نام شما:
ایمیل مقصد:

بازخوانی یک همایش/ دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی از گفتمان سازی به عنوان اصلی ترین راه تحقق وحدت در شرایط کنونی یاد کرد.

بازخوانی یک همایش/ دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی از گفتمان سازی به عنوان اصلی ترین راه تحقق وحدت در شرایط کنونی یاد کرد.


گروه: دانشگاه، مدارا و کرسی های آزاد
تاریخ درج: 1395/10/24
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

علی یونسی’ روز پنجشنبه در میزگرد ‘بررسی راه های وحدت’ که درهمایشپیامبر رحمت و مدارا’ ترتیب یافته بود، اظهار داشت: مساله وحدت و مدارا برای مردم جا افتاده است و آنها با مذاهب و سلایق مختلف به راحتی در کنار یکدیگر زندگی می کنند و این نخبگان ما هستند که باید به هم نزدیک تر شوند.

وی افزود: هرجا مردم مقابل هم ایستادند یک شخصیت و یک نخبه است که این مشکل را ایجاد کرده است واگر نخبگان ما در حوزه های نظری به یکدیگر نزدیک شوند مشکلی میان مردم ایجاد نخواهد شد.

یونسی با بیان اینکه وحدت به معنای همانند شدن افراد مختلف نیست، گفت: این انتظار که دو یا چند نفر یا گروه، مثل هم بشوند نه دیدگاهی معتدل و ممکن و نه حتی به مصلحت است و خداوند هم چنین چیزی را نخواسته است.

وی تاکید کرد: در موضوع وحدت، انتظار این است که دعوا نکنیم، همدیگر را تحمل کنیم، حرف هم را بشنویم و مشکلاتمان را از طریق گفت و گو حل کنیم.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقلیت های مذهبی اضافه کرد: در مورد مسائل اجتماعی و سیاسی نیز که بحث عمل و اجرا مطرح می شود باید به یکی از مدل های عاقلانه توافق یا رجوع به خواست اکثریت عمل کرد که این دو مدل، معروف ترین راهکارهای همکاری و تعامل برای دستیابی به توافق و جلوگیری از اختلاف است.

وی با بیان اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز به هر دو مدل توافق یا خواست اکثریت استناد و توجه شده است، ادامه داد: به عنوان مثال درقانون اساسی ما توافق شده است که اقلیت های دینی در مجلس شورای اسلامی نماینده داشته باشند و بحث اکثریت هم در اینجا مطرح نیست مثلا کلیمی های ایران که شاید تعداد آنها به ۱۰ هزار نفر هم نرسد دارای نماینده هستند.

یونسی با بیان اینکه برخی افراد برگزاری همایش ها و هم اندیشی ها را کاری بی فایده می دانند، در پاسخ به آنها گفت: داشته های فعلی ما محصول نشست ها و هم اندیشی هایی است که برگزار کرده ایم و این برنامه ها ثمرات بسیار خوبی داشته است و بخشی از امنیت کشور که امروز در سطح منطقه بی نظیر است از همین گفت و گوها و تعاملات به دست آمده است.

ماموستا ‘مصطفی شیرزادی’، امام جمعه اهل سنت مریوان :در راه وحدت هر بلایی را با جان و مال و دل می پذیریم

ماموستا ‘مصطفی شیرزادی’ روز پنجشنبه در میزگرد ‘بررسی راه های وحدت’ که در همایشپیامبررحمت و مدارا’ ترتیب یافته بود، اظهار داشت: تقاضا داریم در چند صباحی که با هم هستیم و زندگی می کنیم وحدت را عملی کنیم. وی بر لزوم رفع عوامل تفرقه افکن میان فرقه ها و مذاهب گوناگون تاکید کرد وگفت: باید جلوی کتابهایی که درآنها تکفیر شخصیت های مورد احترام دیگر مذاهب آمده یا فیلم و سریال هایی که به اختلافات مذهبی دامن می زنند را بگیریم.

شیرزادی تاکید کرد:مجریان عدالت باید به مقوله اعتدال نیز توجه داشته باشند زیرا اعتدال از عدالت هم مهم تر است.

وی همچنین به ارائه مقالات علمی پربار درهمایش هایی مانند کنفرانس وحدت اسلامی که همه ساله با حضور اندیشمندان مسلمان کشورهای مختلف جهان در ایران برگزار می شود اشاره کرد و به اجرا درآوردن نتایج این مقالات در مرحله عمل را خواستار شد.

این روحانی اهل تسنن بااستناد به آیات قرآن مبنی براینکه خداوند برای کمک به حضرت موسی (ع) ۱۲ نقیب قرارداد، بیان داشت: نقیب به معنای فردی است که هم عالم باشد و هم اوضاع منطقه و شرایط را به خوبی بشناسد و ما هم باید سعی کنیم کسانی را به عنوان دست اندرکار مناطق مختلف انتخاب کنیم که نقیب یا به معنای امروزی ‘بومی’ باشند.

به اذعان وی قرار دادن نیروهای بومی در مسوولیت های مناطق و استان های مختلف به تحقق وحدت کمک خواهد کرد.

بستن http://www.modarair.com/news/فردوسی/یونسی.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494637     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: