نام شما:
ایمیل مقصد:

هشدار استاد مشهور اخلاق درباره جامعه: متأسفانه در شرایط فعلی به افراد حقیقت‌پذیر و حقیقت‌گو کمتر توجه می‌شود و در یک کلام، انسان‌دوستی کم شده است!

هشدار استاد مشهور اخلاق درباره جامعه: متأسفانه در شرایط فعلی به افراد حقیقت‌پذیر و حقیقت‌گو کمتر توجه می‌شود و در یک کلام، انسان‌دوستی کم شده است!


گروه: اعتدال، مدارا و امید به اصلاح
تاریخ درج: 1394/12/4
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

رسانه ها: شاید کمتر کسی باشد که بداند سیدمهدی طباطبایی یکی از کسانی است که در معرفی نمایندگان خبرگان اول نقشی کلیدی داشته است؛ کسی که عکسش هنوز بر دیوار خبرگان آویزان است و کلی خاطره پشتش دارد.روزنامه «وقایع اتفاقیه» در مصاحبه‌ای با این استاد اخلاق، در ادامه آورده است: او در کارنامه‌اش نمایندگی دوره دوم و هفتم مجلس شورای اسلامی را دارد و از منتقدان آیت‌الله مصباح یزدی محسوب می‌شود.

 

با او به گفت‌وگو نشستیم و درباره مباحث مختلفی صحبت کردیم؛ از خبرگان اول گرفته تا جو سیاست‌زده این روزها، برجام، رد صلاحیت‌ها، هاشمی رفسنجانی، سیدحسن خمینی و متر و معیارها و ... او معتقد است همه‌چیز از یک‌جا آب می‌خورد و آن اینکه «آقایان فکر می‌کنند در چهاردیواری‌ای که برای خودشان ساخته‌اند، نشسته و فکر می‌کنند و براساس همان افکار تشخیص می‌دهند فلان‌چیز خوب است و فلان‌چیز بد، فکر می‌کنند بهتر از هرکسی می‌فهمند و فقط فهم در ید آنهاست!»

 

- با توجه به رد و تأیید صلاحیت‌ها، ترکیب خبرگان آینده چگونه خواهد بود؟ یعنی می‌شود پیش‌بینی کرد ترکیب خبرگان آینده چطور خواهد بود؟

 

البته برای ما هنوز چیزی روشن نیست. گاهی از میان نامزدهایی که تأیید شده‌اند، ممکن است رأیی آورده نشود و بالاجبار از افراد دیگر دعوت شود. شاید بعضی از آنهایی که رأی می‌آورند و به مجلس می‌روند، با محیط و شرایط روبه‌رو شده و تغییر رویه دهند.

 

بشر موجودی خشک نیست که همیشه یک‌جور بماند. تحول و جابه‌جایی و تغییرات، جزئی از سرشت بشر است و حتی این‌قدر مهم است که گاهی آدم در ساعت‌های ابتدایی روز در یک شرایط خاصی است اما بعداز ظهر آن‌طور نیست. ممکن است بعضی از مردم صبح که از خواب بیدار می‌شوند، مؤمن باشند و شب که می‌خوابند کافر شوند یا برعکس! در صدر اسلام چنین اتفاق‌هایی رخ داده است؛ برای مثال جوانی که سال‌های زیادی آغشته به یک سلسله بدی‌ها بود، در اثر برخورد با امام‌ صادق‌(ع) به‌طور کلی عوض می‌شود و خودش را درست می‌کند. خیلی از اعضای مجالس در ایران در طول این سال‌ها تغییر رویه داده‌اند؛ بنابراین نمی‌شود گفت ترکیب مجلس خبرگان آینده کاملاً روشن است!

 

- چرا می‌گویند اولین مجلس خبرگان و اولین مجلس شورای اسلامی جزو بهترین مجلس‌های تشکیل‌شده هستند؟ به‌ این‌ دلیل که همه عقاید در این مجالس حاضر بودند و آزادی عملی بیشتری وجود داشت؟

 

نمی‌ خواهم بگویم اولین‌ها حتماً خوب هستند. بسیاری از مواقع اولی‌ها به این دلیل مهم هستند که هنوز فضایی برای مخالفت ایجاد نشده که مشکلات سر باز کند. در زمان ائمه(ع) هم بعضی افراد اول یک‌جور بودند و بعد طور دیگری شدند که این هم دلیل بر خوب‌بودن نیست. چون بعضی وقت‌ها توان مانور وجود ندارد و زمینه‌ای هم برای مانور وجود ندارند؛ خواه‌ناخواه زمینه پیدا می‌شود و مشکلات خودشان را نشان می‌دهند. من معتقدم افراد دلسوز، معتبر و پاک از اولین مجلس تا همین امروز، بوده و هستند و افراد ناپاک و نادرست هم در کنارشان بوده‌اند و الان فقط تعدادشان تقلیل یافته و زیاد و کم شده. شک نکنید همیشه این روال بوده و خواهد بود.

 

- آنچه این روزها قابل درک است اینکه به نظر می‌رسد برای طیفی خاص، راه ورود بسیار باز است و طیفی دیگر به گوشه رینگ رانده شده‌اند.

 

به نظر من یک نوع تفکری حاکم شده که برخی گروه‌ها دوستان رهبری را با متر و معیارهای خاصی انتخاب می‌کنند و همان‌ها را از دوستداران نظام و رهبری می‌دانند. درصورتی‌که نه از نظر عقلا، نه از نظر حکما، نه از نظر خبره‌ها و نه حتی از نظر قدیمی‌های انقلاب چنین متر و معیاری قابل اعتنا نیست و آن خُلق و روالی که ملت ایران در روزهای انقلاب داشتند، دیگر الان کمتر وجود دارد. مردم خیلی همدیگر را می‌خواستند و یاور همدیگر بودند و هیچ‌کدام برای همدیگر خط‌و‌نشان نمی‌کشیدند اما اکنون چرا بعد از 37 سال در تفکرات مادی قرار گرفته‌اند و از معنویات جا مانده‌اند؟ آنهایی که انقلاب کردند، قصدشان این بود که اخلاق مردم را در دین، تقوا و انسانیت به مرحله بهتر و برتر برسانند اما الان خیلی زور بزنند، فقط می‌توانند عقایدشان را حفظ کنند تا منحرف نشوند و ‌به‌همین‌دلیل چنین مشکلی پیش آمده است. جامعه گاهی دروغ‌پذیر و گاهی دروغ‌نشنو است. همیشه این‌طور بوده و خواهد بود. جامعه خودش را دروغ‌پذیر کرده و برای همین دروغ زیاد شده است. متأسفانه در شرایط فعلی به افراد حقیقت‌پذیر و حقیقت‌گو کمتر توجه می‌شود و در یک کلام، انسان‌دوستی کم شده است!

 

- یعنی این‌همه دروغ که زیاد شده، به خاطر این است که خود مردم این دروغ‌ها را می‌پذیرند؟ یعنی مردم خودشان را آماده کرده‌اند که برخی مسئولان به آنها دروغ بگویند؟!

 

بله. من همه را متهم نمی‌کنم ولی متأسفانه جامعه ما را به این‌سو کشیدند؛ البته الان مردم آگاه‌تر شده‌اند.

 

- دروغ‌پذیری جامعه از چه زمانی شروع شد؟

 

بعضی عوامل دست‌به‌دست هم داده و نمی‌توان گفت کار یک نفر است. روایت داریم که آدم بدهکار دروغگو می‌شود یا وقتی از کسی انتقاد می‌کنیم و آن فرد بدش می‌آید، ما هم رو به دروغ‌گفتن می‌آوریم. نقد می‌کنیم و چون طرف بدش می‌آید، به دروغ تعریف و تمجید می‌کنیم که این برای کشور خطرآفرین است.

 

- این روزها گفته می‌شود افرادی بدون دادن آزمون اجتهاد، تأیید شده‌اند و کسانی هم بودند که به‌ دلیل‌ اینکه امتحان ندادند، رد صلاحیت شدند، داستان آنها را می‌دانید؟

 

ما در قانونی که خود مجلس خبرگان برای اجتهاد تصویب کرده، سه راه را معرفی کردیم؛ یکی شهرت درس فقه فرد، برای مثال فرد در شهرهای مختلف کلاس درس فقاهت و شاگرد دارد. دیگر اینکه خود فرد شهرت فقاهت دارد، در مجالس صحبت کرده و با علما بحث داشته و سوم مربوط می‌شود به کسانی که قبلا امام(ره) به آنها حکم علمی داده است و وقتی چنین حکمی داده شده، یعنی فرد در جایگاه اجتهاد قرار دارد. اگر این افراد این‌طور هستند، اشکالی ندارد و نیاز به امتحان ندارند اما قانونی که آقایان از آن استفاده می‌کنند که حتما باید اجتهاد افراد پیش آنها اثبات شود، برای الان نیست. قبلا هم بوده و برای کسانی استفاده می‌شده که اجتهادشان نامعلوم بوده! در قانون اساسی چند اصل وجود دارد که می‌گوید مجلس خبرگان باید از فقها انتخاب شوند و این فقیهان باید شناخته‌شده باشند، بنابراین اشکالی ندارد حتی آنهایی که پذیرفته شده‌اند، فقاهت‌شان باید پذیرفته شود.

 

- پس اگر این‌طور است، چرا درباره سیدحسن خمینی اجرا نمی‌شود؟

 

این را باید شورای نگهبان پاسخ دهد. من پیشنهادات خودم را اعلام و آنچه وظیفه دینی‌ام بود، مطرح کردم. می‌گویند سیدحسن‌آقا شورای درسی ندارد. ما هم باید اعتماد کنیم؛ کاری بوده که شده و وظیفه ما این است که تشنج درست نشود. مشکل اینجاست که روح متشنجی برای جامعه ایجاد شده و به خیلی چیزها بدبین شده است.

 

- آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چند وقت پیش گفتند احترام به بیت امام(ره) واجب است اما این حرفش با هجمه زیادی همراه بود. مگر این حرف چه مشکلی دارد که این‌طور به ایشان حمله شد؟!

 

طبیعی است؛ آقای هاشمی کهنه‌ترین، قدیمی‌ترین و استوارترین نیروی اصیل انقلاب است و نباید در اینکه ایشان انقلابی است، نظام را دوست دارد و برای کشور جانفشانی می‌کند، شک کرد و آنهایی که به این قضیه شک می‌کنند، اصلا نمی‌دانند در دنیا چه خبر است!

 

- شما استاد اخلاق هستید، به نظر می‌رسد بیشتر بی‌اخلاقی‌ها در جامعه سیاسی است؟

 

الان یک سلسله از حرکات و کارهایی رخ داده که مردم نسبت به پذیرش اقوال برخی از آقایان بدبین شده‌اند و این چیزی نیست که ما بخواهیم به آن فکر کنیم، خود آقایان باید از خودشان دفع شبهه کنند و این بدبینی مردم را از بین ببرند اما مشکل این است که بعضی‌ها می‌خواهند خدمت کنند ولی خیانت که نه، بلا درست می‌کنند! ما از ناحیه افراد کم‌جربزه، افراد بسته‌فکر، افراد متملق و افرادی که به دروغ شعار می‌دهند، صدمه زیادی دیدیم و ازسوی‌دیگر نمی‌توانیم همه این چیزها را رفع کنیم ولی مردم باید هوشیارانه به کارشان توجه کنند. از ویژگی‌های ایرانی‌ها این است که با هم رودربایستی دارند اما در رأی‌دادن این‌طور نیستند، چون رأی مخفی است و وقتی آرا منتشر می‌شود، متوجه می‌شویم به چه کسی رأی داده‌اند. در همین انتخابات هم همین‌طور است. به آن که ما می‌گوییم رأی ندهند، رأی می‌دهند. پس معلوم می‌شود ما نفهمیدیم مردم چه می‌خواهند که در انتخابات ریاست‌جمهوری هم همین‌طور شد!

 

- شما یکی از کسانی هستید که در جریان انتخاب و برگزاری اولین انتخابات خبرگان حضور داشتید، از جو آن زمان بگویید. آیا شرایط مانند امروز بود؟

 

آن زمان جو اصلاً این‌طور نبود؛ همه خیلی صلاحیت‌دار بودند و اصلاً نیازی به امتحان وجود نداشت. افراد در بیشتر موارد، همه‌جا شهرت علمی داشتند، ما هم کارمان ساده بود و از میان افرادی که در شهرهای مختلف شهرت و صلاحیت علمی داشتند، افرادی را انتخاب می‌کردیم. بقیه‌اش با شورای نگهبان بود ولی اصلش را که شهرت اجتماعی بود، ما تشخیص می‌دادیم. آن موقع پیرگرا بودند ولی الان جوان‌گرا شده‌اند!

 

- با توجه به اینکه شما شاهد چندین دوره برگزاری مجلس خبرگان هستید، فکر می‌کنید چرا خبرگان این‌قدر سیاسی شده؟

 

نمی‌دانم، آنچه من می‌دانم این است که وضعیت الان طوری شده که برخی از آقایان در چهاردیواری که برای خودشان ساخته‌اند، نشسته و فکر می‌کنند و براساس همان افکار تشخیص می‌دهند فلان‌چیز خوب است و فلان‌چیز بد، که این اتفاق برای کشورمان بسیار بد و خطرناک است و به جامعه نگاه نمی‌کنند که جو آن چیزی را می‌پذیرد و اصلاً تقاضایش چیست.

 

- آیا این اتفاقات نمی‌تواند جمهوریت نظام را زیر سؤال ببرد؟

 

من کاملاً این حرف را قبول دارم ولی مشکل این است برخی این حرف را نمی‌پذیرند!

 

- فکر می‌کنید چرا این پذیرش از‌ سوی آنها وجود ندارد؟

 

به‌ این‌ دلیل که فکر می‌کنند بهتر از هرکسی می‌فهمند و فقط فهم در ید آنهاست! غافل از این هستند که دارند بین مردم تشنج و اختلاف با اصل حکومت ایجاد می‌کنند، هرچند مردم این نظام را دوست دارند.

 

- بعد از توافق بین‌المللی برجام، تصور بر این بود که اوضاع سیاست داخلی کشور هم رو به بهبود می‌گذارد اما آنچه مشاهده شد این بود که رد صلاحیت گسترده‌ای در یکی از طیف‌های سیاسی کشور به‌وجود آمد! تحلیل شما از این اتفاق چیست؟

 

به‌ این‌ دلیل که دو دسته در کشور وجود دارند؛ یکی اینکه قائل به این مذاکرات هستند و آن دسته‌ای که قائل به مذاکرات نیستند، می‌گویند همیشه باید در حال نبرد باشیم. ما باید منافع خود و کشور را در نظر بگیریم؛ این منافع این‌طور نیست که بخواهیم با آمریکا همیشه در جنگ باشیم که متأسفانه در تشخیص منافع کشور، این مشکل را داریم.

 

- چرا بعضی‌ها از اینکه برجام اجرایی می‌شود ناراحت شده‌اند؟ آن‌هم برجامی که در شرایط فعلی کشور، بسیار راهگشاست.

 

آنها که منافعشان را در جدایی و بسته‌بودن در به روی خودشان می‌دیدند، از رفع تحریم‌ها ناراحت هستند. وقتی تحریم بودیم، اینها منافع داشتند و برای مثال یک هواپیما را به کشور وارد می‌کردند و با قیمتی گزاف در داخل می‌فروختند اما حالا که دیگر تحریم نیستیم، منافع این افراد به خطر افتاده و به‌ همین‌ دلیل ناراحت هستند! اصلاً اینها برای همین هم باید با برجام مخالفت کنند. جالب اینکه اینها کسانی هستند که سنگ دلسوزی برای مردم را به سینه می‌زنند که البته خائن نیستند و درواقع نفهم هستند!

بستن http://www.modarair.com/news/تدبیر/طباطبایی.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 496077     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: