نام شما:
ایمیل مقصد:

بررسی کارنامه آزاد اندیشی دانشگاه‌های مشهد-1؛ چرا دانشجویان در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی بی‌رغبت هستند؟/ فضای مثبت دانشگاه آزاد مشهد در برگزاری فعالیت‌های دانشجویی

بررسی کارنامه آزاد اندیشی دانشگاه‌های مشهد-1؛ چرا دانشجویان در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی بی‌رغبت هستند؟/ فضای مثبت دانشگاه آزاد مشهد در برگزاری فعالیت‌های دانشجویی


گروه: دانشگاه، مدارا و کرسی های آزاد
تاریخ درج: 1395/9/6
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

سال‌هاست که رهبر معظم انقلاب سخن از برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه پردازی در دانشگاه‌ها، گفته‌اند؛ اما متاسفانه تاکنون شاهد کم توجهی قشر دانشگاهی در این خصوص بوده‌ایم.

به گزارش فریادها؛ نخستین بار رهبر معظم انقلاب در سال ۸۱ و در جمع اعضای انجمن اهل قلم سخن از برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی به میان آوردند و دانشجویان و دانشگاهیان را موظف به برگزاری این نشست‌ها کردند و پس از آن نیز همواره در دیدارهایی که با دانشجویان و دانشگاهیان داشتند به برگزاری آن تاکید داشته‌اند.

 

ایشان تاکید دارند که حفظ کرسی‌های آزاد انديشی و روشنفکری نه تنها رکن عمل دانشجويان، بلکه وظيفه آنهاست و با برگزاری با کيفيت کرسی‌های آزاد انديشی علاوه برحل معضلات سياسی، فرهنگی و اعتقادی در دانشگاه‌ها، امکان ارائه راهکارهای مناسب برای معضلات جهانی نیز فراهم می‌شود.

 

اما با وجود تاکیدات فراوان ایشان به برگزاری این نشست‌ها، همواره شاهد کم کاری از جانب جامعه دانشگاهی در این عرصه هستیم تا جایی که در بیاناتی صریح از رهبر انقلاب، شاهد عدم رضایت ایشان از برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه پردازی می‌باشم.

 

پایگاه خبری فریادها بنا به رسالت دانشجویی خود طی یک سلسله گزارش تحت عنوان «کارنامه آزاد اندیشی در دانشگاه‌های مشهد» بنا دارد به بررسی بحث کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌های مشهد بپردازد که نخستین گزارش در این خصوص را مشاهده می‌کنید.

 کرسی 1

 

فضای دانشگاه جهت فعالیت‌های دانشجویی مثبت است

 

علی قهرمان، دبیر مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد در خصوص کارنامه این تشکل دانشجویی در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در ترم گذشته، بیان کرد: با توجه به این‌که در ترم گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را داشتیم، غالب برنامه‌های ما مربوط به انتخابات بود.

 

وی با بیان این نکته که برنامه‌های این تشکل دانشجویی در ترم گذشته در قالب کرسی آزاد اندیشی بود، گفت: خوشبختانه در این ترم توانستیم بیش از ۱۰ کرسی آزاد اندیشی برگزار کنیم.

 

این فعال دانشجویی ادامه داد: در این برنامه‌ها تمام تلاش خود را کردیم و جمعی از کاندیدای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی را دعوت کردیم تا هم آنان به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود بپردازند و هم دانشجویان و دانشگاهیان مطالبات خود را مطرح کنند.

 

قهرمان هدف از برگزاری این کرسی‌ها را آگاهی بخشی به دانشجویان جهت انتخاب کاندید اصلح و حضور حداکثری در پای صندوق‌های رای خواند و تصریح کرد: با توجه به تعداد برنامه‌ها، تصور می‌کنم ترم گذشته فعال‌ترین تشکل دانشجویی در دانشگاه‌های مشهد بودیم.

 

دبیر مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد از حضور چشمگیر دانشجویان در این کرسی‌ها خبر داد و فضای دانشگاه آزاد مشهد را برای فعالیت دانشجویی مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: البته این فضا در تهران فراهم نیست و شاهد تبعیض‌هایی از جانب مسئولان تهران نسبت به تشکل‌هایی دانشجویی دانشگاه آزاد هستیم.

کرسی 2

 

برگزاری بیش ۲۰ کرسی آزاد اندیشی توسط بسیج دانشجویی

 

علی سلطانی، مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد گفت: برنامه‌های بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد در ترم گذشته بیشتر رنگ و بوی ازدواج و مسائل سیاسی داشت.

 

این فعال دانشجویی افزود: ترم گذشته حدود ۲۰ برنامه در قالب‌های متفاوت سخنرانی، مناظره و پرسش پاسخ برگزار کردیم که قالب این برنامه‌ها مربوط به مسئله ازدواج و مسائل سیاسی بود.

 

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد تصریح کرد: با توجه به فضایی که در دانشگاه و است و استقبالی که از برنامه‌ها می‌شد می‌توان فهمید که اکثر دانشجویان به این دو مقوله علاقمند هستند.

 

وی ادامه داد: با توجه به این‌که ترم گذشته با انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی و انتخابات پنجمین دوره خبرگان رهبری مواجه بودیم اقدام به برگزاری سلسله نشست‌هایی تحت عنوان «پاتوق انتخاباتی» کردیم که در آنان هم مناظره، هم سخنرانی و هم پرسش و پاسخ تعبیه شده بود.

 

وی خاطرنشان کرد: «بایدها و نبایدهای مجلس دهم»، «تبیین شاخص‌های نماینده اصلح»، «دیپلماسی عزت و پیشرفت و اقتصاد مقاومتی»، «تبیین شاخص‌های اقتصاد مقاومتی» از جمله موضوعاتی بود که در ترم گذشته پیگیری شد.

 

دانشگاه از برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی حمایت می‌کند؛ اما دانشجویان رغبتی به برگزاری ندارند

 

حجت الاسلام سلطانی، قائم مقام نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد مشهد، با اعلام این خبر که تعداد کرسی‌های آزاد اندیشی‌ که ترم گذشته توسط دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، بسیار اندک بود، بیان کرد: البته برنامه‌های بسیاری توسط دانشجویان در ترم گذشته برگزار شد که نمی‌توان گفت تمامی آنان کرسی آزاد اندیشی هستند؛ چراکه آن قوانینی که باید جهت برگزاری کرسی آزاد اندیشی رعایت شود، رعایت نمی‌شد و قالب برنامه‌ها به صورت سخنرانی و یا حداقل مناظره بود و نه برنامه‌ای که تعداد دانشجو گرد هم جمع شوند و به بیان عقاید خود در خصوص موضوعی بپردازند که در نهایت نتیجه‌ای حاصل شود.

 

وی به فضای مطلوب دانشگاه و حمایت مسئولان این دانشگاه در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی اشاره کرد و بیان داشت: علی‌رغم مطلوب بودن فضای دانشگاه؛ اما دانشجویان نسبت به برگزاری کرسی رغبت ندارند که دلایل مختلفی دارد.

 

قائم مقام نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد مشهد احساس ترس را یکی از دلایل کم توجهی دانشجویان به برگزاری این قبیل جلسات دانست و تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از دانشجویان تصور می‌کنند چنانچه به بیان عقاید و نظرات خود در دانشگاه بپردازند، عواقب بدی گریبان آنان را خواهد گرفت.

مناظره اخر

 

متاسفانه سایر تشکل‌های دانشگاه آزاد نیز در برگزاری این کرسی‌ها کوتاهی کرده‌اند و اکثر برنامه‌هایی که توسط آنان برگزار شده در قالب سخنرانی و نهایتا مناظره بوده و این در حالی است که مناظره تنها یکی از اسه روش کرسی آزاد اندیشی است.

بستن http://www.modarair.com/news/فردوسی/دانشگاه.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494648     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: