نام شما:
ایمیل مقصد:

 رئیس سازمان جوانان و دانشجویان حزب اعتدال و توسعه: تشکل‌های دانشجویی روش گفت‌وگو را تمرین کنند

رئیس سازمان جوانان و دانشجویان حزب اعتدال و توسعه: تشکل‌های دانشجویی روش گفت‌وگو را تمرین کنند


گروه: دانشگاه، مدارا و کرسی های آزاد
تاریخ درج: 1395/10/11
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

رئیس سازمان جوانان و دانشجویان حزب اعتدال و توسعه  گفت: تشکل‌های دانشجویی سه وظیفه نقادی، آرمان خواهی و روشنگری و آگاهی بخشی به جامعه را بر عهده دارند.
 
به گزارش ایسنا-منطقه خراسان، مسعود شفیعی در نشست هم اندیشی فعالان دانشجویی با موضوع "نقش فعالان دانشجویی در تبیین گفتمان اعتدال" که به همت مجمع اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد، خاطرنشان کرد: نهاد دانشگاه از زمانی که شکل گرفت وظیفه تولید دانش، انتقال فناوری و تربیت و ارتقای نسلی و فرهنگی را برعهده داشت، به موازات این موضوع هر چه جلوتر آمدیم و دانشگاه‌ها رشد پیدا کردند، پدیده جنبش دانشجویی نیز ظهور و بروز پیدا کرد.
 
 
وی ادامه داد: افرادی که در دانشگاه‌ها علاوه بر تحصیل به عنوان پیشرو در حرکت‌های اجتماعی، سیاسی، شناخته شدند و منشا تحولات اساسی در کشورهای مختلف بودند، به عنوان جنبش دانشجویی به صورت جدی مورد توجه قرار گرفتند و در غرب به این پدیده پرداخته شده است، در کشور ما هم بعد از شکل گیری نهاد دانشگاه شاهد شکل گیری این جریان بودیم.
 
 
شفیعی با تاکید بر اینکه جنبش دانشجویی به عنوان یک گروه مرجع توانست به خوبی ایفای نقش کند، افزود: جنبش‌های دانشجویی در جامعه سه وظیفه نقادی فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی موجود در جامعه، آرمان خواهی که هیچ نقطه توقفی برای آن قائل نیستیم و روشنگری و آگاهی بخشی به جامعه را برعهده دارند.
 
رئیس اسبق دفتر سیاسی سازمان اسلامی دانشجویان ایران با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی این انتظار را دارند که تحقق اعتدال را در زندگی و جامعه خود ببینند، عنوان کرد: جنبش دانشجویی باید مطالبه‌گر و آرمان خواه باشد و اگر در موضوعی تضادی دید و یا دولت نتوانست وفادار به شعار خودش بماند باید آرمان خواهی و مطالبه‌گری کند که انتظار دارد دولتمردان اعتدال را به صورت عینی در جامعه پیاده کنند، این نقد نباید فقط در رابطه با دولت صورت بگیرد بلکه جنبش دانشجویی هم باید این نقد را در رابطه با وظایف خودش انجام دهد.
 
وی با تاکید بر اینکه اگر تشکل‌ها بخواهند قضاوت درستی در رابطه با دولت و جریان سیاسی بیرون از دانشگاه داشته باشند باید به خودشان هم رجوع کنند، اظهار کرد: وظیفه ذاتی تشکل‌های دانشجویی این است که به عنوان یک فعال دانشجویی از خود بپرسند که آیا نسبت به خود، جامعه و دانشگاه وفادار، مطالبه‌گر، آرمان‌خواه و نقاد بوده است و اگر اینطور نبوده علت آن چیست و چقدر توانستیم جامعه را نمایندگی کنیم؟
 
شفیعی تاکید کرد: نقش جامعه علاوه بر رای دادن نظارت، پیگیری و مطالبه گری است که این بر عهده نهادهای سیاسی است که این نقش را بر عهده بگیرند که یکی از مهمترین آنها، جنبش دانشجویی است. 
 
عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در خصوص معنای اعتدال در اجتماع و سیاست عنوان کرد: برخی اعتدال را به معنای بینابینی حرکت کردن در همه امور، حتی حق و باطل معنا می کنند در حالی که اینطور نیست، اعتدال تاکید بر موضع حق از روش درست و مسیری منطقی است،اعتدال آمده است تا ما را از مسیر افراط و تفریط برهاند.
 
وی با اشاره بر اینکه اعتدال یک مفهوم دینی است، مفهوم دینی که نمی‌تواند ضد حق باشد، عنوان کرد: روش برخورد ائمه ما هم که ما آنها را به عنوان حق می شناسیم با خلفایی که به دنبال دست گرفتن حکومت بودند با یکدیگر متناسب با شرایط جامعه متفاوت بود. امیر المومنین(ع) در جایی سکوت می کند و در جایی وارد جنگ می شود. 
 
شفیعی با بیان اینکه  همیشه شعار دادن و برانگیختن مخالفت در دشمنان به معنی شجاعت و جسارت نیست، بلکه در برخی موقعیت‌ها نابخردی است، ادامه داد: دولت در خصوص آنچه که باید انجام می‌داد یعنی ایجاد فضای باز برای احزاب، تشکل‌ها و ایجاد زمینه مشارکت در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی در داخل و بیرون دانشگاه عملکرد خوبی داشته است و فضای موجود در جامعه با آنچه که در چهار سال پیش در کشور وجود داشت متفاوت است.
 
وی گفت: تشکل‌های دانشگاهی باید از فضای موجود در جامعه استفاده کنند و اگر فعال سیاسی بخواهد قهر و یا گوشه نشینی کند دیگر فعال سیاسی نیست، باید سعی کنید در همه امور مشارکت داشته باشید و در راستای مسیر انقلاب پیش بروید. 
 
 عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در خصوص محورهایی که طرفداران اعتدال آن را دنبال می کنند، گفت: اعتدال بر گرفته از مبنای دینی، حرکت در چهارچوب قانون اساسی تاکید دارد، به دنبال گردش نخبگان است و به گردش سیاسی باور جدی دارد.
 
وی افزود: در این گفتمان اعتقاد به خواست اکثریت مردم از مهم ترین محورها است، جریانی که می‌خواهد فقط یک تفکر سیاسی بر جامعه حاکم بماند توسعه سیاسی را نمی‌خواهد. ما اگرچه به خواست اکثریت مردم اعتقاد داریم، اما نباید به دام پوپولیسم بیافتیم. 
 
شفیعی با تاکید بر اینکه بیان نشدن برخی از مطالب در رسانه‌ها به معنای پیگیری نکردن آنان نیست، افزود: باید از فرهنگ حذف جلوگیری کنیم، زیرا با روحیه اعتدال گرایی سنخیت ندارد.
 
عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با تاکید بر اینکه بیان نشدن برخی از مطالب در رسانه‌ها به معنای پیگیری نکردن آنان نیست، افزود: باید از فرهنگ حذف جلوگیری کنیم زیرا با روحیه اعتدال گرایی سنخیت ندارد، باید با فضای امنیتی در ساحت سیاسی و سیاست زدگی در ساحت اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی مقابله کنیم. 
 
 شفیعی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای مهمی که باید در تشکل‌ها تمرین شود، روش گفت‌وگو است، برخی فکر می کنند اگر حرف درست را فریاد بزنند، تاثیر بیشتری دارد در حالی که در بیشتر مواقع، این طور نیست و این گفتگوی نرم است که تاثیرگذارتر است. 
 
وی تصریح کرد: حملاتی که توسط جریانات تندرو به دولت می‌شود، در طول سالهای پس از انقلاب بی سابقه است و نشان میدهد که دولت بر مواضع اصولی خود محکم ایستاده و ذره ای پا پس نکشیده است، همین موضوع افراطیون را عصبانی کرده است.
 
عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه افزود: دروغ‌پردازی مخالفان برجام از یک جلسه خصوصی و غیر رسمی در مجلس با هدف رسیدن به مطامع نازل سیاسی، اوج رذالت سیاسی است. این کار گرا دادن به دشمن و ضد منافع ملی بود که گناهی نابخشودنی است
بستن http://www.modarair.com/news/فردوسی/اعتدال.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494625     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: