نام شما:
ایمیل مقصد:

توسعه مترو تنها علاج آلودگي هوا / نويسنده : هابيل‌درويشي

توسعه مترو تنها علاج آلودگي هوا / نويسنده : هابيل‌درويشي


گروه: سازمان های غیر دولتی،محیط زیست
تاریخ درج: 1391/11/1
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0
آلودگي هواي متروي تهران يك شايعه است يا واقعيت؟
چند روزي است كه آلودگي هوا‌، همه فعاليت‌ها را در پايتخت مختل كرده است. كسي تاكنون ميزان ضرر ناشي از آلودگي هوا بر اقتصاد كشور را محاسبه نكرده است. آلودگي‌هاي زيست محيطي و پديده‌هاي خطرناكي نظير گرم شدن زمين و پديده گلخانه‌اي‌، بالاخص وارونگي هوا كه تقريبا ‌تهران همه ساله در فصل زمستان با آن مواجه است و تاثيرات مخربي كه اين وضعيت بر سلامت‌، روند كار و فعاليت‌هاي اقتصادي و اجتماعي آحاد جامعه مي‌گذارد، همه را به فكر چاره انداخته است. اما راه‌حل بسيار ساده است: توسعه سريع خطوط مترو.
در چند دهه اخير مشكلات حمل ونقل در كلانشهري تهران، به صورت بزرگترين معضل شهر رخ نموده كه يكي از عواقب ناگوار آن‌، پيدايش آلودگي هوا مي‌باشد‌. با توجه به سهم عمده منابع متحرك در آلودگي هواي تهران از 70 تا 90 درصد براي آلاينده‌هاي مختلف‌، توسعه سيستم حمل‌ونقل ريلي به عنوان روش بهينه انتقال مسافر، يك گزينه اجتناب ناپذير به نظر مي‌رسد.
در روزهاي اخير‌، آلودگي هواي تهران باعث تعطيلي دراين شهر شد . خسارات وارده به اقتصاد ملي كشور در اين روزها بالغ بر ميلياردها ريال است. شهروندان تهراني 80 تا 90 درصد از روزهاي سال هواي ناپاك تنفس مي‌كنند . براي حمل معضل ترافيك وتبعات ناشي از آن‌، حمل‌ونقل ريلي بيشترين كارآيي موثر و مستمر را در برابر انرژي مصرفي نسبت به ساير شقوق حمل‌و‌نقل توليد مي‌كند و اين در حالي است كه كمترين آسيب به محيط زيست وارد مي‌سازد.
تهران به عنوان پايتخت جمهوري اسلامي ايران و ام القراي جهان اسلام‌، امروزه با 12ميليون جمعيت، با بحران فزآينده ترافيك و تبعات ناشي از آن همانند مصرف بالاي سوخت، آلودگي هوا و صوتي و آمار تصادفات بالا روبه‌رو است‌. حمل‌و‌نقل ريلي درون شهري امروزه نقش خود را به عنوان يك شبكه حمل‌و‌نقل ريلي عمومي انبوه، ايمن، سريع، ارزان و راحت اثبات نموده و رضايت نسبي مردم را به خود جلب كرده است. بهره‌برداري از خطوط مختلف مترو در تهران، استقبال روزافزون شهروندان و تأثير انكارناپذير آن بر زندگي روزمره نيز هيچ ترديدي در توسعه مترو تهران باقي نگذاشته است.
شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه (مترو) با سرعت‌دادن به روند ساخت خطوط مترو و بهره‌برداري آن‌ها، گام اساسي و ضروري را براي تكميل هشت خط سنگين شهري و چهار خط سريع‌السير در تهران برداشته است. در تهران اكنون 128 كيلومتر از خطوط مترو با بيش از 79 ايستگاه در حال بهره‌برداري است و حدود 100 كيلومتر ديگر نيز در حال اجرا است . خطوط يك و چهار تكميل شده است .تكميل خطوط ديگر به همراه ساخت 35 ايستگاه و چندين مجتمع ايستگاهي در نقاط مختلف شهر تهران بهترين راه براي مقابله با پديده آلودگي هوا در شرايط كنوني محسوب مي‌شود. در كلانشهرهاي كشورهاي پيشرفته‌، همواره نقش مترو‌، نقشي اساسي و محوري در شريان حمل و نقل عمومي شهري بوده و انواع ديگر حمل‌ونقل مكمل خدمت رساني مترو مي‌باشند . اين قاعده در مورد شهر تهران نيز بدون همراهي تصميم‌گيران مديريت شهري امكان تحقق نخواهد يافت. حمل‌و‌نقل ريلي يك وسيله ارتباطي پاك است كه در فرآيند توليد و بهره‌برداري از آن زيان‌هاي زيست محيطي به حداقل مي‌رسد و از ظرفيت‌هاي نهفته شهر در زيرزمين استفاده مي‌كند و ضمن كمك به كاهش آلودگي هوا، در كاهش هزينه‌هاي عمومي و صرفه‌جويي در زمان‌ سفرهاي شهري نيز نقش مؤثري دارد. مجموع اين هزينه‌ها رقم كلاني را شامل مي‌گردد كه احداث مترو نصيب جامعه خواهد نمود و در نهايت رفاه و رضايت مردم را تأمين مي‌نمايد. مهمتر از آن مترو يك پديده عدالت محور است كه همه آحاد جامعه به يك شيوه از آن استفاده نموده و هيچ درجه‌بندي و تبعيضي در آن وجود ندارد و از زرق و برق وسايل لوكس و تجملات نيز در آن اثري نيست.
در حال حاضر به صراحت مي‌توان ادعا نمود كه ساخت مترو‌، صنعتي 100 درصد بومي است . هم اكنون در زمينه طراحي و ساخت تونل و ايستگاه‌ها 100 درصد از توان متخصصان داخلي استفاده مي‌‍شود . همچنين بيش از 50 درصد تجهيزات ثابت و متحرك مورد نياز خطوط ساخته شده را از داخل تأمين مي‌كنيم‌، مانند واگن‌هاي يك طبقه و دو طبقه كه تنها موتور و كشنده و بوژي و تجهيزات كنترلي آن از خارج وارد مي‌شود. در طول چندين سال گذشته سرمايه‌گذاري كلاني براي راه‌اندازي قطار شهري صورت گرفته است و اين اميدواري وجود دارد كه بتوان با بهره‌برداري از قطارهاي شهري در كلان‌شهرها و تهران به هدف پيش‌بيني شده 6 ميليون سفر در روز رسيد . پروژه مترو بر اساس قانون تعريف شده است‌، از آن جمله مي‌توان به لايحه قانون حمايت از حمل و نقل ريلي و قانون مديريت مصرف سوخت اشاره كرد . اين قوانين مترو را مكلف كرده است كه در طول پنج سال، ظرفيت حمل و نقل عمومي توسط مترو را به 30 درصد از سهم حمل و نقل عمومي شهر تهران برساند. اقبال و استفاده مردم از خطوط بهره برداري شده مترو در تهران‌، تبلور نياز و خواست عمومي و علامتي است به برنامه‌ريزان به منظور اصلاح شبكه حمل‌و‌نقل عمومي با تمركز هر چه بيشتر بر توسعه شبكه مترو در برنامه‌ريزي‌هاي مربوط به آن‌، به خصوص در شرايطي كه شوراي اسلامي شهر و برنامه‌ريزان مديريت شهري را بر آن داشت تا توجه و اهتمام بيشتري را نسبت به توسعه شبكه خطوط متروي تهران اعمال نمايند‌، گو اينكه تصويب قانون حمايت از سامانه‌هاي حمل‌و‌نقل ريلي شهري و حومه‌، با رويكرد پشتيباني مالي و تخصيص بودجه كه به موجب آن دولت مكلف گرديده معادل 50درصد هزينه مطالعه و ساخت مترو را در تهران تامين و پرداخت نمايد و همچنين تصويب بودجه كه به موجب قانون توسعه حمل ونقل عمومي ومديريت مصرف سوخت در سال بعد از آن و تعيين نسبت تسهيم حمل ونقل عمومي و اختصاص 30درصد به مترو مبين آن است كه سمت و سوي سياستگذاري راهبردي مجلس شوراي اسلامي به اين امر مهم و با اهميت معطوف شده است . متاسفانه عدم اجراي قانون استفاده از تسهيلات حساب ذخيره ارزي تاكنون باعث مشكلات زيادي براي توسعه و تجهيز مترو گرديده است. اينك با توانمندي كسب شده‌، هيچ گونه مانع و يا مشكل فني و تكنيكي در توسعه خطوط مترو‌، به حول و قوه الهي وجود ندارد . تنها مشكل موجود در فرايند ساخت مترو‌، تامين بموقع مالي اين پروژه عظيم زيربنايي و ملي است . طبق قانون 50 درصد از هزينه‌هاي ساخت مترو توسط دولت و 50 درصد ديگر توسط شهرداري تهران تامين مي‌شود. خوشبختانه در هر دو بخش‌، اولويت ساخت و راه‌اندازي خطوط مترو و اهميت آن جا افتاده و همه بخش‌ها تلاش مي‌كنند‌، تامين مالي مترو به سهولت و كامل انجام شود . در اين ميان انتظار شركت مترو آن است كه سرعت فزاينده حركت ساخت و ساز در مترو‌، مورد توجه جدي قرار گيرد و برابر اين حركت عظيم‌، بودجه‌ها به موقع تزريق شود تا خللي در اين سرعت ايجاد نشود . چه بسا اگر تامين نقدينگي هماهنگ با سرعت ساخت خطوط مترو انجام شود‌، قطعاً بار سنگيني از مشكلات ترافيكي و گرفتاري‌هاي مردم از بابت حمل‌و‌نقل عمومي برداشته خواهد شد. به هر روي لازمه زندگي در كلان‌شهرها ايجاد ساختارهايي متناسب با نيازها و جمعيت ساكن در اين شهرها مي‌باشد و احداث مترو در شهرهاي بزرگ كشورمان سرآغازي است براي تأمين نيازهاي اين شهرها. به اميد آن روز.

مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه ( مترو )*

بستن http://www.modarair.com/news/سازمان/آلودگي-هوا.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494705     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: