ما با علایق و سلایق گوناگون بدون دانش گفتوگو و سعه صدر امکانپذیر نیست.
- هاشمی رفسنجانی: مخالفان اینترنت و ماهواره از حرفهای آزادیخواهانه می ترسند/ امید دشمنان ایران برای چپاول، به تندروهاست
- دستیار ویژه رییسجمهور در امور اقوام و اقلیتها: تنگنظری و سختگیری ظلم به مردم است
- روحانی: باید اسلام اعتدالی را به جهان معرفی كنیم/ وحدت نیاز به سعه صدر و مدارا دارد
- گزارشي متفاوت از علي مطهري نماينده صريحاللهجه مجلس؛ مواضع سياسي اصلاحطلبانه؛ مواضع فرهنگي اصولگرايانه
- آیت الله هاشمی: امام گفتند، اگر آمریکا آدم بشود ما که نمیخواهیم تا همیشه با این کشور دشمنی داشته باشیم
- ضرورتهای جامعه ایرانی در عمل، ائتلاف نانوشتهای را شکل داده است که اصلاحطلبان معتقد به ساختار فعلی، میانهروهای عملگرا و اعتدالی و بخشی از اصولگرایان واقعبین، اعضای این ائتلاف هستند.
- دلنوشته نوروزی آیتالله هاشمی برای مردم ایران/ مردم ایران؛ فردا از آنِ شماست
- آیت الله هاشمی: امام گفتند، اگر آمریکا آدم بشود ما که نمیخواهیم تا همیشه با این کشور دشمنی داشته باشیم
- میانهروی و اعتدال شاخص وزین تعالیم اسلامی/ نویسنده: حمزه خان بیگی
- پادشاه عربستان سعودی در پیامی، درگذشت والده حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری را به وی تسلیت گفت.
- ما از مذاکرات چه می خواستیم؟ نتیجه عقلانیت و تدبیر در دیپلماسی/ كورش شفيعي ايران نژاد
- روحانی: منشور حقوق شهروندی میتواند مبنای خوبی برای همدلی و همزبانی باشد
- یادداشت محمدجواد ظريف در نيويورک تايمز: اين فرصت يگانه براي تعامل نبايد هدر برود
- حقوق شهروندی در گفتمان دولت اعتدال | عباس موسایی
- رئيسجمهور در مراسم نکوداشت مقام معلم: محدودکردن هنر نیست،مصون کردن هنر است
- رییس جمهوری در آیین گشایش نمایشگاه بین المللی کتاب: سیاستگذاری کتاب باید با اصول شفاف ، روشن و کوتاه باشد
- واکاوی «تدبیر» و «امید» در دولت یازدهم/ مرتضی بانک
- محمدجواد ظریف در جلسه غیرعلنی تأکید کرد: با حمایت ملت و رهبری با قدرت جلو میرویم
- رئیس جمهور: اکثریت قاطع ملت ایران پشتیبان صلح هستنند
- دكتر محمدجواد ظریف، رییس دستگاه دیپلماسی ایران: سلام بر همسایگان، این پیام ایران است
- وزیر امور خارجه: » اگر غربیها به تفاهم لوزان پایبند باشند توافق امکانپذیر است
- ديپلماسي هسته اي در پرتو عقلانيت سياسي/ رضا صالحي اميري
- رييسجمهور در جمع استانداران و فرمانداران کشور: ما ملت متکثر و متنوعی هستیم، ایران مانند فلان کشور شرق دور نیست که همه پادگانی زندگی کنند، اینجا مردم آزاد هستند، حرف می زنند و نظر می دهند.
- دولت اعتدال در مختصات حماسه 18 سال پیش/ محمد عطريانفر
- اعتدال معیار مهم جامعه اسلامی/ احمد رضا مسعودی فر*
- به بهانه دومين سالگرد انتخاب گزينه «اعتدال» اعتدالگرائی و ریشههای رادیکالیسم در ایران
- تغییر نگرش در ديپلماسي لازمه توسعه/ عطا افشاریان
- در گفتوگوی «شرق» با دکتر محمود سریعالقلم بررسی شد: جراحی رو ح ایرانی
- رئیسجمهور: مذاکرات کشورمان با 1+5 روزهای حساسی را سپری میکند و جمهوری اسلامی ایران خود را برای دوران پسامذاکره و پساتحریم آماده میکند
- برگزاری اولین همایش ملی اعتدال در پائیز 1393 با استقبال گستردۀ دانشگاهیان، پژوهشگران و نخبگان علمی و فرهنگی مواجه شد
- پیام تبریک جمعیت زنان مسلمان نو اندیش به مناسبت توافق هستهای
- بازخوانی متن کامل مصاحبه بعد از نشست با معاونین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
- روحانی در مجمع مسئولان سپاه: انقلابی بودن به این معنا نیست که ما در سخن و بیان انقلابی حرف بزنیم اما در مقام عمل نتوانیم چنانکه شایسته است از منافع ملت و کشور دفاع کنیم.
- دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در مصاحبه با شبکه تلویوزیونی آمریکایی 'سی بی اس': مردم ما به مردم آمریکا احترام می گذارند و در پی جنگ با هیچ کشوری نیستند
- مشروح گفت و گوی زنده تلویزیونی رییس جمهور/ پیام روحانی؛ خود را برای شرایط جدید آماده کنید
- دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران: اگر آمریکا سیاست های خود را تغییر دهد و اشتباهات 37 سال اخیر را اصلاح و از ملت ایران عذرخواهی کند، اتفاقات خوبی می تواند بیفتد.
- مردم باید بتوانند داوطلبان خود را از بین سلایق مختلف انتخاب کنند/ توجه نکردن به خواست مردم، در دراز مدت عواقب بدی دارد
- دکتر محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهور: از گسترش مناسبات با هرکشوری که با زبان تکریم با ملت ایران سخن بگوید و درصدد گسترش مناسبات باشد استقبال می کنیم.
- نقش احزاب درکاهش تنش های سیاسی
- هشدار استاد مشهور اخلاق درباره جامعه: متأسفانه در شرایط فعلی به افراد حقیقتپذیر و حقیقتگو کمتر توجه میشود و در یک کلام، انساندوستی کم شده است!
- این انتخابات نشان از خواست عمومی برای تغییر روش مدیریت کشور داشت و معنای انتخاب بی سابقه مردم به این سبک و سیاق مستلزم بررسی و تحلیل گفتمانی جدید در کشور می باشد.
- عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که جواب مردم در انتخابات، رد تندروی و حمایت از اعتدال بود، گفت: یک قاعده کلی در سیاست است که اگر افراط گرایی در پیش گرفته شد، اقبال مردم به سمت دیگری میرود.
- رفتار انتخاباتی مردم تهران در گفتوگو با تقی آزاد ارمکی: هر کسی صدای تغییر جامعه را بشنود پیروز است
- ناطق نوری در گفت و گو با ویژه نامه نوروزی اعتماد: هیچ تفاوتی در برخورد با دولت آقای هاشمی و آقای خاتمی برای من نداشت. آقای هاشمی در میان رجال سیاسی معاصر کم نظیر است. با آقای خاتمی هیچگاه چالش و تنشی باهم نداشتیم.
- راهی که دولت روحانی در سال ۹۵ پیش رو دارد/ برجام آغاز بازگشت ایران به جامعه جهانی است
- مروری بر دیپلماسی دولت یازدهم در سال 1394/ برجام؛ بسترساز دیپلماسی پویای ایرانی
- روابط عمومی وزارت اطلاعات روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: همان گونه که مقام عالی وزارت بارها تاکید کرده اند، حفظ حقوق شهروندی و ایجاد آرامش در کشور سرلوحه فعالیت های این وزارت خانه قرار دارد.
- آغاز پروازمستقیم لندن - تهران/ هواپیمای بریتیش ایرویز پس از چهار سال وقفه بار دیگر در فروگاه امام(ره) به زمین نشست.
- حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در مراسم افتتاح بزرگترین تصفیه خانه فاضلاب کشور در مشهد، گفت:: برای ساختن کشور همه باید دست به دست هم دهیم
- واکنش روحانی به اقدام ترامپ: نمیتوان بین ملتها دیوار کشید/ امروز روز آشتی و همزیستی مسالمتآمیز ملتهاست/ در ایران یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان از همان آزادی برخوردارند که مسلمانان دارای آن هستند.
- وزیر اطلاعات در کنگره مسوولان وزارت ارشاد با تاکید بر اصل آزادی رسانه ها در قانون اساسی، رسالت وزارت اطلاعات را خفه کردن گلوله ها دانست نه قلم ها و گفت: امنیتی کردن فضای رسانه جز ضرر چیزی ندارد.