نام شما:
ایمیل مقصد:

در حوزه‌ محیط‌ زیست چه‌ دولتی ویرانه‌ تحویل‌ داد ؟ بفرماييد اين‌هم ويرانه‌اي به نام محيط زيست !

در حوزه‌ محیط‌ زیست چه‌ دولتی ویرانه‌ تحویل‌ داد ؟ بفرماييد اين‌هم ويرانه‌اي به نام محيط زيست !


گروه: سازمان های غیر دولتی،محیط زیست
تاریخ درج: 1392/5/20
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

 

گروه جامعه: «اغراق نكرد ام اگربگویم من یك ویرانه تحویل گرفته‌ام». این جمله‌اي است که در سال 1384 توسط رئیس سازمان محیط زیست دولت احمدی‌نژاد تشریح وضعیت محیط زیست کشور بیان شده است.
 
بفرماييد اين‌هم ويرانه‌اي به نام محيط زيست!

•روزبه کردونی


به نظر مي‌رسد اکنون که 8 سال از آن تاریخ مي‌گذرد و عمر دو دولت آقای احمدی‌نژاد به پایان رسیده است وقت مناسبی است که این ادعا مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد تا مشخص شود دولت خاتمی در حوزه محیط زیست ویرانه تحویل داده است یا این دولت احمدی‌نژاد بوده است که در مقوله محیط زیست آنچه انجام گرفته بود را نابود کرده و یک ویرانه تحویل دولت حسن روحانی داده است؟

با توجه به اینکه احمدی‌نژاد در ارزیابی موفقیت‌های خود در گزارش ارائه شده به رهبر انقلاب به برخی آمارهای سازمانهای بین‌المللی مانند شاخص توسعه انسانی اشاره کرده است، برای بررسی وضعیت محیط زیست در دوران احمدی‌نژاد هم این نوشته به دو گزارش و آمار بین المللی در حوزه محیط زیست استناد خواهد کرد.

1- دانشگاه ییل ( yale) از سال 2006 با انتشار گزارش سالانه شاخص عملکرد زیست محیطی،وضعیت محیط زیست در کشورها را بررسی مي‌کند. گزارش سالانه شاخص عملکرد زیست محیطی باتوجه به شاخص هایی نظیر آلودگی هوا، یارانه کشاورزی، انرژی‌هاي تجدید پذیر، کارایی انرژی، دسترسی به آب آشامیدنی، سرانه دی اکسید گوگرد، میزان از دست دادن جنگل و سرانه دی اکسید کربن، رتبه کشورها را درحوزه محیط زیست اعلام مي‌نماید.

در اولین گزارش انتشار یافته توسط این دانشگاه در سال 2006 (1385) ایران با کسب امتیاز 70 رتبه 50 را میان 133 کشور در اختیار داشته است. همین گزارش بیان مي‌کند ایران در بین کشورهای آسیایی رتبه 8 و در حوزه خاورمیانه پس از لبنان، اسرائیل و امارات عربی متحده رتبه 4 را داراست. این وضعیت مي‌تواند بیانگر نمره دولت سیدمحمد خاتمی با مدیریت دکتر معصومه ابتکار در حوزه محیط زیست باشد. بدیهی است وقتی دولت دکتر احمدی‌نژاد اعلام مي‌کند در حوزه محیط زیست یک ویرانه تحویل گرفته است انتظار این است در پایان 8 سال فعالیت کارنامه‌اي روشن تر همراه با بهبود شاخص‌هاي محیط زیستی در کشور ارائه دهد،اما بررسی گزارش سال 2012 شاخص عملکرد زیست محیطی، بیانگر واقعیتی دیگر است.

مطابق این گزارش در سال 2012 ایران با کسب امتیاز 42.73 در رتبه 114 در میان 132 کشور لیست شده در این گزارش قرار دارد. گزارش سال 2012 شاخص عملکرد محیط زیستی همچنین عنوان مي‌کند ایران در بین کشورهای اسیایی از رتبه 8 به رتبه 21 و در حوزه خاورمیانه از رتبه 4 به رتبه 9 نزول کرده است. سقوط 64 پله‌اي ایران در شاخص محیط زیستی از سال که در فاصله زمانی 2006 تا 2012 رخ داده است بزرگترین سقوط یک کشور در شاخص عملکرد محیط زیست محیطی محسوب مي‌شود.

2- شاخص عملکرد تغییرات آب و هوایی دیگر گزارش سالانه‌اي است که به بررسی عملکرد کشورها در خصوص انتشار دی اکسید کربن که اصلی ترین عامل آلودگی هوا است مي‌پردازد. بررسی این شاخص نیز بیانگر بدتر شدن وضعیت محیط زیست در کشور در دوران ریاست جمهوری دکتر احمدی‌نژاد است. گزارش سال 2006 این شاخص نشان مي‌دهد در میان 60 کشوری که بیشترین میزان دی اکسید کربن را منتشر مي‌کنند ایران رتبه 47 را داراست. این درحالی است که گزارش سال 2013 شاخص عملکرد تغییرات اب و هوایی بیان مي‌کند ایران با سقوطی 13 پله‌اي نسبت به سال 2013 به رتبه 60 نزول کرده است. این بدین معنا است در میان 61 کشوری که بیشترین دی اکسید کربن را تولید مي‌کنند ایران تنها وضعیتی بهتر از عربستان سعودی دارد.

نگاهی گذرا به این دو شاخص جهانی زیست محیطی بیانگر این واقعیت است که در 8 سال دولت احمدی‌نژاد، محیط زیست در کشوروضعیتی اسفناک پیدا کرده است. اگر 8 سال پیش ادعای تحویل گرفتن ویرانه محیط زیستی فقط توسط رئیس سازمان محیط زیست دولت احمدی‌نژاد مطرح شد، امروز فاجه بودن شاخص‌هاي محیط زیستی در کشور را معیارهای بین المللی بیان مي‌کنند.

باید همین جا متذکر شد مرکزپژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم دربررسی بخش محیط‌زیست لایحه بودجه سال 1392 کل کشور براسفبار شدن وضعیت مدیریت محیط‌زیست ایران اذعان دارد. البته به نظر مي‌رسد رئیس جمهور سابق نیز از آنچه بر حوزه محیط زیست در دوران مدیریت وی گذشته است آگاه بوده است و به همین دلیل در گزارشات خود به مردم و رهبری هیچ اشاره‌اي به عملکرد زیست محیطی دولت خود نداشه است.

نکته آخر اینکه اگر رئیس آینده سازمان محیط زیست بتواند در چارچوب سیاست‌هاي دولت دکتر روحانی با تلاش، تدبیر و تعامل با سایر نهادها، شاخص‌هاي زیست محیطی کشور را به دوران دولت سیدمحمد خاتمی برگرداند، باید از او تقدیر کرد و او را ارج نهاد

بستن http://www.modarair.com/news/سازمان/1392-05-20-09-02-05.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494696     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: