نام شما:
ایمیل مقصد:

گزارشي متفاوت از علي مطهري نماينده صريح‌اللهجه مجلس؛ مواضع سياسي اصلاح‌طلبانه؛ مواضع فرهنگي اصولگرايانه

گزارشي متفاوت از علي مطهري نماينده صريح‌اللهجه مجلس؛ مواضع سياسي اصلاح‌طلبانه؛ مواضع فرهنگي اصولگرايانه


گروه: اعتدال، مدارا و امید به اصلاح
تاریخ درج: 1393/12/2
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

گروه سياسي- رسانه ها: هفته‌نامه اصلاح‌طلب چلچراغ در گزارشي نوشت: صدایی صاف کرد و ایستاد پشت تریبون. کاغذ را گذاشت جلوی دستش و شروع کرد به خواندن. از هر دری سخن گفت. از وحدت شیعه و سنی بگیر تا نحوه رانندگی در کف خیابان های تهران. گریزی زد به تفرقه افکنی صدا و سیما در 9 دی و بعدش هم ساپورت پوشی دختران!

کم و بیش سروصدا از گوشه و کنار مجلس شنیده می شد. صدای دو دو گفتن ها بیشتر شد و همهمه پیچیده توی صحن سبز رنگ بهارستان. اما دردسر زمانی سروکله اش پیدا شد که مطهری پاراگراف آخر متنش را خواند. انگار که رمز عملیات را گفته باشد، همین که کلمه حصر از دهانش بیرون آمد صدایش گم شد در داد و بیدادهای اطرافش. چند نفری انگار حمله کردند سمت تریبون سخنرانی و خواستند متن را از زیر دستش بکشند.

اما مطهری که بین طرفدارانش به شیرعلی مطهری مشهور شده ایستاد و حرفش را زد. متن سخنرانی را تا آخر خوانده و به همهمه دور و اطرافش توجهی نکرد. در خبرها آمده نمایندگان حمله کننده به مطهری قصد ضرب و شتمش را داشتند. اتفاقی که بار اول نیست در صحن مجلس رخ داده است.

از بازرگان تا مطهری
اولین نطق نیمه تمام مجلس شورای اسلامی بر می گردد به حرف های مهندس بازرگان. در خاطرات آیت الله نوری همدانی آمده: «مهندس بازرگان همین طور صحبت می کرد که علما خوب است در سیاست و مدیریت مملکت دخالت نکنند، چون تجربه شان کم است. آن ها باید فقط نظارت داشته باشند. ما که تجربه مان زیاد است، بهتر است مدیریت مملکت را به عهه داشته باشیم و... که ناگهای آقای سید حسین موسوی تبریزی، داماد ما، که یکی از وکلای دوره اول مجلس شورای اسلامی از تبریز بود و در آخر جمعیت نشسته بود، از جایش بلند شد.

آستین هایش را کم کم بالا زد و قدم به قدم جلو آمد و گفت: «گوش کردن به این حرف ها خلاف شرع است.» و آمد و دستش را با سرعت و شدت بلند کرد و خواست کشیده بسیار محکمی در صورت آقای مهندس بازرگان بزند که بعضی از کسانی که در اطراف آقای بازرگان بودند بلند شدند و نگذاشتند. خلاصه مجلس به هم خورد.»

درگیری بعدی زمانی رخ داد که هاشم صباغیان در سال 62 پشت تریبون مجلس مشغول سخنرانی بود. جو مجلس متشنج شد و علی اکبر معین فر برای ساکت کردن معترضین جلو آمد. نمی دانست که جلو آمدنش باعث می شود چک محکمی بخورد و درگیری بیشتر شود. آن روز ملی مذهبی ها کتک مفصلی توی مجلس خوردند. اتفاق مشابهی برای عبدالله نوری هم افتاد. هر چند چکی که قرار بود توی صورت نوری بخورد، نصیب قدرت الله نظری نیا روحانی نماینده کنگاور خورد. چند باری هم قدرت الله علیخانی در مجلس دعوایش شده بود.

مطهری، از کجا آمده و آمدنش بهر چیست؟
علی مطهری متولد سال 1336 شهر ری است و سومین فرزند شهید مطهری، مهندسی مکانیک را نصفه در دانشگاه تبریز رها کرده و آمده فلسفه و کلام اسلامی خوانده. قبل از آن که به عنوان نماینده مجلس مطرح شود مدتی در رادیو بوده ولی عمده فعالیتش بر می گردد به موسسه نشر و آثار شهید مرتضی مطهری. علی مطهری اولی بار به عنوان نماینده اصول گرا در مجلس هشتم کارش را آغاز کرد و به عنوان یکی از منتقدان سیاست های دولت اصلاحات مخصوصا در مسائل فرهنگی شناخته می شد.

اولین بار شاید نامش در ماجرای استیضاح مرحوم کردان شنیده شد. او به همراه احمد توکلی کمر همت بستند به استیضاح وزیر کشوری که مدرک تقلبی داشت. از آن روزها بود که مطهری کم کم انتقادهایش را به دولت احمدی نژاد شدت بخشید و در سال 1390 به دلیل عدم سوال از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس استعفا داد. استعفایی که به تصویب نمایندگان نرسید!

همان موقع ها بود که گروهی از اصولگرایان مجلس از مطهری فاصله گرفتند و به انتقاد از او پرداختند. هرچند در حد انتقاد هم باقی نماند. مهدی کوچک زاده بعد از نطق مطهری در مورد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به طرف او رفت وخواست کتکش بزند! درگیری که خیلی زود در محافل خبری پیچید و از رادیو هم به صورت زنده پخش شد.

عمده اختلاف نظر اصولگرایان با علی مطهری در مورد حوادث سال 1388 است. علی مطهری، احمدی نژاد و همراهانش را هم در ایجاد حوادث 88 دخیل می داند و معتقد است هر دو طرف باید محاکمه شوند. اما گروه نزدیک به جبهه پایداری معقتدند معترضان مورد رأفت نظام اسلامی قرار گرفتند، وگرنه مجازاتشان اعدام است. سعید جلیلی در همین رابطه گفته است: افرادی که از آن ها به عنوان سران فتنه یاد می شود، در بهمن 89 به حصر رفتند و دلیل آن هم این که در حال شکل دادن به فتنه جدیدی بودند.

مطهری کسی است که حرفش را می زند و معتقد است آزادی بیان با هیچ توجیهی قابل چشم پوشی نیست. او بارها گفته که در مسائل سیاسی فردی لیبرال است. همین لیبرال بودن هم کار دستش داده. مطهری این روزها به عنوان نماینده معترضین در مجلس ایفای نقش می کند و حرف دل آن ها را می زند. معترضینی که اکثرشان دل بسته به جناح اصلاحات اند ولی کسی از زبانشان حرف می زند که سر تا پا اصول گرا است.

مطهری تنها نماینده ای است که از تریبون های رسمی بحث رفع حصر را مطرح کرده و ادامه روند موجود را مغایر با قانون اساسی می داند. دست به قلم هم هست، تا به حال در مورد حصر چند نامه نوشته و البته جواب هم گرفته. نامه آخر را نوشته بود به آیت الله لاریجانی، رئیس قوه قضاییه. او معتقد بود که حصر آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد به دستور شورای عالی امنیت ملی وجاهت قانونی ندارد. نامه ای که جوابش خیلی زود از قوه قضاییه آمد و حرف های مطهری را تکذیب و او را متهم به تشویش اذهان عمومی کرد. در این نامه گفته شده بود حصر طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی وجاهت قانونی دارد.

مطهری فرهنگی، دفع حداکثری
هرچه مواضع سیاسی مطهری برای عده ای خوشایند است، اما مواضع فرهنگی اش چیزی دیگری است. حرف ها و انتقاداتش مربوط به حجاب و پوشش زنان همیشه خبرساز بوده. آن قدر به این موضوع حساس است که به خاطر ساپورت پوشی دختران، وزیر کشور را به مجلس کشاند و فیلمی در همین زمینه برای نمایندگان پخش کرد. همان قدر که بر سر مواضع سیاسی اش سفت و سخت ایستاده، بر مواضع فرهنگی اش هم اصرار دارد. عملکرد دولت خاتمی را نمی پسندد و معتقد است دولت احمدی نژاد هم نتوانسته در مسائلی مانند حجاب و دفع بی حجابی حق مطلب را ادا کند.

اعتباری که بررسی می‌شود
با اوج گیری اختلافات مجلس نشینان با مطهری بحث بررسی مجدد اعتبارنامه او بر سر زبان ها افتاد. مطهری که هم در انتخابات هشتم و هم نهم مجلس شورای اسلامی ابتدا رد صلاحیت شد ولی دوباره نامش بین کاندیداها قرار گفت. معلوم نیست در دوره بعدی انتخابات مجلس، شورای نگهبان رضای به حضور مطهری در مجلس شود. کسی که معتقد است نظام باید ظرفیت شنیدن حرف مخالفش را داشته باشد. روزنامه ها باید آزاد باشند و از مسئولان انتقاد کنند. در عین حال باید کسانی را که در ورزشگاه ها فحش می دهند، شلاق زد!

بستن http://www.modarair.com/news/تدبیر/علي-مطهري.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 496055     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: